handdator

Visa fullständig version : Paros vs Milos


Peder Engdahl
2006-01-22, 11:21
Hej!

De två senaste åren har vi vart med barnen på Naxos och Paros. Men i år tänkte vi kanske testa Sifnos, Seriofos Och Milos. Är det någon som kan dela med sig om sina erfarenheter. Våra barn är 8 och 10 år och dom pratar om Naxos hela tiden är dessa öar lika bra?

MVH/Peder

Apelsina
2006-01-23, 08:43
Hej!

Jag har inte varit på Paros så jag kan inte göra någon jämförelse, men Milos är min absoluta favoritö! Gillar man att sola och bada är det en fantastisk ö. Milos har de bästa stränderna jag någonsin sett i Grekland. Och mååååånga att välja mellan. Dock bör man ju hyra moped - eller kanske bil i ert fall;-) - för att lätt kunna ta sig dit. Ofta kanske man bor i Adamas där båtarna lägger till, och där finns i o f s en strand, men långt ifrån den klass som man hittar på andra delar av ön. Kan varmt rekommendera Milos - ska själv tillbax dit i juli!

JanssonJunior
2006-01-23, 17:08
Milos Milos Milos!
Jag kan egentligen bara instämma i det föregående författare textat. Milos är en helt fantastisk ö. Stränderna är outstanding och ön känns väldigt barnvänlig. Jag spenderade själv fem veckor där i somras (första gången jag besökte ön) och jag vill verkligen tillbaka. Milos är inte lik någon annan av öarna i den grekiska övärlden, samtidigt som den är minst lika underbar.

Enda minuset; utan körkort kommer man ingenstans, då ön har så mycket att erbjuda utanför allt vad som heter busskommunikationer och promenadavstånd!

Men satsa på Milos!

Hälsningar

Kalypso
2006-01-23, 22:38
Jag tror Milos kan mäta sig med Naxos i dina barns ögon. Jag och min son har varit på Naxos, Sifnos och Milos. Han gillade Naxos jättemycket och Milos likaså. Båda öarna har fina stränder och lite "stadsliv" om än mindre i Adamas än Naxos stad, och en hel del att se runt om på ön. Fast ni behöver som sagt moppe eller bil på Milos. På Sifnos bodde vi i Faros som är pyttelitet och väldigt rofullt, hasade omkring där i 11 dagar, för mig en supersemester, total avkoppling,ingen trafik och sonen kunde röra sig fritt i "hela byn" som egentligen inte kan kallas by utan strand med lite hus i mina ögon. Nackdelen där var maten tyckte jag, få ställen att äta och bara ett par som serverade bra mat. Och sonen tyckte nog det blev lite väl lugnt. (Han var överlycklig när vi övernattade i Pireus på hemvägen :-)) Åkte dock inte runt och såg så mycket av resten av ön så jag kanske har fel. Kommer ni till Sifnos tycker jag ni ska ta er till Faros och bo där, supermysigt.

Alexandra
2006-02-10, 11:05
Jag kan bara säga att Milos är helt underbart! Stränderna är faktiskt väldigt bra och som familj bör man nog hyra bil för att ta sig runt osv.
Själv skulle jag gärna återvända till ön då den blev en av mina största favoriter ;)

/Alexandra

martinifk
2006-02-10, 14:42
Hej!

Milos vet jag inget om och har aldrig varit på heller men Paros däremot har jag besökt men det är tyvärr mitt sämsta minne från Grekland eftersom när vi var där blåste det så man frös mitt i sommaren (-97) och sen dess har jag aldrig frusit i Grekland.

MVH Martinifkflabb_flab

Ann
2006-02-10, 16:14
Hej

Jag har varit på de tre öar du nämner. Av dessa är min klara favorit Sifnos. Vi brukar alltid att bo i Kamares, stranden är faktiskt väldigt fin, Blåflagg osv. Här i Kamares finns det gott om matställen och även boendealternativ. Man kan åka ner till Faros med bussen och även till andra stränder på ön. Faros är väldigt lugn, mer liv i Kamares.
Milos, ja verkligt fina stränder men då tycker jag som alla andra en bil är ett måste.
Serifos, den ön har jag bara varit på en gång, jag personligen tycker inte så bra om denna ö. Jag saknar charmen, det finns en badstrand i byn där båtarna lägger till, helt OK.

Mvh Ann

anderss
2006-02-10, 23:39
Vad ska man säga utifrån tidigarde inlägg? Men du får vår bild.
Naxos och Paros tycker jag påminner mycket om varandra och det är din referens.
Milos kräver transportmedel och man bör bo i Adamas under "lågsäsong" dvs högsäsong=juli-aug. Av de tre öar du nämner är det Milos som mest liknar Naxos/Paros och vilka fina stränder du finner här, bara njut.
Sifnos är mindre ö men för att passa "äldre barn" är det boende i Kamares. Fina stränders, jajemen även här och du kan nyttja alla av dem på en dag om du bara tar ett dopp. Ok, hoppa över något men du fixar lätt ett i varje väderstreck.
Tyvärr, bara passerat Serifos men verkar vara den ö som minst passar för ungdomar.
Men med barn och några dagar på varje ö kan inte vara något problem på någon av dessa öar.
Och framför allt njut, vad jag tyckte skulle vara bra för våra barn stämde inte med vad de tyckte var kul. Men nu är de 18 och 20 :)

Jesper Johansson
2006-02-24, 22:38
Hej!

Jag har inte varit på Paros så jag kan inte göra någon jämförelse, men Milos är min absoluta favoritö! Gillar man att sola och bada är det en fantastisk ö. Milos har de bästa stränderna jag någonsin sett i Grekland. Och mååååånga att välja mellan. Dock bör man ju hyra moped - eller kanske bil i ert fall;-) - för att lätt kunna ta sig dit. Ofta kanske man bor i Adamas där båtarna lägger till, och där finns i o f s en strand, men långt ifrån den klass som man hittar på andra delar av ön. Kan varmt rekommendera Milos - ska själv tillbax dit i juli!

____________________________________________________________

Hejsan. vad tycker du om båt till Milos från Aten. finns det bra utbud? skall ner 10 Juni. å undrar om båt går på eftermiddagen? anländer kl 12 typ.
/jeppe

Apelsina
2006-03-03, 10:32
Milos har inte jättefrekvent båttrafik (om man jämför med vissa andra öar), men att åka mellan Milos och Athen eller Milos och Santorini brukar funka bra. Det är lixom samma linje.

Gå in på http://www.gtp.gr/ för att kolla färjetider. Tror inte de har publiserat sommarens tider ännu, men någon gång i maj brukar det gå att få en bra uppfattning. Du har ju fördelen av att vara nere i Athen ganska tidigt på dagen.

Lycka till!

/Apelsina

anderss
2006-03-03, 18:38
Milos har inte jättefrekvent båttrafik (om man jämför med vissa andra öar), men att åka mellan Milos och Athen eller Milos och Santorini brukar funka bra. Det är lixom samma linje.

Gå in på http://www.gtp.gr/ för att kolla färjetider. Tror inte de har publiserat sommarens tider ännu, men någon gång i maj brukar det gå att få en bra uppfattning. Du har ju fördelen av att vara nere i Athen ganska tidigt på dagen.

Lycka till!

/Apelsina

Nu är jag lite petig, det finns nog flera båtar som endast går Athen-Milos (lite olika väg) än de som sedan fortsätter till Santorini? Ligger inte Santorini mera via Naxos/Paros linjerna?

Apelsina
2006-03-04, 12:01
Det gör det säkert!

/Apelsina

pianilss
2006-03-04, 19:12
____________________________________________________________

Hejsan. vad tycker du om båt till Milos från Aten. finns det bra utbud? skall ner 10 Juni. å undrar om båt går på eftermiddagen? anländer kl 12 typ.
/jeppe

Och finns det inte båt kan jag varmt rekommendera olympic airs flyg. Snabbt lätt och smidigt!

Hyfsat billigt med vill jag minnas.

Pia

anderss
2006-03-04, 21:53
Precis, vi tog flyget till Milos förra året fortsatte efter en vecka med båt till Sifnos och även båt tillbaka till Athen. Vi betalade 1750:- för fem personer med flyget.