Visa fullständig version : Trafik, körkultur, avsånd och vägskick?
Stefulainen
2012-01-09, 06:07
Hur är trafiken och vägarna på kreta? Hur snabbt tar man sig från västkusten till östkusten och norr till söder? Det ser ut att gå en lite större väg längs nordkusten? Vägarna från norr till söder ser dock alla tämligen små ut?
Hur fungerar det med navigator på Kreta? Pålitliga/up to date kartor? Och vanliga old-school vägkartor finns det pålitliga?
(När vi besökte Thassos för ett par år sedan och skulle besöka ett kloster i bergen hade vi tre kartor med oss, alla visade vägen på olika sätt och alla visade fel. Den karta som sist och slutligen var korrekt var den som en lokalinnevånare ritade åt oss med en käpp i sanden :))
(Har tidigare kört på en del mindre öar så Grekiska trafikkultur och småöars-vägskick är bekant.)
Stefulainen
2012-01-09, 08:40
och hur är läget med barnstolar? Finns dylika och innebär de extrakostnader? Barnen 4 år, 3 år och ½år.
Kalimera
2012-01-09, 09:47
Det ser ut att gå en lite större väg längs nordkusten? Vägarna från norr till söder ser dock alla tämligen små ut?Den stora vägen i norr är den mest trafikerade på hela Kreta. Det är E 75:an som går från väst till öst. Denna vägsträcka är den enda jag tycker är otäck att köra eller åka på, trafiken är minst sagt intensiv. Generellt tycker jag att vägarna på Kreta är bra. Klart att det finns undantag även här.
Och vanliga old-school vägkartor finns det pålitliga? Road Editions vägkartor är bra och uppdaterade. Road Edition har tre vägkartor över Kreta: en som täcker hela Kreta, en om västra Kreta och en om östra Kreta.
E-75, eller National Road som den vel ofte kalles er grei nok den, men de lokale kjører fort, alt for fort. Viktig å holde øye i speilet og ligge godt ute til høyre, også over den heltrukne linjen (skulderen), men dette gjør man vel i Sverige (?) og er forbudt i Norge!
Veiene nord/syd er varierende, men rimelig greie og asfalterte og mye å se på veien, steder å stoppe så helt greit etter vår erfaring.
Vi har ikke navigator og klarer oss fint uten, men har gode kart. Det er en serie med kart, Kreta delt i tre kart, som er i målestokk 1:100.000 og laget i et materiale som både tåler vann (waterproof) og å brettes (ripproof)! Disse er til salgs også på flyplassen/ og koster 8/8.50 euro per stykk og anbefales på det sterkeste!
Nå er jeg godt vant med å kjøre bil rundt de fleste steder i verden, men synes det er helt greit og uproblematisk å kjøre bil på Kreta!
Kritsabo
2012-01-09, 14:12
Det tar c.a. 2,5-3 timmar att köra den stora vägen från Chania till Agios Nikolaos på norra sidan och ytterligare c.a. 2 timmar därifrån på krokigare vägar till Vai på östspetsen.
En av de få fördelarna med ekonomiska krisen och bensinpriset är att trafikmängden nästan halverats. Körstilen är dock lika dålig som förr dvs hög fart, omkörningar i skymd sikt, man kör ut från mindre vägar i full fart trots stopp-plikt, sparsam /ingen användning av blinkers mm. Polisen verkar dock ökat sina kontroller.
Påpekas bör även att väjningsplikten i cirkulationsplatser är annorlunda än i Sverige om det inte finns skyltar.
Den som kör lite fortare upptäcker att asfalten kan vara hal pga gummirester från fortkörares däck så se upp i kurvor och nedförslut.
Barnstolar har jag aldrig sett även om de är mycket befogade. En gång blev jag omkörd av en rökande småbarnsmamma med telning stående i framsätet. Tyvärr kör grekiska kvinnor lika vårdslöst som männen.
Tar man det lugnt och räknar med att greker/turister skall göra det oväntade så klarar man sig bra, i alla fall har jag gjort det i 15 år på Kreta.
Barnstolar har jag aldrig sett även om de är mycket befogade.
Barnstolar finns hos de allra flesta biluthyrare, jag tror inte vi har behövt betala extra för dem heller men där är jag kanske lite osäker.
Mvh Janérik
Xenos Filotimo
2012-01-12, 10:23
GPS går bra.. Men annars tycker jag att det ger mest att köra utan karta, jag menar det är ju en ö. När man frågar efter vägen väg, så ger det också nya dimensioner på resan..
Men vad ni än gör på Kreta, så hyr inte MC för att upptäcka friheten...
E-75, eller National Road som den vel ofte kalles er grei nok den, men de lokale kjører fort, alt for fort. Viktig å holde øye i speilet og ligge godt ute til høyre, også over den heltrukne linjen (skulderen), men dette gjør man vel i Sverige (?) og er forbudt i Norge![/B]
Jag skulle bara vilja lägga till följande: Greker kör gärna långt ute till höger och in över den heldragna linjen även i kurvor ja t o m i "dolda" kurvor, vilket jag absolut vill avråda från. Det känns som om grekerna använder detta område som ytterligare fil. I Norge är man kloka som förbjudit detta.
Här ute står ofta bilar parkerade, har sett flera olyckor pga detta.
Det kan ligga nedrasade stenar på vägen särskilt efter regn och vägen kan t o m underminerats och då lägger man ut sten för att markera detta.
Höst och vintertid körs det mycket med traktorer(olivskörden) på vägarna och många traktorer saknar åtminstone fungerande bakljus och för det mesta så använder de just den här "extra filen" till höger.
Och när det regnar eller har regnat kan vägarna bli nästan glashala p g a
gummirester och smuts som samlats på vägen under lång tid. Det regnar ju inte så ofta under turistsäsongen på Kreta.
Annars är det ok att köra bil här nere, vägarna har blivit mycket bättre under de senaste 10-15 åren.
Ta det siga siga!!!
Kalo taxidi
lars
Kriti stin kardia mou
litentuva
2012-01-22, 14:15
Vi har hyrt av olika firmor och alltid fått bilstolar el kuddar, har ej betalt extra men har sett extra avgift när man bokar vi nätet. Bilstolarna är oftast framåtvända och av äldre modell men det funkar! Vägarna är bra men folk kör hetsigt, ofta upp i häcken på en och lite oöverlagda omkörningar på kurviga vägar... Vi upplever dock ingen direkt rädsla/obehag när vi är ute och åker , tar det lugnt och låter fartdårarna passera.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.