handdator

Visa fullständig version : Varmast i maj?


Gita
2006-01-21, 21:59
För en väns räkning - vilket är varmast i maj - Karpathos, Kos eller Kreta? Jag röstar för Kreta, mot bättre vetande.

inkfish
2006-01-21, 22:08
Jag röstar nog som du - och helst så långt österut som möjligt.

Kos går bort först eftersom det ligger längst norrut.

Karpathos BORDE vara varmt eftersom det ligger i sydöstra hörnet. Men när Janne var där i maj var det ingen direkt värmebölja (vilket det iofs mycket väl kan vara andra år...)

Mikke
2006-01-21, 22:12
För en väns räkning - vilket är varmast i maj - Karpathos, Kos eller Kreta? Jag röstar för Kreta, mot bättre vetande.

...hm...jag är ingen expert, men mellan tömmen&petfingret så tror jag att det hugget som stukket...ety de bägge (Karp&Kreta) ligga peau samma breddgrad....:D
Dock tror jag (igen) att det finns möjligen statistik om detta på <http://www.wunderground.com/global/stations/WLGKP.html >...där det förresten på Karp är i skrivande stund +9.....med hopp om ännu lägre temperaturer kommande vecka. Allt enligt ovanstående site...
Mikke
(KFK)

Elisabet
2006-01-21, 22:22
Södra Kreta har fem grader högre medeltemparatur än norra Kreta, oavsett årstid, så där borde det normalt vara varmast.

Norra Kreta och Karpathos ligger nog rätt lika i temp. Möjligen är Karpathos något varmare pga att det ligger länger österut.

Goliat
2006-01-21, 22:31
Jag säger gissar att det är varmast i mitt älskade Makrigialos på sydöstra Kreta. _B-anana

Göran

inkfish
2006-01-21, 22:32
Du har förmodligen helt rätt - dvs att chansen är störst där. Sen om det verkligen blir så just när Gitas bekant åker är ju en annan femma:rolleyes:

Gita
2006-01-21, 22:34
Man kan ju aldrig garantera något, men väl svara på en fråga enligt bästa förmåga ;) .

Tack för era svar - man kan alltid lita på kalimerister! (kalimeraner, forumister - vad heter vi egentligen?)

Goliat
2006-01-21, 22:36
Riktigt varmt är det i mitten av Juli. Då är det så tryckande att skandinaviska turister kan tycka att det är jobbigt varmt.. __D

Göran

Calle
2006-01-22, 18:45
Riktigt varmt är det i mitten av Juli. Då är det så tryckande att skandinaviska turister kan tycka att det är jobbigt varmt.. __D

Göran

Nu så här kl kvart i åtta på kvällen har vi 13.9 grader utanför "dörra", varm sydlig vind fast med våldsamma regnskurar som avlöser varandra titt som tätt.
Enligt Wunderground (stationen i Souda knappt 5 mil väster om Rethymno) ska det kommande lördag dag bli ner till -24 grader celsius och på natten ner till -34 grader! Det tror vi inte riktigt på!!

Maj brukar vara trivsamt tycker vi bägge!

Calle!

Goliat
2006-01-22, 21:17
Nu så här kl kvart i åtta på kvällen har vi 13.9 grader utanför "dörra", varm sydlig vind fast med våldsamma regnskurar som avlöser varandra titt som tätt.

Calle!

Det låter rätt ok. Jag skulle nog stå ut med en Kretensisk vinter. Gissningsvis är det nästan 26 graders skillnad mellan Huddinge och Rethymno. Ett tjockt snötäcke bäddar in nästan hela Sverige och utanför fönstret skulle jag tro att det är -10 till -13 grader.

Göran

ragnhild
2006-01-23, 09:40
Et eller annet sted har jeg lest at det mest værsikre området på vår/høst er de øyene som ligger inntil den tyrkiske kysten. Skyldes de høye fjellene på det tyrkiske fastlandet samt havstrømmer.

Inge
2006-01-23, 09:47
Et eller annet sted har jeg lest at det mest værsikre området på vår/høst er de øyene som ligger inntil den tyrkiske kysten. Skyldes de høye fjellene på det tyrkiske fastlandet samt havstrømmer.Hehe, hvorfor tror du ellers svært mange reiser til Samos i slutten av Mai og slutten av August?

ragnhild
2006-01-24, 11:25
Hehe, hvorfor tror du ellers svært mange reiser til Samos i slutten av Mai og slutten av August?

Ja, ikke sant!