handdator

Visa fullständig version : Äntligen "hem" igen...!


Rasmus
2012-01-03, 19:33
Så blev det bokat biljetter i sommar igen.
Diskuterades i familjen allt från Irland, Holland och Skottland, till övriga europeiska länder för sommaren.
Och så snubblade vi över PlatyYialos nyinlagda bilder från nyårsdagen.
Ja, så var det kört. Förstås. Igen.
Ty så är det, har man en gång upplevt Kalymnos så har man av någon outgrundlig anledning en längtan tillbaka. Igen och igen.
(Och nu är det ju faktiskt ett och ett halvt år sedan vi var "hemma" senast.)
Så, kära Bengt, du är en bidragande orsak till vårt återfall i gamla, goda, grekiska vanor! Vi bugar och säger: Tack! Hela familjen.
:D

Monica P
2012-01-03, 19:40
Visst är det så, man vill tillbaka till Kalymnos...det tyckte jag från 1967 till 2003. Sen dess är jag här och det känns bra.

Riitta
2012-01-03, 19:48
Förstår er:D Smärtgränsen går vid ett och ett halvt år, sen kan man absolut inte bärga sig:D;)

Riittabye_bye

Lissi
2012-01-03, 21:02
Visst är det så, man vill tillbaka till Kalymnos...det tyckte jag från 1967 till 2003. Sen dess är jag här och det känns bra.

:D...och så får man se Din kära moppe på Din nya avtar;)

Lissi

Smultron
2012-01-03, 21:48
Kalymnos fanns med i min reseplan förra sommaren men jag hann aldrig dit eftersom jag fastnade på Leros och Lipsi. Får se om jag kan kommer dit sommaren 2012 istället.:)

Det verkar vara en ö som det råder väldigt delade meningar om. Här på forumet finns det ju ett antal Kalymnos-fantaster men i somras avråddes jag från att åka dit av bland annat italienare, danskar och greker som jag träffade. Motiveringarna var bland annat att ön var för "turistifierad" och att det var för mycket trafik.

Ni som gillar Kalymnos så mycket, vad är det med ön som ni fastnat för?

Rasmus
2012-01-03, 22:10
Ni som gillar Kalymnos så mycket, vad är det med ön som ni fastnat för?

Ja, vad ska man säga?
Leros har i vårt tycke den bästa maten i hela Grekland, fastland och öar hopslagna. Kalymnos kanske kommer bland de fem (?) bästa.
Stränder som är bättre finns med säkerhet på många andra öar.
Grönare öar (speciellt sommartid) finns det antagligen massor av.
Mindre trafik än inne i Pothea går med visshet att finna.
(Kvällstid under högsäsong är inte trafiken i Myrties-Masouri heller att förakta. Eller så är den det?)
Turistifierat? Ja. Och nej.
Det är 26 år sedan vi första gången hade ynnesten att glida in i Potheas hamn, och det var något alldeles... annorlunda.
Kalymnos har, till skillnad från många andra platser, en själ.
Jag kan nog inte beskriva det på ett annat sätt.
Topografin. Människorna. Dofterna. Tempoväxlingarna. Maten. Känslan.
Visst kan man komma till ön med en från början negativ inställning, liksom till vilken plats som helst. Då blir det så. Självklart.
Men kommer man dit helt villkorslöst och med ett öppet sinne, då är man såld för evigt. Och jag tror att det är så för de flesta av oss som älskar ön, trots dess brister (som givetvis finns även där).
Ja, bara en personlig reflektion från en som gärna reser vartsomhelst, men där Kalymnos alltid kommer ha en alldeles speciell plats i hjärtat.
:)

PlatyYialos
2012-01-03, 22:37
Hej där "Rasmus" :)

Vad kul att mina bilder utlöste den "rätta" känslan, dvs den som gör att man alltid bokar en ny biljett till den kära "ön". Det var bara några stycken av många, men jag valde ut några tagna på en vandring upp på bergets topp, därav något ovanliga vinklar tagna med ett stort teleobjektiv.

Varför man alltid återvänder till Kalymnos tycker jag du beskriver i ett annat inlägg så bra, men jag har svårt att förstå synen på att det är mycket turister. Det handlar dock nog mycket mer om känslor. T.ex. Vad går upp mot att sitta hos Babis, smuttande på en "röd" Mythos, knaprande på jordnötter, kanske dessförinnan ätit något gott ifrån barens kök och samtidigt tittande på Tour de France tillsammans med andra cykelfantaster, eller, en kväll på Harrys Garden, eller, att simma över viken mellan Linaria och Kantouni några 1000 m ifrån stranden, njuta utav solens strålar och det salta vattnet, eller, åka in till Pothia och samtala med Marinos om Greklands alla viner, provsmaka, välja ut och sedan få det hemkört direkt till dörren, eller, färska Dolmades på någon av de alla mindre lokala ställena någonstans på ön, eller, simma nere hos Monica och titta på alla vackra fiskar ut efter udden, eller, att bara vara i en härlig lunk som ändå finns på ön, eller, (här är nog favoriten) att övertyga polisen om att man inte behöver hjälm, körkort, mm och att det inte är en motorbike utan en scooter (jag vet att man skall ha hjälm mm) uthållighet vinner oftast, eller, prata mer Kirtor i matkön på Super Market. Ja man kan hålla på länge, jag tror alla frälsta har sin story, och det äv väl just detta som är hela poängen med Kalymnos.

Härligt är det i vilket fall att ni skall "hem" igen.

Bengt

Hjalta99
2012-01-04, 15:10
Och så snubblade vi över PlatyYialos nyinlagda bilder från nyårsdagen.
Ja, så var det kört. Förstås. Igen.
Ty så är det, har man en gång upplevt Kalymnos så har man av någon outgrundlig anledning en längtan tillbaka. Igen och igen.

:D



Ja, vad är det med Kalymnos som gör att man kommer igen och igen och igen...? Vad är det som gör att hela kroppen fylls av eufori när färjan närmar sig Pothia? Vad är det som gör att tårarna svämmar över när man kommer i kurvorna ovanför Myrties och får se denna fantastiska vy? Den enorma glädjen över att få träffa vännerna, både öbor och andra som vi lärt känna genom åren?

Alla har vi väl "vårt eget" Grekland och Kalymnos är mitt. Att inte få åka dit ett år finns inte i min sinnevärld. Jag har aldrig känt så starkt för en plats som jag gör för Kalymnos och det är inget jag vill vara utan!

/Eva

Lissi
2012-01-04, 16:24
Jo, det är ju så med vissa öar att de "tar tag" i en...och vi är ju många här som har SINA EGNA öar, dit man vill igen och igen och igen.... En del har Kreta, en del Karpathos, en del Skiathos, Amorgos osv....Jag hade ju varit på säkert 20-25 öar innan jag fastnade för Tinos så kapitalt och nu kan det "kvitta" med andra öar....nu vill jag bara dit för allt jag vill ha finns där...Jag kan hitta saker jag gillar på andra öar också givetvis, men det totala av vad jag vill ha på min semester finns på MIN ö och åker jag nån annanstans så frågar jag mig hela tiden varför jag inte åkte till Tinos istället:D
Så vi är många som känner igen sig i Din beskrivning.....

Lissi- som längtar

Kalimera
2012-01-04, 17:39
Ni som gillar Kalymnos så mycket, vad är det med ön som ni fastnat för?Om du orkar läsa min långa förklaring kan du göra det via länkarna nedan. Möjligen hittar du gåtan om Kalymnos där. :)

Mitt första möte med Kalymnos - del 1 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20381)

Mitt första möte med Kalymnos - del 2 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20392)

Mitt första möte med Kalymnos - del 3 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=20898)

Mitt första möte med Kalymnos - del 4 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=21365)

Smultron
2012-01-05, 14:34
Tack alla för uttömmande svar. Var och en av er verkar ha ett högst personligt förhållande till Kalymnos!

Jag får väl åka dit och skapa mig min egen uppfattning om ön. Och som Rasmus säger så gäller det att ha ett öppet sinne när man reser.:)

soffi 15
2012-01-09, 09:53
Jag säger som alla andra här "hem igen". Jag har bokat 2 veckor i september, ska bo på Oasis, någon som bott där och vet hur det är? ser bra ut på bilderna och ligger bra till.

Rasmus
2012-01-15, 13:17
Kanske ska tilläggas att det, givetvis, blir några dagar på Leros (för den bästa maten i Grekland) såväl som Telendos, också. Och troligen de sista dagarna på Kos, innan återresan till Sverige.
:D