Visa fullständig version : Resa till Grekland 2012
Kalimera
2012-01-03, 18:00
Nytt år innebär nya Greklandsresor. Eller gör det? Är förra årets kriser, strejker och demonstrationer bortglömda? Ingen vet, den som reser får se. Jag ska absolut åka till Grekland i år, bara jag har hälsan. Hur är det med dig? Ska du åka till Grekland i år? Eller väljer du något annat alternativ? Lägg din röst här ovan.
Ska ta mina 3-4 resor till Grekland ;). En av blir till Kreta min sambo fyller 50 år och den andra blir min olivplockar resa i november.
Kanske blir det en vecka i maj-juni eller en vecka i april-maj vem vet det kan bli båda två om man får ledigt från arbetet. :)
Vi ska till Grekland igen.....20 dagar i sommar.:D Det är svårt trots allt att tänka sig ett år utan att resa dit...men 4 ggr som det blev 2011 blir det aldrig mer;)
Men innan Grekland så åker vi även till Paris en vecka i vår.
Lissi
sjöborren
2012-01-03, 19:26
Det blir två veckor i maj - på Kreta. Sen blir det tre veckor i september - varav minst två veckor - kanske tre - på Tilos. Vad det blir i juni, juli står fortfarande skrivet i stjärnorna. :D
Blir et par uker nå i februar, neste tur blir hele mai og juni, deretter noen uker i september og så får vi se om det blir en tur til!_B-anana
Bokat flygstol till Aten (mycket billigt dessutom) 22 juli-8 aug för vidare färd till kykladerna ska förstås till Naxos och bo på pension Sofi sen blir det nog Milos.
Vi har bokat en resa i juni. :) Skulle väldigt gärna boka en höstresa i september i år igen, för det trivdes vi alldeles förträffligt med förra året. Ang_elx Vi får väl se...
MVH zakka
På påsklovet åker jag till Kreta:) Sen blir det en Rhodosresa i maj och 3 veckor på Kreta i juli/aug. Det är det som är bokat än så länge ;) Det kan ju också bli en höstlovsresa även i år kanske...:D
Malin
... Det kan ju också bli en höstlovsresa även i år kanske...:D Malin
Jag uppskattade verkligen ert sällkap i november. Tänk vilka underbart udda cafeér och platser vi hittade, minns tant Georgia och hennes ljuvliga kalitsounakia bakade enbart för oss och lammet med staka vi åt upppe i bergen... Klart ni måste komma i november igen också!Ang_elx
//Kikh
Jag uppskattade verkligen ert sällkap i november. Tänk vilka underbart udda cafeér och platser vi hittade, minns tant Georgia och hennes ljuvliga kalitsounakia bakade enbart för oss och lammet med staka vi åt upppe i bergen... Klart ni måste komma i november igen också!Ang_elx
//Kikh
Vi uppskattade att du följde med på utflykterna för annars hade vi nog inte hittat pärlorna :) Får jag bestämma så kommer vi såklart i november också ;) Men jag hoppas att du får tid över i början av april också...
Malin
MickeKöping
2012-01-04, 00:11
Ja, man är ju lite dum i huvudet på något sätt och åker dit varje sommar.
Klart man redan har bokat.
karinafp
2012-01-04, 01:28
Bara min fot blir bra så jag kan gå igen, så ska vi nog försöka komma ner även nästa sommar.
Karin
som bara kan hoppas :(
Kalimera
2012-01-04, 11:24
Bara min fot blir bra så jag kan gå igenVad har du gjort?
karinafp
2012-01-04, 12:43
Vad har du gjort?
Det är en diabeteskomplikation som kallas Charcotfot. En massa saker har gått sönder inuti foten med en inflammation som följd, och det enda man kan göra är att vänta ut det och hoppas att det läker. Har inte fått stödja på foten sedan augusti och de säger att jag åtminstone kan vänta mig ett halvår på det här viset, kanske längre. :( Det är ju ingen höjdare att hoppa på kryckor på Karpathos...
Karin
Birgitta63
2012-01-04, 12:55
Det är en diabeteskomplikation som kallas Charcotfot. En massa saker har gått sönder inuti foten med en inflammation som följd, och det enda man kan göra är att vänta ut det och hoppas att det läker. Har inte fått stödja på foten sedan augusti och de säger att jag åtminstone kan vänta mig ett halvår på det här viset, kanske längre. :( Det är ju ingen höjdare att hoppa på kryckor på Karpathos...
Karin
Så trist för dig men håller tummarna att allt löse sig .
Vi ska till Parga 1v , vi åker 11 /8 samt det blir första gången dit .
Sist jag var i Grekland va det 2009 och längtar väldigt mkt nu . En resa vi bokade redan i september ._B-ananaÅh va de ska bli skönt !!
Birgitta
Jag åker ensam till Nafplio, om allt klaffar, över påsklovet. Språkkurs! Precis lagom pirrigt...
Den 30 juni packar jag med även familjen för en 18 dagarsluff i Kykladerna. Blir kul att återse denna ögrupp, med förhoppningsvis både nya bekantskaper och gamla godingar. Jag ska i sommar spana efter ett lämpligt ställe att fylla 40 år också, 2013, med plats för många vänner och släkten. Några förslag? bye_bye
Det är klart att det blir Grekland i år också som så många gånger förut. Åker till Agii Apostoli på Kreta i juni med min fru Lena och ett 4-årigt barnbarn. Ifjor åkte jag själv till Zagora på Pilion halvön i april och fick uppleva påskfirandet där och det var en fantastisk upplevelse. Sedan blev det Parga i juni också med fru och ett 3-årigt barnbarn. Grekland är ett måste och jag kan inte tänka mig ett liv utan att åka dit._B-anana_B-anana_B-anana
litentuva
2012-01-04, 16:08
4-5 veckor i juli/augusti, har bara hemresan bokad då vi ännu inte inte vet om vi ska direkt till Kreta eller börja någon annanstans !
Karin
ÅH så jobbigt Karin! Hoppas verkligen att foten läker fint.
Men Du, med alla vänner där nere så kan de väl ordna nån slags "assistentjour" så de kan sjutsa runt Dig till olika näringsställen Du vill till och så hämta på visst klockslag.....Eller att Du lyckas ta Dig ner och sen bo bra och länge på något bra ställe....Karpathos måste ju i alla lägen vara mer läkande för Dig än Stockholm??:D:D
Lissi - som både skämtar och menar lite allvar.;)
Kalimera
2012-01-04, 17:47
Det är en diabeteskomplikation som kallas Charcotfot.
Usch då. Så många otäcka sjukdomar det finns. Hoppas verkligen att det inte tar så lång tid att läka. I övrigt håller jag med Lissi: du läker säkert bättre på Karpathos än hemma. Krya på dig! bye_bye
Också i år åker Bara barnbarnet och jag ner. Han stortrivdes där förra året och börjar bli en Santorini-fantast, liksom sin farmor.
Barbro :)
para poli
2012-01-05, 16:33
Bokat flygstol till Aten (mycket billigt dessutom) 22 juli-8 aug för vidare färd till kykladerna ska förstås till Naxos och bo på pension Sofi sen blir det nog Milos.
*nyfiken* vad gav du för flyget? Och vilken är pension Sofi? Är det i Agia Anna?
/Anders
...som åker via Aten till Iraklia-Kimolos-Sifnos, torsdag före midsommar.
IngegerdN
2012-01-05, 19:10
Jag är redan i Grekland (Kreta), men reser tillbaka till Stockholm den 16 jan. Nästa Greklandsresa - naturligtvis till Kreta - är bokad till den 31 mars med obestämd retur än så länge :D. (Eventuellt kan det också bli en resa innan dess, till karnevalen i Rethymno i februari.) Dessutom blir det flera resor av varierande längd under året som kommer, dock ännu ej bokade! klapp_klap
IngegerdN
Ingegerd...en fråga bara , med så många täta resor mellan Sverige och Kreta, varför bor du inte där??? :D Det måste ju bli dyrt med alla flygbiljetter så tätt??
Lissi
d 7 augusti åker jag till.....;) Längtar. Det blir nog bara en resa i år.
Flygstol och hotell bokat :).
Det blir 12 nätter på Ithaka (Vathy och Kioni) och 2 på Kefalonia (Sami för att besöka Antisamos, som vi missade förra gången), i månadsskiftet aug/september.
"Bara vara" semester, hyra en liten eka, läsa böcker och njuta.
ska boka om några veckor. håller på att kolla hur jag ska åka - aten eller santorini.
om jag ska luffa runt i småkykladerna.
* vilken ö ska jag börja med?
* ska jag flyga till/från aten, eller till/från santorini?
* ska jag boka båtbiljetterna här hemma, eller ska jag köpa biljetterna när jag är nere i hamnen?
Wardakis
2012-01-11, 18:51
Jag är redan på Kreta, åkte ner 2 januari och har biljett till Sverige 21 april. Får jag som jag vill så blir det ytterligare några månader senare i år.
Gunilla - direkt från lilla huset där vindarna tjuter runt knutarna
Vi har allerede bestilt 3 uker til Platanias , det blir 5. gangen til samme plass , kanskje litt dårlig fantasi , men vi stortrives der med våre nye venner ._B-anana
Till ParaPoli vi gav 2800 kr för två till Aten.Pension Sofi I själva Naxos Precis vid gamla stan underbart ställe.
Hej det är jag igen,är det någon som vet vad den snabba katamaranen till Milos kostar? Tänkte börja där,sedan Ios och sist Naxos innan avfärd hem via Aten är det en bra resväg eller ska man göra tvärtom.Är det goda förbindelser till pireus även om man landar 2130 i aten.Är det någon som har tips på bra boende i pireus nära bussstation och nära båtterminalen Många frågor hoppas på svar.bye_byebye_bye
IngegerdN
2012-01-11, 21:23
Ingegerd...en fråga bara , med så många täta resor mellan Sverige och Kreta, varför bor du inte där??? :D Det måste ju bli dyrt med alla flygbiljetter så tätt??
Lissi
Ja Lissi, det frågar jag mig också och känner mig som åsnan mellan två hötappar ibland. :confused: :) Anledningen är nog framför allt att jag har dotter och barnbarn i Sverige, som jag inte vill/kan "överge" helt... Men vem vet, kanske min hemadress blir Rethymno en vacker dag...
Det blir ändå inte så förtvivlat dyrt, eftersom jag letar billiga flygbiljetter och numera har förmånen att kunna resa närhelst jag hittar några. Dessutom lever jag inget utsvävande liv i Sverige, utan lägger hellre pengarna på biljetter till Kreta. Mat måste jag ju ha vare sig jag är på Kreta eller i Sverige...Ang_elx
Jag är redan på Kreta, åkte ner 2 januari och har biljett till Sverige 21 april. Får jag som jag vill så blir det ytterligare några månader senare i år.
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
para poli
2012-01-12, 14:43
Hej det är jag igen,är det någon som vet vad den snabba katamaranen till Milos kostar? Tänkte börja där,sedan Ios och sist Naxos innan avfärd hem via Aten är det en bra resväg eller ska man göra tvärtom.Är det goda förbindelser till pireus även om man landar 2130 i aten.Är det någon som har tips på bra boende i pireus nära bussstation och nära båtterminalen Många frågor hoppas på svar.bye_byebye_bye
Det är mkt goda förbindelser dygnet runt.
Sea Jets kostar 53€ enkel.
Ja biljetterna är per person...
Lissi - som betalar samma pris med SeaJet mellan Rafina och Tinos.
Så du har bokat hemresa nu...:) Då är du ju definitivt kvar när jag kommer i april... Då hoppas jag på en minikalimeraträff :)
Malin
para poli
2012-01-13, 10:07
Menar du per person
Om du inte har så bråttom kan du njuta av en behaglig tur med sköna AGIOS GEORGIOS tillhörande VENTOURIS SEA LINES. Halva priset, dubbla nöjet.:)
Varför stressa i en plåtlåda?:D
Wardakis
2012-01-13, 10:45
Såklart vi ska träffas då Malin!
Gunilla
Men hur många timmar tar båtresan? Jag vill ju ut i cykladerna så fort som möjligt.Men blir man mer sjösjuk i en katamaran eller?Förresten skriv gärna lite tips om måsten i Milos har ju läst E-guiden om Milos men tar gärna emot fler tips.flabb_flabflabb_flab
litentuva
2012-01-13, 17:24
Nu är även resan till Kreta fixad, hade ju hemresan klar sedan tidigare men nu föll sista biten på plats. Hade tänkt att börja på fastlandet men de biljetterna drog iväg i pris + att avgångstiderna ändrades till det sämre så vi får spara den biten.
3300 kr enkel väg (totalt inkl alla extra påslag + prioriterad ombordstigning) till Chania för 2 vuxna 2 barn med , ja gissa vilka ;), Ryan air! Flyget går kl 14 , landar kl 19 , mycket bra. Kan lätt stå ut med plaststolar och icke fällbara stolar för det priset i Juli.
Jiho, dags för nedräknare _B-anana
Det blir Kreta två månader på senhösten. Måste testa om man kan tröttna.
Wardakis
2012-01-15, 12:32
Det kan man inte Birger!_B-ananaJag har försökt många gånger utan att tröttna. Ska bli kul att ha er här i höst!
Gunilla
ChristinL
2012-01-15, 19:06
Vi har varit i Grekland de sista 15 åren och även förra sommaren.Hamnade då i både flygstrejk och taxistrejk. Ingen som oss som känner sej osäker inför sommaren som kommer? Om man bokar flygstol och eget boende känns det lite osäkert. Bättre med charter?
Kalimera
2012-01-15, 19:20
Bättre med charter?Jag inbillar mig att det är säkrare med charter, eller säkrare är kanske inte rätt ord, smidigare är nog bättre. Man kan överlämna de eventuella problemen åt någon annan. Förhoppningsvis.
Det er vel heller snakk om flygelederstreik og da rammes alle likt både rutefly og charter? Hadde fire turer til Kreta ifjor (2011) og tilbrakte ca tre måneder der til sammen. Mye snakk om streik, men merket lite til det.
Har allerede booket billetter for flere turer, første i februar og den andre i april og bruker ikke en kalori på å bekymre meg, kun glede meg!
Don't worry, be happy!_B-anana
kassiopeja
2012-01-16, 17:46
Har just bokat en liten tur till Kreta (flygstolar till Chania, vi och systerns familj) mitten av juni. Dessförinnan, månadsskiftet maj/juni en vecka på Kalymnos, i tjänsten faktiskt - inte illa!
Monica P
2012-01-16, 18:04
Kassiopeja, vilken trevlig tjänst !
kassiopeja
2012-01-16, 19:54
Monica: visst är det! Liknande kurs, obligatorisk i min vidareutbildning, går till ungefär samma kostnad även i internatsform i Stockholmstrakten så valet var enkelt... Ska bo i Kantouri, har inte rekat alls än men om schemat verkar tillåta någon liten utflykt på egen hand kanske jag återkommer med frågor.
Nu har även jag beställt min resa till underbara Rhodos, det låter som om jag är rätt så själv om att gilla detta ställe ;-)
Dags att beställa nedräknare nu så jag kan längta och tråna.....
Irene
Nu har även jag beställt min resa till underbara Rhodos, det låter som om jag är rätt så själv om att gilla detta ställe ;-)
Irene
Jag upplever det som att det är rätt svårt att hitta det lite småskaliga boendet om man ska till Rhodos. Rhodos är en jättevacker ö men vill man ha närhet till Rhodos stad förefaller det som om det är övervägande stora hotellkomplex att välja på för de som åker charter. Det kanske är därför som inte SÅ många åker dit som kanske ön förtjänar:rolleyes:
För oss har Rhodos mest blivit övernattningsö på väg till eller från Tilos och Symi, även om jag faktisk har varit där en vecka på 80-talet.
Lissi - som får några timmar i Rhodos stad i höst på väg till Tilos
Margaretha
2012-01-17, 08:15
Irsa här har du en till som verkligen gillar Rhodos. Där finns allt för alla smaker och alla åldrar.
Hur många gånger man än åker dit så hittar man alltid något nytt. Det finns många små hotel både inne i stan och i utkanterna av stan så inte är det bara stora hotelkomplex att välja på och busstrafiken är ju så utbyggd så det är inte några problem att åka in till stan även om man bor en liten bit utanför.
Margaretha som aldrig tröttnar på denna vackra ö
Jeg har booket to uker til Karpathos i april, med charter til Rhodos, og lokalflyet videre. Kan bare ikke la være å reise! Det er en fin tid med masse blomster, så jeg gleder meg! flabb_flab
Sevasti & Eleni
2012-01-17, 17:18
Vi har inhandlat biljetter till Kalymnos 3 veckor i september och boendet är bokat_B-ananaVi vill gärna åka dit i maj också, som vi brukar, men som det ser ut just nu så går inte det:(
Men vem vet, allting kan ändra sig:)
Siw o Lenabye_byebye_bye
Panakakis
2012-01-18, 06:37
Åker som vanligt till Kefalonia i september i några veckor och slälvklart har jag inte bokat något flyg då det finns biliga biljeter under augustimånad 2012 att få för ca. halva priset. Varför ha så brott med att boka?
PANAKAKIS :)
Tyvärr tillåter inte min plånbok en resa någonstans just nu snyft_drop:mad: men om det skulle bli någon ändring, en storvinst eller ett nytt jobb så blir det Grekland jag väljer naturligtvis flabb_flabbye_bye
IngegerdN
2012-01-18, 19:05
Det kan man inte Birger!_B-ananaJag har försökt många gånger utan att tröttna. Gunilla
Det er vel heller snakk om flygelederstreik og da rammes alle likt både rutefly og charter? Hadde fire turer til Kreta ifjor (2011) og tilbrakte ca tre måneder der til sammen. Mye snakk om streik, men merket lite til det.
Har allerede booket billetter for flere turer, første i februar og den andre i april og bruker ikke en kalori på å bekymre meg, kun glede meg!
Don't worry, be happy!_B-anana
Jag kan bara hålla med er båda!:)
Har än så länge bara bokat biljett för en tur till påsk, men det kommer med absolut säkerhet att bli flera, kanske t.o.m. redan till karnevalen i februari, vem vet...:p
Och som mouche säger jag "bruker ikke en kalori på å bekymre meg, kun glede meg!" _B-anana
Och som mouche säger jag "bruker ikke en kalori på å bekymre meg, kun glede meg!" _B-anana
Men jeg bruker mange kalorier på å glede meg! 15 dager til avreise!
Jadu Margaretha, jag vet att jag har en Rhodosvän i dig bye_bye.
Ska testa ett nytt hotell i år igen, nu ska jag ligga på Hotell Carina, det ligger på Griva street, mitt i smeten s.a.s, behöver ju inte nått särskilt hotell, där sover man ju baraflabb_flab Tar gärna bussen ut till både Faliraki o Kalithea någon/några dagar. Bussen är billig. Utflykter finns det en hel del att åka på, Elli ligger där det ligger. Gamla stan kan man spendera timmar på, "gå vilse i gränderna" älskar jag. Tredje gången jag åker själv, hur underbart som helst, gör vad jag vill, när jag vill. Jag funderar ju på att testa nått nytt ställe då o då, men jag trivs på Rhodos, så varför inte åka dit där jag vet att jag trivs?
Irene
Ingrid Ny
2012-01-19, 22:30
Inte blir det sommar om vi inte kommer till Grekland, så det blir 25 dagar i juli. Schinoussa, Antiparos och något mer som vi inte bestämt än. Ev en runda i september också, i så fall nytt för oss. flabb_flab
//Ingrid
Første reisen går til Chania i mars - da blir det intensivkurs i gresk :)
I DAG har jeg betalt 50 % av kursavgiften og er r e g i s t r e r t , jeg kjenner på følelsen med skrekkblandet :eek: f r y d :D
Nå er det repetisjon og pugging på gang, jeg vil jo være best mulig forberedt for å få maksimalt ut av kurset bye_bye
Du är så häftig Kari!!!
Fast jag undrar varför Du behöver gå på kurs?? ;) Efter att ha hört Dig diskutera på flytande grekiska om rummet på Tinos där ni inte fick det ni hade bokat och ägaren genast lovade rätt rum att få dagen efter så undrar jag vad mer Du ska kunna lära Dig:D:D:D Men att Du kommer att klara kursen galant tvekar jag inte en skund om!
Lissi
Du är så häftig Kari!!!
Fast jag undrar varför Du behöver gå på kurs?? ;) Efter att ha hört Dig diskutera på flytande grekiska om rummet på Tinos där ni inte fick det ni hade bokat och ägaren genast lovade rätt rum att få dagen efter så undrar jag vad mer Du ska kunna lära Dig:D:D:D Men att Du kommer att klara kursen galant tvekar jag inte en skund om!
Lissi
Kjære Lissi, du er så snill :) - men dette var vel å "ta i " :eek: :o:o:o
- for, selv om jeg kan gjøre meg forstått på gresk, på et "overfladisk" nivå, og har stor glede av det jeg k a n av språket, så mangler jeg m y e på å snakke flytende:)
Jeg husker jo "episoden" på Tinos- og jeg e r best når jeg snakker selvflabb_flab
N å skal jeg ned for å lære mye nyttig, ikke minst håper jeg å kunne forstå mer av hva g r e k e r n e sier ;) - vi vil jo gjerne oppholde oss i litt lengre perioder i Hellas og følge med på nyheter o.a.:)
Jeg husker jo "episoden" på Tinos- og jeg e r best når jeg snakker selvflabb_flab
N å skal jeg ned for å lære mye nyttig, ikke minst håper jeg å kunne forstå mer av hva g r e k e r n e sier ;) - vi vil jo gjerne oppholde oss i litt lengre perioder i Hellas og følge med på nyheter o.a.:)
Det ska bli mycket härligt att höra om kursen...
Själv sitter jag framför datorn och ser på YouTube avsnitt efter avsnitt av "To Nisi" om Spinalonga och människorna som levde där..den engelska texten flimrar förbi snabbt så jag tränar upp lite grekiska faktiskt...många vardagsfraser som kommer igen ofta i talspråket....En SÅ sorglig film och man får VERKLIGEN förståelse för grekernas situation som den varit genom århundraden med ockupationer från olika håll och kampen för sin frihet...de har ju varit tvugna att alltid se till att den egna familjen klarar sig, de har aldrig haft hjälp av andra....Både den och filmen Eleni har verkligen visat hur grekerna alltid fått kämpa för att klara sina liv.
(Detta blev en parentes och utvikning...förlåt:o)
Lissi
Det ska bli mycket härligt att höra om kursen...
Själv sitter jag framför datorn och ser på YouTube avsnitt efter avsnitt av "To Nisi" om Spinalonga och människorna som levde där..den engelska texten flimrar förbi snabbt så jag tränar upp lite grekiska faktiskt...många vardagsfraser som kommer igen ofta i talspråket....En SÅ sorglig film och man får VERKLIGEN förståelse för grekernas situation som den varit genom århundraden med ockupationer från olika håll och kampen för sin frihet...de har ju varit tvugna att alltid se till att den egna familjen klarar sig, de har aldrig haft hjälp av andra....Både den och filmen Eleni har verkligen visat hur grekerna alltid fått kämpa för att klara sina liv.
(Detta blev en parentes och utvikning...förlåt:o)
Lissi
Jeg får svare veldig kort da, så kan vi evt fortsette i en ny tråd i riktig forum :)
- jeg bruker også den utrolig fine, men sørgelige filmen/TVserien "To Nisi" som språktrening, har den på DVD uten teksting :)
Och i går blev det bokat för oss också _B-anana
Det blir en vecka i Georgoupolis i september, med delar av barn och barnbarn, för att fira maken. Och även om dottern tyckte vi kunde åka någon annan stans denna gången, fick det bli födelsedags-firaren som bestämde.
Vi började vår två-veckors billuff förra året i Georgoupolis, och gillade atmosfären :p. Barnvänligare ställe får man ju leta efter!
bye_byeAbi
Två veckor,på Kefalonia,stor ö, i September,tio år sedan förra resan dit.
Var först inne på att skippa Grekland i år och prova Sardinien i stället...men hur man än försöker så blir det ändå ...of course...Naxos i Grekland!flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Är man fast så är man, men det behöver jag väl inte förklara för er här på Kalimera?;):D
Katitzibye_bye
...jag försöker väl som vanligt att sticka ner till Karpathos över påsken.Tar en enkelresa och åker hem när jag känner för att komma hem och börja dona med båtarna....Det brukar bli några veckor.
April och maj är finfina på Karp med allt grönt och skönt och hejande och fejande....:-D Pelagos har ju dessutom 10-årsjubileum i år och det skall förhoppningsvis firas på olika sätt.
Mikke
Vi åker till Agia Marina den 24 maj, 1 vecka. Det ser vi fram emot. Vi ska bo på Stefan Village.klapp_klap
Wardakis
2012-02-10, 18:37
Nästa resa bokad, 18 augusti till Chania (var annars???), ingen hemresa bokad än men det blir väl med sista planet härifrån.
Gunilla-som hoppas på 6 månader/år i Chania och resten i Sverige
Athanasia
2012-02-11, 15:40
Vi har 2 bokade,,,26 maj 3 veckor,Rethymno,1 sept till samma så klart,dock bara 2 veckor då,men det känns underbart att få åka "hem"_B-anana
I år har vi bokat en för oss ny ö, Kalymnos. Det man kan läsa om på Kalimera gjorde valet ganska lätt då vi uppskattar lugn och ro och det verkar vara en del av det som gör att en hel del återkommer till ön.
Åker på långweekend månadsskiftet mars/april till Chania, Kreta. Ska boka en resa till Ios/Naxos i juni och kanske Chania igen i september -då ska jag bo på Lefkas Apartment och se hur Evita och Andreas har det. De har tyvärr inte öppnat 30/3
Hej!
Vi börjar med en kort resa med flyg ut sent den 5/4 och hem den 11/4 med destination Andros.
Sedan har vi en 3 veckors flygbiljett med utresa den 24/8 till Samos. Vi kommer att luffa oss runt några för oss nya öar. Samos, Arki, Leros, Lipsi känns mest troligt. Men Patmos, Iraklia och Fourni låter ju också intressant. Angenäma problem med att välja.
//
KR
Pension Sofi I själva Naxos Precis vid gamla stan underbart ställe.
Det håller jag med om.
Ingen utsikt, inte strandnära och inga lyxiga rum, men underbart trevligt. klapp_klap
En vecka på Skopelos i juni, börjar bli tradition
Två veckor Plakias södra Kreta i augusti/september, nyhet för oss.
Carina
i_love_crete
2012-02-25, 13:20
Underbara Chania kusten in the beautiful island of Crete i April och Augusti. :):):)
I cant wait.. _B-anana_B-anana_B-anana
Mats Fredsson
2012-03-07, 10:27
Vi siktar på Leros igen, trevlig ö med lugn puls och lite turister, efter ha besökt en del andra öar, som Santorini, Amorgos, Naxos.
Det är tänkt att bli i mitten på juli, och runt 10 dagar.
Det blir Kalymnos selvsagt. :) Fem og en halv mnd fordelt på 3 turer. Den første turen er om 3 uker klapp_klap Gleder meg veldig til å treffe venner og bekjente igjen. _B-anana bye_bye
Vi siktar på Leros igen, trevlig ö med lugn puls och lite turister, efter ha besökt en del andra öar, som Santorini, Amorgos, Naxos.
Det är tänkt att bli i mitten på juli, och runt 10 dagar.
Jag förstår inte varför det aldrig blir Leros för oss....andra öar kommer alltid emellan.....Känns långt dit när alla billiga flyg alltid går till Aten.
Annars är Leros en önskeö för i alla fall mig, Maken bryr sig inte så mycket vilken ö han hamnar på;)
Men det får väl bli en charter innan man blir för gammal.:D
Lissi
Jag förstår inte varför det aldrig blir Leros för oss....andra öar kommer alltid emellan.....Känns långt dit när alla billiga flyg alltid går till Aten.
Annars är Leros en önskeö för i alla fall mig, Maken bryr sig inte så mycket vilken ö han hamnar på;)
Lissi
Vi besökte Leros i somras och gillade ön skarpt. Kändes grekisk, sådär på nåt sätt, om du förstår vad jag menar :)
Det är klart ni måste planera in Leros!
/Netwolf
Mats Fredsson
2012-03-07, 15:56
Lissi
Ja, varför åker ni inte dit? ;)
Det är lätt att bli förtjust i Leros, kanske mycket beroende på att det är (förhållandevis) lite turister, och därmed lugnt tempo, bra priser och vänligt folk. Man åker gärna tillbaka, vi har varit där 4 gånger. (tror jag...)
Kan man åka till Kalymnos, Lipsi, Patmos så kan man åka till Leros. Funkar bra med båt från Kos, eller flyg direkt från Aten. Vi har gjort bådadera. Men, nu funderar jag på att åka via Bodrum, som du kanske sett.
För gammal? Bah, äldre kan man bli, men aldrig gammal... _B-anana
Så kul att Tinos klättrar på listan bland Greklands populäraste ö:D:D
Fast det är långt till toppen...men FÖR populär vill jag inte att ön ska bli;)
Lissi - som ser fram emot 9 dagar där i år.
Nu har även jag blivit med resa till Grekland. Bokade till Kreta idag och som jag ser framemot att se Grekland i vårskrud :)
RAN bye_bye
I år SKA vi resa! Vi hade planerat och bokat förra året, men fick ställa in p.g.a. sjukdom i familjen. Nu har vi bokat två veckor på Samos - det ska bli underbart klapp_klap
_B-anana Resan till Kreta, Kato Stalos klar. 4 veckor med ankomst 25 augusti. Perfekt tid för oss, vill både ligga på stranden och sola samt kunna promenera på morgonen då det är lite svalare. Ligger i träning för att kunna gå lite längre promenader denna gång kanske 4-5 timmars.
Alpo
MickeKöping
2012-04-09, 20:38
Idag ringde frugan till Dimitris och sa att vi kommer den 30/6 och att vi stannar 17 nätter. Han blir alltid lika glad när man ringer.
Biljetter köpte vi ju för över ett halvår sen, typ.
Jo...biljetter inhandlade sedan ett tag.
Om ödet inte vill något annat så blir det Egina i fyra veckor, hela juni...
Hälsar UGO
ÄNTLIGEN har jag fattat beslut _B-anana: det blir Samos som har stått och väntat redan länge på min lista, 8.-15.5. Och första gången har jag också en liten kamera med mig klapp_klap!!!
Synd Eija att vi precis missar varandra på Samos:o Men roligt att du skall dit och till och med med kamera:D
Riittabye_bye
Kanske nästa vår/sommar på Karpathos :), Riitta. Ön är ju följande på min lista, who knows!
Mats Fredsson
2012-04-24, 16:04
Jag snickrar för tillfället på ännu en resa till vår favoritö Leros, jag såg att Apollo har charter dit i år, men dels utgår de från Arlanda, och dessutom är tiderna helt vilda (som så ofta med charter). Dessutom går charterflyget till Kos, och vad jag kan se så går det ingen båt till Leros vid 9 på kvällen. Inte förrän 11 nästa dag.
Jag var ett tag inne på att flyga med Turkish till Bodrum, men det är lite omständligt att ta sig vidare. Det finns ju förbindelser, men de ska helst passa ihop tidsmässigt, och det där med grekiska turlistor känner vi ju till...
Jag väljer nog SAS till Aten, och sedan direkt vidare med inrikes flyg. Då är vi på plats samma eftermiddag, och kan genast slänga oss i den turkosa böljan! _B-anana
Återkommer med besked, kanske ses vi där i mitten av juli? :)
IngegerdN
2012-04-25, 01:20
Jag är redan i Grekland (Kreta), men reser tillbaka till Stockholm den 16 jan. Nästa Greklandsresa - naturligtvis till Kreta - är bokad till den 31 mars med obestämd retur än så länge :D. (Eventuellt kan det också bli en resa innan dess, till karnevalen i Rethymno i februari.) Dessutom blir det flera resor av varierande längd under året som kommer, dock ännu ej bokade! klapp_klap
Resan den 31 mars blev tyvärr inställd pga familjeskäl, men som tur är blev det en resa till karnevalen. Ny resa är nu bokad till den 2 juni - utan retur än så länge... _B-anana
IngegerdN
AnnelieT
2012-04-28, 09:52
Om 28 dagar ska vi tillbringa två veckor på samma hotell som sist i Platanés, Rethymnon. _B-anana
Vi reiser med Apollo fra Gardermoen til Santorini på lørdag. 14 dager - late dager. Regner med at vi blir på Naxos, kanskje 2-3 dager på Amorgos.
Reidunn og Thomas _B-anana
DalmasOne
2012-04-30, 19:05
Hej!
Jaha, då var det väl dags för mitt första inlägg på Kalimera. 30 årig ensam resenär från Borlänge. Kommer att resa så fort skattepengarna kommer i Juni. Var? Jadu, har varit på Rhodos och Kreta men vill testa något nytt. Karpathos och Kefalonia lockar en del. När pengarna kommer drar jag med timmars varsel i alla fall.
/Daniel
joehelmer
2012-05-01, 13:39
Blir en vecka i Agia Marina, Kreta i juni för mig och min kusin. Andra gången vi åker dit, senast var 2010. :)
I år blir det en enkel till ******** 4 dagar sedan vidare till Kalkan och Kas (gamla Grekland) två helt underbara ställen! Efter några dagar över till Kastelorizo ( 6 år sedan senast) därefter Rhodos. Avslutning på Antiparos och flyg hem från Athen.
Anders
Det finns inga alternativ - så det blir en treveckors öluff som utgår från Santorini. Milos står högt på listan över öar som ska besökas...
Göran
Hej
Vi var en vecka på Kreta över påsk och har ingen annan greklandsresa inplanerad ännu.
Vi vill till Fourni och Ikaria eller möjligtvis Leros.
Problemet är tid(och pengar och hundvakt). Vi har planer på att åka till Portugal för att titta efter hus då vi planerar att hyra hus ett år.
Vi får se hur det blir.
Åse och Lasse
Buckskin
2012-05-02, 09:48
Självklart blir det Grekland! 3 veckor med start den 10:e juli. Skiathos, Alonissos och Skopelos ska avnjutas. Längtar!
:)_B-anana:)_B-anana
Ja Milos blir det för oss också,men våran ö-luff utgår från Aten.
/Susanne
Sitter och filar på våran 4v luff 1-29/9. 2011 så mellanlandade vi med båt två dagar på Syros för vidare resa till Ikaria.
I år blir det samma resa med då till Fourni men vi tänker ge Syros en bättre chans och ta 5-6 nätter där.
Sikinos står också på önskelista, får se hur det passar med båtar när vi är tillbaka på Syros efter Fourni.
Skulle också vilja besöka Ios igen, då mest för att träffa Frank och Dimitra på Island House, lunch på Drakos Fish Taverna och en middag på Mills.
Iraklia skulle också besökas och då bara för att pricka av ytterligare en ö.
Hur som helst så kommer vi avsluta på Naxos 19-28/9 för att där möta upp äldsta sonen med fru, barn och svärmor, ser verkligen fram emot det
Planering och hur det blir brukar inte överrenstämma men det är väl det som är tjusningen med att öluffa bye_bye
//Berra
Ja såklart blir det Grekland i år igen! Svårt att hålla mig därifrån ju.. En vecka på Naxos i juli och en vecka till obestämt mål i slutet av sommaren ( äldste sonen har vunnit resa och bjuder med sin mor). Båda resorna blir charter..Tycker det blir bäst när det bara handlar om en enstaka vecka. Nästa års färd planeras lite smått redan. Då fyller jag jämna år och skall försöka vara borta flera flera veckor, så en luff av något slag tror jag att det måste bli.
56 dagar kvar till Naxos...Läääängtar!!
annelinen
2012-05-05, 15:44
Det blir Kykladerna i september. Vi maxar vår föräldraledighet och drar iväg med vår ettåring medan vi har gott om f-dagar kvar! Troligtvis åker vi till Naxos och Koufonissi efter tips som jag fått här i forumet. :)
Ska även till Cypern i juni men jag vet inte om det riktigt räknas. Vi ska ju till den grekiska delen men den känns nästan mer brittisk än grekisk/cypriotisk :p
Jo visst här vi bokat. Tre veckor på Thassos blir det i år. Längtar å hoppas att inga oövervinnerliga hinder läggs i vägen.
para poli
2012-05-20, 13:53
Woopphidoop, 1 månad kvar imorgon flabb_flab
/Iraklia - Kimolos - Sifnos
En månad kvar idag:)
Schinoussa, Folegandros, Anafi, Amorgos, Kimolos _B-anana
Pyttan
para poli
2012-05-21, 19:33
En månad kvar idag:)
Schinoussa, Folegandros, Anafi, Amorgos, Kimolos _B-anana
Pyttan
flabb_flab liknande rutt, hur kommer du över fr Amorgos till Kimolos?
Vi tar Artemis, även om det gav oss nån dag mindre än beräknat på Iraklia...
Har du varit på Schinnousa förut?
Åååh, kommer sakna Anafi tho
Para poli:
Amorgos till Kimolos?
Fortfarande går jag och hoppas på en helt ny drömrutt, med Kornais direkt till Kimolos :)
Näe skämt åsido, jag har luskat ut att man kan byta båt på Folegandros :)
Men man vet aldrig riktigt vad som händer, vad det blir för rutt eller ö.
Jag har varit på Schinoussa 2 x 1 vecka förut :)
Pyttan
para poli
2012-05-25, 18:44
Para poli:
Amorgos till Kimolos?Fortfarande går jag och hoppas på en helt ny drömrutt, med Kornais direkt till Kimolos :)Näe skämt åsido, jag har luskat ut att man kan byta båt på Folegandros :)Men man vet aldrig riktigt vad som händer, vad det blir för rutt eller ö.
Jag har varit på Schinoussa 2 x 1 vecka förut :)
Pyttan
Jag går och är lite pissed off pga att sista båtturen, Sifnos-Pireus passar så illa med mitt flyg. Tvungen att stanna i Aten en natt. Hade det varit en dag efter så hade jag haft en kanonavgång med Kornais, framme i Pireus 04,35. Menmen, det finns värre problem här i världen, eller hur?
23,8 grader i Gävle i maj kl 19, det får Greklandstarmen att kittla till lite extra flabb_flab
23,8 grader i Gävle i maj kl 19, det får Greklandstarmen att kittla till lite extra flabb_flab
Jag vet inte om du är ironisk, men jag känner att ju finare väder vi har här hemma ju mer längtar jag till Grekland, mer vill mer ha :D
Helén- som nöjer mig med 17° kl 21 :D
Grekland såklart i sommar med!! :D
Korfu en vecka i juli
Karpathos en vecka i september
Härligt!!
IngegerdN
2012-06-22, 01:45
Är på Kreta sedan den 2 juni och räknar med att bli kvar åtminstone en bra bit in i juli, kanske hela juli pch lite till... Grekland och Kreta är det självklara valet! :D
September-oktober på Kreta är också ett måste!!
Firat 35 årig bröllopsdag med att köpa 2 flygbiljetter "hem" till Grekland! Har rest 15 ggr tidgare till Naxos och nu är det dax igen!
Reser för första gången till Grekland Kreta och Kato Stalos i slutet på augusti 2 veckor...Verkar som att det finns stora möjligheter att bli riktigt "biten" på Grekland med tanke på alla härliga kommentarer på detta forum... _B-anana
Mats Fredsson
2012-06-26, 07:51
Självklart ska vi åka till Grekland i år! :-)
Vi åker den 9:e juli till Leros, vår favoritö. Scootra runt, sola, bada, snorkla. Njuta av den goda maten, och ta ett glas och betrakta solnedgången. Ska bli härligt! _B-anana
13 dagar kvar! klapp_klap
Självklart ska vi åka till Grekland i år! :-)
Vi åker den 9:e juli till Leros, vår favoritö. Scootra runt, sola, bada, snorkla. Njuta av den goda maten, och ta ett glas och betrakta solnedgången. Ska bli härligt! _B-anana
13 dagar kvar! klapp_klap
Hej Mats bye_bye...
I all välmening; - Du glömmer väl inte att växla pengar på Forex innan resan :D:D:D.
Glöm ej diskkudden heller flabb_flab...
//Conny :) (med ännu kortare tid kvar)
Åker på långweekend månadsskiftet mars/april till Chania, Kreta. Ska boka en resa till Ios/Naxos i juni och kanske Chania igen i september -då ska jag bo på Lefkas Apartment och se hur Evita och Andreas har det. De har tyvärr inte öppnat 30/3
Blev inget av IOS/Naxos i juni. Det blev Kreta i maj. Och nu blir det Kreta i september -17 dagar _B-anana Bor nära flygplats med lågprisflyg = pengarna räcker till flera resor till Kreta :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.