handdator

Visa fullständig version : Egina 2


UGO
2011-12-27, 16:46
Fortsättning

Vi brukar spendera några sol och baddagar på grannön Moni. Bussen från Egina stad till Perdika, ca 20 minuter, trevligt att njuta av Eginas kust med utsikt mot Agistri. Båt till Moni cirka 10 minuter 5EUR per person T och R. På Moni har man gjort iordning en enkel taverna som säljer mat och dryck. Vi brukar ta med oss förtäring för att stilla hungern, varför beskrivs några meningar längre fram. Solstolar och parasoll finns att hyra. På Moni finns ett rikt djurliv: Påfåglar, Getter och någon slags Hjort, väldigt trevlig. På ön har jag också sett en något större ödla ca 20 centimeter lång. Orm en som var lite röd, men den glömmer vi. Vattnet är väldigt turkost och härligt att bada i, går inte att beskriva måste upplevas. Helgerna undviker vi Moni, detta pga av att många från Athen har Egina som ö att spendera helgen på och det är mycket folk på Egina. Trevligt…det är ju vi som är gäster.
När vi är nöjda med sol och bad och lite promenader på Moni, brukar vi ta båt tillbaka vid 4-5 tiden och äta tidig middag i Perdika. Väldigt trevligt att sitta och njuta av en god måltid och blicka ut över havet och Peleponess, vi brukar alltid äta på taverna Remetzo i Perdika vän till en vän…Har blivit ett antal gånger under åren. Efter middagen det taxi hem, bussarna gick inte längre än till 15-tiden. År 2010 gick bussarna med 2-timmars intervall fram till 22-tiden. Perdika kan med fördel njutas av en kväll med alla tavernor som ligger utmed hamnen.
Självklart blir det tur med bussen till Agina Marina för att bada, samt att äta lunch på strandtaverna med de ’blåa stolarna ’ (Masse vet…), grillade räkor ett ett krus vitt; samtidigt som man göra gymnastik för tårna i sanden.
Våra vänner som bor och jobbar i Athen brukar komma ut och hälsa på minst två helger, som tradition brukar vi göra rundtur runt ön med bilen, och hamna i den lilla byn Portes. Innan sen lunch, vid 14-tiden, ett dopp men ta med badskor. I Portes finns en taverna som är makalöst bra, färsk fisk och någon slags bläckfisk, om jag kommer ihåg rätt kallar man den Subvia (ungefär) himmelskt gott. Grönsaker närodlat så klart. Lördagkväll när vännerna är och hälsar på är väldigt trevlig, en del smårätter vin och vatten, glass till efterätt, mycken diskussion om livet, ingen vill
gå och lägga sig, trädgården är upplyst lite lagom, stora ljus tänds för att hålla mygg borta.
Söndagskväll 7-tiden, dags för vänner att åka in till Athen, avvikning i hamnen, därefter kaffe och en Metaxa så att vi hinner smälta alla intryck, därefter en promenad bort till Kristina på ’ To Gramma’, hustets röda vin är väldigt gott. Kristina är från Sverige och träffade en grekisk man och bildade familj och nu driver restaurang, hur många rödbetor med fetaost har jag inte ätit där. Restaurangen ligger vid posten, bortom busshållplatsen, och har enligt mitt tycke mycket bra mat, ozou-flamerade räkor, väldans gott.Vasilis som är skådespelare brukar ha teaterpjäser på restaurangen. Trevligt fattar inget, men kul är det.
Semestern slutar alltid i Athen, för att hälsa på vännernas familjer.
2011 blev sista veckan lite stressig, strejker och kravaller, vi var lite nervösa om det skulle gå några båtar överhuvudtaget…men efter tre dagars strejk fick vi reda på att båtarna börjar gå på fredagen….skönt flyget hem gick på lördagen.
En sak som jag glömde…
Vi bor på ena sidan Egina och Kristinas restaurang ligger på andra sidan.
Att promenera till restaurangen på kvällen precis innan solen går ner, antingen via hamnpromenaden eller genom stadens shopping och fiskerstauranger, denna känsla är grymm, när man är framme har solen gått ner.
Jag hoppas att några av Annes fina bilder passar detta brev, och att ni inte tycker det blev får långt.
Masse, man vet aldrig endera dagen stöter vi på varandra på Egina. Vi är tillbaka 2012 fyra veckor i juni, biljetter bokade, tjatigt med samma ö…inte…som att komma till lanstället.
Vänligen Uffe G.

Lucky
2011-12-27, 18:34
Underbart :)

Alala
2011-12-27, 18:48
Roligt att läsa om hur ni har det på Egina. :)

/ Anne

Masse
2011-12-27, 23:32
Självklart blir det tur med bussen till Agina Marina för att bada, samt att äta lunch på strandtaverna med de ’blåa stolarna ’ (Masse vet…), grillade räkor ett ett krus vitt; samtidigt som man göra gymnastik för tårna i sanden.
Våra vänner som bor och jobbar i Athen brukar komma ut och hälsa på minst två helger, som tradition brukar vi göra rundtur runt ön med bilen, och hamna i den lilla byn Portes.
.................................................

Jag hoppas att några av Annes fina bilder passar detta brev, och att ni inte tycker det blev får långt.
Masse, man vet aldrig endera dagen stöter vi på varandra på Egina. Vi är tillbaka 2012 fyra veckor i juni, biljetter bokade, tjatigt med samma ö…inte…som att komma till lanstället.
Vänligen Uffe G.

Jo, Aiga Marina är ju våran "hemmaby" på Egina, så självklart känner jag till "blå stolarna" på stranden där. Det har ibland blivit en portion Atherinas nedsköljda med ouzo och vatten till lunch där. Vill man så kan man där inta lunchen med fötterna lojt skvalpande i vattenbrynet. För några år sedan hade de en mycket ung pojke som serverade där. Det var en fröjd att bara sitta och se den arbetsglädje som strålade i hans ansikte när han sprang fram i sanden mellan borden och servade, spexade och underhöll alla. Extra fort sprang han när det satt ett par söta jämnåriga flickor och sörplade på varsin cocacola vid det lilla barbordet.

Våra bästa vänner på Egina är Panos och Elanie som driver Café Marina i Agia Marina. Där har de sitt jobb, men bor i Portes. Jag har aldrig ätit på tavernan i Portes som du nämner, så det sätter vi upp på listan inför nästa besök.

Jo visst hade det varit kul om vi stötte på varann nån gång på Egina. Längtan är stark för ett besök nu. Vi får se om det kan bli en tur 2012. Men dessvärre blir det nog inte i juni utan troligen i augusti eller oktober. Men jag har en känsla av att både du och jag kommer att fortsätta att åka dit igen och igen och igen och igen och ............., så förr eller senare lär vi väl mötas där. Fyra veckor som ni ska ha låter ju härligt.

Tack för trevliga rapporter från Egina Uffe. Och du, vaddå för långt ........? Hur skulle något som handlar om Egina kunna vara för långt?

Ha det gott!
:) Mats

Kalimera
2011-12-28, 13:55
Tack UGO för härlig läsning! Jag förstår att ni gillar Egina. :)

UGO
2011-12-28, 16:16
Hej
Jo så är det. Vi gillar Egina. Trots att det inte är den vakraste ön i Grekland. Jag har varit på 18 öar och har lite att jämföra med. Ta bara de två hotellkomplexen som ' ruttnar ' bort, ett i Agia Marina och ett i högersvängen innan man kommer ut till Perdika. Jag tror att när man trivs så ser man det som är vackert och bra, precis som Masses och Annes bilder.

Lev väl/ Uffe

mamma mu
2012-02-18, 21:18
Akroagali heter stället med "de blå stolarna", drivs av Pablo o Lia. Mitt "favvo"ställe :D

Alala
2012-03-02, 17:03
Hittade en bild på tavernan med de blå stolarna, eller på de blå stolarna alltså. :D Tycker att det var tavernan bredvid som hette "Akrogiali", den hade orangefärgade stolar. Kollade på nätet och den med blå stolar lär heta "Galaris". Upptäckte att de också hyr ut rum där ovanför tavernan. Och WOW, det skulle inte vara dumt att bo där. Alldeles på stranden och med balkong mot havet, ojoj, nu längtar jag dit. :p

/ Anne

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=758&pictureid=8084

Masse
2012-03-02, 23:22
Tack Anne för den sköna bilden. "Vaddå sköna bilden?" tänker de som inte är Egina-freaks som jag. OK OK, Egina är inte Greklands vackraste ö, men för mig väcker sådana bilder "hemmakänsla" och sätter fart på längtan.

Kul att läsa att du också längtar dit Anne. Jag var lite osäker på hur du skulle känna när intrycken från ditt besök där har sjunkit in. Själv går jag och har ganska mycket tankar kring hur det går för vännerna som driver verksamhet lite här och var i Agia Marina. Panos på Café Marina, Nektarios och hans moppe-uthyrning, Elias på Tropical Beach bar, Blå stolarna på stranden (oavsett vad det heter), Paradise Restaurant, Kiriakakis, Big Banana osv. Mycket av turisterna försvann ju för längesedan från Agia Marina när chartern upphörde. Men många av vännerna har fortsatt hanka sig fram med ett visst inslag av grekiska gäster. Klarar de sig nu trots krisen när grekerna måste spara???? Inte säkert att vi kommer dit igen förrän 2013. Som alltid blir det då med viss bävan. Finns vännerna kvar?

:) Masse

Alala
2012-03-03, 12:29
Det är precis som Masse och Ugo säger: Egina är inte Greklands vackraste ö. Men, skönhet finns ju där man vill se den. Jo, det fula hotellskelettet i Agia Marina (och den nära Perdika såg vi också från bussen) borde man spränga bort, men såna finns ju tyvärr på många håll i Grekland. Men vad är det som är speciellt med Egina? Jag har tyckt om precis alla grekiska öar jag har varit på och det är väldigt svårt för mig att sätta dem i någon ordning, den riktigt nummer 1 favoritön har jag inte hittat ännu. Alla har varit bra!

Egina känns i sin helhet väldigt mycket som just Grekland på grund av att det inte finns så många utländska turister där. Och när jag tänker på Agia Marina så tycker jag att det finns en slags "dekadent charm" där. Huvudgatan kan ju inte kallas precis vacker med sina pubar och så, men just det där att man ser att gatan tidigare har haft ett helt annorlunda liv känns för mig just dekadent på ett lite charmigt sätt. Sen är det ju naturligtvis negativt att man lider av att det inte finns tillräckligt med kunder. När vi var ute och åt på kvällarna så var vi nästan alltid de enda kunderna. Och sånt kan ju inte vara bra i längden. Till och med på lördagskvällen när stranden var full av greker var tavernorna vid stranden tomma (vid lunchtid var det nog en del som åt vid stranden). Kanske åt de alla i Alones då? Inte vet jag.

Men Masse, jag hoppas att dina vänner finns kvar nästa gång när du reser dit.

/ Anne :)

Lissi
2012-03-03, 13:35
Hur skulle något som handlar om Egina kunna vara för långt?
Ha det gott!
:) Mats

Inget är för långt om platser i Grekland som beskrivs med så mycket kärlek och längtan som många gör om sina pärlor....;)

Hotellkomplex som ingen använder eller som aldrig blev klara finns ju på massor av ställen...Vi har sett såna både på Naxos, Evia,fastlandet och Tinos...(Jag hoppas fortfarande att hotell Alonia på Tinos på något sätt återuppstår eller görs om till t ex lägenhetshotell. Att se det förfalla mer och mer för varje år är SÅ synd.)

Härlig läsning UGOklapp_klapklapp_klap

Lissi

mamma mu
2012-04-11, 09:31
Tjoho, i morgon 12/4 blir det Egina och grekisk påsk. _B-anana

maji
2012-04-11, 11:59
Tjoho, i morgon 12/4 blir det Egina och grekisk påsk. _B-anana
Ha det såå härligt_B-anana
//maji som alltid längtar till Greklandbye_bye

UGO
2012-04-11, 18:26
Må så ' himla ' bra på Egina i Påsk.
Hälsar U.

Masse
2012-04-11, 23:49
Tjoho, i morgon 12/4 blir det Egina och grekisk påsk. _B-anana

LYCKOST!!!!!!!
Glad Påsk och Trevlig resa! bye_bye

Skulle bli glad om du bjuder på en liten rapport om hur det är med vårt kära Agia Marina när du kommer tillbaka.

:) Masse som längtar som attan,
men som troligen inte får till det med Egina i år.