handdator

Visa fullständig version : Inte mera julmat

Birgitta63
2011-12-26, 18:02
Julmat i all ära men inte i kväll.
I kväll blev det grekisk afton med Spanakopita och grekisk sallad samt
tzatziki med tillhörande dryck Ouzo.
Så gott :) !

Va åt ni i kväll ?
Birgitta

jeabys
2011-12-26, 18:07
Jag befinner mig i Thailand så jag har ätit stekt ris med kyckling och druckit en Singha. Mkt gott ;)

Birgitta63
2011-12-26, 18:25
Oj va ovanligt . Är du verkligen där ? :D
Birgitta

Monica P
2011-12-26, 19:44
Bjudna hem till grannarna och åt " filla"-vinbladsdolmar, kalkon, sallader och söta bakverk.

anneli56
2011-12-26, 20:01
Vi hämtade pita gyros!!

Lissi
2011-12-26, 21:09
Vi åt sa god grekisk mat i bergen på en taverna på Evia så vi orkade ingen kvällsmat.
Lissi

KR
2011-12-26, 21:17
Vi åt medköpt Thai mat på tåget från Västerås till Göteborg efter att ha sett VSK vinna i Annandagsbandyn. Kyckling med Cachewnötter samt lite blandat friterar.
//
KR

Eva L
2011-12-26, 21:39
Högrev med mandelpotatispuré och stekt savmp och grönsaker samt rödvinssky. Till det ett gott argentiskt rödvin. Sen blev det bio och filmen Simon och ekarna.

Eva

Lucky
2011-12-26, 22:19
Middag hos svarforaldrrna: Kanin ( typisk hollansk julmat...) med rodkal, boner och potatis. Ett par glas rott spanskt och chokladpudding _B-anana

/Lucky bye_bye

Birgitta63
2011-12-26, 23:14
Anneli 56 : Pita gyros , åh så gott . Minns vår goda gyros sommaren 2009 på Skopelos .Åh de var tider de :) .

Lissi : Grekisk mat i bergen , där skulle jag vilja vara nu . Önskar fortsatt fin smakupplevelse där borta i underbara Grekland. :)

Monica P : Ja du kan njuta hela tiden av god grekisk mat , vinbladsdolmar som är så gott . :)

Kvällen hemma avslutades med grekisk musik samt gott vin och dans.
Birgitta

Kalimera
2011-12-27, 11:14
Va åt ni i kväll ?Jag åt "Rollo a lá Julia". Lika gott varje gång. Ser ut så här när den kommer från ugnen.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/rollo.jpg

yvonne
2011-12-27, 12:48
och här blev det ugnsstekt kalkon (egen uppfödning) klyftpotatis, spenatsallad och 1 glas zitzas rosé.

yvonne

zakka
2011-12-27, 13:14
Vi hade "grekisk afton" redan på juldagen, med moussaka, stifado, ugnspotatis och tzatziki. Till det retzinavin och varm ouzo med honung... (fast inte riktigt i nämnd ordning...) :p Tack snälla Yanna för det fantastiska tipset!!! Det får nog bli den nya traditionen nu. Svenskt på julafton och grekiskt på juldagen :)

Janne: "Rollo a lá Julia" såg riktigt gott ut!

MVH zakka

Kikh
2011-12-27, 13:42
Jag var hos min grekiska familj och åt julbord. Helstekt spädgris, baconlindat fläsk med plommon, svamp och grönsaker, pilaffi kokt på get, kokt get, rödbetssallad på grekiskt vis, rysk sallad (mimosa), ugnsstekt potatis och massor med rödbrunt lokalt vin. Dessertbordet dignade av än mer godsaker, men tyvärr ligger bilderna på någon annas kamera än.

//Kikh

Kalimera
2011-12-27, 14:21
Janne: "Rollo a lá Julia" såg riktigt gott ut!Det ÄR otroligt gott. Beställer alltid det när vi är på Honeymoon på Santorini. Dessutom är det en snygg maträtt. :)

Yanna
2011-12-27, 14:52
På julafton fattades inte mycket på det julbord jag tillsammans med Git och Calle avnjöt hemma hos mig. Julskinkan vart faktiskt bra, vilket jag inte trodde just när jag hade griljerat den, men den blev precis som den skall vara efter att den kallnat ordentligt.
Hos mig blev det på Juldagen en grekisk tallrik från min snälla hyresvärdinna. Tallriken innehöll lammkött o potatis i ugn, Bifteki, ost & spenatpaj och pasta med bacon, till det vin. Annandagen blev det min egen julmat...julskinka, köttbullar, potatis, brysselkål och rödbetssallad...osså vin. Självklart har det även blivit en varm Ouzo med honung varje dag. ;)
Solen har lyst med sin frånvaro nu sedan flera dagar tillbaka....riktigt ruggväder!

Yanna - som nog äter sill idag, men inte vin till detta...

Birgitta63
2011-12-28, 15:47
Jag åt "Rollo a lá Julia". Lika gott varje gång. Ser ut så här när den kommer från ugnen.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/rollo.jpg
Janne va du frestar mig nu .
Kan det vara typ köttfärslimpa med kokt ägg som man lägger i ?

Åh grekisk mat är bara så gott .Det var många som gick över till grekisk mat efter jul. Själv åt vi bara grekisk mat en julafton för några år sen .
Birgitta

Riitta
2011-12-28, 15:59
Nu blev jag alldeles hungrig :p Rollo a la Julia är bland det godaste jag ätit någonsin:) Det måste bli en sväng till Santo och Honeymoon inte alltför lång framtid, känner jag:)

Riittabye_bye

Eva L
2011-12-28, 16:32
Jättegott ser det ut. Har inte ätit det hos Julia men på andra ställen i Grekland dock länge sen. All Julias mat är fantastisk.

Eva

Kalimera
2011-12-28, 17:00
Kan det vara typ köttfärslimpa med kokt ägg som man lägger i ?Ungefär så. :)

Här finns recept (http://www.kalimera.se/grekland/recept/rollo.html).

zakka
2011-12-28, 19:26
Åh tack så mycket Janne! Detta måste vi absolut prova att laga med det snaraste... :)

MVH zakka

Lissi
2011-12-28, 20:49
Nu blev jag alldeles hungrig :p Rollo a la Julia är bland det godaste jag ätit någonsin:) Det måste bli en sväng till Santo och Honeymoon inte alltför lång framtid, känner jag:)

Riittabye_bye

Du kanske redan bokat?
Lissi.

Riitta
2011-12-28, 21:38
Bokat, ja:) Fast inte åt det hållet,utan till Chios och Samos:D

Riittabye_bye

Birgitta63
2011-12-28, 22:19
Ungefär så. :)

Här finns recept (http://www.kalimera.se/grekland/recept/rollo.html).
Tackar för detta goda recept . Bra Camilla att du delar med dig:)
Lite sent nu på kvällen men i morgon ska jag försöka mig på Rollo a lá Julia . Står Rollo för något särskilt eller ?
Birgitta

Kalimera
2011-12-29, 09:29
Står Rollo för något särskilt eller ?Det betyder "rulle", alltså köttfärsrulle, eller köttfärslimpa som vi säger. :)

Monica P
2011-12-29, 13:07
Tack för receptet! Jag har gjort långa limpor med ägg tidigare och det har inte alltid varit så lätt att få till dem fina. Mera praktiskt med stora bollar. Intressant med fyllningen, bacon, paprika och ost, det har jag inte prövat förut.

Birgitta63
2011-12-29, 13:36
Det betyder "rulle", alltså köttfärsrulle, eller köttfärslimpa som vi säger. :)
Ok jo ja kände de på mig att det kanske var så " rulle " :D
Håller faktiskt på med " rulle " nu :)
Birgitta

Wardakis
2011-12-29, 15:11
Jag ska äta grekisk mat från måndag och några månader framåt!bye_byeflabb_flab_B-anana
Gunilla

Birgitta63
2011-12-29, 15:36
Jag ska äta grekisk mat från måndag och några månader framåt!bye_byeflabb_flab_B-anana
Gunilla
Gunilla du vinner :Dbye_bye. önskar dig många goda smakupplevelser i matlandetflabb_flab
Just nu ligger Rollo a lá Julia i ugnen och bara väntar på oss :)
Birgitta

Kalimera
2011-12-29, 16:45
Jag ska äta grekisk mat från måndag och några månader framåt!Lyllos! klapp_klap

Just nu ligger Rollo a lá Julia i ugnen och bara väntar på ossDet ska bli spännande att höra vad ni tycker.

Tack för receptet! Jag har gjort långa limpor med ägg tidigare och det har inte alltid varit så lätt att få till dem fina. Mera praktiskt med stora bollar. Intressant med fyllningen, bacon, paprika och ost, det har jag inte prövat förut.Berätta gärna vad du tyckte Monica.

Birgitta63
2011-12-29, 18:29
Så gott det smakade samt lätt att fixa .
Här är den !
http://img33.imageshack.us/img33/3100/dscn1465i.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/33/dscn1465i.jpg/)

Rollo a lá Birgitta

Hellen
2011-12-29, 20:31
Vad är det för spännande du lagt på äggen?

Birgitta63
2011-12-30, 20:19
Vad är det för spännande du lagt på äggen?
Det är bara gul paprika som flöt upp , äggen drunknade i citron/ senap som öste över.:)
Båten höll på att kantra . Rolig rätt att göra samt den liknade faktiskt en båt som åkte in .

Lika god dagen efter , perfekt ta med på jobb . Vi kommer laga grekisk köttfärsrulle nu , senaps/ citronskyn var så underbart gott över . Väldigt mättande och vacker . Men tog bara en citron och cirka 1 msk vanlig sötstark senap .
Birgitta

Hellen
2011-12-30, 21:46
Jaha, ja det alltså en annan variant av rulle. När jag läste receptet så läste jag det som att äggen skall vara inbakade i köttfärsen.

Kikh
2011-12-30, 21:50
Jaha, ja det alltså en annan variant av rulle. När jag läste receptet så läste jag det som att äggen skall vara inbakade i köttfärsen.

Kan det vara så att svensk senap reagerar negativt med ägg och citron? Det kanske blev en variant på Sprängd Anka:rolleyes:

//Kikh

Hellen
2011-12-30, 22:36
Kickie, du imponerar med dina kemikunskaper :D

Netwolf
2011-12-31, 08:44
Kan det vara så att svensk senap reagerar negativt med ägg och citron? Det kanske blev en variant på Sprängd Anka:rolleyes:

//Kikh

Påminner mig faktiskt om ett recept på vildand. Får man inte tag på vildand, kan man ta en vanlig tamanka och reta upp den utav bara h-e! :D

/Netwolf

Kikh
2011-12-31, 09:07
...Får man inte tag på vildand, kan man ta en vanlig tamanka och reta upp den utav bara h-e! :D /Netwolf

flabb_flabflabb_flabflabb_flab Vilket inte är allt för svårt.

Gott Nytt År och god aptit vad än ni äter!

//Kikh

Alala
2011-12-31, 10:27
Äntligen.... igår åts det sista av julskinkan. Puh och stön. :eek: Receptet på Julias rollo måste absolut prövas, men inte ikväll för nu har jag läst så mycket om Janssons frestelse här på Kalimera att det måste jag få nu! :D

/ Anne :)