handdator

Visa fullständig version : Byteshandel


Netwolf
2011-12-22, 19:55
På Rapport idag hade de ett inslag om att byteshandel, loppmarknader etc har ökat kraftigt i Grekland, efter krisen. Man byter grönsaker från egna trädgården mot en klippning etc. Ni som bor i Grekland. Är deta även detta vanligt ute på öarna?
Hittade lite mer info här:
http://www.e24.se/makro/varlden/greker-atergar-till-lantlig-byteshandel_2947172.e24

/Netwolf

para poli
2011-12-22, 23:17
Ungefär som i Norrlands inland vill säga? svart mot svart.

Kikh
2011-12-23, 00:21
På Rapport idag hade de ett inslag om att byteshandel, loppmarknader etc har ökat kraftigt i Grekland, efter krisen. Man byter grönsaker från egna trädgården mot en klippning etc. Ni som bor i Grekland. Är deta även detta vanligt ute på öarna?
Hittade lite mer info här:
http://www.e24.se/makro/varlden/greker-atergar-till-lantlig-byteshandel_2947172.e24

/Netwolf
Igår bytte jag en julkaka mot en säck apelsiner och 1,5 kg raki, och en annan halva julkaka mot grapefrukt och mandariner - Gills det? Jag kanske ska byta mina misslyckade Melomakarona mot ett punkterat däck eller liknande...Skämt å sido har jag inget hört om byteshandel, men jag bor nog på en för stor ort.

//Kikh, som inte byter en julafton i pyjamas mot något materielt i denna värld

Netwolf
2011-12-23, 08:48
Inslaget kan ses här (http://svtplay.se/v/2658134/rapport/en_kris-jul_i_grekland)

/Wolfen

Fysimera
2011-12-23, 15:07
Ja här byts det mycket.
Man kan även byta mat mot Euro och eftersom man ser det som byteshandel så behöver ingen betala skatt eller hur..

Alla byter allt men det gjorde man även före "krisen".
Olle

Monica P
2011-12-23, 17:47
Just det.

Yanna
2011-12-23, 19:04
Och det byts ju friskt i Sverige med och loppmarknader är väl vanligare i Sverige än i Grekland! :rolleyes:

Yanna

jan c
2011-12-23, 19:28
Läste att en större matkedja ger 5 % rabatt till arbetslösa .Och att man har korgar där du kan lägga varor som sedan skänks till behövande .Detta såg vi själva på AB utanför Chania.Så man försöker hjälpa de egna. Sedan läser man i nästa minut om en polis som kvitterat ut flerbarnstillägg med 4000 Euro imån. .MEn åkte fast när han försökte med det 20 ende.Chronia Pola.

Kikh
2011-12-23, 20:28
Läste att en större matkedja ger 5 % rabatt till arbetslösa .Och att man har korgar där du kan lägga varor som sedan skänks till behövande .Detta såg vi själva på AB utanför Chania.Så man försöker hjälpa de egna. Sedan läser man i nästa minut om en polis som kvitterat ut flerbarnstillägg med 4000 Euro imån. .MEn åkte fast när han försökte med det 20 ende.Chronia Pola.

€4000 per månad? Ett flerbarnstillägg här ligger på runt €30-50 per barn och månad. Stod det hur många ungar han hade?
Någon butik som ger rabatt till arbetslösa har jag inte hört om. Vilken är det? Matkorgen gör de däremot reklam för på TV nu. fast jag har inte sett en enda uppsamlingsplats i de butiker jag besökt de senaste dagarna.

God Jul på er!

//Kikh

zakka
2011-12-23, 20:56
//...Kikh, som inte byter en julafton i pyjamas mot något materielt i denna värld

Åh vad det låter ljuvligt!!! Jag tror jag knycker tipset! flabb_flab Ha en riktigt skön jul!

MVH zakka

jan c
2011-12-23, 21:11
A 19st Bhttp://www.carrefour.gr/inside.aspx?a_id=302

jan c
2011-12-23, 21:12
Glömde C AB bortanför Jumbo emot Chania

Monica P
2011-12-24, 08:14
Inte byteshandel, men om man har minst tre barn och är inskriven i flerbarnsföreningen kan man erhålla olika matkassar och rabatter i många affärer, samma om man har papper på att man är fattig, och det är många som borde ha ett sånt intyg men som skäms för det.
Om med byteshandel avses att man gör tjänster åt varann vet jag en mig närstående symaskinsreparatör som fått åtskilliga bakverk och andra små presenter av gamla damer med en ännu äldre Singer som behövde åtgärdas. I regel är dock dessa damer för stolta, de vill absolut betala även om summan är symbolisk.

yvonne
2011-12-24, 11:06
€4000 per månad? Ett flerbarnstillägg här ligger på runt €30-50 per barn och månad. Stod det hur många ungar han hade?
Någon butik som ger rabatt till arbetslösa har jag inte hört om. Vilken är det? Matkorgen gör de däremot reklam för på TV nu. fast jag har inte sett en enda uppsamlingsplats i de butiker jag besökt de senaste dagarna.

God Jul på er!

//Kikh

Kikh han kvitterade ut flerbarnstillägg för 19 ungar!!! och det i flera år....Tydligen så kopierade han foton på barn på nätet och gjorde sedan falska papper, han hade fullt med myndighetsstämplar hemma. Sån koll har myndigheterna här.....:mad:

Yvonne

Kikh
2011-12-24, 11:27
Kikh han kvitterade ut flerbarnstillägg för 19 ungar!!! och det i flera år....Tydligen så kopierade han foton på barn på nätet och gjorde sedan falska papper, han hade fullt med myndighetsstämplar hemma. Sån koll har myndigheterna här.....:mad:

Yvonne


Det faller under begreppet Kreativ Företagsamhet:D

Nu får man hoppas att staten får igen sina pengar...

//Kikh

karinafp
2011-12-24, 12:27
man har korgar där du kan lägga varor som sedan skänks till behövande

Det har jag sett i Kanada också, på de stora matvaruhusen. Utanför kassorna står hyllor där man ställer varor som ges till behövande.

Karin

Eva L
2011-12-25, 10:01
Loppisar är enormt vanligt i Sverige och en trend som drar över hela västvärlden inte bara av ekonomiska skäl. Vintage är hetare än allt och den som går en runda i vissa kvarter på Söder kan få sitt lystmäte.

Ur miljöapsekt är det bättre att någon får använding för det någon annan inte längre vill ha och mina barnbarn har hittat många fina leksaker på returbutiken. Min dotter handlar barnkläder på Tradera och säljer vidare eller ger bort det killarna vuxit ur.

Här i stadsdelen där jag bor hade flera grannföreningar loppis i höst och jag hoppas att vår bostadsrättsförening är med nästa höst så jag får bort lite från förrådet som varken jag eller barnen vill ha.

Eva