handdator

Visa fullständig version : Karpathos med tonåringar?


Miss July
2006-01-20, 20:58
Hur är det på Karpathos med tonåringar? Är de lagom lugnt liv där för dem? Vill inte att vi ska hamna på nåt party party ställe._B-anana .


Vi funderar på att åka i september i 2 veckor. Vad finns att göra?

tacksam för hjälp!!

MVH Miss July

Mikke
2006-01-20, 21:10
Hur är det på Karpathos med tonåringar? Är de lagom lugnt liv där för dem? Vill inte att vi ska hamna på nåt party party ställe._B-anana .


Vi funderar på att åka i september i 2 veckor. Vad finns att göra?

tacksam för hjälp!!

MVH Miss July

hm....nu e väl inte jag rätt person att svara på de, men på dom som har haft ungdomar med sig, Karinafp,mm,så verkar det helt ok även för dom under 18..Nån renodlad party-ö är Karpathos inte.....Det finns nåra discon efter strandkanten i stan, så lite finns det nog att hitta på....:D Det kommer säkert mer detaljerade kommentarer när våra ärrade Kalimister har diskat undan fredaxmiddan....
Mikke
(liten disk)

inkfish
2006-01-20, 21:17
Har ungdomarna samma uppfattning som du om hur pass lugnt det ska vara?;)

Alltså, FÖR lugnt brukar ju ungdomar inte vilja ha det. Och det FINNS ställen där man kan roa sig ordentligt på Karpathos om man vill.

Men de här ställena verkar inte vara många och söker man sig inte direkt till dem märker man dem inte. Vilket jag antar att du som förälder (?) uppskattar.

Jag tror alltså att Karpathos är rätt lagom för en familj med tonårsbarn.

inkfish
2006-01-20, 21:22
En annan ö, förresten, som jag tror är "lagom" på samma sätt är Naxos. Uteställena finns men gör liksom inget väsen av sig (förrän man är där).

På öar som Rodos och Kos är utbudet mer synligt.

(Ja, Rodos och Kos vänner, jag vet att det är begränsat till vissa gator men jag tycker ändå att nöjeslivet är mer synligt där än på Karpathos och Naxos).

karinafp
2006-01-20, 22:12
Ja, som sagt, det beror väl på vad du och dina tonåringar gillar. Mina är nu 15 och 16, och de stortrivs på Karpathos. Vi har inte märkt av något partyliv alls, men det kanske beror på att vi går och lägger oss runt midnatt. Det finns några diskotek och nattklubbar längs hamnpromenaden, men de kommer nog inte igång förrän framåt småtimmarna.

Det vi gör på kvällarna är en av två saker: Antingen äter vi middag på Pelagos, och då stannar vi kvar rätt länge och lyssnar på musiken och umgås med goda vänner. Då kan det bli rätt sent, men därifrån går vi raka spåret hem till hotellet och lägger oss, och det finns inga partyställen utefter den vägen.

Eller också äter vi middag inne i centrum, och efteråt går vi en promenad utefter hamnpromenaden och upp bland gränderna, handlar litet, pratar med vänner och tittar på folk. Någon enstaka gång tar vi en kvällsdrink eller glass på något kafé. Dessa kvällar kommer vi i säng redan runt elvatiden. Mer party än så brukar vi inte vara med om. ;)

Var ska ni bo någonstans?

Ingrid
2006-01-20, 23:10
Ja nå har vi fått unna fredaxmiddagen, Mikke, og vel så det ;) .
Mine tenåringsgutter, nå 17 1/2 og 15 år, vil ikke til noe annet sted enn Karpathos, så dit drar vi igjen i september. For 5. gang....(De har vært andre steder, altså, både Kreta og Samos)
Vi har vært 2 familier som har reist sammen. 4 voksne med 4 gutter i nogenlunde samme alder. Kveldene går med til middag på forskjellige tavernaer, og så er gutta raske med å dra til f.eks. Acropolis ( eller andre steder). De er jo blitt lommekjent i byen etterhvert. På disse barene er det "sånn passe liv", folk kommer og går, noen søte jenter å prate med osv. ;) Ellers blir det å gå og titte litt i byen.
Så min erfaring er helt klart positiv - det er et bra sted for tenåringer - og foreldrene.

Mikke
2006-01-21, 00:47
...låter bra!!
Sakta växer det fram en bild som för tonårsföräldrar kanske känns ok....Stan är tillräckligt liten för att man kan ha relativt bra koll på var dom är....om man nu vill ha de på telningarna....:D
Ta merom å kom, vettja!!
Hjärtligt velkomna ska i va...
Mikke

karinafp
2006-01-21, 09:25
är tillräckligt liten för att man kan ha relativt bra koll på var dom är....

Ja, absolut! Mina två går ofta ut på egna strövtåg i stan, och jag känner mig inte det minsta orolig.

I somras gick dottern ut på promenad på egen hand en dag, och en halvtimme senare gick jag själv ut för att sträcka på benen. Tydligen gick vi ungefär samma sväng, för flera gånger när jag hälsade på vänner utefter vägen, fick jag rapporter om att "dottern gick förbi här för en stund sen, och fortsatte ditåt"! Full koll, alltså! ;)

Nora
2006-01-21, 09:35
Ja, absolut! Mina två går ofta ut på egna strövtåg i stan, och jag känner mig inte det minsta orolig.

I somras gick dottern ut på promenad på egen hand en dag, och en halvtimme senare gick jag själv ut för att sträcka på benen. Tydligen gick vi ungefär samma sväng, för flera gånger när jag hälsade på vänner utefter vägen, fick jag rapporter om att "dottern gick förbi här för en stund sen, och fortsatte ditåt"! Full koll, alltså! ;)

Akkurat det der opplevde jeg også! De visste hvor ungene var på vei og hvem sine unger det var. Mine vil heller ikke noe annet sted enn Karpathos. Tror de føler seg frie der, de kan gå rundt litt på egenhånd uten at man blir nervøs for at noe kan skje. Så jeg syns det er et bra sted for de fleste (det var vel ikke akkurat noen bombe...:o) Men det spørs jo hva man er ute etter, hva man forventer, og hvordan ungene er! Noen vil jo ha litt mer action enn andre.:)

Miss July
2006-01-21, 18:13
Tack det låter jättebra. Mina flickor är 15 år båda två, de vill säkert ha lite liv o rörelse men man vill ju inte att de vara disco barer i varje kvarter. Man vill låta dem kunna ströva lite fritt också. Himla bra sajt detta var...

Miss July
2006-01-21, 18:16
Jag vet inte rikigt vart vi ska bo eller så.. vi har kollat lite på apollos resor till karpathos....

karinafp
2006-01-21, 18:41
Jag vet inte rikigt vart vi ska bo eller så.. vi har kollat lite på apollos resor till karpathos....

Ja, det är ju främst en fråga om hur man lever när man är därnere. Vi gillar ju, som sagt, att ströva omkring i staden, och det gör vi flera gånger varje dag. Därför bor vi väldigt centralt, på Regina. Trevligt poolområde och precis mitt i stan. När vi vill bada i havet, går vi ner till stadsstranden eller åker till någon av de härliga sandstränderna som finns runt ön.

Andra tycker att strandlivet är viktigare, och väljer hotell som ligger bättre till för just det. Smaken är olika, och tur är väl det! ;) Hur som helst så kommer ni att ha en härlig semester! Läs gärna resebreven från Karpathos; det är en hel del...

Miss July
2006-01-21, 20:01
tack.. vart finns dessa resebrev jag är helt ny på denna sida

Ivi
2006-01-21, 20:08
tack.. vart finns dessa resebrev jag är helt ny på denna sida

Alla resebrev hittar du under rubriken "Läsarhörna" till vänster!

Ivi

Zanét
2006-01-21, 20:08
tack.. vart finns dessa resebrev jag är helt ny på denna sida
Hej och välkommen till Kalimera. Här hittar du resebreven http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/index.html

//Zanét bye_bye

Miss July
2006-01-22, 20:10
Ja det ska väl inte vara för lugnt... men inte kul om alla sliter o drar i ens tonåringar att de ska in på disco här o där ( har hört skräckuppleverler från kollegor...) men det är ju kul om de är lite liv o rörelse...

Två veckor... om man ska sola bada äta gott utforska ön slappa sova ut osv... är 2 veckor lagom till detta?

Den som vill får gärna maila till mig...

Vi har kollat på ett hotell genom apollo... Aegean Village någon som varit där?det ligger i amopi.. vilket är bäst? att bo där eller i Hotell i Karpathos Town eller Hotell i Lefkos... Gärna tips.

Miss July
2006-01-22, 20:12
tack så mkt, det verkar vara en himla bra sida med mkt information o tips!Hej och välkommen till Kalimera. Här hittar du resebreven http://www.kalimera.nu/resebrev/2006/index.html

//Zanét bye_bye

Nora
2006-01-22, 21:10
Jeg er ganske sikker på at du ikke vil oppleve innkastere som sliter og drar i ungene dine på Karpathos!:) De er altfor høflige, snille og ordentlige til å gjøre sånt der!;)
Jeg har vært 5 ganger på Karpathos. Første gangen bodde jeg i byen, på Panorama, de andre gangene har vi bodd i Amopi, en gang på Argo, 2 ganger på Aegean Village og en gang på Lakki. Skal bo på Lakki til sommeren også. Jeg liker Amopi veldig godt (som du kanskje
skjønner!:D),men mange syns det blir for stille der. Men det er ihvertfall kjempefine strender der, og flere tavernaer og restauranter med god mat. Du blir IKKE vekket av trafikkstøy om morgenen, for å si det sånn... Og det er bare noen kilometer inn til Pigadia, og enkelt å få tak i drosje. Personlig ville jeg ikke ha bodd i Lefkos. Tror det er 3 mil inn til Pigadia, og det virker stillere der enn i Amopi. Men det er vakkert der, absolutt. Jeg syns det er bedre å leie en bil og ta en dagstur dit. Men, som sagt tidligere, smaken er forskjellig. For meg er Amopi paradis, for andre er det det ikke.
2 uker er veldig fint, da rekker man både å slappe av og å kjøre litt rundt.
Tror nok tenåringene dine kommer til å trives!:)

Mikke
2006-01-22, 21:29
...hihi...de enda "inkastare" som bullrar å bråkar lite(som ja sett) e vel dom grabbarna vid Acropolis....:D Fast dom e ju skojiga å snälla....
Mikke
(KfK)

karinafp
2006-01-22, 21:38
...hihi...de enda "inkastare" som bullrar å bråkar lite(som ja sett) e vel dom grabbarna vid Acropolis....:D Fast dom e ju skojiga å snälla....


Jo, Minás och gänget kan låta litet ibland... men de är ju inte otrevliga, bara litet bullriga, när de är på det humöret...;)

Nora
2006-01-22, 21:44
Jo, Minás och gänget kan låta litet ibland... men de är ju inte otrevliga, bara litet bullriga, när de är på det humöret...;)

Jo, de prøver så godt de kan, men de er nok for veloppdragne til å kalles innkastere.:D De hadde nok ikke greid seg så godt på f.eks. Gran Canaria. Også har vi jo Yannis og Stavros på Kafeneion ved siden av Acropolis. Men de er jo også bare søte, da!:)

kari
2006-01-22, 22:03
...hihi...de enda "inkastare" som bullrar å bråkar lite(som ja sett) e vel dom grabbarna vid Acropolis....:D Fast dom e ju skojiga å snälla....
Mikke
(KfK)

Først må jeg også si at vi også likte oss kjempegodt på Karpathos :)
Vi gleder oss til noen dager der igjen til høsten :D

INGEN innkaster, i den grad de i det hele tatt fantes, var pågående, med ett unntak.
- JEG/ vi gikk etterhvert gjerne en omvei for å unngå innkasteren på Acropolis, han var faktisk ikke så lite frekk, men jeg tviler ikke på at han/de er kjempehyggelig mot stamgjester.

Den første gangen vi passerte Acropolis sa vi blidt og hyggelig , nei takk.
Da vi heller ikke ved n e s t e forespørsel satte oss ned, sa han temmelig SURT : "Nå har dere sagt nei til meg hver dag". ( det h ø r t e s ut som det gjaldt 14 dager)
L i t t drøyt, siden det var andre gang vi gikk forbi!
Jeg tror han følte seg ganske uimotståelig.
På meg virker slik mot sin hensikt, vi hadde da litt barnslig glede av å gå til nabo'n "Kafenion".

:) Kari
- som vil bestemme selv

Nora
2006-01-22, 23:21
Det er som jeg sier, man er forskjellig, og oppfatter ting forskjellig. (Fortsett å gå på Kafeneion, forresten, de er etter min mening minst like bra som Acropolis. ;) Syns de gutta der har fått vel mye reklame!) Det er derfor vanskelig å si om folk vil trives i Pigadia, Lefkos eller Amopi, fordi man er forskjellige!:):)