handdator

Visa fullständig version : Trettiotvå vinterdagar på Kreta


Sidor : [1] 2

Arne
2011-12-10, 15:04
Vår vinterresa till södra Kreta 2011/2012

Nu har vi påbörjat resan till Kreta och Paleochora. Vi sitta nu på Connect Hotel Arlanda och det är lördag eftermiddag. Connect har mycket bra priser i helgerna. Vi ger 640 Sek för en natt. Transferbussen hämtar på Arlanda samt ser till att vi kommer åter efter övernattningen. Frukost, en riktigt bra sådan, ingår i priset.

Nyss checkade vi in oss på SAS nätbokning. Vi kunde välja oss furstliga stolar vid nödutgångarna hela färden. Suveränt för den långbente Arne.

Vi flyger från Arlanda till Köpenhamn vid okristliga 06.15. Femtio minuters väntan på Kastrup och sedan SAS direkt till Athen. Tvenne timmars väntan i Athen att därefter fara till Chania/Kreta med Aegean Airlines. Genomgående bokning innebär att vi checkar in vårt bagage på Arlanda för att hämta ut detsamma på Chania Airport vid femtiden i morgon afton.

Om allt stämmer med vår planering har Flora på Hotel Haris i Paleochora bokat en lokaltaxi som hämtar upp oss för de sju milens resa över bergen till Paleochora. Fast pris om 100 €.

Vi har tre stycken incheckningsbagage. Tunga därtill. Dels den nya och dyra rullväskan med innehåll av 19,4 kilo, dels Arnes smärtingväska på 12 kilo. Så tillkommer ett mystiskt avlångt inplastat paket innehållande Yannas staffli samt trenne paket beställt kaffe av Arv Nordquists märke.

Nu ska vi i afton gå ner och spisa middag på hotellet.

Vad som oss väntar på Kreta under den fem veckor långa vistelsen, det vet vi ej. Vi är dock inställda på en härlig tid fjärran från Umeås snödrivor och vinterkyla.

Livet leker,,,

Arne och Birgitta

pollebosse
2011-12-10, 15:29
Varje dag är en gåva.
När livet leker är det en extra stor sak.
Hoppas ni får det toppen, såg att det skulle bli 24 grader i Paleochora om några dagar.
Hälsar Paul

sunset
2011-12-10, 15:36
Låter underbart att få vara på Kreta under vintern också! Hoppas ni kan dela med er av vackra vyer och underhållande rapporter!

Trevlig resa/Carola:)

Lissi
2011-12-10, 16:12
Ja nu kan man glädjas åt dagliga rapporter! Nästan så man vore där;)

Kaló taxídibye_byebye_bye

Lissi - som har 12 dagar till avfärd Gbg-Frankfurt-Aten

pollebosse
2011-12-10, 18:09
Hej Lissi,
det är inte så att du flyger Aten - Chania 16.00 den dagen.
Vi gör det och i så fall vore det så kul att mötas?
Hälsar Paul

Lissi
2011-12-10, 23:51
Hej Lissi,
det är inte så att du flyger Aten - Chania 16.00 den dagen.
Vi gör det och i så fall vore det så kul att mötas?
Hälsar Paul
Nej tyvärr....Vi landar 17.20 i Aten och ska stanna där i trakterna hela veckan...
Annars är möten med Kalimeravänner mycket berikande!!:D

Lissi

Netwolf
2011-12-11, 13:18
Ha en trevlig resa, Arne & Birgitta! Det ska bli trevligt att följa edra rapporter från det sydliga nejderna. :)

/Netwolf bye_bye

Kalimera
2011-12-11, 14:10
Jag fick ett sms kl 12.00 från A&B. Där stod bland annat: "Anlänt Aten. Sitta uteservering i sol och 20 grader! Far vidare med Aegan kl 16.00 till Chania där taxi till Paleochora väntar."

20 grader, det låter inte så dumt. :o

Lissi
2011-12-11, 14:33
20 grader, det låter inte så dumt. :o


Den temperaturen får gärna stanna!!!:D

Lissi - 11 långa mörka dagar från Aten

bocina
2011-12-11, 15:36
Den temperaturen får gärna stanna!!!:D

Lissi - 11 långa mörka dagar från Aten

Absolut:)

BoCina - som nu bara har 4 långa arbetsdagar:eek: (mycket som måste hinnas med) kvar, innan vi ger oss iväg till Plakias _B-anana

BoCina

ingegerd46
2011-12-11, 23:15
Väntar också på ers rapporter från södra Kreta! Hälsningar från Karlstad där det i kväll var "snorhalt". Ska köpa drobbar imorgon

ingegerd46
2011-12-11, 23:16
BRODDAR ska det vara!

Arne
2011-12-12, 11:08
Paleochora Måndag morgon 12 December.

En fin morgon. Vi har nu vid niotiden allredan 19 grader ute på altanen.
Solen gick upp över Libyska havet redan vid sjutiden.

Söndagens nedresa fungerade precis perfekt enligt planen. Vi kom iväg tio minuter sent från Arlanda enär planet behövde få en extra avisning.
Landade Kastrup vid halv åtta. En halvtimmen väntan innan vi kunde gå ombord på SAS flight till Athen. En gammal MD 82 (Järnkamin) tog oss till Athen på strax under tre timmar.

Vilken känsla! Att kliva ut på övre plan i flygplatsbyggnaden och mötas av strålande sol och dryga tjugo grader. Vi behövde ej alls bekymra oss för det incheckade bagaget. Om allt fungerade skulle vi hämta våra väskor när vi kom till Chania Airport. Yannas staffli med kaffeförpackningar fick vi på Arlanda skicka som specialbagage…

Vi sutto oss genast ned på uteserveringen att klyva en kapsylretsina i den värmande solen.

Tre timmar senare gick vi ombord på Aegeans flight till Chania. Vi landade strax före klockan fem och kunde belåtet konstatera att vårt incheckade bagage prydligt anlände.
Taxiföraren från Paleochora väntade oss i ankomsthallen. Mannen var ett under av vänlighet och hjälpsamhet. Färden till Paleochora tog strax under 90 minuter.

Vi blevo väl omhändertagna på Haris Hotel och installerade oss genast i studio nr 1, vår favoritstudio ”on ground floor”

Vid halvåttatiden gick vi över till Haris lilla taverna att intaga lite förfriskningar samt språka med Caterina, den rumänska tjejen som sköter såväl serveringen som rumsstädningen. En mycket trevlig och serviceinriktad tjej. C har åretruntanställning på hotellet. Detta baserat på att man ju har gäster året runt.

Vid niotiden på kvället hem att natta oss enär vi ju var mycket trötta. Det ska ju noteras att vi på söndagsmorgonen hade väckning redan strax före klockan fyra.

Nu klockan tio på förmiddagen sitta vi på utealtanen i strålande sol och dryga 22 grader. Det är betydligt varmare än vi hade förväntat oss. Kortärmat och shorts i December, det är en nåd att stilla bedja om.
Vi har lagt in lite bilder i galleriet. Återfinnes under ”Söndag 11 Dec”

Livet leka

Arne och Birgitta

lenapg
2011-12-12, 11:20
Nu klockan tio på förmiddagen sitta vi på utealtanen i strålande sol och dryga 22 grader. Det är betydligt varmare än vi hade förväntat oss. Kortärmat och shorts i December, det är en nåd att stilla bedja om.
Livet leka


Vad härligt det låter! Om drygt ett halvår sitta vi där ockå!
Hälsar Lena PG och Nisse

bocina
2011-12-12, 11:37
Paleochora Måndag morgon 12 December.

Nu klockan tio på förmiddagen sitta vi på utealtanen i strålande sol och dryga 22 grader. Det är betydligt varmare än vi hade förväntat oss. Kortärmat och shorts i December, det är en nåd att stilla bedja om.
Vi har lagt in lite bilder i galleriet. Återfinnes under ”Söndag 11 Dec”

Livet leka

Arne och Birgitta

Vi hoppas att vädret står sig ett tag till, så att vi kan ta vår sedvanliga första morgonkoppen kaffe uppe på taket i bara pyjamasen. _B-anana
Det är alltid något visst att gå upp på taket och se ut över Plakiasbukten med en kopp kaffe i handen :)

Först därefter dukas frukosten ute på terrassen.

BoCina
(som gör samma flygtur på fredag)

Eva L
2011-12-12, 14:22
Vet att grekerna gillar att klä sig ordentligt på vintern men hon med täckvästen måste väl ha svettas en del i den 20 gradiga värmen.

Eva

dromprinsen
2011-12-12, 14:42
Hej, låter helt underbart. Ser fram emot mer och dagliga rapporter framöver.
Det får en att fly i tankarna till en skönare värld. Ha det riktigt bra eller förresten man kan inte ha något annat i Paleochora!

Netwolf
2011-12-12, 15:07
Nu klockan tio på förmiddagen sitta vi på utealtanen i strålande sol och dryga 22 grader. Det är betydligt varmare än vi hade förväntat oss. Kortärmat och shorts i December, det är en nåd att stilla bedja om.

Vadå, jag avundsjuk? Inte då.. snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

/Wolfen

Abi
2011-12-12, 18:33
Paleochora Måndag morgon 12 December.

Nu klockan tio på förmiddagen sitta vi på utealtanen i strålande sol och dryga 22 grader. Det är betydligt varmare än vi hade förväntat oss. Kortärmat och shorts i December, det är en nåd att stilla bedja om.

Livet leka

Arne och Birgitta

Ååhh så härligt det låter!
Nu får jag lov att gå in på Kalimera betydligt tätare och följa er månad. TACK för den möjligheten!

bye_byeAbi

Lissi
2011-12-12, 20:47
Arne!
Med den temperaturen så borde Du byta rubrik till " Trettiotvå sommardagar på Kreta";)

Lissi

Eva L
2011-12-13, 08:48
Ni behöver då inte sakna Umevädret för här regnar det och ha så gjort sen igår. Ni kan ju räkna ut hur det är nu. Har fjolårets vackra vinter i färskt minne och säger bara usch för den vi fått nu. Fick ta taxi hem från IKSU igår. Inga bussar kunde köra i halkan och det börjar vara små översvämningar här och där. Njut av solen och den vackra naturen.

Eva

Kalimera
2011-12-13, 09:41
Kul att allt gick bra med resan ner. Tänk att få sitta där på Haris och titta ut över havet en hel månad, på vintern! Det ska bli oerhört intressant att får veta hur det är i Paleochora så här års. Hur mycket folk är där? Hur mycket är öppet? Går båtarna till Chora Sfakion? Ska ni dit?

Eva L
2011-12-13, 10:07
Vill också ha lite beskrivningar av den underbara grekiska maten. Gärna med lite bilder.

Eva

Arne
2011-12-13, 10:16
Paleochora tisdag 13 December.

Lite molnigare i morse, men nu har solen ånyo brutit igenom. Termometern visar på 20 grader och det är nästintill vindstilla ute.
I går eftermiddag var vi ute på byn att reka. Vi har funnit två av de sju tavernorna som enligt expertis ska ha åretruntöppet.

Vår absoluta favorit, pizzerian med de vedeldade ugnarna, den är igenbommad och har förvandlats till byggarbetsplats. Det verkar vara en större ombyggnad på gång. Arne besökte frisören i och för klippning. Priset var tio Euro och då ingick ett glas isad Ouzo enligt god sed och vänja.

Kommunikationerna från Paleochora är av naturliga orsaker en smula begränsade så här års. Buss till Chania avgår med tre dubbelturer per dag. En tidig morgontur, så en lunchtur samt avslutas det med en eftermiddagstur. Det är vad som bjudes.
Kustfärjan Samaria med Paleochora som hemmahamn trafikerar linjen till ön Gavdos 2-3 ggr per vecka. Någon av turerna går via Sougia. Från vår altan har vi utsikt över ön.
Till Chora Sfakion finns inga färjeturer vintertid.

Turisterna är så här års lätt räknade. Här på hotellet är tre studios uthyrda, men det ska visst komma en del gäster nu till helgen.

INKA-butiken just ovanför hamnen har bommat igen för säsongen, men det finns tvenne andra åretruntöppna market turligt nog.

Några kattor finnes ej inom hotellområdet, men väl trivsamma hundar.
Arnes favorit är den brunsvarta valpen Elvi. Vi kom genast att bli goda vänner. Elvi kommer var morgon att kolla så vi är uppstigna.

Det fick bli middag på en bakgatstaverna. God och framförallt billig mat serverades.

Enligt uppgift ska det finnas inalles sju åretruntöppna tavernor i byn.
Vi hittade en trevlig taverna när vi gick hem från bakgtatstavernan. En liten taverna vid hamnstråket. Vi kunde konstatera att där inne var det varmt och ombonat. En stor gjutjärnskamin spred värme och ljus i lokalen. Vi ska gå dit att spisa middag i afton.

Luciafirandet verkar vara noll och intet här på Kreta. Vi kan dock följa det svenska firandet via Radio Västerbottens streamade utsändning på webben. Ej heller morgonekot behöver vi missa.

Arne och Birgitta

Birgitta63
2011-12-13, 10:32
Nu skulle jag vilja vara en liten fågel som satt på er axel :).
Så gott med sol och värme samt bara få vara i Grekland med god mat och det turkosa havet.
Önskar er en underbar tid i ett underbart land.
Birgitta

Kalimera
2011-12-13, 13:44
Till Chora Sfakion finns inga färjeturer vintertid.Det är kanske inte större vits så här års när det inte är några vandringar. Då lär ni inte åka dit. :)

Ha en fortsatt trevlig Lucia!

Marianne
2011-12-14, 09:30
En underbart vacker morgon i Paleochora och i Chania idag ser vi. 16,4 grader här kl. 10 redan enl. meteo.gr, det blir en fin dag för er! Nu hoppas vi att få se badbilder i det vackra solskensvädret.
Och Birgitta och Arne, kan vi också få namnen på de tavernor ni äter, så skulle det vara roligt för alla oss som också älskar Paleochora.
Bakgatstavernan, vad heter den? Är det Pandellis utmärkta ouzeria, eller har ni inte hittat den ännu? Och den lilla tavernan vid hamnstråket, är det den på hörnan där hamnstråket börjar? Akropolis "mitt i stan" har väl öppet, eller?
Fint att det finns förbindelse till Gavdos hela tre gånger i veckan även vintertid, Gavdos som ni kan skymta vid horisonten i klart väder. Haris, som ni bor hos, kommer från Gavdos. Hälsa Haris och Flora!

Eva L
2011-12-14, 10:24
För att ni ska njuta änu mer vill jag bara berätta att det regnar här fortfarande. Nu ännu fler plusgrader så snart är kanske det hemska istäcket borta. Värsta vintern på länge och ingen is på sjöarna. Vart tog den vackra vintern vägen..

Eva

Arne
2011-12-14, 10:55
Onsdag 14 December. Paleochora.

Det är fantastiskt att stiga upp här på morgonen. En ljuvlig morgon. Solen steg upp ur Libyska havet vid sjutiden i morse. Uppenbarligen hade det kommit regn under natten enär gatan här utanför var våt. Vid sju visade termometern på ynka 17 grader, men så snart solen kommit sig upp stiger temperaturen snabbt. Icke ett moln att skymta denna förmiddag.

Vi måste genast korrigera gårdagens uppgift om sju åretruntöppna tavernor. När vi i går vid lunchtid tog promenaden genom byn, då kunde vi konstatera att det längs huvudgatan, den som börjar uppe vid den vackra kyrkan och går parallellt med strandstråket genom hela byn, där fanns det ett flertal tavernor som hade öppet. Alltså bör det i alla fall finnas ett femtontal tavernor som håller vinteröppet.

Vi promenerade ner till byns san strand, men där var det väldigt öde.Icke en levande själ längs den långsträckta stranden. Tavernorna voro alla igenbommade. Endast den lilla tidningskiosken vid hörnet hade öppet liksom supermarket strax ovanför.

Efter sedvanlig siestavila promenerade vi ner till tavernan med gjutjärnskaminen att spisa middag. Ingen större trängsel kunde förmärkas. Förutom vi två var det endast tvenne greker som matgäster. Vintersäsong var namnet. Tavernan heter O´Dinos

Uppenbarligen tillämpar tavernan lokalt pris på mat och dryck så här års. För varsin suveränt god Schnitzel med tillhörande krus vitt landade notan på 15 €.

Arne när tankar på att en dag framöver hyra en bil för att besöka den Engelska bron med tillhörande ravin, men Birgittas intresse för denna tanke är – lindrigt uttryckt- svagt som vinden…

Det vore emellertid bra om någon Kalimeravän kunde förtälja var någonstans bron är belägen. Närmaste by? Hur långt från Paleochora? Och till sist, hur kör man för att komma dit?

Nu sitta vi utealtan i det oförskämt vackra vädret att lapa sol och blicka ut över det Libyska havet. Känslan är obetalbar. Full sommarvärme och samtidigt kunna vi blicka upp mot de höga bergen i fjärran med snötäckta hjässor. …

Att samtidigt via lokalradions streamade utsändning på webben höra om ishalka och extremhöga vattennivåer hemmavid, och här på sydkusten uppleva vårblomster och gröna gräsmattor baserat på de rikliga regnen under November, det är en mycket speciell känsla
Väl värt denna resas kostnader.

Lite bilder återfinnes i bildgalleriet under ”tisdag13 December.

Shorts och kortärmat gäller alltfort. Vi flydde altanen och upp på Water Edges Cafe vid halv tolv, då hade vi 26 grader på vår altan. Parasollerna äro vinterinpackade! Dessvärre...

Arne och Birgitta

Hansens
2011-12-14, 11:19
Så underbart härligt ni har det! Just där, i "number one" bodde vi också i somras:)
Tack Arne o Birgitta,
hälsar Helen

Birgitta63
2011-12-14, 13:34
Bildgalleriet från 13 dec
Åh vilken kär liten valp. Julhalsband :) .Den lilla valpen kan ingen motså.

Trevlig dag önskar Birgitta.

Kalimera
2011-12-14, 14:40
Nu sitta vi utealtan i det oförskämt vackra vädret att lapa sol och blicka ut över det Libyska havet. Känslan är obetalbar. Full sommarvärme och samtidigt kunna vi blicka upp mot de höga bergen i fjärran med snötäckta hjässorDet är exakt det jag längtar efter! Jag skulle ge mycket för att sitta där och njuta av samma sak som ni. klapp_klap

Engelska bron vet jag inte vad det är. Såvida inte du menar denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=28161).

Arne
2011-12-14, 14:51
Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.

Svar emotses!

Arne

larvih
2011-12-14, 14:54
De 26 grader på altanen; er det temperaturen i skyggen eller i solen..? :)

Kalimera
2011-12-14, 14:56
Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.Vägbeskrivningen är enkel Arne: ta er till Chora Sfakion, kör vägen som leder ut från byn upp i bergen, den leder till ravinen. Går inte att missa. Tyvärr är det långt dit från Paleochora nu när båtarna inte går. Hyr ni bil måste ni nog sova över någonstans längs vägen, varför inte i Chora Sfakion. :)

Även om det är långt dit är det värt resan. Bron, ravinen och vägen dit är något av det mäktigaste jag varit med om på Kreta.

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/kreta_38.jpg

Vägen till ravinen. Ni skymtar Chora Sfakion till vänster.


http://www.kalimera.se/bilder/grekland/kreta_39.jpg

Samma väg. Jag tror att Birgitta skulle gilla att åka här. ;)

Arne
2011-12-14, 15:05
Precis perfekt Janne!
Nu återstår att fixa handfängsel och fotbojor så jag kan medbringa Hustru Birgitta till denna vackra bro....

Ska i afton kolla om det finnes någon övervintrande biluthyrare här i Paleochora.

Arne

Kalimera
2011-12-14, 15:08
Nu återstår att fixa handfängsel och fotbojor så jag kan medbringa Hustru Birgitta till denna vackra bro....flabb_flab

Ska i afton kolla om det finnes någon övervintrande biluthyrare här i Paleochora.Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni tar er dit. Jag kan utlova en upplevelse utöver det vanliga. Vägen ser farlig ut, men det är den inte, den är i gott skick och mycket bredare än den ser ut på bilderna.

Yanna
2011-12-14, 15:09
Hej Arne och Birgitta!

Vad härligt att ni trivs så bra, kan tänka mig att ni gillar den lite lägre temperaturen bättre än när det är 30-40 gr.

Ska bli sååå kul att få träffa er igen! Kommer vi att ses mer än till Kalimeraträffen...alltså kommer ni även att besöka Rethymno? :)

Yanna - som idag har saltat in julskinkan! :D

Marianne
2011-12-14, 15:48
Vilken väg!
Spänd på att höra Birgitta berätta om turen till ravinen!;)

De 26 grader på altanen; er det temperaturen i skyggen eller i solen..?
Det måste vara i solen, meteo.gr säger 19 i skuggan, men det är fullt acceptabelt det också!:)
Måste kännas skööönt i solen!
Har ni stuckit tårna i havet än, vad säger vattentemperaturen, 18?

Låter bra att det är så många tavernor öppna, ska bli spännande att höra om ni når runt till dem alla ett par gånger eller så.

På Haris eget café "The Waters Edge" är ju hur mysigt som helst att sitta och avnjuta en enkel lunch, Omeletta Special rekommenderas! Naturligtvis med en härlig grekisk sallad (oh, dessa tomater) och en tzatziki. Jo, nog skulle man kunna förflytta sig allt..., men det är skönt hemma framför brasan också...;):D:)

Arne
2011-12-14, 15:51
Yanna, enligt min förment geniala plan så hyr vi en bil för tvenne dagar här i Paleochora. Vi far direkt till Rethymno där Hustru Birgitta avlevereras tillsammans med ditt staffli, dukar och ramar samt kaffeförpackningarna.

Git o Calle får fixa en studio för en natt. Så far jag kvickt vidare till Engelska bron att njuta samt återvänder på aftonen til Rethymno...

Dock! Hustru Birgitta har ju veto...

Arne

Yanna
2011-12-14, 16:57
Vi far direkt till Rethymno där Hustru Birgitta avlevereras tillsammans med ditt staffli, dukar och ramar samt kaffeförpackningarna.
Dock! Hustru Birgitta har ju veto...

Arne

Wow, Birgitta! Vi får en hel dag tillsammans, bara vi tjejer! :D klapp_klap
Tro inte att jag inte gillar dig också Arne för det gör jag, men en tjejträff är ju aldrig fel heller! Ang_elx ;) Och du får ju en häftig dag i/vid/på Aradenaravinen...många bilder får du ta...särskilt när du går över Aradenabron!

Yanna

larvih
2011-12-14, 17:27
Det måste vara i solen, meteo.gr säger 19 i skuggan...

Det lyder troligt, men det er jo også en fantastisk temperatur i midten af december måned. :)

Lissi
2011-12-14, 18:38
OJ oj Arne! ..och Du ville inte hyra bil på Tinos???:eek: Men då är det väl inte för att Du inte gillar att köra som jag trott.....det är bara superläskiga vägar som Du kör på:D
Lycka till och sätt även bindel för ögonen på Birgitta stackaren!

Lissi

Kalimera
2011-12-14, 21:27
Git o Calle får fixa en studio för en natt. Så far jag kvickt vidare till Engelska bron att njuta samt återvänder på aftonen til Rethymno..Ta med Calle så att du har någon att dela upplevelsen med. :)

Yanna
2011-12-14, 22:45
Ta med Calle så att du har någon att dela upplevelsen med. :)

Jag håller med! Då kan jag, Git o Birgitta ha en en tjejdag tillsammans o alla blir nöjda! :p

Yanna

Arne
2011-12-15, 10:44
Torsdag 15 December. Paleochora

Ånyo en formidabelt vacker morgon med soluppgång vid pass sju .
Det ska alltfort bli varmt ute.Termometern visa nu vid tiotiden på 25 grader. Väl att märka i skuggan. Vi har noterat att det förts en diskussion här om temperaturuppgifterna äro baserade på termometer i sol eller skugga. Besynnerligt! Intet vore oss mer främmande än att skicka hem friserade väderrapporter. Det vore ju totalt oseriöst och till gagn för ingen.

Nu förhåller det sig därtill sålunda, att en digital termometer placerad i direkt solljus, den skenar direkt. Solens värmestrålar äro obarmhärtigt effektiva och drar upp siffrorna till orimlig höjd. Nog om detta nu.


I går afton testade vi en ny taverna. Namnet mera obekant enär det var grekiska bokstäver på skylten. Även på denna taverna fanns en stor och värmande gjutjärnskamin till allas glädje. Allas och allas, ja, det var vi två samt åtta greker som gäster. Vår nota landade på 19 € inkl ett krus vitt. Bild på tavernaskylten i galleriet.

Vi gick förbi den taverna Marianne undrade över när vi gick hem.. Bakgatstavernan. En bild på tavernaskylten samt lita andra bilder från gårdagen ligga inne i bildgalleriet under ”Onsdag 14 Dec”. Ouzeria Pantalis ska besökas i afton.

Huvudgatan från kyrkan är under renovering denna vinter. All gammal asfalt har rivits bort och gatubrunnarna är en decimeter upp över grundbeläggningen. Månne det ska läggas marmorplattor på gatan? Det förefaller som om all renoveringsverksamhet i byn sker vintertid. Detta är ju bra och skapar mera troligt goda arbetstillfällen för byns arbetslösa.

Vi fick igår veta att hotellägaren Haris är född på Gavdos. Han flyttade som femåring tillsammans med sina föräldrar till Kreta. Detta beroende på att utkomstmöjligheter saknades på Gavdos. Huset är dock kvar i familjens ägo, och Haris lät förmäla att han besöker ön ett par gånger per år för att titta till huset. Totalt är det ett 60-tal bofasta på ön
Resan till Gavdos med kustfärjan tar cirka tre timmar enkel resa härifrån Paleochora.

Den trivsamma katten Paleochora-Totte samt hundvalpen besöker oss var morgon så snart vi öppnar altandörren. De vill umgås samt- mera troligt- även få en bit mat.

Birgitta har haft lite besvär med den hårda sängbottnen, men detta är nu ordnat. Catherina kom igår hit med en extra bäddmadrass. Ryggen är dock fortfarande i dålig kondition.

Nu på fredag och fram till söndag är det Christmas Bazaar uppe vid huvudgatan. Ska bli spännande att bevista denna. Arne när en from förhoppning att Hustru Birgitta ej ska förköpa sig. Kommentar från Birgitta: Han kan ju hoppas det, glöm det.

Arne och Birgitta

larvih
2011-12-15, 18:49
Termometern visa nu vid tiotiden på 25 grader. Väl att märka i skuggan. Vi har noterat att det förts en diskussion här om temperaturuppgifterna äro baserade på termometer i sol eller skugga. Besynnerligt! Intet vore oss mer främmande än att skicka hem friserade väderrapporter. Det vore ju totalt oseriöst och till gagn för ingen.

Kanske besynderligt for nogle, men her hvor jeg bor er det ganske vanligt at oplyse temperaturen i solen.

Man vil ofte høre folk sige; "der var 42 grader på altanen i går" eller "vi havde 26 grader på terrassen i morges", på steder, hvor både altan og terrasse vender mod syd.

Altså har jeg ikke haft mistanke om friserede vejrrapporter. :)

Alala
2011-12-15, 19:09
Vilken fin början på resan ni fått. Hoppas det varma vädret håller sig länge! :)
Här är man ju faktiskt liiiite avundsjuk, för här regnar det bara hela tiden så in i ... :D

/ Anne bye_bye

Kalimera
2011-12-15, 20:24
Kollade du upp hyrbilen? :rolleyes:

Athanasia
2011-12-15, 20:41
Hustruns rygg ska denna Eryhtro forte,,,Arne masserar:-)

Arne
2011-12-16, 10:02
Fredag 16 December. Paleochora.

Återigen en vacker morgon över Libyska havet. Dock har svarta moln samlat sig uppe över de höga kustbergen. Vad månde bliva av detta? Ute över havet har vi ändock växlande molnighet och värmande sol.

Nu klockan tio lokal tid visar termometern på dryga 23 grader.

I går afton fick vi en ny studiogranne, en norsk tjej runt de fyrtio. Tjejen har flyttat in i grannstudion. Vi när en förhoppning att grannen ej störs av våra tidiga morgonvanor.

I går afton gingo vi hungriga ut att leta reda på den av Marianne rekommenderade trivsamma tavernan, Pantelis, den med den öppna brasan. Efter visst hirrande funno vi tavernan. I sanning en pärla. Mycket sober inredning och därtill vackra handvävda dukar på borden. Alls ej många sittplatser, det kan nog maximalt rymmas ett trettiotal personer i lokalen. Väggarna voro behängda med fina dekorationer.

Maten överträffade vida våra förväntningar. Vi fick varsin god köttbit samt ett krus vitt för totalt 15 €. Mycket prisvärt. Nu var det icke någon trängsel i lokalen. Förutom vi två var det endast fyra greker som gäster.

Under dagen ska vi (Arne) kolla möjligheterna att hyra fordon i och för turen upp till den vackra Engelska bron. När- och om- denna resa blir av står dock skrivet i stjärnorna.

I afton ser vi fram emot att få besöka den lokala Julbazaaren här på huvudgatan. Det lär ska vara ett skådespel väl värt att bevista. Det verkar som man öppnar en del stängda tavornor nu inför helgen. Därtill några butiker. Vi får se mer i afton.Middagen lär vi mera troligt aväta på samma taverna som under gårdagen. Det finnes ju ingen anledning att leta ny taverna mot bakgrund av den fina servicen parat med den goda och prisvänliga maten.

Lite bilder från gårdagen lägges strax in i galleriet under ”Torsdag 15 Dec”

Arne och Birgitta

laero
2011-12-16, 10:48
Med dessa väderrapporter är det nog mer än en Kalimera-läsare som börjar fundera på att resa till södra Kreta vintertid.
Men hur vanligt är det med så höga temperaturer och fint väder i december ?
Eller har ni haft turen att lyckas pricka in "extremväder" ?

Lars

Arne
2011-12-16, 11:02
Nja, det var faktiskt det rumänska allt-i-allot här på Haris Hotell som föreslog en vinterresa hit. Catherina meddelade att det oftast är mycket bra väder här på sydkusten i December och Januari med temperaturer på runt 20-25 dagtid samt 16-18 kvällstid. Därtill rikligt med sol. Visst, det kan komma regn och hårda vindar, men det är mera sällsynt. Allt enligt Catherine.

Enligt samma källa är det dock oftast ett rysligt väder i Februari och Mars.

Men, heltvisst, vi hade ej räknat med så vackert och varmt väder som det ju nu faktiskt är, det ska erkännas. Vi njuta dock i fulla drag så länge det fina vädret håller i sig.

Arne och Birgitta

Med shorts och kortärmat i 25 grader och sol.

Eva L
2011-12-16, 15:43
Ni verkar ju genomgående ha 5-6 grader varmare än på norra delen av Kreta där vädersajterna har lägre tempertur och nattemp på ca 12 grader.

Säkert väldigt härligt men personligen reser jag hellre till riktigt varma trakter när jag gör en vinterresa. Då är det varma kvällar och varmt hav som hägrar och snart blir det verklighet.

Antar att naturen nu blommar vackert och att det finns möjlighet att göra kortare promenader i naturen runt byn.

Eva

Lissi
2011-12-16, 18:22
Nja, det var faktiskt det rumänska allt-i-allot här på Haris Hotell som föreslog en vinterresa hit. Catherina meddelade att det oftast är mycket bra väder här på sydkusten i December och Januari med temperaturer på runt 20-25 dagtid samt 16-18 kvällstid. Därtill rikligt med sol. Visst, det kan komma regn och hårda vindar, men det är mera sällsynt. Allt enligt Catherine.
Arne och Birgitta
Med shorts och kortärmat i 25 grader och sol.

...och nu har ni inspirerat Claes och mig att göra en Kretaresa nästa år alldeles före nyår....start i Paleochora någon vecka och sen rundtur med bil en vecka på södra sidan och sen Chania/Rethymno de sista veckorna....
Vi vill ju inte ha alltför varmt och vi har länge längtat efter en längre vistelse på Kreta.
Paleochora har jag ju inte fallit pladask för vid mina dagsbesök där tidigare så det stället ska få en chans...men vi tycker nog det är för litet för mer än högst en vecka;)
Så risken när ni skriver så lyriskt om ett ställe är att ni får Kalimeragrannar nästa gång ni kommer dit:D

Lissi -som hoppas på Kalimeraträff i Chania eller Rethymno jan -13

Marianne
2011-12-16, 19:10
Kul att Pantelis är lika mysigt vintertid som sommar. Vi åt där tre gånger i juni och skulle gärna sitta där framför den hemtrevliga brasan några kvällar på denna årstid.

Ang. temperaturen så tycker jag att ni har haft fin temperatur intill vidare. Men man kan aldrig vara helt säker på vädret numera. Förra året i november hade man mycket bättre väder (varmare och mer sol) än man hade i november i år, faktiskt var temperaturen i Paleochora en del lägre i november i år än den har varit nu när ni har varit nere (även nattetid - hur är det med centralvärme hos Haris?). Att det kan skilja några grader mellan norra och södra kusten, det är nog ganska vanligt, men idag har det ju varit varmt och fint både i Chania och i Paleochora enligt meteo.gr som visar max. 19,5 resp. 19,7. Nu ikväll kl. 20 hela 17,4 i Paleochora, det får man väl vara mer än nöjd med i december.

Jag tror att man kan tala om tre temperaturer, meteo.gr's officiella temp. i skuggan, Arnes altantemp. som är en skönt uppvärmd hörna med morgonsol (bodde också i studio nr. 1 första gången vi bodde hos Haris och satt då ute omkring midnatt på altanen kväll efter kväll och bara njöööt..., men det var i oktober det, 2003) och så temperaturen i solen, som säkert är extra skön på den här årstiden, men även kan bli för varm på altanen.

Hoppas ni hittar en bra hyrbil med goda däck!

Wardakis
2011-12-16, 19:31
som hoppas på Kalimeraträff i Chania eller Rethymno jan -13

Jag hoppas kunna fira min 60-årsdag där då, så jag anmäler mig redan till den Kalimeraträffenflabb_flab
Gunilla

Lissi
2011-12-16, 19:47
Jag hoppas kunna fira min 60-årsdag där då, så jag anmäler mig redan till den Kalimeraträffenflabb_flab
Gunilla

..men då är vi ju i alla fall 3 st anmälda redan nu!:D

Lissi

Janérik
2011-12-17, 00:49
Under dagen ska vi (Arne) kolla möjligheterna att hyra fordon i och för turen upp till den vackra Engelska bron. När- och om- denna resa blir av står dock skrivet i stjärnorna.

Arne och Birgitta
Om ni går förbi Notos biluthyrning på huvudgatan kan ni hälsa Olga, vi hade en trevlig vecka i hennes studio på Relax i somras.

Mvh Janérik

Netwolf
2011-12-17, 08:22
Om ni går förbi Notos biluthyrning på huvudgatan kan ni hälsa Olga, vi hade en trevlig vecka i hennes studio på Relax i somras.

Mvh Janérik

Och f ö så kan jag rekommendera Notos för just biluthyrning. Maken till serviceminded personal, ser man sällan.

/Netwolf

Arne
2011-12-17, 11:09
Lördag 17 December. Paleochora.

En lite kylig morgon med 16 grader ute. Kustfärjan Samaria avseglade vid sjutiden.
Icke mot Gavdos som vi trodde, utan längs kusten västerut. Mera troligt är det
vind- och väderomslag på gång här på sydkusten och då brukar man ankra
upp i nya fiskehamnen längst ut på udden.

Så till några frågor vi fått. Någon centralvärme finnes ej i Haris studios, men väl AC som kan köras omvänt och då genererar god värme.

Vi gick i går afton ut att kolla biluthyrningsfirman. Icke! De hade stängt för aftonen. Kantänka efterfrågan på hyrbilar så här års är mycket låg. Vi får återkomma. Så in till strandtavernan att inmundiga varsitt glas isad kvällsouzo invid den sköna braskaminen. Kostnad 1,5 € glaset.
En rysansvärd plastgran med blinkande lampor hade tillkommit sedan gårdagen. Vid sextiden upp till huvudgatan att leta rätt på Julbazaaren. Icke en skymt. På förfrågan meddelades att det är barnens bazaar på fredagen…

Vi noterade att plattsättarna nu kört igång att lägga de vackra rektangulära stenarna
i gatan från kyrkan och nedöver. Det kommer att bli väldigt vackert när det hela är
färdigt. Dock återstår mycket arbete.

Ja, så gick vi upp till Mariannes taverna att äta middag invid den fina öppna brasan.
Icke så. Tavernan hade stängt denna kväll. Vi gick då tillbaka till tavernan där vi åt
i förrgår. De hade öppet och även varmt i kaminen. Men, ej många gäster.
Vi två och så fyra stimmiga greker. Det var det hela.

Hem till studion vid halvnio att natta oss.

Nu klockan kvart över tio har solen och värmen återkommit. 24 grader på altanen. Lite vind därtill men alls ej störande. Vi får väl se om det i afton är ”Vuxenbazaar” eller ej.

Några nyanlända gäster på hotellet har vi ännu ej sett, men de kommer nog mera troligt framåt aftonen.

Vår huskatt, den trivsamma Haris-totte anländer var morgon vid sjutiden ivrigt jamande i väntan på ett fat god mat.

Vi inventerade nyss vårt matförråd i kylskåpet. Där finnes åtta konservburkar med Lucullus skivsill i tomat, en halv ring Gustafskorv, en halv edamerost. Därtill en flaska ”Tinktura Aromatica” inhandlad på apoteket hemmavid. Perfekt att göra julglögg på. Så har vi fyra ytterligare påsar glöggkryddor. Till detta kommer aquavitextrakt för tillverkning av julesnaps. Några tuber kaviar därtill.

Lite bilder från gårdagen lägges strax in i galleriet under ”Fredag 16 Dec”

När vi nu sitta uppe på Haris Water Edge Café noterar vi att man rullat in en jättelik gasolvärmare. Den typen med rund fot och ett rör upp som utmynnar i en metallskärm för att fördela värmen jämnt över lokalen. Kanske är det ändock kallare väderlek på ingående?

Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-17, 16:29
[FONT=Arial]När vi nu sitta uppe på Haris Water Edge Café noterar vi att man rullat in en jättelik gasolvärmare. Den typen med rund fot och ett rör upp som utmynnar i en metallskärm för att fördela värmen jämnt över lokalen. Kanske är det ändock kallare väderlek på ingående?Jag läte att det var kallare väder på gång, med kraftiga vindar. Om det når er på sydkusten vet jag dock inte. Hoppas ni får fortsatt fint, det låter som om ni har det alldeles perfekt!

mouche
2011-12-17, 21:46
Her http://galenigrekland.blogg.se/ har du en av dine nye naboer, eller granner som dere vel sier på svensk?

Kenneth er direktør på Langley hotel i Almyrida, og jeg bodde der i tre uker i oktober så du kan hilse fra "han nordmannen" som bygger seg hus i Plaka!_B-anana

Arne
2011-12-18, 11:17
Söndag 18 December. Paleochora.

I går afton kom den första regnskuren. Icke många droppar, och det hela var över på
en kvart. Vi satt vid tillfället på strandtavernan att intaga vår ”Five O clock ouzo”
innan vi ånyo skulle gå på jakt efter Bazaaren. Oj, vi hittade bazaaren till slut.
Just mitt emot Panos biluthyrning, där fanns den. Lokalen föreföll vara ett slags
Fokets Hus. En stor lokal med upphöjt podium, mera troligt används denna
lokal i vanliga fall till större fester och sammankomster.

Nu var det uppriggat skrangliga bord längs väggarna där man placerat diverse
prylar. Det fanns hembakta kakor och tårtor till avsalu gosedjur, böcker liksom
av skolbarnen förfärdigade prydliga julsaker. Det var mer en barnjulmarknad.
Bazaarens behållning skulle gå till en skolresa framåt våren lät en lärarinna
förmäla.

Alltnog, iväg att spisa middag på kamintavernan. Det var vi två samt fem
greker som gäster. Grekerna hade helg och drog i sig en dryg liter raki
tillsammans med mängder av mezes. Skada bara att de alltid ska vara
så högljudda i sin konversation. När vi så gick hemåt började det blåsa
något så rent okristligt. Höga vågor slog in mot klipporna utanför Haris
och det kändes lite kyligt i luften.

När vi vaknade vid sjutiden i morse hade dock vind och vågor bedarrat,
och det var nu vid niotiden 19 grader ute på altanen .En svag, men ändock
sol kunna genomtränga diset ute över havet. Uppe över de höga bergen
ligga dock alltfort tunga mörka moln. De förefaller ha parkerat sig därstädes.

Vad vi kunna förstå har det under gårdagskvällen anlänt flera nya gäster
hit till Haris Hotel. Nu har vi ännu ej sett några nya, men de kantänka sover
ut efter en tröttande resa. Förvisso trånar byns näringsidkare efter mera turister.
Såvitt vi kan förstå är det ej mer än ett tjugotal turister i byn vid denna årstid.
Det är ju ej heller så många hotell som har vinteröppet.

Birgitta har förhoppningar av att träffa boxern Ira med sin följeslagare,
husse Kenneth, som ska bo här på Haris ett par dagar. Ännu har vi inte sett paret.
Birgitta följer hans blogg ”Galen i Grekland varje dag sedan dryga året.

Visst känns det lite annorlunda att vandra allena längs strandpromenaden,
där det i säsong promenerar mängder av turister ivrigt shoppande hos
gatuförsäljare samt kollande på de utställda menyerna utanför de otaliga
tavernorna. Nu är allt dött och öde.

Lite bilder finnes strax i galleriet under ”Lördag17dec” Det är Birgittas
blomsterbilder från Haris cafe..

Vi sitta nu på studioaltanen att lyssna på P-1-s God morgon världen.
Strax upp till Water Edges café att kolla om nya gäster anlänt.

Arne hamrar på sitt manus och Birgitta brottas med sitt sudokuhäfte.
Livet leker.

Arne och Birgitta

yannis
2011-12-18, 14:44
Paleochora i jul och vinterskrud.

Paleochora ligger vid sydvästra Kreta på en långsmal udde nästan så nära Afrika man kan komma. Från sandstranden till stenstranden är det bara 200 meter. En lagom stor by med cirka 2000 bofasta.

Tavernor finns det många under stor del av året. Likaså många supermarkets. Men så här under vintertid har den stora I.N.K.A. stängt och nästan alla tavernor på bägge sidors stränder har även stängt. Det är bara på mittsträngen av den långa udden som tavernor är öppna. Och det är mest greker som frekventerar dem. Flera tavernor har vedeldad kamin, öppen eldstad eller pelar-gasolvärmare. Vad vi (jag) förvånas över är att när man bara tar en huvudrätt får man inga grönsaker på tallriken. Man ska tydligen ta en grekisk sallad som förrätt. Så är det inte vid andra tider av året.

Vintern, ja. Svensk sommarvärme vill jag kalla det. Denna helg kom med 20 grader, innan dess har vi haft 25-26 grader. Kvällarna runt 16-18 grader. Ändå ser vi snö på topparna av Vita bergen. Vackert. I Umeå har den lilla snö som kom när vi reste, regnat bort. Stackars Eva.L.

Vi är i julveckan nu. Hemma satte vi upp enbart en adventsstake och åt julskinka med lite tillbehör kvällen innan vi reste. Här i Paleochora julpyntade man igår med plastjulgranar och blinkande ljus i olika färger. Irriterande för våra ögon. Julgransljus ska vara vita. Man har även en del andra olika dekorationer i form av tomtar och bjällror o s v. Affärerna erbjuder mycken julpynt.

Några vårblommor som Fysimera skrivit om har vi inte sett. Däremot verkar pelagoner i många olika sorter vara långlivade året runt Men dom är ju inte vildväxande. För övrigt har jag inte hittat en blomsteraffär på byn. Snyft! Men jag fick en blålilablommande rosmarin av gamla damen.

Birgitta (Yannis)

Lissi
2011-12-18, 14:52
Så kul att Du också skriver Birgitta!
Ni verkar ha det härligt!
Har ni träffat Kenneth och Ira ännu?? Han verkade inte gilla Haris, tyckte där var smutsigt! Fast hans hotell i Almyrida håller väl en helt annan standard så hans kritik är kanske obefogad.....:confused:

Lissi- som snart öppnar huset för barn, barnbarn, föräldrar och svärmor på lite mat. Dock ej julmat.

yannis
2011-12-18, 15:08
Vi kan nästan INTE tänka att Kenneth och Ira har bott på samma ställe. Här fanns inge damm på rummet. Vi hade tre kuddar när vi kom. Toaletten fungerar perfekt och duschvärmen är perfekt, dessaa två saker brukar ju vara ett problem.

Efter ett par nätter fick jag lite problem med ryggen, behöver mjukare säng än Arne och Ekaterina kom direkt med en extra madrass.

Någon AC behöver vi inte använda än, då nätterna är lagomt svala för oss. Men AC:n kostar, 5 euro per dygn om man vill ha det, ganska dyrt tycker vi.

I somras betalade vi 30 euro, utan AC, så han fick nog betala mycket. Nu betalar vi 350 euro för 33 dygn.

Tyvärr fick jag inte träffa Ira, paret reste vidare i morse utan att vi såg det. Jag hade önskat att träffa Ira sedan länge. Har ju ägt tre boxer tidigare.

Har skriviit på Kenneths blogg och ställt mig frågande.

Birgitta.

mouche
2011-12-18, 16:09
Nu betalar vi 350 euro för 33 dygn.

Jag hade önskat att träffa Ira sedan länge. Har ju ägt tre boxer tidigare.


350 euro per person eller for begge?

Synd dere ikke traff Ira for hun er en veldig søt hund. Kenneth er jo også hyggelig bare så det er sagt!

Arne
2011-12-18, 19:07
Naturligtvis 350 € för studion. Ej per person!

Arne och Birgitta

mouche
2011-12-18, 19:35
Jøss, det er billig!

Eva L
2011-12-18, 20:44
Birgitta du skriver att det inte är några grönsaker på tallriken. Normalt så beställer man in flera rätter och sällskapet delar på allt så är det på traditionella tavernor även under sommaren. Dvs salladen för sig, ibland även potatisen för sig. Det måste ni väl ha stött på tidigare:) även om det finns rätter som innehåller ex både kött och grönsaker.

Antar att maten nu inte alls är turinstanpassad utan besökare får äta på grekers vis som jag själv lärt mig att älska.

En vanlig måltid för mig i Grekland kan vara en grekisk sallad, potatis med oregano och en kyckling, fisk eller kötträtt. Har vi lyckan att vara fler vid bordet kan det ännu fler rätter att dela på kanske både briam, gigantes, tomatbollar, taramosalata, fava, ostsagananki och en tallrik nykokt zucchini eller rödbetor. Finns massor att välja på.

Det är hemskt att snön regnar bort men det är trots allt ett litet lager blötsnö på marken här hemma. Tror nästan alla längar efter riktig vinter nu inte är det gröna gräsmattor norrlänningen drömmer om här hemma.

Eva

Arne
2011-12-19, 10:09
Måndag 19 December. Paleochora


Valpe på taverna.

En kylig morgon. Nu vid halvtiotiden visar termometern på 18,5 grader. De blåsvarta molnen över kustbergen verkar vara långtidsparkerade därstädes. Ute över havet är det som vanligt en disig sol bakom tunna molnskyar. Vågorna gå höga ute på havet och detta har medfört att kustfärjan nödgats ställa in måndagsturen ut till Gavdos. Vinden var i natt hård, men har nu avtagit en del.

När vi i går afton vid femtiden gick ut att promenera bort till Five O Clocktavernan(Dinos), då fann vi vår favoritvalp liggandes nedanför studiodörren maskerad till dörrmatta. Vi promenerade bort längs kustvägen med glad valp i släptåg. Våra idoga ansträngningar att jaga hem jycken var helt resultatlösa.

Väl framme vid tavernan rusade valpen genast in i köket att hälsa på personalen. Turligt nog var personalen djurvänner, och de trakterade genast jycken med en tallrik goda köttben. Vad skulle vi nu göra? Ja, det återstod intet annat än att ringa till Haris och meddela vårt dilemma. Catherina anlände efter en kvart att fånga in rymlingen samt återbörda honom till Hotellet. Den tvåmånadersvalpen fann nog denna afton att han sett resten av världen. Friden lägrade sig ånyo över tavernan.

Vi vandrade vidare till Market att inhandla förnödenheter samt därefter intaga vårt favoritbord på Kamintavernan just nedanför kyrkan vid huvudgatan. Nja, vi har ingen stifado idag heller, men i morgon,, då kokar jag stifado till er. Vi tackade och bockade.

Vandring hemåt vid pass halv nio. Hård blåst och grova vågor slog in över klipporna nedanför vårt Hotel. Vi fick nästan hemkänsla där vi låg och lyssnade till vågskvalpet. Samma ljud vi var sommar hör ute vid stugan på skäret när kvarken är vresig.

Gårdagens bilder återfinnes i galleriet under ”Söndag 18 Dec”

Nu på förmiddagen ska vi uppsöka byns Postkontor att skicka prylar till Kickie i Chania. (Kikh) En konservburk med Ansjovis, en dito burk Lucullus skivsill, samt eventuellt, om utrymme i förpackningen finnes, en burk Colemans senapspulver.

Birgitta har nu på morgonen med liv och energi kastat sig över det fina tjocka sudokuhäftet vi inhandlade under gårdagen. Det från hemlandet medbringade var i princip helt löst och sönderbläddrat.


Arne och Birgitta

Birgitta63
2011-12-19, 13:07
Åh den är så gullig den lilla valpen , tur den kom hem igen .:)
Birgitta

Kalimera
2011-12-19, 15:18
Hoppas vädret inte försämras nu inför jul. Det ska verkligen bli intressant att läsa om er jul, och grekernas jul!

Netwolf
2011-12-19, 15:50
Hoppas vädret inte försämras nu inför jul. Det ska verkligen bli intressant att läsa om er jul, och grekernas jul!

Verkligen! Berätta gärna för dem om vår svenska bisarra tradition, där ung som gammal (främst äldre) samlas framför tv:n på julaftonen, för att titta på 60 år gamla tecknade disneyfilmer. Undrar var grekerna säger om det? :D

/Netwolf

Lissi
2011-12-19, 19:39
Ingenting av det svenska kommer vi att sakna på julaftonen....Då hade vi ju inte åkt iväg.;)
På julaftonen hoppas vi att Taverna RAKADIKO i Pireus är öppen för god måltid. Inkfish beskrev stället så bra så det vill vi besöka.
Enligt Yr.no så blir vädret sämre, men vi har bil och vi har inte förväntat oss annat än kanske i bästa fall 10 -12 grader så vi ser fram emot en vecka med god mat och fina bilturer på fastlandet.....och det bästa av allt VILA samt besök på Akropolismuséet. Att vara i Grekland över jul blir kul då vi bara firat nyår sär förut.

Lissi - 3,5 dygn från Grekland

KR
2011-12-19, 20:07
Tack för att ni delar med er av händelser och fotografier.
Det är så roligt att följa.
//
KR

kari
2011-12-19, 23:09
Hei, og takk for trivelige stemningsrapporter fra Paleochora - ingen tvil om at dere har det b r a :D
- og så varmt og fint været har vært, selv om temp har sunket l i t t og vinden har tiltatt nå, men det må man jo regne med, det blir nok varmere igjen :)

Vi var veldig godt fornøyd med været vi hadde i november i Makrigialos,fine dager og kjølige kvelder.

Det var unormalt kaldt i år sa de lokale, de trodde desember ble varmere, og det har den jo vært!

Og dere har jo en perfekt døgnrytme til vintertiden, dere som er morgenfugler og tar natten tidlig, siden solen går ned så tidlig, er det jo fint å være våken og nyte solen helt fra den står opp:)

Har dere badet forresten? vet dere hvor varmt det er i havet nå?

Jeg/vi skulle m e r enn gjerne reist til Kreta igjen rett over nyttår, men i julen vi er foreløpig f o r tett knyttet til familien til å reise uten at "alle" er med :)¨

Ønsker dere en fortsatt riktig god fortsettelse på oppholdet bye_bye

Arne
2011-12-20, 10:24
Tisdag 20 December. Paleochora

Ett markant väderomslag har skett under nattens sena timmar. Borta är nu de höga vågorna och den starka vinden. Solen har kommit åter och bjuder växlande molnighet. Dock finnes de parkerade mörka molnen kvar över bergen. Nu vid pass halv tio visar termometern på trivsamma 23 grader här ute på altanen där vi sitter att mumsa frukost.

I går vid lunchtid var vi iväg till Postkontoret vid norra stranden att posta brevet till Kickie. 6 € med porto och vadderad påse. Summan översteg vida innehållets värde…

När vi vid femtiden i går afton skulle gå iväg till Five O Clock-tavernan, då kom Catherina till oss och lät förmäla att valpen nu var temporärt inlåst i en städskrubb för undvikande av repris på söndagsaftonens rymmarstråt. Fast Valpen ville nog åter gärna se den vida världen.

Så var det vid pass halv sju dags att gå upp till Kamintavernan uppe vid huvudgatan. Jodå, de hade Stifado denna afton. Det var för övrigt en av de godaste stifado vi någonsin avsmakat. Perfekt tillagad och med en suveränt balanserad kryddning. Dyrt var det ej heller. Notan inkl ett krus vitt stannade på blygsamma 18 €.

Övriga gäster på tavernan var som vanligt stamgänget, de kortspelande grekerna. Så tillkom det tysk-grekiska paret som bor här på Haris. Ett par strögäster därtill. Mera gäster är det icke i vintersäsong såvida icke flera greker kanske väljer att spisa middag senare på kvällen.

Det blev ett humoristriskt inslag när vi skulle betala notan.

Servitrisen kom in med en liten tallrik syltade pregamondoskal (känner någon till dessa frukter och finns det ett svenskt namn???) samt tvenne glas för Raki. Någon raki fanns dock icke i glasen. När Birgitta påpekade detta, då blev det många höga skratt från såväl personalen som övriga gäster. Servitrisen anlände med blixtens hastighet att fylla våra tomma glas. Normalt ratar vi raki , men denna tavernas dryck är faktiskt ganska god.

Vi trodde att kustfärjan Samaria denna morgon skulle avgå till Gavdos efter det att gårdagens tur ju ställts in. Icke så. Färjan ligga alltfort vid kaj i fiskehamnen.

Lite bilder från gårdagen samt denna dags morgon finner den vetgirige i bildgalleriet under ”Månd 19dec”

Nu klockan tio är det helt vindstilla och solen flödar över vår altan. Vi kanske får be Haris om parasoll till altanen om värmen håller i sig. Birgitta är ju lite känslig för stark sol med tillhörande värme.

Vi noterade också att vår studio var prydligt städad när vi kom hem i går afton. Det räcker mer än väl att få studion fejad och lakan samt handdukar bytta en gång i veckan. Detta sett mot bakgrund av det låga priset vi ger för långtidshyra, 350 € för en dryg månads boende.


Arne och Birgitta

Fysimera
2011-12-20, 10:56
Denna lilla hundvalp är såå fin. Jag såg den den 12 oktober och då såg han/hon ut så här:: Se min sko sorlek 46. (ej den rosa) bilderna är ej så bra men man ser hur liten valpen var då.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=575&pictureid=7598
Se så liten valpen är när den leker med sin mamma:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=575&pictureid=7599

Vi har nu blivigt med hundvalp men mer om det senare.
Olle
Även Mesi utanför Rethymnon har fint väder men ej riktigt så fint som i PH.

jan c
2011-12-20, 12:13
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergamott kan det vara detta.

Wardakis
2011-12-20, 13:03
Jag har syltat bergamottskal, gott till yoghurt. Frukten är knölig.
Gunilla, 13 dagar kvar

bocina
2011-12-20, 15:01
Tisdag 20 December. Paleochora

Normalt ratar vi raki , men denna tavernas dryck är faktiskt ganska god.

Arne och Birgitta



Härligt,

Kanske kan nu benämningen "flygbränsle" revideras något :D

Bo

PS
Även flygbränsle finns ju i olika kvalitéer - liksom Raki:cool:
DS

Yanna
2011-12-20, 18:52
Lördag 17 December. Paleochora.
Vi gick i går afton ut att kolla biluthyrningsfirman. Icke! De hade stängt för aftonen. Kantänka efterfrågan på hyrbilar så här års är mycket låg. Vi får återkomma.
Arne och Birgitta

Hej Arne och Birgitta!bye_bye
Kommer ni att hyra någon bil den här veckan...eller vilka är era utflyktsplaner?

Jag följer era strapatser och ser att ni har härliga dagar och att ni t.o.m. har druckit Raki! klapp_klap Ang_elx Ha de fortsatt bra!

Yanna

Arne
2011-12-21, 10:55
Onsdag 21 December. Paleochora

En vacker ehuru lite kylig morgon med plus 18 vid sjutiden på morgonen. Växlande molnighet och tämligen lugn vind. Vågorna har också lagt sig.
I går afton avgick kustfärjan Samaria till Gavdos. Säkert en efterlängtad transport av färskvaror och andra förnödenheter enär ingen färja avgått sedan i torsdags förra veckan. Idag kan vi ånyo skåda Gavdos vid horisonten. Det var tre dagar sedan senast vi kunde skymta ön.

Vår eftermiddagspromenad gick igår ut längs Paleochoraudden och fram till fiskehamnen. Det blåste dock smådjävlar ute, så det fick bli täckjacka på. Arnes axelremsväska stod rakt ut när vi nalkades uddens spets. Vinterjackorna var som fallskärmar, som nästan drog oss upp i luften. Gårdagens väder innehöll alla tänkbara växlingar. Kall och mulen morgon, vackert varmt och soligt fram till klockan ett, och så vid tvåtiden efter siestan, då kom den kraftiga blåsten.

Det tar cirka tjugo minuter att gå runt hela udden och ner till norra stranden. Vi tog en del bilder under promenaden. Bilderna lägger vi in i galleriet under ”Tisd20Dec”

Ordentligt nedfrusna gick vi så iväg till Five O Clocktavernan att värma oss med isad Ouzo invid braskaminen. Ur askan i elden…

Vid halvsjutiden vidare till Kamintavernan vid huvudgatan för intagande av middagen som denna gången bestod av souvolaki. Stifadon hade redan tagit slut första kvällen.
I lokalen kunde vi se de kortspelande stamgästerna vid innerbordet, prästerna vid bordet intill vårt djupt involverade i ett teologiskt samtal. Vid hörnbordet hade ett nytt sällskap bestående av fyra herrar i medelåldern parkerat sig. Uppenbarligen var det KSAU i Paleochora som med detaljplankarta på bordet begrundade framskridandet av huvudgatans stensättning och problem förknippade därmed.

KSAU hade en kontinuerlig tillförsel av husets raki under sammanträdets gång. Samtalstonen allt högre för varje glas, och mera troligt kallades stundtals saker för sina rätta namn under diskussionens gång.



Ett par lärare från byns lågstadieskola anlände till tavernan i akt ock mening att sälja skolans almanacka. En tjusig skapelse med alla barnen på bild samt med ett månadsblad för varje månad 2012. Pris tre Euro. Vi stödköpte ett ex till lärarnas stora tacksamhet och förvåning. Behållningen skulle gå till barnens skolresa under våren.

Vid halvniotiden vandrade vi hemåt i de mörka mysiga gränderna. Endast en och annan katt var ute på kvällspromenad.

Så, avslutningsvis, det blir ingen förhyrning av motorfordon före nyår. Kanske icke efter nyår heller. Birgittas veto mot spektakulär biltur längs serpentinvägar fram till otäck bro över djup ravin är obevekligt…

I eftermiddag ska vi sätta glögg. Med lokalt rödvin som bas och med Kockens glöggkryddor som vi medbringat hemifrån ska vi fixa till så vi får julglögg här på Kreta. Brygden ska stå och gona till sig i ett dygn innan den är klar att servera.


Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-21, 15:48
Så, avslutningsvis, det blir ingen förhyrning av motorfordon före nyår. Kanske icke efter nyår heller. Birgittas veto mot spektakulär biltur längs serpentinvägar fram till otäck bro över djup ravin är obevekligt…Så synd, men jag hoppas fortfarande att ni ska åka. :)

eftermiddag ska vi sätta glögg. Med lokalt rödvin som bas och med Kockens glöggkryddor som vi medbringat hemifrån ska vi fixa till så vi får julglögg här på Kreta. Brygden ska stå och gona till sig i ett dygn innan den är klar att servera.Det kommer säkert smaka mumma. Spets med lite ouzo, eller varför inte lite raki. ;)

Monica C
2011-12-21, 17:30
Birgitta och Arne vad det är roligt att få följa med på er vinterresa på Kreta.Väldigt inspirerande kanske ngt att prova på.Ha en fortsatt trevlig vistelse.
Monica i vintrigt Boden,snö och -6,9 :)

Arne
2011-12-22, 10:00
Torsdag 22 December. Paleochora

I sanning en mörk och dyster morgon. Det regnar och molnen täcka himlavalvet. En tät dimma rullar in från havet. Vågorna går höga ute på det vresiga havet och slår med full kraft in mot kustens klippor. Termometern visar på 14 grader så vi sitta inomhus denna morgon i den goda stugvärmen.


I går eftermiddag promenaden ner längs tvärgatan till viktualieaffären nere strax ovanför tidningskiosken att handla förnödenheter. Mycket bra priser och därtill ett rikligt sortiment. Så fick det bli den sedvanliga turen till Five O ClockOUZOtavernan. Hård blåst och kylig väderlek medförde att täckjackorna voro på. Värmen invid tavernakaminen var dock rent förträfflig.

Vi hade planer på att äta middag på tavernan just bortom Haris. Tavernan heter Mediterraine och har öppet året runt. Vi valde i stället att stega in på Water Edge Cafe att äta middag därstädes. En mycket god Omelett till Arne samt en dito god hamburgare till Birgitta. Med ett krus vitt landade vi på 12 €.

Nu i afton ska vi avnjuta vår hemlagade glögg. Den kan sitta fint i detta dystra väder. Vi har spetsat glöggen med ett par snapsglas starksprit för att uppnå rätt styrka och smak. Till detta tar vi, i brist på pepparkakor, skivor av julosten hemifrån.

Det finns en i familjen som är galen i blomster. I bildgalleriet återfinnes gårdagens bilder från Birgittas fotosafari och därtill nytagna bilder från havet här utanför denna morgon. Ligger under rubriken ”Onsdag21Dec”

Slutligen; vi önskar vi Lizzi och Claes, samt (tror vi) Pollebosse välkomna till Grekland imorgon. Vi syns på nyårsdagen Pollebosse! Och vi hoppas att många på Kalimera får en behövlig vila från arbetet några dagar över julhelgen.

Nu klockan elva på förmiddagen när deta skickas då börjar det klarna upp en smula. Det har slutat regna och en svag sol tittar fram i molngluggarna. Temperaturen har stigit till sjutton grader.


Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-22, 10:47
Nu klockan elva på förmiddagen när deta skickas då börjar det klarna upp en smula. Det har slutat regna och en svag sol tittar fram i molngluggarna. Temperaturen har stigit till sjutton grader.Det låter som att ni kanske får bra väder i jul. Inget vit jul antar jag. Ser ni snö någonstans i bergen?

Arne
2011-12-22, 11:01
Jodå, det finns snö på de höga bergstopparna, men sedan fem dagar har ju svarta moln parkerat där uppe och då får vi ingen skymt av varken bergen eller snön.

Vi vill minnas att bilderna vi lade ut den 12 Dec i galleriet visar de höga bergen med snö.

Arne och Birgitta

Direkt från Water Edges Café under gasolvärmarens sköna parasoll. Nu ljusnar det över havet, men vågorna är förskräckligt höga. Kustfärjan Samaria lär ska ligga inblåst på Gavdos sedan två dagar tillbaka.

Netwolf
2011-12-22, 11:27
Nu i afton ska vi avnjuta vår hemlagade glögg. Den kan sitta fint i detta dystra väder. Vi har spetsat glöggen med ett par snapsglas starksprit för att uppnå rätt styrka och smak. Till detta tar vi, i brist på pepparkakor, skivor av julosten hemifrån.

Ja, ni är för sköna. Glöggafton i Paleochora! Skål och God jul!

/Netwolf

Malina
2011-12-22, 11:43
En riktigt GOD JUL Birgitta och Arne! Lemonakis-katten är nu 6 månader och alldeles förtjusande!Hon hälsar till er en Amorgos-mjauig-Xronia pola!!

kalamari
2011-12-22, 13:53
En riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT Greklandsår till er och alla andra kalimerianer.

Lissi
2011-12-22, 16:38
Slutligen; vi önskar vi Lizzi och Claes, samt (tror vi) Pollebosse välkomna till Grekland imorgon. Vi syns på nyårsdagen Pollebosse! Och vi hoppas att många på Kalimera får en behövlig vila från arbetet några dagar över julhelgen.

Arne och Birgitta

Tack, tack....vi har checkat in både på hotellet och till morgondagens flygning. Handbagaet hade rymt badkläder också men väderprognosen bjuder nog inte badväder.... Nu väntar god måltid på favoritrestaurangen i Mölndal.
Vi följer er under resan...
KRAM
Lissi/Claes

zakka
2011-12-22, 17:46
Torsdag 22 December. Paleochora

...Det finns en i familjen som är galen i blomster. I bildgalleriet återfinnes gårdagens bilder från Birgittas fotosafari och därtill nytagna bilder från havet här utanför denna morgon. Ligger under rubriken ”Onsdag21Dec”...

Arne och Birgitta

Jag är så glad för "galenskapen"!!! :) Tack så mycket för vackra blombilder. Det gör gott i själen mitt i mörkaste vintern och ger ett litet hopp om vår och ljus som återvänder... Ha det fortsatt gott och hoppas att glöggen var till belåtenhet! ;)

MVH zakka

Inger
2011-12-23, 07:15
Dagens viktigaste läsning det är era dagliga rapporter, jag följer era dagar i den härliga byn. Känslan av att vara på plats infinner sej utan problem. Ha nu en riktigt God Jul i Paleochora

önskar Inger

Arne
2011-12-23, 11:10
Fredag 23 December. Paleochora

Denna morgon har bjudit det mest växlande vädret hitintills. Inledning 07.00 med 12 grader och ösregn. Helt igenmulet. En timme senare har regnet upphört och de mörka molnen har farit sin kos. Nu kan vi till och med se de snöklädda bergen över fastlandet i strålande sol. Ute över havet har molnen också skingrats och den värmande solen strålar i full kraft Ute på vår altan har vi nu klockan tolv 23,8 grader och skön sol. Shorts på!

I går var vädret emellertid helt miserabelt. Ösregnen avlöste varandra och vinden var mer än kraftig. Havet i storm där vågorna med full kraft slog in över strandskoningen vid kustvägen här utanför. Inne på Water Edge Café brassades gasolvärmaren för full kraft, och det smällde i den genomskinliga plasten som fungerar likt vindskydd.

Vi lovprisade att vi redan i förrgår varit till viktualieaffären att inhandla förnödenheter. Att i gårdagens väder ta sig ut på byn hade varit mer än blött och blåsigt. Vi satt inne i studion i den goda stugvärmen och myste. TV-n i studion, den har vi aldrig använt, och kommer troligen ej heller att sätta i drift. Vi har ju våra två laptopar samt varandra.

Vi fick igår information om varför en del hundar har två halsband. Det ena halsbandet är för att fästa kopplet i , det andra är ett specialhalsband avsett att hålla skadeinsekter, typ fästingar på avstånd.

På Water Edges café har vi kunnat konstatera att manliga greker som pratar i mobiltelefon helt har missat att ljudet i etern framförs digitalt. Grekerna talar med extremt hög röst. Man kunna föranledas tro att de skriker direkt till mottagaren, detta om så samtalet går till Thessaloniki. Ett märkligt fenomen.

Vid sextiden på aftonen var det så dags för att spisa middag. Det alltfort miserabla vädret medförde att vi valde att styra stegen till tavernan nästgårds Haris Hotel, Taverna Metexis. Det är ej mer än 100 meters promenad dit. Denna taverna visade sig vara ett mycket förnämligt ställe. En stor gjutjärnskamin borgade för den goda stugvärmen. Inredningen var mycket sober. Fritt wlan tillhandahölls även.

Fina bord och stolar, vacker inredning. Lägg därtill att såväl service som mat höll mycket hög klass. Lammstek för Arne och Catfish? för Birgitta. Därtill fick vi äntligen kokta potatisar och slapp pomme friten. Mycket goda rätter. Notan stannade på 18 €. Klart godkänt. Rakin i karaff vi erhöllo i samband med notan var emellertid av typen äkta flygfotogen. Alltså helt odrickbar.

Väl hemma i studion igen var det så dags att provsmaka vår egenhändigt förfärdigade julglögg. Den vämda glöggen visade sig smaka rent förträffligt gott. I avsaknad av äkta pepparkakor fick det bli goda skivor av den hemifrån medbringade juledamerosten tillsammans med ortens goda vindruvor. Vi hade oturligt nog glömt osthyveln hemma, men det löste sig med hjälp av studions ”Mandolin” Ett rivjärn andvändbart till det mesta.

Vi somnade sedan in att lyssna till bränningarnas dån just utanför studion.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag22Dec”


Vi är nu siittandes i solen på utealtanen i 23 graders värme att lyssna på Radio Västerbotten.
Vi noterar till vår glädje att ön Gavdos ånyo dykt upp vid horisonten. Då kan vi förmoda att kustfärjan snart kommer åter hit till Paleochora efter ett antal dagars ofrivillig vistelse därstädes.

Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-23, 14:20
Väl hemma i studion igen var det så dags att provsmaka vår egenhändigt förfärdigade julglögg. Den vämda glöggen visade sig smaka rent förträffligt gott.Vad roligt att den smakade! Då fick ni kanske lite julkänsla. :)

Hoppas att ni får bättre väder och att julafton blir så bra som den kan bli!

God Jul!

Janne bye_bye

(Som också pratat alldeles för högt i mobilen.)

Yanna
2011-12-23, 19:09
Jag önskar er en riktigt fin och mysig julafton i Paleochora!

Julekram från Yanna

zakka
2011-12-23, 21:09
Fredag 23 December. Paleochora

...På Water Edges café har vi kunnat konstatera att manliga greker som pratar i mobiltelefon helt har missat att ljudet i etern framförs digitalt. Grekerna talar med extremt hög röst. Man kunna föranledas tro att de skriker direkt till mottagaren, detta om så samtalet går till Thessaloniki. Ett märkligt fenomen.

Arne och Birgitta

:D :D så väl beskrivet! :D :D

MVH zakka

jan c
2011-12-23, 21:15
:D :D så väl beskrivet! :D :D

MVH zakka
Ja jag brukar säga om du ber honom öppna fönstret istället ,så hör han .dig

Marianne
2011-12-24, 09:53
God Jul till er i Paleochora denna vackra morgon.
Spännande om ni tillbringar middagen tillsammans med de övriga på Haris och familjen själv.
Gott Nytt Kreta-År önskar vi er också med många sköna dagar både på södra och norra Kreta!

Arne
2011-12-24, 10:44
Lördag 24 December. Paleochora

Julaftons morgon.

Detta är allra första gången vi firar jul i Grekland. Dock mera troligt ej den sista. En omvälvande känsla. Hemmavid gör vi aldrig någon stor sak av julfirandet. Julklappar har vi aldrig ägnat intresse åt, ej heller granar och juldekorationer, och annat julbråte.
Vårt julfirande brukar stanna vid att vi bjuder hem svärmor på en bit julmat.

Denna morgon kunde ej starta bättre. Nästan inga moln. Den orangefärgade solen steg upp ur havet vid tid strax efter sju. En alltid lika vacker syn. Visst, det är en kylig morgon med endast 15 grader, men ack så vackert. Vinden svag och havet lugnt.

Igår var det sommarvärme på dagen, men framåt femtiden på aftonen började det småregna och vinden tilltog. Det blev småkyligt i luften. Efter promenaden till Five O Clock var det så vid halvsjutiden dags att gå upp till granntavernan här invid Haris.
Denna afton var det lite fler gäster. En trevlig grekfamilj med tvenne småbarn, en grekisk ungkarl samt förutom vi två, ytterligare ett svenskt pensionärspar. Paret bor på Haris nya Hotell Yourgis. Ett yngre grekpar tillstötte. Lycka för tavernapersonalen med så pass många gäster redan vid halv åtta på aftonen.
I samband med notan erhöllo vi en liten flaska med äkta odrickbar flygfotogen. Notan stannade på 16 € inklusive ett krus vitt.

Vi har noterat att Flora, Hotellägarens hustru ej varit synlig de senaste tre dagarna. Vi sporde Haris som lät förmäla att Flora samt den trevlige sonen tagit flyget hem till Skottland att fira jul med släkten. Flora är född och uppvuxen i Skottland.

Hemgång vid niotiden att natta oss.

Nu vid tiotiden på förmiddagen är det varmt och soligt här ute på altanen med dryga 22 grader. Shortsväder så länge det varar. Men det ser ut att bli en fortsatt fin dag.
Hotellkatten var nyss här att få sitt dagliga skrovmål. Valpen kom samtidigt, men han är livrädd för huskatten. Valpen smet in i studion att bida sin tid tills katten ätit färdigt ute på altanen.

Nu är allt klart för julafton. Glöggen fixad, julakvaviten tillredd. I kylen finnes rikligt med Lucullus skivsill samt gustafskorv,Julost och lite annat smått och gott.
Vi lyssnar denna morgon på Ring så spelar vi på P4. Vi skickade via mail in bilden på en grekisk julgran, den från Taverna Five O Clock. Lisa Syren läste upp vårt meddelande i direktsändning samt lät meddela att inskickade bilder på granar ligga inne på programmets hemsida.

Bilder från gårdagen samt denna julaftonsmorgon ligga inne i galleriet under ”Fredag23dec”

Just nyss anlände en liten grektös i tioårsåldern till vår utealtan. Hon medförde en triangel hon klingade på samtidigt som hon sjöng en julvisa. Vi gav genast en € i flickans lilla korg. Hon neg vackert och tackade för sig.

Det får bli en jullunch här på altanen idag samt middag uppe på granntavernan.

Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-24, 11:01
Vi lyssnar denna morgon på Ring så spelar vi på P4. Vi skickade via mail in bilden på en grekisk julgran, den från Taverna Five O Clock. Lisa Syren läste upp vårt meddelande i direktsändning samt lät meddela att inskickade bilder på granar ligga inne på programmets hemsida.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/arne_jul.jpg

Här är en skärmdump på er bild från deras hemsida. :)

Ha en fortsatt bra jul! bye_bye

Alala
2011-12-24, 11:06
Tack för alla fina rapporter och GOD JUL!

/ Anne :)

Chras
2011-12-24, 11:09
Arne och Birgitta.
Lyckans oster. Här på Österlen plus 7 grader, grå himmel och regn. Med andra ord en skånsk jul. I år firas julen här med barn och barnbarn. Förra året snöstorm.
God Jul
Ingegärd och Chras

MonkanS
2011-12-24, 11:17
God jul på er där nere på varma sköna Kreta.
Här i Norrköping är det idag vårväder med +5 och solglimtar mellan molnen.

Eva L
2011-12-24, 11:30
Vilken värme ni har underbart. Snöskottaren ni har här hemma kan nog pensionera sig. Vi har inte direkt något ymnigt snöande. Det mesta har tinat bort och igår var det flera plusgrader nästan samma temperatur som på grekiska fastlandet. Jag har just ätit julfrukost med god skinka, grovmalen pastej, en god skiva stiltonost, tunnbröd från småbränna, ett par köttbullar och ett par koppar hemgjord mumma. Nu packar jag väskan med köttbullar, kalixlöjrom och en bit Monte Enebro getost och åker iväg och firar jul med barn och barnbarn. Hoppas ni får en fin julafton och inte längtar hem för mycket.;)

Eva

nekjam
2011-12-24, 12:41
God Jul Arne och Birgitta. Hörde hälsningen på Ring så spelar vi. Här i Sikeå har vi 3 minusgrader ca 1 dm snö och solen håller på att sjunka.
Tack för alla rapporter. Ha en fortsatt trevlig vistelse på Kreta. Och hälsa till Yvonne när ni ses.
Majken bye_bye

yannis
2011-12-24, 13:13
Nejkam, vi har också snö, på topparna av Vita Bergen. Vackert. man kan inte se sig mätt när man har havet och klipporna nedanför. Tänk att Sikeå har snö, men i Umeå har den nästan regnat bort enligt rapporter. Och bara dryga 6 mil skiljer.

Eva, du är en fresterska. Konstigt nog saknar vi inte julmaten, den grekiska husmanskosten smakar så gott. Men...Stiltonosten, småbrännatunnbrödet och kalixlöjromen smakar ju mumma:). Ha det gott med barnbarnen.

Birgitta.

Fysimera
2011-12-24, 15:35
God jul önskar Olle & Anna från ett grått och lite kyligt Rethymno.
Var nere vid stranden för att ta ett julbad men vågorna var för stora för ett fakirbad.
Bara 12 grader i luften kl. 13 så ni har det betydligt varmare o soligare i PH.

/O

lenamarie1
2011-12-24, 20:34
Hörd er hälsning på radion på väg hem fån jobbet. Blev glad och sov gott några i timma innan julfirandet tog vid. Nu är det så set jag önsare en God Fortsättning på julhelgen. /Lenabye_bye

anneli56
2011-12-24, 22:41
God jul önskar Olle & Anna från ett grått och lite kyligt Rethymno.
Var nere vid stranden för att ta ett julbad men vågorna var för stora för ett fakirbad.
Bara 12 grader i luften kl. 13 så ni har det betydligt varmare o soligare i PH.

/O
Lite kyligt här också för bad! +15 i luften men så stora vågor!!!!!

Eva L
2011-12-25, 09:51
Birgitta nog får vi ihop en dm här också om vi skrapar men det ihållande regnet som pågick hela fredagen tärde hårt på snön som inte var så riklig innan. Alla vägar, gång och cykelvägar, skottade uppfarter etc är bara. I terräng dvs där det inte är drivor lyser gräset igenom så någon dm är det inte kanske Sikeå har haft mindre regn. Den lilla snö som finns är som den hårdaste skare där grästuvorna lyser igenom. Igår var det ca 3 minusgrader och idag är det närmare nollan men lite på minus än. På vår lokatidnings hemsida www.vk.se finns en liten artikel om smultron i mellansverige och storm i nordnorge och norra Sverige.

Julmaten har alltid varit varierad i mitt hem med många alternativa rätter men numera när jag firar hos barnen blir det mer traditionellt av någon underlig anledning. Under deras uppväxt var grekisk sallad och ofta en fetaostpaj samt broccoligratäng givna inslag på julbordet. Kalixlöjrommen gillar jag att lägga på ägghalvor med en klick cream fresh. Den goda getosten jag hade med igår var det nog mest jag och det äldsta barnbarnet fyraåringen som njöt mest av. Vi hade finsk kålrotslåda igår som en av rätterna och den passade otroligt bra till skinkan. På Kreta har ni väl alla möjligheter att hitta god mat och goda ostar. Visst finns det mataffärer i Paleochora om tavernorna har begränsat utbud. Tyckte att ni nämnde det i något inlägg. Har ni tillgång till utegrill där ni bor så ni kan grilla en lammkotlett och lite härliga grönsaker?

Eva

Arne
2011-12-25, 11:15
Söndag 25 December. Paleochora

Juldagens morgon.

Ånyo en tämligen kylig morgon med endast 14 grader klockan sju.
Vi gick igår vid lunchtid ner till Supermarket att kompletteringshandla viktualier.
Vi hade fått reda på att på juldagen då är alla affärer stängda. Här firar man jul på juldagen.
Väl hemma igen var det tid för vår obligatoriska siestavila.

Efter siestan kom Catherine ner till oss att efterfråga om vi hade valpen Elvi hos oss.
Valpen var på driven och hade ej varit synlig på två timmar. Nix, vi hade ej heller sett en skymt av det trivsamma djuret. Ett uppbåd organiserades på Hotellet och olika patruller gåvo sig ut på valpjakt. Alla turisterna enrollerades i sökandet. Dock med föga framgång.

Vid fyratiden löste det hela sig. Valpen hade slagit följe med ett nyanlänt holländskt par som skulle ut att bekanta sig med omgivningarna. Paret gjorde ingen koppling mellan valpen och hotellet. När paret så kom tillbaka då svansade valpen glatt vid deras sida. Friden lägrade sig ånyo över hotellområdet.

I går var det den stora insamlingsdagen för byns skolungdom. Ungarna gick runt med sina metalltrianglar och uppsökte studiogäster, hotell och tavernor. Först plingades det på trianglarna och därefter bjöds julsånger. Det hela avslutades med att ungarna gick med håven att samla in pengar för vårens skolresa. Vi lade väl totalt cirka tio Euro i håvarna.

Efter det obligatoriska besöket vid Five O Clock gick vi så över till Taverna Methexis, granngårds med Haris Hotel. Oj då! Det var dukat på nästan alla borden. En överraskning för oss, men kyparen hade turligt nog sparat ett par bord inne i hörnet där vi genast slog oss ner. Grekerna hade förbokat i stort sett alla 85 platserna. Det är tydligen tradition att klä upp sig att gå ut på lokal för finare middag denna kväll.

En Bozoukiensemble var i färd med att packa upp sina instrument och högtalare.
Musiken skulle dock ej taga sin början förrän vid 10-11-tiden så det kunde vi glömma. Efter hand började gästerna anlända att slå sig ner vid långborden.

Vi kunde se att en del män var skrudade i den mycket speciella dräkten. Den med svarta välpolerade knähöga läderstövlar, svarta eller grå välpressade ridbyxor samt en tjusig väst med broderier av silver och guld. Vi har ej fått riktigt klart för oss om det handlar om någon särskild klan eller kanske familjeöverhuvuden som bär denna klädsel. Karlarna verkar dock ha en inneboende dignitet i uppträdandet. Någon som kunna ge oss vägledning i denna fråga?

Den mený man tillhandahåller är av det rent illusoriska slaget. Den mat som finnes, den är samlad i kökets grytor vid denna tid på året. Tavernan drivs som ett rent familjeföretag där de tre sönerna sköter serveringen, och tvenne yngre damer kokar och steker i köket. Gamla mamma försedd med kryckkäpp övervakar det hela .med sedvanlig ackuratess.

Vi äskade notan och fick även in flaskan med flygfotogen som vi dock med varm hand överräckte till närmsta grekbord. Notan låg på 19 €.

Så hem att natta oss strax efter klockan 21.00.

Det blir nog icke vackert väder idag. Nu vid halv elva på förmiddagen uppmäter vi endast 15,5 grader på altanen. Vi sitta inne i studions goda stugvärme att lyssna till God morgon världen på P1-s streamade utsändning. Solen har ännu ej orkat bryta igenom havets molnbankar. Men, kanske ändå molnen ser ut att skingras utöver det Libyska havet. Vi får avvakta.

Trenne bilder från gårdagen återfinnes i bildgalleriet under ”Lördag24Dec”


Arne och Birgitta

Monica P
2011-12-25, 12:11
Kálanda kallas det som barnen sjunger. Så gjorde vi också i min barndom, traskade runt i gårdarna och sjöng julvisor, dock utan triangel. Jag kommer fortfarande ihåg att pepparkakor kunde smaka på flera sätt beroende på tanternas olika recept.

Arne, det är nog dags att du uppgraderar dig från turist till något mera höra-hemma-i-Grekland, så ofta och länge som du varit där! Kretensarnas traditionella dräkt , till exempel, har du väl sett i andra sammanhang, och kanske du snart rentav börajar gilla bläckfisk och raki. Tips: stäng av svensk radio och dyk ner i de grekiska rytmerna, om också inte böljorna!

Eva L
2011-12-25, 12:59
Arne den kretensiska folkdräkten finns för både män och kvinnor men personligen har jag oftare sett männen bära sin dräkt. Den kvinnliga är mer utsmyckad med vackra broderier. Öns historia bär spår i dräkterna och jag hörde en gång ett väldigt intressant föredrag i Heraklion om hur dräkterna använts genom tiderna, deras historia och betydelse idag. Det har inget med klaner att göra men det kan finnas variationer i broderierna beronde på var från ön bäraren har sitt ursprung. Någon av de svenskarna ni känner har säkert satt sig in den kretensiska kulturen och kan berätta mera. Kanske någon kan hålla ett litet miniföredag på Kalimerafetsen ni ska ha. Några har ju bott ganska länge på ön. Annars kan jag nog ta fram lite litteraturtips i ämnet. Tror också att min dotter känner till något mindre hembygsmuseum där dräkterna visas. Vet att ute i Misiria utanför Rethymnon fanns det några traditionella släkthem som öppnats för allmänheten kanske de är kvar.

Eva

yannis
2011-12-25, 13:30
Monica P, Arne har varit halvgrekisk karl länge. Till exempel skjuter han alltid upp det man kan göra idag till i morgon,,, Känns det igen?

Och igår var vi så less svensk radio som bara spelade julmusik, och har så gjort så hela veckan så vi övergick till inspelad grekisk musik.

Den grekiska mjuka pepparkakan samt den typiska julkakan har vi nu ätit som "meze" i tre dagar, så nu önskar vi lite feta, oliver och tomat när vi sitta lokal och delar ett krus.

Ja, du har nog rätt Eva, folkdräkterna kan se lite olika ut, främst hos kvinnorna. Jag är född i Dalarna och har en folkdräkt från Stora Tuna utanför Borlänge. I Dalarna har varje socken en egon folkdräkt.

Birgitta.

nilam
2011-12-25, 13:31
Tavernan ni besökte har inga menyer på sommaren heller...man går alltid in i köket och väljer och vrakar bland läckerheterna i grytor och kantiner :)

God fortsättning :)

Malin

Lissi
2011-12-25, 20:58
Allt jag skrev bara forsvann sa nu sager jag bara att vi har det fantastiskt bra och firade en mycket fin grekisk jul igar med massor av god mat och harlig musik
Idag har kort bil pa Atticahalvon....Fint vader har vi o njuter i fulla drag!
I morgon drar vi pa 2-dagars aventyr....
KRAM
Lissi

anneli56
2011-12-25, 22:27
God äventyr Lissi!

Arne
2011-12-26, 11:01
Måndag 26 December. Paleochora

Annandag jul.

En i sanning kylig morgon med endast tio grader på altanen. Burr! Därtill har det regnat och blåst något så rent okristligt hela natten. Molnen ligga tunga över såväl fjäll som hav idag. Det blir till att gå upp till Water Edge nu vid lunchtid att kura värme under den förnämliga gasolparasollen.

Man får icke vara djurhatare som besökare på Water Edge. Det vimlar av hundar och även en och annan katt. Djuren äro emellertid snälla och timida, men kräva ständig klappning och kliande. En och annan godbit från mezestallrikarna förväntas därtill.
Lägg därtill att utelokalen (bara kök inne) även ständigt frekventeras av några av ortens greker, framför allt manliga samt några fåtaliga turister på detta lilla ställe. Ibland kan det bli ”en aning” högljutt.

Vid tolvtiden i går avseglade Samaria från Gavdos för att efter mellanlandning på Sougia anlända hit till Paleochora vid halvfyratiden. Färjan ankrade sedan upp i fiskehamnen.

Efter välbehövlig siesta i vår varma och ombonade studio gick vi vid femtiden över till Five O Clocktavernan för en god Ouzo invid den sköna braskaminen.

Icke så. Tavernan hade stängt helgen till ära. Då vandrade vi upp till huvudgatan att besöka det lite udda fiket mitt emot Järnkamintavernan. ”Cosmosonia Café och bar” är namnet.
Det visar sig vara KKP-s cafelokal. Ägs och drivs av KKP-s lokalavdelning i Paleochora. För kännedom betyder KKP Greklands Kommunistiska Parti. Fiket är inrett med väggbilder av Mao Zedung, Fidel Castro, Josef Stalin, Che Guevara med flera kända kommunister.

Lokalen är som gjord för ränksmideri och revolutionära diskussioner. Birgitta kom genast att känna sig som hemma enär hon ju har ett förflutet i 70-talets SKP.
Vi fick varsin lågprisouzo samt lite mezes. Arne tuggade på de svarta kryddiga oliverna medan Birgitta tuggade på teser….

Det var bara vi två turister, resten av gästerna tillhörde nog mera troligt den lokala partiorganisationen. Mycket kortspel och ännu mer Rakiintag kännetecknade caféborden.

De fyra stensättarna som håller på med huvudgatans renovering satt vid ett eget bord att diskutera. De var nog också partimedlemmar. Vilken fin tillgång att ha fyra yrkeskunninga stensättare i partiet. De kunna ju utlånas till kadrerna i Athen närhelst upplopp och gatstenkastning behövs vid Syntagmaplatsen.

När vi tömt våra glas gick vi rakt över gatan och in på Järnkaminstavernan för att äta middag. Det var tämligen glest med gäster. Endast vi två samt en präst. Kökets grytor hade ett begränsat utbud men det räckte bra för att vi skulle få en riktigt god middag att skölja ner med ett krus av husets vita.
Vi två och prästen välsignade den goda värmen från järnkaminen.


Hemåt vandrade vi vid niotiden. Blåsten hade tilltagit och det var kyligt i luften. Lite duggregn kunde också förmärkas.

Bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Söndag25Dec”

Vi får nog tillbringa denna dag i vår varma och ombonade studio i väntan på bättre väder. Affärerna är nog mera troligt stängda även idag.


Arne och Birgitta

Direkt från Water Edge Café under gasolparasollen

ingegerd46
2011-12-26, 19:25
Ur led är tiden. Här i Karlstad är det just nu 9,8 gr, kl 19.23.
Tack för trevlig läsning! Väntar ivrigt varje dag att läsa era rapporter.
God Fortsättning!

Kalimera
2011-12-27, 10:55
Hur har ni det idag?

Janérik
2011-12-27, 11:00
Hur har ni det idag?
De verkar ha fullt upp i dag, Arne var inloggad i morse och skickade upp några bilder men hade tydligen inte tid att skriva nånting. Jaja, det kommer väl senare.

Mvh Janérik

Kalimera
2011-12-27, 11:02
De verkar ha fullt upp i dag, Arne var inloggad i morse och skickade upp några bilder men hade tydligen inte tid att skriva nånting. Jaja, det kommer väl senare.Jag har sett bilderna, men blev lite orolig när inge text kom. Men det kommer säkert...

Arne
2011-12-27, 11:17
Lite försenad kommer här snabbdagboken. Det har varit lite förmiddagstrassel med servern, men det är nu åtgärdat.


Tisdag 27 December. Paleochora

Det verkar klarna upp denna morgon. Vid pass klockan sju hade vi 13 grader ute på altanen och vi kunde se Gavdos vid horisonten. Inget regn, och blåsten har avtagit. Vi får ta detta som ett positivt tecken.

I går afton just vid femtiden promenerade vi över till KKP-s café att intaga aftonouzon. Fiket är alltid välbesökt men vi hittade oss ett ledigt bord ändå. Arne sporde kyparen halvt på skämt om partiet hade ett vapenförråd i källaren sedan inbördeskriget 1946-49. Kyparen brast i skratt samt basunerade genast ut Arnes fråga över hela lokalen. Jubel utbrast och därtill våldsamma applåder. Barmästaren hade allra roligast och lät genast slå i tvenne glas med ”Kentucky Gentleman” en rysansvärd sydstatswhisky av typ flytande taggtråd. Vi förärades glasen samt ombads skåla med de i lokalen församlade.

Vi tycker alls ej om Whisky, det är endast när vi ska göra Irish Coffee som vi använder denna dryck. Men, vad göra, det var bara att tömma de bittra bägarna och skåla med partifolket.
Avanti Popolo (framåt kamrater) ”Eviva Communista la triumvera”

Så vandrade vi vidare mot Taverna Methexis för att spisa middag. Dörren var låst och tavernan helt nedsläckt. Då erinrade vi oss att tavernan ju har stängt alla måndagar året runt.
Ja, då fick vi ta oss de femtio metrarna till Water Edge att finna oss kvällsmat. Catherine ordnade fram en Hamburgare samt ett fat små köttbullar. Ett krus vitt därtill.

Klockan halv nio på kvällen var det ordentligt kyligt med endast tio grader ute.

Så kvickt hem till den goda studiovärmen att lyssna på sportradion och ekonyheterna innan det var dags att sova.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Månd26Dec” Dom flesta bilderna är från Birgittas fotosafari på fiket.

Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-27, 11:21
[FONT=Arial][SIZE=3]Klockan halv nio på kvällen var det ordentligt kyligt med endast tio grader ute.Det är exakt lika många grader som vi har just nu. Vädret verkar ha fått spader här hemma. I förrgår var det någon som plockade kantareller här i Blekinge. :eek:

Eva L
2011-12-27, 14:29
Även här i Västerbotten plockades det kantareller i helgen ute på Holmön där det igår var sex plusgrader enl SMHI. I stan hade vi nog ännu varmare. Vi har flera årstider samtidigt i vårt län. Rejält med snö fjällen tack och lov och gröna gräsmattor vid kusten. www.vk.se

Eva

Lissi
2011-12-27, 16:34
Vädret verkar ha fått spader här hemma. :

Spader har vadret har i Grekland ocksa. Vi ar nyss "hemkomna" fran en tvadagarsresa pa Evia dar vi haft bade regn och hagel och akt i bergen pa 600 m hojd dar marken var lldeles vit v sno. VACKERT!
Vi har sett mycket vacker natur, on ar maktig, men i byarna ses sadant forfall, sopor, skrotbilar och allt man vill bli av med slangs bara utanfor dorren pa tomten, precis som om man inte har nagonstans att gora av med avfallet. Synd for de som maste leva med detta. Vi sov over pa SPAhotell i Edipsa och hade en fin kvall, men den absoluta parlan under resan var lilla byn Ilion, helt underbart att ga i duggregnet efter den ode stranden.

Nu far bilen sta efter tre heldagars korning och vara sista 2 dagar ska vi "gora" Aten.
Bade Claes och jag har blivit mer och mer overtygade ett det ar pa vinter, var och host som Grekland ar bast!!

Njut vidare Arne och Birgitta

Lissi- valdigt nojd med resan sa har langt

Eva L
2011-12-27, 16:41
Lissi samt Arne och Birgitta jag undrar lite över hur grekerna gör med rökningen numera på tavernorna. För mig känns det helt otänkbart att sitta vid en osande kamin och en massa rökande greker så jag hoppas att ni säger att de numera efterlever rökförbudet. Jag lär inte åka till Grekland under vintern men har ibland funderat på en vårresa medan det fortfaramde är en del vacker grönska kvar. Då går det inte alltid att äta ute om man vill ha det varmt och skönt och äta middag när grekerna gör det.

Eva

Yanna
2011-12-27, 17:06
så jag hoppas att ni säger att de numera efterlever rökförbudet.
Eva

Eva, det är få ställen som efterlever rökförbudet, vilket jag personligen inte har något emot! :D

Yanna

Lissi
2011-12-27, 17:56
Inget ställe efterlever rökförbudet. Vi sittter ute i ur o skur så att grekerna får röka i fred.

Abi
2011-12-27, 19:45
Äntligen har jag läst i kapp dagboken, det har inte funnits tid i jul-stöket Ang_elx.
Önskar er alla Kalimeror i Grekland, och hemma ett gott slut på det här året, och så småningom ett Gott Nytt 2012!

bye_byeAbi som vaknade till Arnes o. Birgittas hälsning från Paleochora på julafton i ring så spelar vi. (vid skördefesten på Öland såg jag dessutom Lisa Syrén o. Bengtsson m fl live ;))

Eva L
2011-12-27, 20:30
Inget ställe efterlever rökförbudet. Vi sittter ute i ur o skur så att grekerna får röka i fred.

Just det jag misstänkte. Då blir det defintivt inte Grekland vid en tidig vårresa.

Eva

Lissi
2011-12-27, 22:02
Just det jag misstänkte. Då blir det defintivt inte Grekland vid en tidig vårresa.

Eva

Lite skämtar jag då vi sitter inne ibland. Men dån får vi tåla röken.. skylten med rökförbud gäller i alla fall inte greker.
Lissi

NewAnn
2011-12-28, 00:05
Tack för en intressant berättelse med tillhörande bilder:)
Mvh Anneli

Eva L
2011-12-28, 07:22
;)Lite skämtar jag då vi sitter inne ibland. Men dån får vi tåla röken.. skylten med rökförbud gäller i alla fall inte greker.
Lissi

Problemet för mig är att jag tål röken allt sämre. Får lätt hosta och irriterade luftrör sen har ju det psykologiska viss betydelse kanske. Alla vet vi ju idag att även passiv rökning innebär stora hälsorisker och någon enstaka gång kan det vara ok men inte flera dagar i rad. Här hemma samt i många andra länder röks det ju inte längre på barer och restauranger så nu har man vant sig vid den fräscha miljön även där. Även i Spanien och Italien lär det finnas rökfria restauranger så varför det inte går i Grekland fattar jag inte. För den som försöker leva sunt är det inte roligt att behöva stå ut med andras vanor. Rökning är enligt min mening inte en personlig ensak när andra utsätts för den.

Grekerna borde satsa på kvaltité nu och vidareutveckla det ekologiska matutbudet, lokal producerat, städa upp i sin miljö och visa upp sin kulturs rikedom. Här är ön Folegandros ett fint exempel.

Eva

Arne
2011-12-28, 10:40
Onsdag 28 December. Paleochora

En vacker morgon. Vi kunde redan i går kväll märka att det blivit betydligt varmare ute. Vi hade 15 grader på altanen när vi kom hem i kvällens sena timme.

Nu fick vi denna morgon ånyo skåda den vidunderligt vackra soluppgången över det Libyska havet. Redan klockan sju visade termometern dryga 15 grader på vår altan.
Vinden är svag och vågorna milda. Vad mer kunna man begära?. De blytunga molnen har skingrats för vinden och vi kan även se det snötäckta berget Ida i all sin prakt.

Vid tisdagens förmiddagssittning på Water Edge kunde vi på en skylt läsa att en av husets gäster. Derek, idag onsdag skulle fylla 65 år och att vederbörande därav skulle bjuda på fest. Partyt taga sin början klockan 18.00
Så spännande. Vi ser fram emot denna tilldragelse i afton.

Efter skön siestavila gick vi vid femtiden ner till strandtavernan Five O Clock att intaga varsin isad Ouzo invid kaminens värme. Vi vågade oss ej upp till KKP-fiket enär vi då misstänkte att det skulle bjudas ytterligare tvenne bägare med den rysansvärda sydstatswhiskyn…

Vid halvsju ut att kompletteringshandla innan det var dags att ta promenaden upp till vår granntaverna Methexis för middag invid braskaminen. Efter visst botaniserande i kökets grytor valde Birgitta en kycklinggryta med sås av senap, grädde och vitt vin. Rätten smakade något så rent förträffligt gott.

Arne fastnade för Pork med bladselleri. Arne betackade sig dock för bladselleriet och önskade sig i stället några klyftpotatisar. Enligt Arne är kokta grönsaker Djävulens föda. Nu uppstod tydligen viss språkförbistring som resulterade i att Arnes tallrik förutom Pork kom att innehålla en dubbel portion kokt selleri. Det hela ordnade sig emellertid till belåtenhet genom att Birgitta förbarmade sig över grönsakerna och flyttade dem till sin tallrik.

Den här tavernan har en smått genialisk ”brödkorg” vars like vi aldrig tidigare skådat. Det är en vävd tygkasse i gyllebrun färg. På framsidan finnes fickor för bestick, och inuti kassen ligga brödet skyddat från yttre påverkan. Detta innebär att vi som ej använder bröd till middagen slipper se det ligga att torka i brödskålen till ingen nytta. Mera troligt kan då brödet i kassen återanvändas till nya gäster. En mycket genial lösning enligt vårt förmenande.

Så till det här med rökning inomhus på tavernorna vintertid. Som tidigare påpekats röks det friskt inne överallt. Detta de stora skyltarna om rökförbud till trots. Varför det är så , det undandrager sig vår bedömning, men den lokala polisen finner med till visshet gränsande sannolikhet det ointressant och löjligt att jaga och bötfälla ortsbefolkningen/tavernaägare och de fåtaliga turisterna för brott mot rökförbudet. Allra helst på en så liten ort som Paleochora. Vi två är förvisso rökare, men nog kunna vi gå ut att blossa därest andra gäster icke tål rök.

Nu vid tiotiden är det varmt och skönt i solen på utealtanen, men så fort solen går i moln då sjunker temperaturen från 20 till 16 grader.

Bilder från gårdagen och denna dags morgon ligga inne i galleriet under ”Tisdag27Dec”

Här på Water Edge nu vid halvtolvtiden är det varmt och skönt trots att gasolparasollen är avstängd. Ute över havet ljusnar det alltmer.

Arne och Birgitta

Eva L
2011-12-28, 11:05
Låter bra att ni fått det varmare. Här är det minus idag och nu väntar vi med spänning på snön som utlovats. Hoppas nu bara att det håller sig på rätt sida om nollan. För nu är vi alla less på blåst, blankpolerad is på sina håll och knallgröna gräsmattor samt en och annan blomma som fått fnatt och slår ut nya späda blad. Jag reser ju snart till riktig värme men tänker på alla skollediga barn som vill åka pulka och skidor.

Blir lite fundersam ang det där med rökningen inte är det väl bara om polisen jagar någon som lagar skall efterföljas. Om grekerna har den mentaliteten kommer de inte att kunna lösa sina andra problem. Kanske de tänker så att alla greker röker och kanske alla tuister med och de fåtal som inte gör det får stå ut. Verkar aningen märkligt för visst finns det även barn och gravida som besöker tavernorna och de röker väl inte eller är det bara gubbar kvar. ;)

Eva

yannis
2011-12-28, 13:32
[quote=Yanna;260410]Eva, det är få ställen som efterlever rökförbudet, vilket jag personligen inte har något emot! :D

Yanna[/quote

:) BIRGITTA

Netwolf
2011-12-28, 13:50
Kanske de tänker så att alla greker röker och kanske alla tuister med och de fåtal som inte gör det får stå ut. Verkar aningen märkligt för visst finns det även barn och gravida som besöker tavernorna och de röker väl inte eller är det bara gubbar kvar. ;)

Eva

Det värsta är inte att de röker inomhus. Det absolut värsta är att de röker GREKISKA cigaretter! :eek: De får Cyklon B att framstå som en frisk sommarvind!

/Netwolf

Eva L
2011-12-28, 13:51
Det värsta är inte att de röker inomhus. Det absolut värsta är att de röker GREKISKA cigaretter! :eek: De får Cyklon B att framstå som en frisk sommarvind!

/Netwolf

Den var bra. klapp_klap

Eva

kari
2011-12-28, 14:26
Takk igjen for trivelige rapporter og fine bilder, Arne og Birgitta :)
-jeg er glad dere igjen kan nyte solen /varmere vær :D

Men... å ville bytte ut sellerien med klyftpopatis, ( selv om det og er/ k a n være godt) Arne, det er en forbrytelse i mine øyne :eek: flabb_flab

Xirino me Selino/svinekjøtt med selleri er blant det aller mest guddommelig gode av gresk mat... synes jeg :p
- helst spiser jeg den i kjelleren på taverna Saiitta i Plaka/Athen eller hos min vennine i Kardamili:D
- for selv gode råvarer kan ødelegges av en dårlig kokksnyft_drop


Ha det fortsatt r i k t i g g o d t i Paleochora bye_bye

Arne
2011-12-29, 11:07
Torsdag 29 December. Paleochora

Ånyo en mycket vacker morgon med den bedårande soluppgången. Temperaturen visade klockan 07.30 i morse på 15,8 grader. Klart godkänt. Fiskebåtarna tuffade ut i arla morgonstund och det är ett gott tecken.

Förmiddagen igår bjöd på utesittarväder med 21 grader och svag havsbris. Solen värmde skönt. Vid förmiddagssittningen fick vi besked att födelsedagskalaset på Water Edge skulle starta klockan 18.00, och att alla gästerna på Haris och Yiorgios anmält deltagande. Inalles skulle vi bli 13 gäster.

Efter siestan gick vi ut att inhandla en flaska finare vin till födelsedagsbarnet. Birgitta fixade till en fint textad skylt att anbringa på flaskan. Birgitta är väldigt duktig på textning.

Vi noterade att det blivit betydligt kallare ute på eftermiddagen och solen hade gått i moln. Efter en mellanlandning på Five O Clock var det så dags att gå upp till det dukade festbordet.

Jubilaren hade riggat upp en Dvd-spelare där påpassligt nog musikurvalet var hämtat från 60- och 70-talet. Det passade ju bra med tanke på festdeltagarnas snittålder. Två av festdeltagarna tålde ej strålvärmen från gasolparasollen, så det fick denna afton bli jacka på. Kvällstemperaturen var bara 16 grader.

Det dukades upp skålar med greksallad och andra goda förrätter. Vitt och rött vin serverades i literkrus och obegränsad tillgång. Huvudrätten bestod av Kalkon samt Pork, bara att välja och ta för sig från de dignande faten. Till köttet serverades ett gott ris.

Vi konstaterade att gästerna fördelade sig enligt följande; Tvenne svenska par, två från Switzerland, en karl från England, så jubilaren, en Londonbo. Ett tyskt par, en singeltjej från Australien samt en norska åretruntboende här på byn.
Det blev en mycket trevlig tillställning med många givande samtal. Festen avslutades med en mycket läcker chokladtårta.

Hotellets hundar huserade under borden i ivrig väntan på ett köttben eller två.

Bilder från gårdagen hittas i galleriet under ”Onsdag28Dec”

Nu klockan elva på förmiddagen visar utetermometern på 19 grader. Solen lysa men är delvis beslöjad av höghöjdsmoln.


Arne och Birgitta

Kalimera
2011-12-29, 16:54
Nu klockan elva på förmiddagen visar utetermometern på 19 grader.Härligt att höra att ni har fått värmen tillbaka. :)

bocina
2011-12-29, 17:08
Ni verkar ha det varmare hos er i Paleochora än vad vi har i Plakias. Kan vara att PH ligger som på en udde omgiven av havet på tre sidor. Vi klagar dock inte, vi stortrivs och tycker att det är en perfekt temp för långpromenader. Särskilt när det, som idag, är vindstilla.

Lissi
2011-12-29, 21:19
I Pireus har det varit strålande sol idag men
ska bli samre i morgon.

Arne
2011-12-30, 11:10
Fredag 30 December. Paleochora


En bister morgon. Redan strax efter klockan sju rullade det in tunga dimbankar från havet. Bergskedjan försvann i ett töcken och duggregn strilade. Endast 15 plusgrader ute på altanen. Vi dukade frukost inomhus i den varma och ombonade studion.

Arne har ett fast morgonschema. Först ska kaffe brassas strax runt sju. Så anländer Husets tik vid halvåtta att hungrig skälla utanför dörren tills vi öppnar .Ibland med valpen i släptåg, men oftast utan. Tiken trakteras med den godaste mat var morgon. Vi erhåller ju så stora matportioner på kvällstavernan att det som blir över skyfflas ner i en ”Doggy Bag” för hemtagning. Denna bag gillas storligen av våra husdjur.

Vid halvniotiden anländer så områdets brandgula katt, Haris-Totte. Totte hoppar alltid upp på altanbordet att med hungriga ögon och våldsamt jamande pocka på en tallrik god mat. Ett menageri av trivsamma och tacksamma djur…

Efter sedvanlig lunchsiesta vandrade vi över till Five O Clocktavernan att i den goda kaminvärmen läppja på varsin Ouzo. Så vid halv sju dags att gå över till Taverna Methexis för middag. Överraskande nog var det redan ett tiotal middagsgäster. Vi fick ett samtal med en av sönerna, tillika kypare, om läget.

Kyparen lät förmäla att tavernan var helt familjeägd och drevs av de tre sönerna tillsammans med gamla Mamma och dottern. På förmiddagen sammanträffar mor och dotter att laga dagens mat i det fina köket. Dottern återkommer på kvällen vid sextiden att sköta köket och eventuella a la cartebeställningar. Då har mor gjort sitt för dagen. Hon är fantastisk. Haltande och med käpp lagar hon till den godaste grekiska maten under förmiddagen.

I sommarsäsong tar tavernan dock in säsongspersonal till såväl kök som servering.
Tavernan har åretruntöppet, dock undantagandes November månad, då man tar semester. Sönerna och dottern reser då med sina respektive till endera Thailand eller Gran Canaria för välbehövlig semester och rekreation.

På direkt fråga om den Grekiska krisen påverkat Tavernan negativt blev svaret att så icke var fallet. De kretensare som visiterar tavernan är relativt välbeställda, och samma gäller turisterna. Lite extra pålagor har man drabbats av via nya skatter etc, men detta är enligt sonen klart hanterbart än så länge.

Idag är det bykardag. Det är inte vi så att vi ska bada, utan vi ska låna hotellets tvättmaskin. Vi har nu en fylld kasse med smutstvätt, och vårt persedelförråd börjar tryta. Cathrine har lovat hjälpa oss med tvätten. Vi när en förhoppning om att det finns torktumlare enär det eljest kan bli svårt att få tvätten torr i denna dags fuktiga väderlek.

Den gjöggsats vi satte under onsdagen avsmakades igår. En i vårt tycke mycket god glögg. Vi mixade den sista påsen glöggkryddor med de sista dropparna i flaskan med Tinktura Aromatica vi handlat på apoteket hemmavid. Nu har vi god spetsad glögg som täcker hela nyårshelgen.

Nu vid elvatiden verkar det ändock ljusna upp över havet. De höga kustbergen har åter blivit synliga och strilregnet har nyss upphört. Den ljusnande framtid är vår…

Vädret nu utmärkt. Plus 20,8 på altanen och en blå himmel med sol har tagit överhanden över de mörka molnen. Det kommer nog att bli en fin dag här på Paleochora trots den dystra inledningen.

Valpen Elvi väntar nu troget på Water Edge att Arne ska anlända för den sedvanliga morgonklappningen med noskliande. Jycken parkerar genast i Arnes knä. Elvi vill alltid följa med när Arne ska lämna tavernan. En promenadtur på tio minuter brukar det alltid bli på förmiddagen till Elvis stora förnöjsamhet. Elvis mor, Lucy, skäller alltid på tillfälliga gäster när dom kommer. Men vi som frekventerar fiket regelbundet skäller hon aldrig på.

Trenne bilder från denna dags morgon finnes i galleriet under Fred30Dec

Nyss anlände kustfärjan Samaria från Gavdos. När den avgick till ön vet vi ej, men uppenbarligen var det i går afton.

Arne och Birgitta

Netwolf
2011-12-30, 11:22
Kul att höra om edra bravader. Det hända ju saker hela tiden! :)

/Wolfen

Kikh
2011-12-30, 17:27
Vad ni än gör så håll er borta från postkontoret! Idag först nedkom brevbäraren med julens godsaker, så jag får väl förära mig en rejäl nyårs-Janssons också:D Det hade gått fortare att promenera hit varororna, som förmodligen var billigare än portot...

Tusen tack för omtanken och ha ett riktigt fint avslut på året!

Vi ses om ett par dagarbye_bye

//Kikh

Arne
2011-12-31, 11:00
Lördag 31 December. Paleochora

Nyårsafton

En bister inledning på denna dag. Ösregn och kyligt. Altantermometern visade på 14,6 grader halv åtta på morgonen. Himlen igenmulen och trist. Men, vi vet ju nu av erfarenhet att vädret kan förändras mycket snabbt här på sydkusten. Vi får väl se om det artar sig framåt lunchtid.

Gårdagens varma och soliga väder förbyttes efter vår siestavila till igenmulet väder. Surdimma rullade in från havet när vi gick över till Water Edge att lämna vår kasse med smutstvätt. Catherine lovade att fixa tvätten samt hänga upp den på vår torklina här utanför studion. Fyra € kostar det med tre kilo tvätt. Ett bra pris med den fina servicen inkluderad.

Vid femtiden på aftonen ut att handla förnödenheter samt besöka KKP-fiket för en aftonouzo. Vi slapp turligt nog att dra i oss varsin bägare av den hemska sydstatswhiskyn. Det fick i stället bliva varsin isad Ouzo med tilltugg. 1,5 € per styck.

Om vi går från Haris längs gränden når vi efter knappt etthundra meter fram till ett parti med jättestora klippor på vänster sida. Klipporna synes när som helst kunna rasa ned och krossa hus och fordon längs gatan. Vi förundras över att ingen gör något åt detta. En medelsvår jordbävning i byn skulle med all säkerhet sätta de jättelika klippblocken i rullning med katastrofala följder som resultat.


Uppe vid kyrkan kunde vi skåda en livlig aktivitet. Mängder av finklädda bybor voro samlade just utanför kyrkporten. Ett skrangligt bord var anbringat just utanför kyrkporten, och där bjöds det varm Ouzo med honung. Huvudgatan var sprängfylld av folk. Begravning? Nej icke, det var storbröllop på gång fick vi veta. Tvenne rika och inflytelserika kretensiska familjer skulle gifta bort son och dotter med varandra.

Så anlände bröllopskortegen. Som vanligt var förstabilen skrudad med blomstergirlanger. Ett femtontal bilar i släptåg. Alla tutade frenetiskt i signalhornen.
Allt fler bybor anslöt och vandrade in i kyrkan efter att ha intagit ett glas eller två av den vederkvickande varma drycken. Barnen trakterades med Cola/Sprite.

När vi vid halvsjutiden gick rakt över gatan och in till järnkaminstavernan att spisa middag, då började det regna något så okristligt häftigt. Det var anmärkningsvärt många gäster på tavernan denna kväll, ett tjugotal gäster varav merparten var greker.

Vi fick var sin god schnitzel med tillhörande krus vitt. Till notan kom så den – faktiskt- drickbara rakin detta ställe tillhandahåller. Arnes gissning är att denna flygfotogen är av den typ man använder till de mindre propellerplanen. Det bränslet lär ska vara bättre renat än det mera grovkorniga som brukas för de stora flygplanens motorer.
Notan landade på blygsamma 18 €.

Efterhand började bröllopsgästerna trappa av från kyrkan och bege sig ner till festlokalen där bröllopsfesten skulle äga rum. Nu regnade det kraftigt. Vi väntade ut ösregnet och gick hemåt vid halvtio på kvällen. Det milda duggregnet kunde vi ha fördragsamhet med.

Bilder från gårdagen samt denna dags morgon återfinnes i galleriet under ”Nyår2011”

Nu vid halvelvatiden på förmiddagen har det elaka regnet upphört. Molnen är på väg att skingras och den värmande solen har kommit åter till vår utealtan. Bara att flytta ut igen efter morgonens innesittande. Lucy och hennes valp Elvi kom på besök nyss . Valpen att leka och rasa, Lucy att mera troligt tigga mat Utetermometern visa nu på 21 grader och vår tvätt har börjat torka. Det tackar vi för.



Arne och Birgitta

KR
2011-12-31, 11:12
Tack för alla Greklands rapporter under 2011.

Jag önskar er ett riktigt Gott Nytt 2012 och hoppas det blir med många nya resor under året.
//
KR

Monica C
2011-12-31, 15:13
Läser med stort nöje era rapporter och önskar er ett Gott Nytt År
från ett snöigt(nu räcker det)Boden -5 grader.
Monica:)

Lissi
2011-12-31, 15:22
En riktigt god grekisk början på året önskar vi er båda....

...sen hoppas vi att allt gott följer även hemma i Sverige...Ni åker väl i princip bara hem och packar om väskan antar jag:D

Men innan dess ska ni ha en riktigt härlig Kalmeraträff i Chania....En särskild hälsning till Yanna, Git& Calle och Stefan som vi ju träffade i augusti senast.

Xronia pollá!!

Lissi och Claes - nyss hemkomna från fjärde resp tredje greklandsturen i år.

Arne
2012-01-01, 11:01
Söndag 1 Januari. Paleochora

Nyårsdagen.

Återigen en vacker morgon med den bedårande soluppgången över havet. Lite kyligt med endast 15 grader klockan åtta på morgonen. Vår trivsamma Hotellhund Lucy anlände vid åttatiden för att få sitt fat med morgonmat. Det fick bli schnitzeln från i förrgår.

Det vackra vädret under gårdagens förmiddag ersattes av regn och vindar vid tretiden på eftermiddagen. Temperaturen dippade ner från 20 till femton grader.
Nu har ett nytt ungt par anlänt till Haris. En Australienska samt hennes franska pojkvän. En trevlig bekantskap.

Vi gick ut vid femtiden att taga varsin Ouzo på KKP-fiket. Arne tog en tur ner till Market att kompletteringshandla. Detta enär alla affärer håller stängt söndag och måndag för helgfirande.

På Market får man maskinstämplade kvitton liksom på Apoteket. Vad därutöver är, det är inga kvitton alls. Som vanligt med andra ord. Alla tavernorna har nu installerat fina nya kassaregister men dessa stå oanvända att samla damm. Det är i stället de gamla vanliga och välkända gulorange kvittoblocken man i bästa fall får efter avslutad måltid.
Handskriven nota som kastas när gästen lämnar lokalen.

Vi gick så vid halvsjutiden upp till granntavernan, Methexis, för att spisa middag. Nu visade det sig emellertid att alla borden voro uppbokade av greker från byn. Tydligen har man levande musik varje lördag. Vi fick dock veta att gästerna skulle anlända först vid tiotiden på kvällen, och därför ordnades ett tidigt bord till oss. Vi skulle ju ändå ha ätit färdigt vid halvniotiden.

Bouzookiensemblen från Chania skulle börja spela vid halvelvatiden. Enligt kyparen skulle festen mera troligt på framåt sextiden på söndagens morgon. Alla åttiofem platserna var fulltecknade. Tavernan hade hyrt in extrapersonal för att klara denna anstormning. Man hade bestämt att ha stängt på söndag för att vila ut och ha öppet på måndag, då man vanligtvis har stängt.

Så gick vi ut i köket att botanisera i grytorna. Arne fann sig en delikat rätt. Pork i gryta som kokats mör i vitt vin med goda kryddor. Birgitta ville ha Kalamares med Mamas erkänt goda specialsallad. Denna sallad består av Senap, olivolja, vitlöksmarinerade grönsaker av vitkål, rödkål och övriga fint rivna grönsaker,
Vår nota hamnade på 22 € eftersom vi förbrukade tvenne krus vitt denna afton.
Bild på Birgittas Kalamares med mamas sallad finns i galleriet under ”Nyårsafton”
Nu sitta vi Water Edge att skicka denna dagsrapport. Ett svenskt par i medelåldern har anlänt och installerat sig på Hotellet. De är Kalimeramedlemmar och anlände med bil från Rethymno där det var kallare och mer blåsigt än här på sydkusten.

Arne och Birgitta

Lissi
2012-01-01, 11:22
Gott nytt år!
Det låter som ni hade en lugn och fin nyårsafton.
Själva hade vi det också lugnt med en "liten elak nyårsrevy" och 4- rätterssupé och nyårsskumpa på en av stans krogar. Mycket trevligt, där vi faktiskt hamnade bredvid ett kretaälskande restokigt par i vår ålder så vi hade mycket att prata om.
Vaknade gjorde vi nyss:o:o, alltså vid 11. Här är vädret grått och kallt, ni får säkert mycket skönare nyårsdagsväder än vi.

Lissi

sjöborren
2012-01-01, 22:56
Kalí Xroniá! Från ett idag, vintervitt Mälardalen. I morgon troligen mer vintervått ... plussgrader.:(

Lilla sjöborren. bye_bye

Eva L
2012-01-02, 09:18
Kassaapparater som samlar damm ja det är väl vad många av oss tänkt men ändå hoppats att det inte skulle bli så. Strutstaktiken har ju fungerat förr och kanske tror grekerna att det fungerar för evigt. Borde de inte ta till sig att det nog var sista utbetalningen de fick om inte situationen förändras.

Lissi skriver att förändringarna syns mest på fastlandet naturligtvis är det i tätbefolkade områden där många varken har mark att odla och inte har någon egen taverna eller turiströrelse som de kan fippla med som svårigheterna märks först. Den fifflande greken varken han är munk eller driver en hotellrörelse gör att de som behöver arbetslöshetsunderstöd, sjuka, gamla och redan fattiga får betala ett högre pris medan skojarna kan fortsätta att leva som de vill.

Eva

Arne
2012-01-02, 10:38
Måndag 2 Januari. Paleochora

Denna måndag är helgdag här i Grekland. För er hemmavid har väl det nya året nu startat med en vanlig arbetsdag.

Denna morgon har vi återigen fint väder. Lite mera vind, men allredan vid åttatiden noterar vi 16 grader på altanen och en fin sol över Libyska havet. En del moln har hopats över Vita bergen, men över havet är det molnfritt. Kustfärjan Samaria puttrade förbi utanför studion vid halvåttatiden. Färjan har varit parkerad vid fiskehamnen. Nu lade färjan till vid kajen i centrum för att strax därefter påbörja sin färd till Gavdos via ett stopp i Sougia.

Söndagen bjöd på varmt och vackert väder hela dagen. Efter sedvanlig siestavila fick det bli en tur till Water Edge innan vi vid halvsextiden gick över till KKP-fiket. Där inne hade man dragit fart på en värmekälla så det var behaglig temperatur där inne. Kvällarna bjuder ju oftast på en temperatur runt 15 grader.

Ett kortspelargäng vid bordet intill oss förde en livlig och hjärtlig konversation. Plötsligt hettade det till. Man blevo oense om någon giv och röstläget höjdes. Knutna nävar viftade i luften. Protokollföraren löste dock det hela med förslag på omgiv innan någon hann dra fram förstärkningsargument i form av handeldvapen. Friden lägrade sig ånyo över kortspelarbordet.

Så gick vi stegen över gatan och in på Järnkamintavernan att spisa middag. Vi bjöds ut i köksregionerna att se vad kvällen hade för kulinariska läckerheter att erbjuda. Vi fastnade bägge för en läcker kycklingrulle fylld med diverse kryddor och grönsaker. Sex € per styck. Ett krus vitt att skölja ner den mycket goda rätten tog vi in.

Vid grannbordet voro ånyo KSAU församlade. (KSAU= Kommunstyrelsens arbetsutskott) Denna afton hade man förstärkt utskottet med byns präst. Prästen skulle nog mera troligt välsigna den nyss framtagna detaljplanen för byn. Därtill önskade man sig nog att prästen skulle nedkalla en förbannelse över ortsbornas vilda parkeringar nere vid hamnplanen. Där råder kaos, med bilar placerade snart sagt överallt, utom på anvisade platser…

Den drickbara rakin som vi erhåller i samband med notan, den hade nu ersatts med odrickbar dito. Vi undrar varför. Nu var det äkta flygfotogen i bägarna. En rysansvärd brygd.

Det nyanlända svenska paret, Paul och Lisbeth anlände till tavernan för att få sig en bit mat. I övrigt var det bara en grekfamilj som bevistade tavernan vid denna tid på kvällen.

Bilder från gårdagen finns i galleriet under ”Måndag2December”

Nu vid halvelvatiden på förmiddagen har termometern här på altanen orkat upp till 19 grader och solen lysa så skönt över sydkustens Paleochora. Till och med de mörka molnen över Vita bergen har skingrats nu, och vi kunna se de snöklädda topparna.


Arne och Birgitta

Kalimera
2012-01-03, 10:43
Det nyanlända svenska paret, Paul och Lisbeth anlände till tavernan för att få sig en bit mat.Men så bra att ni nu får skjuts upp till Chania. :)

Arne
2012-01-03, 10:54
Tisdag 3 Januari. Paleochora

Åter en väldigt fin morgon ehuru lite kylig. Vid sjutiden på morgonen hade vi bara dryga tio grader ute på altanen. Ej ett moln att skymta dock. Det förefaller bli ytterligare en vacker dag här på södra Kreta.

Vi hade igår kväll ett samtal med våra Kalimeravänner uppe på Järnkaminstavernan. Då erbjöds vi skjuts upp till bergsbyn Kantanos dryga halvmilen från Paleochora. Vi tackade genast ja, och planerade avresa vid elvatiden. Hem till Paleochora skulle vi taga eftermiddagsbussen från Chania som passerar byn.

Väl hemma vid studion i går afton upptäckte vi att ”Pensionärssyndromet” drabbat oss. Med detta menas att man ej längre håller så noga reda på datum och sådant.
Vi konstaterade att vi idag tisdag ju ska ta eftermiddagsbussen till Chania inför onsdagens Kalimeraträff på ”Svarta Fåret” Arne nyss upp till Kalimeravännerna på Water Edge att meddela detta. Goda skratt!

Solen värma nu så skönt här på utealtanen och termometern har allredan nått upp till aktningsvärda 21 grader.

Vi får en del packning att släpa på till Pension Eva i Old Town, Chania. Vi har ju förbokat tvenne nätter därstädes. Pensionatet har endast fyra rum och är beläget just invid det maritima museet i gamla staden. 30 € natten kostar det och då ingår AC och Wlan.

Packningen nu. Först har vi Yannas staffli med det tre paketen Arvid Nordqvists franskrostat kaffe. Så tillkommer målarpenslarna, dukar samt paletten.
Till Kickie (kikh) medför vi en påse innehållande tvenne kaviartuber, en plåtburk Colmans pulversenap samt ett par burkar Lucullus skivsill i tomatsås. Väl bekomme.

Vi avreser vid halvfyratiden i eftermiddag och beräknas anlända Chania Bus Terminal halvannan timme senare. En taxi får ta oss ner till Theotoukoupolo Street i gamla staden. Där ska det bara vara något hundratal meter ner till Pension Eva. Taxiföraren brukar äska sju € i åkdonslega för den korta färden.

Vi ska så under onsdagens förmiddag naturligtvis besöka den gamla vackra saluhallen. Besöket där är ett absolut måste för oss eftersom vi trivs så bra med miljö och atmosfär i den stålskulpturala byggnaden.

Vid pass kvart i två på eftermiddagen ska vi som ej hittar till Svarta fåret sammanträffa med Gunilla (Wardakis) för eskort till festlokalen. Kyrkan längs gatan ner till Venetianska hamnen blir samlingspunkt.

Lite bilder på bråtet vi ska medbringa som gåvor hittas i galleriet under ”Tisdag3Januari”

Vi ser verkligen fram emot Kalimerafesten. Det är ju en hel del medlemmar vi aldrig tidigare träffat rent fysiskt. Det är alltid lika givande att i goda vänners lag sitta och prata om grekresor och därmed sammanhörande minnen. Kontakter knytas, och stundtals uppstår vänskap för livet.


Havet kav lugnt och vinden svag idag. Samaria puttrade ut vid åttatiden i morse med kurs direkt mot Gavdos, ön som skymtar vid horisonten.

Just nyss anlände husets hund Lucy att kräva ett fat morgonmat. Lucy drar i sig allt som bjudes och troligen mera därtill. Nu dryga 21 grader på altanen och endast några små molntappar över de vita bergen. Det är en skönhetsupplevelse vi ej någonsin kunna se oss mätta på.

Arne och Birgitta

Arne
2012-01-04, 09:34
Onsdag 4 Januari. Chania

En fin men lite kylig morgon här i Chania. Vårt förbokade boende på Pension Eva i Old Town är helt tillfyllest. Billigt också. 30 € natten med AC. Det är ett hus från sextonhundratalet, pietetsfullt renoverat till hög standard men med bibehållna detaljer från svunna tider. Vi hade en del besvär med AC-n innan vi lyckades hitta fjärrkontrollens inställningar för reverserad värme. Men, det löste sig och vi fick skön värme i studion. Eva har bara fyra rum i huset.

Resan hit till Chania gick utmärkt. Biljettpriset var 7,6 € pp enkel resa. Vägen mellan Paleochora och nordkusten är mycket vacker. Höga berg och djupa dalar samt passerar man fyra bergsbyar längs vägen. Vi trodde att sista biten in till Chania skulle gå längs Highway 1, men icke så. Bussen tog turen ner till Maleme och därefter gamla kustvägen ända fram till Chania.

Att i Januari resa längs gamla kustvägen och få skåda turistorterna i vinterdvala, det är en syn för gudarna. Platanias – Ag Marina – Kato Stalos framstod som rena spökbyar. Nästan allt igenbommat och dystert. Inga krimskramsbutiker öppna, ej heller juvelerar- och läderbutiker, ingenting var öppet. Inalles kunde vi räkna in en öppen bensinmack, trenne tavernor, två INKA-butiker och ett café. Det var det hela.
Tivolikänslan helt som bortblåst…

Några magra strykarkatter kunde vi dock skåda. Fordonstrafiken på denna eljest hårt trafikerade väg var i det närmaste obefintlig.

Nu på förmiddagen ska vi ta turen ner till Saluhallen att insupa såväl atmosfär som ett krus vitt. Lite inköp av goda oliver samt dito tvålar lär det också bli. Vi gillar verkligen atmosfären i denna anrika hundraåriga saluhall.

Ja, sedan ska vi vid pass kvart i två sammanträffa med Wardakis (Gunilla) utanför kyrkan för att därefter i samlad tropp vandra över till ”Svarta Fåret” tavernan där kalimeraträffen ska taga sin början vid tvåtiden på eftermiddagen. Denna träff ser vi fram emot med tillförsikt. Det är alltid så spännande att få möta kalimeravänner ”Live” och icke bara via forumkontakter.

Vi fick rätt skojigt när vi kom till denna senmedeltida studio. På originaldörrens insida fanns en prydligt textad lapp med wlan-konden till det trådlösa nätverket här i huset. Man kan undra hur de i huset boende på sextonhundratalet skulle fundera över denna kryptiska kod…

Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Tisdag3Januari”

Nu ska vi strax ta trappan upp att kolla in den enligt uppgift formidabla takaltanen här på Pension Eva. Det lär ska vara panoramautsikt över den Venetianska hamnen.

I går kväll var vi ute att spisa middag. Vi noterade att favorittavernan ”Semiramis” hade igenbommat så då fick det bli en taverna i gränden intill. Det var varmt och skönt i lokalen. En del grekiska matgäster men bara vi två turister. Notan landade på 17,8 € inklusive ett krus vitt. Vi fick därtill ett maskinstämplat kvitto till vår stora överraskning. Kyparen meddelade stolt att tavernan kör med rent spel gentemot skattemyndigheterna. Vi honorerade detta med att ge en tjugoeurossedel utan krav på återgäldande av restbeloppet. .


Vi tog omvägen via hamnpromenaden när vi vandrade hem vid niotiden på kvällen. Oj så trist och öde. Nästan inga serveringar öppna och ej en skymt av några inkastare. Några få turister på kvällsvandring var allt levande vi såg på strandpromenaden.

Nu vid tiotiden hivade Arne ut termometern på fönsterblecket att kolla läget. Tja, lite kyligt med 15,5 grader, men i solen säkerligen varmt och skönt allredan. Vi får se när vi nu strax tar promenaden till Saluhallen.

Vi tar med oss allt gåvobråte på en gång, och hoppas kunna härbärgera detta hos Maria på tavernan mittemot kyrkan. Det skulle ju se lite underligt ut med staffli, målardukar, penslar, kaviartuber och sillburkar om vi släpade detta med oss till saluhallen.

Arne och Birgitta

Kalimera
2012-01-04, 11:29
Intressant att läsa om öde turistorter. Att det kan vara sån skillnad!

Varför bor ni inte hos Georgos? Har han stängt?

MortenJ
2012-01-04, 17:01
Godt Nyttår - og tusen takk til dere for fine beretninger fra vinterdager på Kreta. Det er en fryd å lese de daglige beretninger fra Kreta. Gjør ikke lysten på en vinterovernatting på Kreta noe mindre. Gjør også at ventetiden til en selv kan reise nedover blir mye kortere. klapp_klapklapp_klap


/Morten

Arne
2012-01-04, 18:26
Till Kalimera. Vännen George på La Casa har bommat igen stället och åkt till barn och barnbarnen i USA över vintern. Därav boikade vi in oss på Pension Eva nästgårds.

Arne

Outi
2012-01-04, 22:21
Mycket trevligt att följa er resa. Visade bilen på katten Totte för mina barn och de utropade: "Men det är ju Cocos!". Katten hette nämligen så under de tre dagar vi bodde på Haris i juli. Han bodde på vår altan och krafsade på dörren varje morgon för att få sig en bit mat och dryck. Sedan lade han sig på vår altan och låg där så länge vi var där :-).

/Outi

Arne
2012-01-05, 10:17
Torsdag 5 Januari. Chania

En vacker morgon i Chania. Utsikten härifrån studion på Pension Eva är väl ej direkt formidabel. Blickar vi ut genom fönstret kunna vi skåda grannhusets fasad på sådär 2,5 meters avstånd. Riktar man blicken uppåt då kunna himlen skönjas emellan en skog av fula Tv-antenner. Nu finnes ju en fin takaltan på pensionatet, men den visade sig vara igenbommad för vintern.

Det är alltså icke för rumsutsikten man hyr in sig här hos Eva, men väl pris och komfort i kombination med det utsökta läget i Old Town. Huset är beläget just ovanför de sjutton trappstegen i gränden, strax trax innan man når Theotokoupolu Street.

Alltnog, vi tog vid elvatiden promenaden ner till Marias ”Roof Garden” taverna just mittemot kyrkan där vi 13.45 ska sammanträffa med Wardakis för promenaden till Taverna Svarta Fåret. Maria var mycket förvånad av vår ankomst så här i början av Januari. Vi medförde allt bråte som skulle överlämnas till Yanna och Kickie på kalimeraträffen. Maria lät oss härbärgera bråtet under tiden vi skulle gå till saluhallen.

I saluhallen var allt sig likt förutom den nästan totala avsaknaden av turister. Vi beställde in varsin Ouzo med Mezes vid den lilla serveringen mittemot slaktarens butik. På tallriken fanns några skivor vansinnigt god lufttorkad skinka. En balanserad sälta i kombination med kryddstark smak. Skinkan vann genast Arnes oförbehållsamma gillande.

Fram att fråga kyparen vad skinkan heter samt var man densamma kunde inhandla. Jodå, Arne fick vägvisning till en butik i saluhallen. Tunnskivad skinka inhandlades för tio Euro. Slaktaren kunde förmäla att skinkan heter Pastroumas och tillverkas på fastlandet. Först lägges de stora skinkorna i en lag av salt och kryddor ett antal dagar. Därefter hängs skinkorna upp i luftiga skåp utomhus att torka. Sedan vidtager en tid av lagring i källarlokaler för mognad.

Birgitta hade under tiden hittat sin ostbutik och hade därstädes inhandlat drygt ett kilo god hårdost att medbringa hem den 13 Januari när vi far åter till Umeå.

Så vid halvtvåtiden iväg till mötesplatsen vid kyrkan. Ett antal Kalimeror voro redan samlade för avmarsch mot Svarta Fårets taverna. Wardakis guidade oss via en omväg till tavernan. Det fanns intressanta utgrävningar att skåda.

Väl framme vid Svarta Fåret samlades vi alla 22 festdeltagarna på övervåningen som vi disponerade helt själva. Mezesfat i mängder bars in liksom literkrus med rött och vitt vin. Stämningen mycket god från första början och till slutet. Att i goda vänners lag sitta att njuta bordets läckerheter, det är en nåd att stilla bedja om. Totalnotan för oss alla stannade på 210 € allt inkluderat. Det blev ju bara knappt tio Euro per person. Suveränt billigt pris. Fyra extrakrus vin av bjudstatus bars avslutningsvis in. Fylligare information finnes i den särskilda tråden om Kalimerafest 4 Januari här på forumet. Vi alla rökare enades om att blossa ute på altanen utanför festlokalen. Detta uppskattades mycket av ickerökarna.

Vi bad också vännen Kenneth att berätta lite om sitt Hotell i Almyrida, och det gjorde han med bravur. Frågor ställdes och besvarades. Ett uppskattat inslag på festen. Kennets trivsamma hund ”Ira” var dock ej med på festen till Birgittas stora sorg och saknad. Dock gjorde alla festdeltagaren en Doggybag till Ira, frossaren.

Janne/Kalimera lät via SMS bringa sin och Camillas hälsning till alla festdeltagarna. Pollebosse
(Paul och Lisbeth) från Karlshamn hade bett oss att frambringa deras hälsningar. De bor ju på Haris i Paleochora.

Vi alla festdeltagare tackade varmt Kickie, Wardakis och Yanna som så förträffligt svarat för arrangemanget kring denna fest.

Vid sextiden bröt vi upp att vandra hemåt, lyckligt befriade från allt bråte vi släpat på. Vi mellanlandade på den trivsamma grändtavernan för ett kvällsglas Ouzo innan nattning vid niotiden.

Nu idag torsdag ska vi vid halvelvatiden utrymma studion och vandra upp till Marias Taverna för att klyva ett krus vitt innan det är dags att gå till bus station för återfärden till Paleochora. Bussen ska enligt tidtabell avgå 12.45 och vara framme i Paleochora ett par timmar senare.

Vi är mycket nöjda med dessa två dagar här i Chania och den fina Kalimeraträffen. Detta gav mersmak. Kantänka vi även vintern 2012-13 ånyo oss befinna här på Kreta…

Bilder från gårdagens fest samt saluhallen finnes i galleriet under ”Torsdag 5 Januari”

Solen lysa ånyo med full kraft över Chania och det har ånyo blivit varmt och skönt likt svenskt sommarväder. Här på Marias Roof Garden, uteplatsen är det full sommarvärme. Birgitta sitta i skuggan under parasollen. Termometern visar 24 grader. Maria förvarnade dock om att det i morgon ska bli kyligt och regn.

Arne strax att ta en extratur till saluhallen för att inhandla mera av den vansinnigt goda lufttorkade skinkan.


Arne och Birgitta

Kalimera
2012-01-05, 11:20
Tack för rapporten Arne! Jättekul att läsa om träffen. Otroligt billigt. Dit måste vi gå nästa gång vi är i Chania. :)

Trevlig resa hem till Paleochora! bye_bye

Lissi
2012-01-05, 12:02
Härlig beskrivning av träffen! TACK!!! Det var ju som om man vore där:p:p

Vi kanske är många fler på träffen i januari 2013:D

Lissi

pollebosse
2012-01-05, 14:28
Underbart att läsa.
Allt väl till alla och vi njuter även här söder över i fantastiskt väder, fastän några droppar regn nu börjat falla.

MonkanS
2012-01-05, 14:31
Tänk man kunnat vara med på denna träffen med alla trevliga människor, goda mezes och gott vin.. mmmm...

KR
2012-01-05, 21:55
Förstår att ni hade en härlig träff.
Träffa likasinnade, god mat o dryck, vara i Grekland.
Det måste vara svårt att slå.
//
KR

Arne
2012-01-06, 10:38
Fredag 6 Januari. Paleochora

Morgonen inleddes med mörka moln över såväl berg som hav. Dock behagligt varmt med arton grader redan klockan nio. Nu har molnen över havet börjat skingras och den livgivande solen tittar fram emellanåt. Hotellhundarna Lucy och Elvi anlände redan vid åttatiden att krafsa på studiodörren och påkalla morgonmat. Inga problem. Vi hade en Doggy Bag från gårdagens tavernamiddag att portionera ut till de tacksamma djuren. Vid niotiden var det så dags för Haris-Totte att jama hungrigt från altanbordet.

Hemfärden från Chania igår på eftermiddagen gick helt enligt plan. Vi tog vår rygga och promenerade vid halvelvatiden över till Marias Roof Garden. Arne kvickt iväg till saluhallen för att handla mera av den goda lufttorkade skinkan. Nu har vi nästan ett helt kilo att medbringa hem till Umeå nästa fredag. Det vackra vädret bestod även denna dag och solen flödade från molnfri himmel. Maria förvarnade dock om att fredagens väder skulle bli sämre, med moln, starka vindar och en del regn.

Strax innan bus station finnes en liten blomsteraffär. Det kan man se genom att kolla in alla svarta bromsspår av damsandaler på trottoaren. Birgitta genast in i butiken att inhandla doftliljor.

Så upp till bus station att ta 12.45-bussen till Paleochora via kustvägen. Det var nästintill fullsatt, endast greker och vi två turister.. Väl uppe i bergen fascinerades vi av vårens blomsterprakt. Gröna gräsmattor fyllda med de väldigt vackra gula lågväxande vildblommorna.

Som färdkost på bussresan hade vi på stationen inhandlat varsin burk Mythos samt en fräsch baguett. Vi noterade att dessa Mythos var de första ölen vi inmundigat sedan vi hit till Kreta anlände för dryga tre veckor sedan. För oss gäller vinkrus vid besök i övärlden. Krusklyvandet hör Grekland till….

Apelsinträden äro fyllda av läckra orangefärgade frukter, citronträden likaså ehuru i mer citrongul färg. De flesta träden har fått vackert gröna bladverk. Vi kommer att sakna den naturbilden när vi kommer åter till ett Sverige i vinterskrud.

Vid halvsextiden gick vi över till Water Edge att ta farväl av Paul och Lisbeth som skulle fara till Chania Airport för att lämna åter hyrbilen samt borda flygplanet till Athen vid elvatiden på förmiddagen. Paret från Switzerland fick lifta med till flygplatsen. De ska också fara hem idag.

Middag spisade vi på granntavernan. Ingen större trängsel kunde förmärkas. Det var bara vi två och ett yngre grekiskt par.

Hemåt i den kyliga kvällen vid niotiden i svagt duggregn.

Tvenne bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Fredag6Januari”

Nu är det ordentligt igenmulet, och dimman rullar in från havet. Endast 15,5 grader ute på altanen.
Vi sitta dock inne i den goda stugvärmen att trivas
Idag ska Haris Fru Flora komma åter till Kreta efter sina tio dagar i Skottland där hon tillsammans med sonen ha firat jul och nyår med släkten.

Nu har vi exakt en vecka kvar på denna månadslånga vinterresa till Kreta. Väl hemma är det i stort sett bara att ånyo packa ränslarna för färden till Röda Havet och Sharm El Sheikh den 4-18 Februari.

Water Edge Café klockan 11.40

Arne och Birgitta

Alala
2012-01-06, 13:13
Fredag 6 Januari. Paleochora


För oss gäller vinkrus vid besök i övärlden. Krusklyvandet hör Grekland till….

Arne och Birgitta

Och det hurrar jag för! klapp_klap

/ Anne, som njuuuter av era rapporter _B-anana

Mariell
2012-01-06, 16:39
Hei, har fulgt deres opphold på Kreta med stor interesse, var på dagstur til Paleochora i høst og spiste på Waters edge, så jeg ser dere for meg der:)
Høres ut som at dere har gode dager , men jeg lurer litt på hva dere fyller dagen med foruten de gode måltidene?? Nyt siste uka i fulle drag. Mariell

Arne
2012-01-07, 10:27
Lördag 7 Januari. Paleochora

En bister morgon med 13,5 fattiga grader och blåst. De skyhöga vågorna från gårdagen har emellertid dämpats en smula och regnet har nu upphört. Solen finns någonstans bakom de mörka skyarna ute över havet.
Vi lyssna nu på Ring så spelar vi, men slutsiffrorna går ej vår väg denna morgon heller.

Hela gårdagen präglades av ett rysansvärt väder med storm i byarna och jättevågor som dundrade in mot strandskoningen här utanför. Nästan inga flanörer ute på byn. Vi bidade vår tid och satt i den varma studion att läsa böcker (E-böcker) förnämligt enkla att ladda ner från vårt eminenta stadsbibliotek i Umeå. Därtill har vi ju i pappersutgåvan av Stieg Larssons milleniumtrilogi att läsa.

Arne plöjer var morgon igenom ett trettiotal svenska dagstidningars nätupplagor. Detta sker såväl hemmavid som vid resor i övärlden. Omvärldsanalys kallar han det. Birgitta är mera benägen att kalla detta ”Tidningskrönikan” enär Arne ständigt envisas med att kommentera lokala händelser under Birgittas milda överinseende. Birgittas intresse av att följa en mutmisstänkt kommuntjänstemans görande och låtande i Oskarshamn är svagt som vinden.

Ja, så tar vi ju vägen över till Water Edge Café att varje förmiddag samtala med de övriga hotellgästerna. Vi har över tid kommit att bliva tämligen familjära med varandra här på hotellet.
Sedan är det ju så att vi trivs så väldigt bra med varandra och för en ständig dialog i olika ämnen. Samma greker kommer också varje dag hit till Water Edge.
Vårt behov av att fara runt på ön att ”se” saker är begränsat. Arnes ravin och bro då undantagen.


Efter siestavilan gick vi gränden ner till centrumpromenaden att besöka Five o Clocktavernan för en aftonouzo. Nu visade det sig emellertid att hela tavernan var uppbokad för ett barnkalas, men vi fick ändå tillgång till ett litet bord i hörnet att avnjuta vår Ouzo med is och lemon. Efterhand droppade gästerna in. Finklädda prydliga barn med medföljande lika finklädda föräldrar började fylla lokalen. En stor tårta parkerades vid barnbordet och lokalen fylldes av ballonger. Föräldrarnas bord fylldes med Ouzoflaskor och mezes.

Vi insåg snart nog att även vårt bord skulle behövas till festdeltagarna och tömde våra glas samt vandrade vidare i lätt regn upp till Järnkamintavernan att spisa middag. Det var ej många gäster denna kväll heller. Byprästen satt med fem ortsbor att samtala samt dricka glögg och mumsa köttbullar som mezes. Så var det trenne turister vid hörnbordet och slutligen vi två häckandes vid bordet intill den fina kaminen.

Prästen är alltid skrudad i en modern svart kaftan . På bröstet finnes tvenne fack för mobiltelefoner. Det första facket har ett broderat kors på utsidan. Den mobilen brukas mera troligt till sakrala samtal direkt med Vår Herre . Den andra mobilen är nog mera av profan natur att använda för samtal med församlingsmedlemmarna och diverse myndigheter. Så praktiskt.

Under vår middag öppnade sig himlens alla skyar och det blev ett ösregn icke av denna världen. Gatan utanför antog skepnad av vårflod.
Vi ruvade dock likt värphönor i den goda varma tavernan tills regnet upphörde och vandrade sedan vid halvniotiden hem till vår studio.

Nu vid tiotiden tittar solen ånyo fram och det ljusnar alltmer över de höga bergen. Huskatten Haris-totte anlände nyss till altanbordet att jamande äska morgonmat. Det fick bli schnitzel från gårdagens middag. Nu ligger Totte på altanbordets duk att lapa sol och trivas.

Nu inväntar vi att husets hundar påkallar uppmärksamhet, men de har ännu ej anlänt till studion.
Termometern på altanen visar nu vid halvelva på 19 grader och solen har återigen kommit åter över Paleochora.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Lördag7Januari”


Arne och Birgitta

Arne
2012-01-08, 10:39
Söndag 8 Januari. Paleochora

En väldigt vacker morgon med den bedårande soluppgången vid pass kvart över sju. Lite kyligt förvisso med endast sjutton grader. Det är idag nästan vindstilla och havet utanför är lugnt, ja nästan spegelblankt. Ännu har vi ej sett en skymt av huskatten, men han kommer säkert snart att kräva sin morgonmat.

När vi efter den alltid lika sköna siestavilan gick ut på byn att handla viktualier, då kunde vi konstatera att stenläggningen av huvudgatan nu fortskrider i rasande tempo. Innan vi härifrån far lär det hela vara klart. Nu återstår endast smärre detaljarbeten runt gatubrunnar och dylikt.
Slutresultatet kommer säkert att bli väldigt fint och kommer att hålla i evärderliga tider.

Vid halvsextiden gick vi över till KKP-fiket att intaga varsin isad Ouzo. Gästerna var de gamla vanliga med kortspelargänget samt de ständigt tavlispelande äldre grekerna. På TV-n visades det ännu en av de oräkneliga fotbollsmatcherna. Det märkliga är att matchen visas även om ej en enda person i lokalen tittar på densamma. Vi tackar dock högre makter för att ljudet oftast är avskruvat. Ett kortvarigt ösregn passade på att vräka vatten över gatorna medan vi satt på fiket.

Så vid halvsju dags att gå de få stegen över till Tavernan med den jättelika öppna spisen. Tavernan heter Pantelis och har nu haft stängt sedan den 15 December enär ägarfamiljen då reste hem till Bulgarien för att fira jul och nyår med de nära och kära därstädes. Igår öppnade man igen. Vi noterade att vi de enda gästerna voro, undantagandes ägarfamiljen. Man känner att man sitter som inne i ett grekiskt vardagsrum på tavernan.

På Tv visades ett extrainsatt nyhetsprogram med reportage från fastlandets bergsområden. Där rådde snökaos och små fjuttiga plogtraktorer med miniplogar försökte frenetiskt få bort snömassorna från vägar och gator. Röjningsredskapen ledde våra tankar till de små traktorer som hemma i Umeå håller gårdar och garageuppfarter rena från snön…

Vidare visades bilder från vattendrag där vattnet vällde fram med våldsam kraft sopandes med sig allting i närområdet. Katastrofberedskap hade visst anbefallits och vi kunde efterhand se bilder på militära fordon försedda med snökedjor på däcken jobba med att röja snö.
Den extra nyhetssändningen avslutades med bilder från Tinos där höga vågor hade vällt in över kajområdet i centrum och orsakat mycken förödelse bland där parkerade fordon. Ingen människa ska dock ha kommit till skada. Vi fick nyhetssändningen översatt från grekiska till engelska av sonen i huset tacknämligt nog.

Tavernan har väldigt god och vällagad mat till mycket bra priser. Birgitta tog friterade jätteräkor (shimps saganaki) i kryddad tomatsås och Arne sin vanliga Schnitzel. Att äta jätteräkor som friterats med skalen kvar, det är ett öde. Birgitta lyckades till sist avlägsna skalen och kunde mumsa på räkorna med god aptit. Det är en gåta varför man icke skalar räkorna innan friteringen.
Notan inklusive tvenne krus vitt stannade på 18 €. Ett mycket bra pris för den goda maten.

Innan vi gick hem förvarnade värdinnan oss om att det under söndagen skulle bli snöoväder över Kretas höga bergsmassiv.. Detta har vi dock ännu ej sett något av denna vackra söndagsmorgon. Men, det kan ju komma senare under dagen. Här på sydkusten har vädret en förmåga att växla snabbt , från oväder till sommartemperatur och vice versa.

Vi vankade hemåt vid halvniotiden i regnvåta gränder.

Nu vid tiotiden på förmiddagen är det ånyo altansittarväder med 19 grader och en skönt värmande sol. Valpen Elvi stormade nyss in på altanen att hälsa och bli kliad. Mamma Lucy har vi ej sett till denna morgon.

Nu lyssna vi på God morgon världen på P1. Det är ett program vi aldrig missar på söndagsförmiddagarna.


Bild från tavernans sköna öppna spis finnes i galleriet under ”Söndag 8 Januari”

Vi hann precis in under tak på Water Edge när regnet ånyo föll. Det smattrar på taket ovanför, men vi sitta varmt och skönt under den tända gasolparasollen. Lilla valpen Elvi ligga skönt vid vårt bord att bliva kliad. Regnet blev dock kortvarigt, och nu lysa solen ånyo över byn och bergen i fjärran.


Arne och Birgitta

Marianne
2012-01-08, 11:05
klapp_klap Hurra för dig, Birgitta, som provar lite olika läckerier!
Shrimp saganaki, kalamari me lachano salata (vitkålssallad) - mums! - och vad du annars får som omväxling till Arnes många schnitzlar, de är ju lätta att lägga på pannan hemma i nästa vecka. ;)
God idé att beställa olika, så man får tillfälle att provsmaka de båda rätterna - vi beställer stort sett aldrig samma rätt till oss två.
Stenläggningen från kyrkan ner i den lilla gatan/gränden till Pantelis ska också läggas och göras riktigt fin innan säsongen börjar, undrar om det har påbörjats?

Har ni några tavernor kvar som ni vill prova innan ni reser hem eller har ni varit igenom de flesta som har vinteröppet?

Kalimera
2012-01-08, 16:45
]Det är en gåta varför man icke skalar räkorna innan friteringen.Det är ju det samma med fisk, det steks/friteras också "oskalade". :)

Notan inklusive tvenne krus vitt stannade på 18 €. Ett mycket bra pris för den goda matenNi äter verkligen billigt. Det skulle löna sig att bo där och äta ute varje dag. flabb_flab

pollebosse
2012-01-08, 16:57
Njut, ni lyckliga som får vandra på de fina gatstenarna i Paleochora. Dessutom njuta av gästvänligheten på de olika tavernorna.
Även vi njuter av de goda raderna söderifrån.
Det var så kul att få möta er, hoppas det blir många fler gånger.
Må väl, kamrater.
Lisbet och Paul

Arne
2012-01-09, 10:28
Måndag 9 Januari. Paleochora

Bister temperatur även denna morgon, med 13,5 grader vid åttatiden.. Det har uppenbarligen regnat en hel del under natten. Vägbanan här utanför ser ut som en plaskdamm, och det kommer även nu en och annan regnskur.

I går eftermiddag efter siestavilan var det dags att gå över till Five O Clock igen. Inget barnkalas denna afton. En häftig regnskur gjorde att vi blev sittande ända fram till halvsju innan vi torrskodda kunde ta oss till Taverna Pantelis och den sköna sprakande brasan i den öppna spisen.
På nyheterna visades ånyo bilder från ett fastland i snökaos. Uppenbarligen har detta oväder även drabbat flera länder i sydeuropa och även alperna.

Arne fick ett längre samtal med tavernaägaren i ämnet den grekiska krisen. Under turistsäsongen 2011 , den som omfattar perioden mitten av April till mitten av Oktober hade näringsidkarna i Paleochora ej märkt någon nedgång, undantagandes lite glesare med fastlandsgreker på semester.

Nu under vinterperioden har det varit kärvt – och är så alltfort med bybornas besök på tavernorna. Här är det stark nedgång beroende på familjernas förändrade ekonomi med nya skatter och pålagor. Ägaren slog ut med handen över de tomma tavernaborden. Här och nu borde det varit ett tjugotal gäster, men nu är det bara ni två.

Den nya extraskatten på bostadsyta som påförs i samband med elräkningen är kostsam. Näringsidkarna får också betala för sin kvadratmetryta i butik eller servering. Många offentligtanställda har ju därtill fått sina löner drastiskt sänkta och en del har helt blivit av med jobbet. Ungdomsarbetslösheten är därtill katastrofalt hög.

Vi botaniserade i tavernans meny och fann varsin mycket god maträtt. Maten här på denna taverna håller enligt vårt förmenande en mycket hög klass till ett bra pris. Meatballs till Birgitta samt sauvolaki till Arne. Därtill äkta pommes frites, egengjorda, samt den goda vitkålssalladen. Att förnimma vardagsrumskänsla förhöjer njutningen. Vi hamnade på 18 € inklusive kruset vitt.

Hemåt vid halv tio i uppehållsväder.

Nu på förmiddagen har vädret förbättrats markant och vi kunna se de obeslöjade vita bergen. Det har helt uppenbart kommit en hel del snö däruppe det senaste dygnet. Det ljusnar även upp ute över havet och solen stråla ånyo från en alltmer uppklarnande himmel.

Kustfärjan puttrade ut vid halvniotiden på sin färd mot Gavdos. De stackars öborna har säkerligen ett starkt behov av förnödenheter i form av färskvaror och drivmedel.

Nu i morse var Haris och Flora sysselsatta med att ta ned allt julbråte utomhus. Nu är julen alltså över i Grekland och man ser nog fram emot nästa stora högtid, den grekiska påsken. För de som aldrig upplevt grekiskt påskfirande kan vi meddela att då har ni något att se fram emot. Vi tror att påsken är greklands allra största högtid alla kategorier.

Nu vid halv elva på förmiddagen kunna vi avläsa 18,5 grader på altantermometern och vi har växlande molnighet.

Bilder från gårdagens sittning på Pantelis Taverna återfinnes i galleriet under ”Måndag 9 Januari”

Och, till Marianne. Vi har nog avverkat de flesta tavernorna här i byn, dock ej Everest. Pizzerian med de vedeldade ugnarna har öppet. Endast hämtpizzor på annan pizzeria. Men det vill vi ej slaska med. Halvljumma hämtpizzor är liksom icke vår melodi…
Så till frågan om nu beläggning på gränden ner till Pantelis. Ja, den ska fixas nu under våren, men arbetet är ännu ej påbörjat enär man inriktar alla resurser på att få huvudgatan färdig.


Arne och Birgitta

kifisia
2012-01-09, 10:44
I følge lokalavisene på Kreta har turismen på Kreta som helhet heller øket under 2011! Det skyldes for en stor del momsreduksjonen.

Hvorfor forsøker dere ikke også Østkreta? I Mirtos, 8 km vest for Ierapetra finnes flere fastboende svensker!

Kalimera
2012-01-09, 11:11
Kustfärjan puttrade ut vid halvniotiden på sin färd mot Gavdos. De stackars öborna har säkerligen ett starkt behov av förnödenheter i form av färskvaror och drivmedel.Hur ofta går färjan dit?

Arne
2012-01-09, 11:22
Kustfärjan ska så här i vintertid gå till Gavdos två gånger i veckan, men så händer det alltsomoftast att vind och vågor ställer till det. Då kan det bli ett överhopp på ett antal dagar innan transporterna kan komma igång igen.

Nu lär det ju ändå bara bo ett trettiotal familjer på ön, och de är vana att bunkra livsnödvändigheter att ha i reserv.

Arne

Water Edge direkt

mouche
2012-01-09, 13:17
I følge lokalavisene på Kreta har turismen på Kreta som helhet heller øket under 2011! Det skyldes for en stor del momsreduksjonen.


Jeg troddde det var en momsøkning fra 13 til 23%, men nettop av hensyn til turisttrafikken så ble denne utsatt til 1.september?

Visstnok er all-inclusive hotellene unntatt fra denne økningen.

Eller husker jeg feil?

Kalimera
2012-01-09, 17:27
Nu lär det ju ändå bara bo ett trettiotal familjer på ön, och de är vana att bunkra livsnödvändigheter att ha i reserv.Det kan inte vara lätt att bo där så här års.

Lissi
2012-01-09, 17:32
Då vi åt i Grekland på tavernor denna senaste resa så lades ett påslag på 10% på notan vid betalning. Menyerna hade ett pris men totalpriset blev 10 % mer.
Under juldagarna kom även ett påslag på ett ställe "för att det var jul" som de sa. Även det var på 10% , förtom de extra 10% som redan lagts på;).
Överlag var det VÄLDIGT tomt på tavernorna även juldagarna. Endast Rakadiko hade fullt på julaftonen då vi gick runt i Pireus.
I Plaka i Aten var flera ställen stängda. Om det var för gott eller för säsongen vet vi ej, men det såg ut som för gott när man kikade in. Grekernas uteätande minskas nog radikalt!

Lissi

jan c
2012-01-09, 18:33
Det kan inte vara lätt att bo där så här års.
Bor man på en ö utvecklar man en helt annat köpmönster ,man har reservproviant,för tillfällen som dessa .Plus att man kanske inte bara förlitar sig på färjan ,man kanske har egna båtar . Vi bor på en ö sommartid utan båtförbindelse o el .Därav erfarenheten.Vidare när Arne o. Birgitta äter middag så tidigt äter inte många Greker.Men visst har uteätandet minskat för många greker,dock inte de yngre ,i Chania har sista månaderna etablerats c:a 5 nya flotta kaffeställen .Vilka frekventeras av den yngre Grek. publiken.Plus att här på Kreta säger man att många har det bättre än på fastlandssidan.Här i Kalamaki regnar det just nu och tempen ligger på snåla 9 + grader.

mouche
2012-01-09, 18:36
Då vi åt i Grekland på tavernor denna senaste resa så lades ett påslag på 10% på notan vid betalning. Menyerna hade ett pris men totalpriset blev 10 % mer.


Og dette er vel nettop for å dekke den 10% (poeng) økning i momsen fra 13 til 23% som ble innført 1.september? Billigere å gjøre det på denne måten enn å trykke opp nye menyer kanskje.

Lissi
2012-01-09, 18:49
Og dette er vel nettop for å dekke den 10% (poeng) økning i momsen fra 13 til 23% som ble innført 1.september? Billigere å gjøre det på denne måten enn å trykke opp nye menyer kanskje.

Det var vad vi tänkte också och det blev även tydligt VAD ökningen berodde på, en ökning som ändå är försumbar för oss turister.....Vi är lika förvånade var gång i Grekland hur billigt det fortfarande är...men för grekerna med kanske halva lönen blir det dyrt.....men jag tror faktiskt att det förekommer "dubbla" menyer ibland....vi har sett någon gång att det hämtats meny från annan plats när vi kommit;) ser kanske inte så snyggt ut , men det har man fått "bjuda" på! Totalsumman har ändå blivit billigare än hemma, och helt säkra har vi ju inte varit heller.....
På Tinos sist på ett ställe fick jag dock ABSOLUT en annan meny att beställa från än vad grekerna vid bordet bredvid hade. Det såg jag när jag lånade deras meny sedan jag gjort min beställning....Där tappade de ju helt klart en kund som annars gärna återkommit, för maten var god. Det måste ju i så fall vara bättre att dra av från notan direkt till greker än att ha dubbla menyer.

Lissi

Janérik
2012-01-09, 22:14
På Tinos sist på ett ställe fick jag dock ABSOLUT en annan meny att beställa från än vad grekerna vid bordet bredvid hade.
Lissi
Detta är väl inte helt ovanligt i Sverige heller. Om jag t.ex. åker med båten över till Finland så har jag en annan prislista än grannen har om han vill åka. Det kallas stamkundsrabatt. Då jag handlar på Ica kan jag ibland också ha ett annat pris än en som inte är stamkund på Ica. Detta är ett helt normalt beteende här, jag förstår inte varför det inte skulle kunna vara likadant i Grekland. Hur man sedan har valt att redovisa dessa rabatter är väl sedan upp till den enskilde näringsidkaren. Grekerna gör det mesta på ett enkelt sätt, menyerna är ju oftast tryckta men priserna är inte tryckta, då kan man sedan ha en stamkundsmeny och en vanlig meny.

Mvh Janérik

Lissi
2012-01-09, 22:35
Detta är väl inte helt ovanligt i Sverige heller. Om jag t.ex. åker med båten över till Finland så har jag en annan prislista än grannen har om han vill åka. Det kallas stamkundsrabatt. Då jag handlar på Ica kan jag ibland också ha ett annat pris än en som inte är stamkund på Ica. Detta är ett helt normalt beteende här, jag förstår inte varför det inte skulle kunna vara likadant i Grekland. Hur man sedan har valt att redovisa dessa rabatter är väl sedan upp till den enskilde näringsidkaren. Grekerna gör det mesta på ett enkelt sätt, menyerna är ju oftast tryckta men priserna är inte tryckta, då kan man sedan ha en stamkundsmeny och en vanlig meny.
Mvh Janérik

Att ha två olika menyer på en restaurang där t ex husets vin inte finns för turisterna utan bara svindyra vinflaskor och husets vin bara finns för de som är greker är inte riktigt samma sak! Olika slags rabatter för stamkunder är en helt annan sak men det var inte det jag nämnde.

Lissi

Janérik
2012-01-09, 22:45
Att ha två olika menyer på en restaurang där t ex husets vin inte finns för turisterna utan bara svindyra vinflaskor och husets vin bara finns för de som är greker är inte riktigt samma sak! Olika slags rabatter för stamkunder är en helt annan sak men det var inte det jag nämnde.

Lissi
Ok, jag missförstod lite, trodde att det bara var olika priser i menyerna.

Mvh Janérik

Arne
2012-01-10, 10:39
Tisdag 10 Januari. Paleochora

Det har stormat och blåst något enormt hela natten. En del regn har också fallit under tidig morgon. När vi steg upp vid sjutiden denna morgon då hade regnet upphört, men det var igenmulet. Vi kunde icke skåda en skymt av soluppgången. Klockan 08.00 visade utetermometern på svaga 13 grader. Stormen från den Svenska västkusten förefaller ha förflyttat sig hit till Kretas sydkust…

Nu vid tiotiden har väderläget genomgått en markant förbättring. Solen lyser ånyo skönt över Paleochora, men den starka vinden kvarstår. Soptunnan ute på kustvägen har blåst omkull till alla djurens förtjusning. De har varit framme att riva och slita i soppåsarna i sökande efter en och annan godbit att mumsa på.

Vår hushund Lucy anlände klockan åtta för att få sig ett skrovmål ur gårdagens Doggy Bag. Strax därefter kom huskatten Haris-Totte vilt jamande för att påkalla uppmärksamhet. En tallrik av gårdagens Cheese Balls smakade visst väldigt bra.

Tiden går, och nu har vi endast tvenne nätter kvar här på Paleochora och Haris Hotel. På torsdag eftermiddag vid halvfyratiden ska vi ta lokalbussen till Chania . Det får sedan bli en taxi till vårt förbokade Hotell, El Greeco på Theotokoupolou Street i Old Town. Hotellet ligger mitt emot La Casa där vi vanligtvis brukar taga oss härbärge. Desvärre är nu La Casa vinterstängt.

Igår efter siestavilan väntade vi ut ett uppehåll i regnandet för att kvickt ta oss upp till KKP-fiket.
Vi hann just innanför dörrarna innan ösregnet återkom. Den unga svarthåriga servitrisen har Arne döpt till Pascalidous lillasyster, detta enär hon är porträttlik en yngre Alexandra. Alexandra kom genast fram med tvenne glas isad Ouzo med lemon. Vi räknas nog mera troligt till fikets stamgäster numera eftersom vårt stambord aldrig är upptaget.

Så vidare rakt över gatan att äta middag på Järnkamintavernan. Vi erhåller även på denna taverna vårt favoritbord just intill den goda kaminvärmen. Schnitzel och Cheeseballs blev det denna afton.

Så hemåt i duggregn och hård blåst att natta oss.

Tvenne bilder från KKP ligga inne i galleriet under ”Tisdag 10 Januari”

Nu har termometern lyckats hanka sig upp till 17,6 grader, och solen skiner, men den våldsamma blåsten kvarstår med full kraft.
Strax upp till Water Edge att konversera hotellets övriga gäster. Det har blivit en väldigt familjär stämning oss turister emellan.

Här på Water Edge värmer solen upp lokalen genom solens strålar in i lokalen från de genomskinliga plastvindskydden. Vid tillfällen detta ej räcker finns ju alltid gasolparasollen att ta till.

Arne och Birgitta

PA
2012-01-10, 13:44
Hej Bägge bye_bye

Kul att följa er vedermödor och annat i Paleochora.

Men så där väldigt lik Alexandra är ju inte den söta KKP servitrisen. Här kommer bilder på originalet, som "tröst! Ang_elx

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMMcGSkMN7aC8l7rvv_vtxqIvAEQw_KdNKmf2BUj0t_ZGxYyYx

http://nyheter24.se/incoming/article532244.ece/ALTERNATES/img514x344/sy1c8acc_3x2.jpg

Arne
2012-01-11, 11:00
Onsdag 11 Januari. Paleochora

Kylig morgon med 12,5 grader klockan sju. Den förskräckliga vinden har emellertid nu avtagit och återgått till normalt läge. En regnskur i morse upphörde lika snabbt som den startade.
Vid niotiden skingrades molnen över havet och solen kom åter med full kraft. Endast lite lätta moln kunna skönjas över de höga bergen.

Nu vid halv elva är det faktiskt altansittarväder här vid studion med nitton grader. Havet lugnt och vinden har nu nästan helt avtagit. Vi har nu börjat småpacka våra väskor inför morgondagens resa till Chania.
Genast kunde vi upptäcka att vi har ett stort ledigt utrymme i våra ränslar. Detta beroende på att alla medhavda gåvorna utportionerats, samt att våra delikatesser hemifrån nu är i stort sett uppätna. Vi har därtill enligt god sed och vänja kastat en del medhavda klädespersedlar som sett bättre dagar. Ett bra sätt att rensa i hemmagarderoben. Så ska vi också överlämna vår flitigt använda termostatstyrda värmefläkt som gåva till Gunilla (Wardakis) när vi kommer till Chania. Den värmekällan har varit guld värd i vår studio att hålla fukten borta och värmen god vid kylig väderlek.

Efter gårdagens siestavila inväntade vi regnets upphörande för att gå över till Five O Clock för Ouzosittning invid den sköna kaminens värme. Men, det blåste djävulen när vi vandrade dit. Vi kunde se att kustfärjan Samaria ankrat vid kajen i centrum. Tvenne akterankare voro fällda samt hade man förankrat fartyget med sex grova trossar.

En vacker regnbåge hade uppenbarat sig över Paleochora denna eftermiddag. Bilder på regnbågen finns i bildgalleriet.

Vindmätaren vid taxistationen visade på 18-25 sekundmeter. Storm i byarna alltså. Sonen i huset Five O Clock alltså) förberedde sig för att återvända till sin militärtjänstgöring vid garnisonen i Maleme här på Kreta. Helgpermissionen hade enligt sonen varit vederkvickande efter trenne månaders hård militär drillning. Nu hade han sju månader kvar på sin grundutbildning.

Så vidare till Järnkamintavernan. Först ett stopp vid huvudgatans kiosk just nedanför Notis att inhandla rökverk till Birgitta. Stenläggarna har nu hunnit färdigställa gatan ända ner till kiosken och en bit till. Det blir snyggt värre, och man har även lagt in en del konstnärliga rundlar här och där med rent keramisk utformning.

Så snart vi stego in på Tavernan reste sig tre greker från vårt favoritbord intill kaminen. Grekerna tog sina spelkort och flyttade ett par bord bort. En generös gest mot oss turister. Nu var det ju bara vi två som var matgäster, de andra i lokalen spelade kort och Tavli samt bälgade Raki, den drickbara varianten som denna taverna tillhandahåller…

Vid halv nio var det dags att begära notan, och den landade på 16 € inkl ett krus vitt. Birgitta lyxade på med Spagetti Carbonara och Arne tog en portion av de vansinnigt goda köttbullarna tavernan tillhandahåller. Dessa köttbullar har en kryddning icke av denna världen, och borde saluföras även hemmavid.

Så ut i den hårda vinden att hemåt vanka. Nu hade vi vinden i ryggen och inget regn så promenaden genom gränderna hem gick smidigt. Det tager ju bara sådär tio minuter vid långsam promenad.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 11 Januari”

Vi sitta nu på Water Edge i strålande sol att blicka ut över det vackra Libyska havet som ligga nästintill spegelblankt.


Arne och Birgitta

Kalimera
2012-01-11, 11:07
Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 11 Januari”Bilden med tegelstenarna skulle hamnat högt upp i den senaste fototävlingen! klapp_klap

Arne
2012-01-12, 10:38
Torsdag 12 Januari. Paleochora

En regnig och blåsig natt ersattes vid sjutiden på morgonen av vackert väder med växlande molnighet.

Nu på förmiddagen har vi packat det sista kvarvarande bråtet i ränslarna. Allt är nu klart för eftermiddagens bussresa till Chania 15.30.

Som vädret ser ut nu kan vi med tillförsikt taga promenaden längs kustvägen bort till bussterminalen. Våra ränslar är nu väldigt lätta och smidiga.
Skulle det bli elakt väder med regn och rusk får vi efterhöra om Flora kan giva oss skjuts ner till Bussterminalen . Annars tager vi promenaden dit, det är bara tio minuters gångtid härifrån Hotellet.

I går afton upp till KKP-fiket för kvällsouzon. Det eviga tavlipartiet pågick i full kraft mellan de tvenne äldre herrarna. Vi noterar dock att det är glest med besökare så här efter helgerna.
Vid sjutiden var det så dags att ta de få stegen över gatan och in på Järnkamintavernan. Vi lät meddela att vi under morgondagen skulle fara till Chania och sedan hem till Sverige.
Personalen beklagade detta. De har ju haft oss som mer eller mindre stamkunder under den senaste trettiodagarsperioden. Arne beställde in en extraportion köttbullar att i Doggy Bag hemföras inför morgondagens besök av hungrig hushund.

Hunden kom nära nog exakt klockan åtta i morse att mumsa i sig de goda köttbullarna.

Bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Torsdag 12 Januari” Där finns bild på Tavlipartiet samt husruinen Birgitta bad konstnären göra en blyertsteckning av. Så har vi även bild på Hotellägaren Haris och alltiallon Ecatherina.

Nu har det ånyo blivit ett längre strömavbrott i byn, men oss generar det icke när vi sitta att njuta i utealtanens sol och tjugogradiga värme. Det är allt tur att solen icke omfattas av lokala strömavbrott…

Nu vid tid strax efter elva kom dock elen åter tillbaka. Gud vete för hur länge.

Arne och Birgitta

Sassa Ö.
2012-01-12, 13:55
Jag har tittat och funderat men jag hittar inte "Galleri". Heeelp! Tack för alla finfina berättelser och välkomna hem till Umeå!

Arne
2012-01-12, 14:09
Så här gör du!

Logga in,

Forum - Nätverk - Bilder och Album.

Alternativt kan du klicka på Arnes profil och då hittar du Arnes inlagda bilder i rutan till höger.

Arne och Birgitta

Direkt från bussterminalen i Paleochora i väntan på 15.30-bussen till Chania. Solsken råda här på uteserveringen.

Kalimera
2012-01-12, 14:49
Direkt från bussterminalen i Paleochora i väntan på 15.30-bussen till Chania. Solsken råda här på uteserveringen.Trevlig resa hem. Jag kommer att sakna er dagliga rapporter. Mycket!

Stinab
2012-01-12, 15:55
Trevlig resa hem. Jag kommer att sakna er dagliga rapporter. Mycket!

Önskar och tycker detsamma!

Stinab

Carina
2012-01-12, 16:12
Tack för en som alltid trevlig skildring av er semester.

Carina

pollebosse
2012-01-12, 17:41
Härligt att fått läsa era rader och dessutom fått träffa er.
Ha en fin hemresa!
Paul

Masse
2012-01-12, 20:35
Tack för att ni gör er besvär med att låta oss följa med på era färder. Trevlig läsning!
Hoppas att ni får en fin hemresa.

:) Masse

Maria/Micke
2012-01-13, 17:03
klapp_klapVi TACKAR också för denna trevliga läsning och hoppas på att få läsa om er Egypten resa i Februari. Önskar er trevlig hemresa.bye_bye

Arne
2012-01-13, 20:09
Vi sitta nu Arlanda Inrikes efter resan från Chania via Athen- Copenhagen och hit till Arlanda. Sista biten till Umeå med SAS avgår 21.25 i kväll.
Allt har gått bra sånär som att våra tvenne incheckade väskor har fastnat i Copenhagen och alltså för närvarande är på "driven"

Sas infokontor här på Arlanda lovade att våra väskor skulle anlända till Umeå i morgon Lördag och köras hem till vårt hus med taxi.

I går afton hade vi inviterat Gunilla (Wardakis) till vårt rum på El Greco. Vi överlämnade vår termostatreglerade värmefläkt som gåva att brukas i Gunillas bostad i Chania. Så gick vi ut att äta en furstlig middag i Gunillas sällskap på tavernan i Gränden, den som Arne döpt till Hertig Karls Källare.

I Chania går tavernan under namnet "Turken"

Vi nattade oss vid niotiden för att i morse stiga upp vid sjutiden. El Greco fixade frukost till oss samt bokade en taxi ut till Chania Airport. Resan kostade 25 € med påslagen taxameter och kvitto. Det tager sig!!

Hälsningar- De alla bästa

Arne och Birgitta

pollebosse
2012-01-13, 20:12
Good luck i fortsättningen, hoppas att vi åter får möta er!
Hoppas väskorna kommer fram innan Egypten-resan.

Lisbet och Paul

ingegerd46
2012-01-13, 20:58
Varmt tack för er reseberättelse! Har följt den varje dag med spänning!

lemon
2012-01-13, 22:31
Tack för de dagliga och underhållande rapporterna. Må ni snart vända söderut igen!
Bästa hälsningar,
Magnus

kari
2012-01-13, 23:57
Takk fra meg og, for de daglige stemningsrapportene :) - håper koffertene kommer som lovet :)
-slik at dere rekker å få klærne vasket og tørre før reisen til Egypt ;) bye_bye

Netwolf
2012-01-14, 08:16
Tack för resan. Arne och Birgitta! klapp_klap
Jag kan knappt bärga mig tills "vi" åker till Egypten. Hoppas bara resan blir längre denna gång. :D

/Wolfen

Alala
2012-01-14, 08:44
Tack igen en gång! Den mörka och dystra tiden här hemma kändes kortare när man varje dag fick läsa era fina rapporter. klapp_klap Nu väntar jag ivrigt på Egypten. :p

/ Anne

Nektaria
2012-01-14, 08:44
Hej och välkomna hem!

Tack för trevlig läsning! Ni har skämt bort oss med de dagliga rapporterna! klapp_klap Ser fram emot fler! bye_bye

Lena

Arne
2012-01-14, 18:58
Ja, här sitta vi i huset med snödrivorna utanför i väntan på vårt incheckade men saknade bagage. Så här långt (18.50) icke en skymt av våra väskor. Detta oaktat damen på SAS-info vid Arlanda utlovade att våra väskor skulle anlända under lördagens eftermiddag.

Alltnog, vi fattade telefonen att vid lunchtid kontakta "SAS Baggage Service Contact". Telefonkö; Ni är nummer två i kön! Efter trettio minuter alltfort nr två i kön. Vi gav upp.
Gick vi in på SAS hemsida med förlorat bagage kunde vi skåda att bagaget nu anlänt till rätt destination och var under distribution.... Det var klockan 12.00 idag. Månne bagaget ska forslas med ren och ackja hit till Mariedal??

Arne skickade ett epostmeddelande till SAS Info center med överskriften
"Jesus till duvomånglarna i templet; I haven gort det till en rövarkula"

Så en väldig salva om att sitta i telefonkö 30 minuter på plats två och ändå ej komma fram till Skandinaviens näst största flygbolag. Därtill en hovsam, ehuru svaleldoftande förfrågan varför SAS ej svarar på epost!

Sitta kantänka endast en bolagstjänsteman allena på dammigt kontor att svara på samtliga skandinaviska reklamationer?? En strukturrationalisering värd namnet i så fall...


Arne och Birgitta

Lissi
2012-01-14, 19:15
BRA rutet Arne!

Jo saknat bagage på hemväg kan man stå ut med, det kan t o m vara skönt att slippa packa upp första dan hemma;) MEN att få sitt bagage på avvägar när man är på utväg i arkipelagen är ju ett fasansfullt scenario som vi gärna undviker genom att bara ha handbagage... Tyvärr så kräver sommarens resa incheckat bagage då Nikoleta ska få sill mm och vi ska få egen pressad olivolja med hem....
Lite bävar jag då vi flyger från Kastup...Jag har aldrig nånstans sett så mycket bagage som är fellastat och som ligger på massor av stora lastvagnar i bagageutlämningen som just där.....Kan det vara så himla svårt att lasta rätt???? Det står ju på taggarna vart väskorna ska.
Jag är säker på att det finns en "nu jävlar ska vi jäklas lite"-tävling bland lastningspersonalen som lite på skoj skickar iväg bagage åt annat håll där den automatiska avläsningen inte funkar:eek::eek:

Lissi - som förhoppningsvis har helt fel.

Arne
2012-01-14, 19:40
Ja Lissi, du har helt rätt! Hustru Birgitta har dock viss oro inför morgondagen. Arne rakade sig senast i fredags morse, och börjar nu alltmer se ut som en slusk med tvenne dagars skäggstubb! Rakapparaten är ju i det incheckade bagaget dessvärre.

Nu misstänker Hustrun att Arne i morgon bittida anländer till frukostbordet med hård skäggstubb likt en typiskt Hustrumisshandlare. Ett brännbollträ medtaget som rekvisita samt en nätundertröja av typ brynja och därtill en burk Norrlands Guld 3,5 skulle fullständiga bilden av en våldsverkare.

Nu förfogar Arne emellertid varken över brännbollsträ eller nätundertröja, så det är nog ändå lugnt!


Arne och Birgitta

I Väntan på bagaget...

Netwolf
2012-01-15, 07:44
Nu misstänker Hustrun att Arne i morgon bittida anländer till frukostbordet med hård skäggstubb likt en typiskt Hustrumisshandlare. Ett brännbollträ medtaget som rekvisita samt en nätundertröja av typ brynja och därtill en burk Norrlands Guld 3,5 skulle fullständiga bilden av en våldsverkare.

flabb_flabflabb_flabflabb_flab

Starta dagen med ett gapflabb! :)

/Netwolf

Arne
2012-01-15, 14:17
Så, äntligen, efter 40 timmars försening anlände till slut våra ränslar hem till huset i Umeå.

Hårdosten samt den stora förpackningen med lufttorkad skinka hade ej tagit skada av förseningen. Arnes rakapparat har nu varit igång att skörda tvenne dygns skäggstubb. Laptoparna har återfått sina laddarsladdar. Turligt nog har vi ju extrembatterier med 12.000 Milliampéretimmars kapacitet, så laparna har kunnat brukas även utan laddning. I full drift räcker ett dylikt batteri i cirka tio timmar efter laddning.

Arne och Birgitta

Lissi
2012-01-15, 14:26
Härligt, då är allt åter som vanligt!!
En nyrakad Arne är nog bäst:D:D
Tror att Arne "passar bäst" i ouzo och inte Norrlands Guld:p

Lissi

Marianne
2012-01-15, 14:36
Hoppas det känns skönt att komma hem också, Birgitta och Arne.:)
Det har varit roligt att läsa om ert lugna vinterliv i Paleochora, men jag har undrat OM ni har kunnat hålla värmen endast genom den omvända air-condition när de nu inte har centralvärme hos Haris och det har varit både blåsande och kyligt nattetid. Förklaringen fick jag här:
Vi överlämnade vår termostatreglerade värmefläkt...
Måste ha varit den som gav er den riktigt goda och mysiga "stugvärmen" i rummet när vinden var riktigt barsk mot den ganska spinkla dörren.klapp_klap
Tur att ni bodde med morgon- och förmiddagssol på den sköna altanen (och vid Waters Edge), där det är gott att sitta._B-anana
Spännande om detta blir tradition för er framöver vid jul och nyår.Ang_elx

Kalimera
2012-01-15, 19:03
Spännande om detta blir tradition för er framöver vid jul och nyår.Ang_elxJa, för oss alla! :D

Kalimera
2012-01-15, 19:04
Så, äntligen, efter 40 timmars försening anlände till slut våra ränslar hem till huset i Umeå.Det var då för väl! Då är det väl bara att börja packa om inför nästa resa. :)

Välkomna hem! bye_bye

yannis
2012-01-15, 20:45
Vi har inte tänkt att göra någon resumee över vår resa. Det mesta har vi skrivit om, priser på logi, buss - och taxiresor och tavernabesök. Vardagslivet i en levande by, dom vänliga människorna på Kreta och lite om krisen i Grekland.

Men lite om vädret. Många på forumet frågar om hur vädret är en viss månad på en viss ö. Och vad ska man svara???

Vi var i Stockholm i början av december 2010 och vadade i snö på centrumgatorna. Kom knappt fram. Hur var det ett år senare? Just det, ingen snö!

Det är likadant på dom grekiska öarna. Ingenting är förutbestämtbart. När vi pratade med Ekaterina i somras sa hon att det brukar vara fint på södra Kreta i december och januari. I februari har vi vinter. Vi hade sommarväder med 20 till 26 grader första veckan och vårblommorna växte upp. Sedan avstannade allt. Varierande väder, men vi trivdes, när vi visste hur mycket snö som fallit i Västerbotten efter jul.

Vi var på Naxos i april förra året. Där kan solen lysa hela månaden och skön värme brukar infinna sig. Men där sa man också att vädret inte var som det brukar vara. Inte större kyla men regn kom ganska ofta. Som alla Naxosbor gladde sig över!

Så, det går aldrig att svara på hur vädret är i "lågsäsong".

Birgitta, som är så glad över att ha fått tillbaks vårt bagage efter nästan 2 dygn.

kari
2012-01-15, 20:54
Det är likadant på dom grekiska öarna. Ingenting är förutbestämtbart. När vi pratade med Ekaterina i somras sa hon att det brukar vara fint på södra Kreta i december och januari. I februari har vi vinter. Vi hade sommarväder med 20 till 26 grader första veckan och vårblommorna växte upp. Sedan avstannade allt. Varierande väder, men vi trivdes, när vi visste hur mycket snö som fallit i Västerbotten efter jul.

Vi var på Naxos i april förra året. Där kan solen lysa hela månaden och skön värme brukar infinna sig. Men där sa man också att vädret inte var som det brukar vara. Inte större kyla men regn kom ganska ofta. Som alla Naxosbor gladde sig över!

Så, det går aldrig att svara på hur vädret är i "lågsäsong".

Birgitta, som är så glad över att ha fått tillbaks vårt bagage efter nästan 2 dygn.

S l i k er det, Birgitta, det har du helt rett i, så b r a det er at man trives i Hellas uansett :D

Lissi
2012-01-15, 21:13
Jag har ju bara upplevt jättebra väder i Grekland:D:D. Tur att man tillhör den skaran som aldrig tycker vädret är dåligt, bara upplever att man ibland kanske har fel kläder med sig:D
Grekland visar en annan sida under lågsäsong och vi gillar att uppleva den sidan.

Men jag kan MYCKET väl förstå att de som reser en gång om året och vill ha SOL:cool: blir väldigt besvikna om den inte visar sig...
Vi som har förmånen att åka fler gånger får ju fler tillfällen till detta.

Lissi - som tycker att augustiresan till Rethymno vädermässigt var den jobbigaste med över 30 grader hela tiden och alldeles för varmt i vattnet:D

Arne
2012-01-18, 20:37
Detta mail ankom just nyss från SAS. Vi tycker det är mycket hedrande att bolaget kontaktat oss efter vårt något svavelosande mail angående svårigheterna att nå bolagets bagagereklamation.

Bästa Arne & Birgitta,
Jag är l likhet med er en stor vän av Grekland. Har haft förmånen att både arbeta och frekvent besöka landet sedan i början av sjuttiotalet. Jag är därför en hängiven besökare på www.kalimera.se (http://www.kalimera.se/) och läser bl.a. olika bloggar och annan kul information. Jag följde med stor glädje er senaste blogg under resan till Kreta över jul & nyår. Fick på detta vis läsa om er situation efter hemkomsten.

Vi beklagar mycket era negativa upplevelser både när det gäller ert bagage och den efterföljande bristen på korrekt telefonservice från vår sida.
Jag har sänt vidare era inlägg direkt till ansvariga kollegor inom SAS med syfte att följa upp händelsen. Jag informerade också Janne om detta eftersom vi har haft en del dialoger via e-mal tidigare.
Har nu som ni ser fått via Janne i retur era kontaktuppgifter som jag nu vidarebefordrar till mina kollegor inom SAS.

Vi hoppas att få se er ombord på ett SAS flyg snart igen.

Många Hälsningar,
Lasse

Lars-Ove Filipson
Vice President
Corporate Sales
Scandinavian Airlines System
Dept: STONA
SE-195 87 Stockholm, Sweden

Netwolf
2012-01-18, 21:35
Haha, det var det bästa jag läst! Bravo SAS-Lasse, kan jag bara säga! klapp_klap

/Netwolf

mouche
2012-01-18, 23:28
SAS skal si opp 300 personer i administrasjonen:

http://www.hegnar.no/bors/article675599.ece

78% sannsynlighet for at SAS går konkurs:

http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/article675360.ece

Det vil jo være synd, men tvilsomt om SAS har livets rett i dag. Siste tur jeg hadde med SAS var fra Aten til København i november og det var et fly fra forrige årtusen, nesten komisk, men frembrakte minner fra 80-tallet da jeg reiste mye. Fyllt fly ogkun det ene toalettet fungerte. Flyvertinner som alle snart hadde nådd sin pensjonsalder og så ut tl å glede seg til denne!

Beklager, men SAS har jeg liten tro på, og de har jo vært holdt i live ved hjelp av kunstig åndedrett siste ti-året ved at de nasjonale eierne har kastet gode penger etter dårlige penger! Hver eneste krone som har vært kastet inn i SAS i denne perioden har selskapet tapt i sin helhet.
Synd, men dessverre sant!

Arne
2012-01-19, 12:01
En trevlig kille ringde nyss från SAS Service. Killen beklagade de olägenheter vi drabbats av i samband med bagaget.
Vi erbjöds facil kompensation. Dels ett frikort till SAS Lounge, dels skulle vi få ett presentkort att handla för vid vår resa till Egypten den 4 Februari.

Någon som har erfarenhet av SAS Lounge? Det leder tanken till en lyxig lokal där allt ingår och lite till.....

I sanning en fin present.

Arne och Birgitta

Med 30 cm nysnö att skotta efter nattens snöfall.

Lissi
2012-01-19, 12:08
Men nu fattar jag INGET:confused: Är det en ny giv från SAS att man får så fina gåvor för att bagaget är försenat om man bara skriver ett ilsket brev eller två???

Då kan det ju löna sig riktigt att klaga...;)

Lissi - som tycker kompensationen är sjysst

mouche
2012-01-19, 14:00
Då kan det ju löna sig riktigt att klaga...;)


En klage som er berettiget og skrevet på en troverdig måte og i høflige vendinger vil nesten alltid avstedkomme en positiv reaksjon/overraskelse!

Lounger er veldig bra hvis man har en lang stopover mellom to flighter med ro, gode stoler, kaffe/te og aviser osv, men skal man bare fra a til b så er det nokså unødvendig.

malou
2012-01-19, 14:56
Lounge er avslappende, mye bedre enn å sitte 'på vent' i avgangshallen.bye_bye Frisk frukt, god mat og drikke om man vil. Bare nyt det!

Carina
2012-01-20, 09:24
Någon som har erfarenhet av SAS Lounge? Det leder tanken till en lyxig lokal där allt ingår och lite till......

Ja det är lugnt och trevligt med något att äta o dricka och tidningar att läsa. Tyvärr var det några år sedan jag hade förmånen att ha tillgång till Loungen.

Vi emotser rapport från nästa resa.

Carina

pollebosse
2012-03-30, 15:22
Ja, det är exakt denna bro jag avser! Nu vill jag ha vägbeskrivning hur man sig tager från Paleochora till denna vackra bro.

Svar emotses!

Arne

Arne,
idag var Lisbet och jag där, vid bron. Hustrun stannade i bilen, medan apostlahästarna bar mig framåt, till halva bron ungefär. Det blåste rejält, men nu är detta gjort.
Någon km innan bron fanns massor med bikupor och vi handlade en burk underbar honung där för 5 E.

Paul

Arne
2012-03-30, 16:21
Bron måste bara vara en upplevelse icke av denna världen! Nu fara vi ju strax till Kreta, närmare bestämt den 14 April för en tvåveckors sejour till Paleochora och Haris Hotel.

Jag avser att förhyra fordon för att på ort och ställe själv besöka denna vackra bro. Med eller utan Hustrun i fordonet. (Mera troligt utan enär Hustrun är livrädd för att besöka höga broar och raviner)

Hustrun är nu alltmer pigg och har efter dagens återbesök på NUS fått klartecken att fara till Kreta. Förvisso medföres medicin samt vissa förhållningsregler, men det bådar gott.

Arne

Kikh
2012-03-30, 16:44
...Jag avser att förhyra fordon för att på ort och ställe själv besöka denna vackra bro. Med eller utan Hustrun i fordonet. (Mera troligt utan enär Hustrun är livrädd för att besöka höga broar och raviner)...
Arne


Jag trodde det skulle hjälpa Pauls fru med en rejäl dos Raki, så jag skickade en sådan... Jag gör gärna ett nytt försök med Birgitta när ni kommer:D

//Kikh

P.s. Fråga hustrun om man fortfarande kan hitta gamla rejäla köttkvarnar på loppis i Sverige, min son hade inte en aaaaaning...D.s.

Arne
2012-03-30, 16:49
Köttkvarn? Vi ska kolla loppmarknaderna, men vi tror att det kan vara svårt att finna en dylik! Vi har dock en ambition att söka dylik tingest att medbringan till Kreta den 14 April när vi till Kreta anlända.

Arne och Hustru Birgitta

Kikh
2012-03-30, 16:52
Köttkvarn? Vi ska kolla loppmarknaderna, men vi tror att det kan vara svårt att finna en dylik! Vi har dock en ambition att söka dylik tingest att medbringan till Kreta den 14 April när vi till Kreta anlända.

Arne och Hustru Birgitta

Ni får då de mest förunderliga förfrågningar av mig - Rabarber, flugfångare, köttkvarn... Men om NÅGON alls kan skaka fram en handvevad köttkvarn á 1820- års modell är det du Arne!
Köp bara inte något dyrt, min budget efter vintern gränsar till obefintlig och jag vill gärna betala för mig!

//Kikh

Arne
2012-03-30, 17:02
Men Kickie då! Skulle vi finna en köttkvarn, ja då skulle vi naturligtvis densamma dig bringa utan kostnad. Vi giva av vårt överflöd och taga som gengäld dina utomordentligt fina rapporter från ditt permanentboende på Kreta!

Hittar vi en köttkvarn, ja då komma densamma att fritt levereras till dig i Chania.

Så här mellan skål och vägg undrar vi om du haver behov av svensk kaviar, Colemans senap, samt Lucullus sillburkar? Låt oss veta. Vi har ju tagit oss boende på Omalos Hotel natten mellan den 14 och 15 April innan vi far vidare till Paleochora. Därstädes kunna vi kvarlämna en kasse med prylar du kunna avhämta.

Arne och Birgitta

ingegerd46
2012-03-30, 18:51
Vi åker också till Chania om 14 dagar, ska bo i Agio Apostoli,Stellina Village så det är nära in till Chania. Kanske har jag en gammal manuell köttkvarn, mer eller mindre komplett. Men är inte hemma förrän onsdag nästa vecka och kan kolla då. Är det mer ni behöver?

Kikh
2012-03-30, 20:11
Vi åker också till Chania om 14 dagar, ska bo i Agio Apostoli,Stellina Village så det är nära in till Chania. Kanske har jag en gammal manuell köttkvarn, mer eller mindre komplett. Men är inte hemma förrän onsdag nästa vecka och kan kolla då. Är det mer ni behöver?

Men Ingegerd, du är en klippa! Jag vet inte om jag behöver en komplett, bara den går att mala med:D Att jag bor nästan inom spottavstånd från ert hotell var ju inte heller fel. Om 14 dagar bör jag vara igång och jobba, men det går alltid att organisera ett möte.

Jag behöver absolut inget annat. Jag har så jag klarar mig, men vissa saker är svåra, om inte omöjliga, att hitta här och jag orkar inte springa till slaktaren och be honom mala om jag vill göra leverpastej etc.

Tack för att ni anstränger er, både Arne och Ingegerd!

//Kikh

Lissi
2012-03-30, 20:46
Tack för att ni anstränger er, både Arne och Ingegerd!

//Kikh
Jag tror helt bestämt, att Du Kikh, är en människa man gärna anstränger sig lite för....Detta sagt utan att jag träffat Dig:D

Lissi

nilam
2012-03-30, 21:15
Jag tror helt bestämt, att Du Kikh, är en människa man gärna anstränger sig lite för....Detta sagt utan att jag träffat Dig:D

Lissi

Det är nu som jag hade tryckt på "gilla-knappen" om du skrivit detta på FB Lissi ;):D:)

Men jag som känner Kickie kan bekräfta att det är så...hon är en vän som är guld värd att få träffa på sin semester <3

Malin - som längtar till fredag :cool:

Lissi
2012-03-30, 21:37
Det är nu som jag hade tryckt på "gilla-knappen" om du skrivit detta på FB Lissi ;):D:)
Men jag som känner Kickie kan bekräfta att det är så...hon är en vän som är guld värd att få träffa på sin semester <3
Malin - som längtar till fredag :cool:

Kikh- värd en resa till Kreta. Vilken slogan!;) Fast nu är vi väldigt off topic:eek:
slutar här...


Arne..Jag hade helt missat att Ni skulle åter till Paleochora. Ha en jättefin resa och jag hoppas verkligen att Birgitta får njuta av denna tur!!!

Lissi

Kikh
2012-03-31, 07:05
Jag tror helt bestämt, att Du Kikh, är en människa man gärna anstränger sig lite för....Detta sagt utan att jag träffat Dig:D

Lissi

Ursprungligen postat av nilam
Det är nu som jag hade tryckt på "gilla-knappen" om du skrivit detta på FB Lissi
Men jag som känner Kickie kan bekräfta att det är så...hon är en vän som är guld värd att få träffa på sin semester <3
Malin - som längtar till fredag


Jag har en fan-klubb! Tack och bock tjejer! Jag gör så gott jag kan för dem som visar en genuin kärlek till Kreta, och med åren har jag fått flera goda vänner från Kalimera. Jag är absolut värd att resa till Kreta för:D

//Kikh

Lissi
2012-03-31, 10:59
Jag är absolut värd att resa till Kreta för:D
//Kikh

Vi ses nästa vår!bye_bye

Lissi

Aase
2012-03-31, 11:07
Hej
Något som slår mig när man loggar in på Kalimera och läser inlägg är, hur snälla och hjälpsamma alla är. Det är ku,l i en värld där det så ofta är tvärtom.
För det första kan man få alla tips och råd man behöver. Dessutom hjälp med köttkvarnar och sill. Vilket forum! Jag är stolt och glad att jag får tillhöra er.
Nu kanske vi flummade loss här på Arnes och Birgittas blogghörna. Förlåt i så fall, men jag var tvungen.

Åse

Lissi
2012-03-31, 11:16
Hej
Något som slår mig när man loggar in på Kalimera och läser inlägg är, hur snälla och hjälpsamma alla är. Det är ku,l i en värld där det så ofta är tvärtom.
För det första kan man få alla tips och råd man behöver. Dessutom hjälp med köttkvarnar och sill. Vilket forum! Jag är stolt och glad att jag får tillhöra er.
Nu kanske vi flummade loss här på Arnes och Birgittas blogghörna. Förlåt i så fall, men jag var tvungen.

Åse
Jag tror att Arne och Birgitta ursäktar och de ska absolut också ha en eloge för all hjälpsamhet de visar vare sig det gäller praktiska saker till de som bor på de resmål de besöker till svar på frågor av alla de slag här på Kalimera...och inte minst tack för alla reseskildringar!

Lissi