handdator

Visa fullständig version : Sol och bad söder om Athen?


Elizabeth
2006-01-20, 15:59
Vi funderar på om vi skulle kunna flyga till Athen och sedan ta bussen till några av de badplatser, som enligt kartan verkar finnas strax utanför, söderut, Athen. Vi tycker att det skulle kunna vara utmärkt att bo vid stranden, men att ha nära in till Athen för att på så sätt kombinera bad och kultur.
Jag hittade ett par namn på en karta - Eliniko, Voula och kanske Glyfada (om jag inte minns fel).
Är det någon "där ute" som kan ge mig respons på mina funderingar, så är jag oerhört tacksam!
Hälsningar från
Elizabeth

BrittMarie
2006-01-20, 21:36
Ingen dum idé. Bussförbindelserna fungerar väl.

Men varför inte se lite på östra sidan av Attika också? Jag var i Athen för att hitta mitt grekiska hem. Hamnade i Artemis, väldigt nära flygplatsen. Blev helt förälskad i platsen, trots att det var vinter... Nära Aten men ändå lugnt och hav.

Sen hamnade jag på Kos ändå...

Britt-Marie (som inte helt släppt tankarna på Aten och Artemis/Loutsa)

Lissi
2006-01-21, 16:05
När jag firade jämnt för några år sen bodde vi i Varkiza några mil från Aten..Härlig strand fanns där och vi kunde kombinera storstad/badliv! Då hade vi hyrt bil hela veckan så avståndet till Aten blev hanterbart! Bra ide att kombinera!
Lissi

Eirini
2006-01-21, 18:44
Elizabeth skrev: Vi funderar på om vi skulle kunna flyga till Athen och sedan ta bussen till några av de badplatser, som enligt kartan verkar finnas strax utanför, söderut, Athen. Vi tycker att det skulle kunna vara utmärkt att bo vid stranden, men att ha nära in till Athen för att på så sätt kombinera bad och kultur.
Jag hittade ett par namn på en karta - Eliniko, Voula och kanske Glyfada

Det verkar som en bra ide tycker jag om man vill kombinera bad och kultur. Det finns manga strander att valja pa efter kusten och du kommer sakert att bli nojd. Sparvagnen gar regelbundet mellan Atens centrum och Glyfada men det finns aven bussar.

Frappe
2006-01-24, 16:09
Eller varför inte åt andra hållet, Marathon, Nea Makri, Souberi, Mati, Rafina hela den kustremsan är härlig. Bussar som går in till Athen hela dagen!

Annars är min favorit Palio Faliro som ligger innan Glyfada eller längre ner Vouliagmeni.

Camilla

Elizabeth
2006-01-25, 19:44
Tack alla för många idéer!
Vilket prisläge på hotell ska vi inrikta oss på om vi vill bo på en strand på buss/spårvagnsavstånd från Athen?

Är det någon som har tips på ett bra och prisvärt hotell? Vi är inte ute efter lyxhotell, men rent och snyggt och helst frukost. Vi vill bo nära stranden - och nära/hyfsat avstånd till buss/spårvagnsförbindelser.
Bör kanske tillägga att vi är två vuxna - inga barn, som ska underhållas eller bada i pool inte! (Var hittar ni de roliga gubbarna?)

Hoppas på många bra tips!
//Elizabeth

dimitris
2006-02-04, 09:56
När jag firade jämnt för några år sen bodde vi i Varkiza några mil från Aten..Härlig strand fanns där och vi kunde kombinera storstad/badliv! Då hade vi hyrt bil hela veckan så avståndet till Aten blev hanterbart! Bra ide att kombinera!
Lissi

Ja, Varkiza! En härlig stad utanför Aten. Jag rekommenderar Varkiza!

dimitris
Aten

Anna Pernilla
2006-02-04, 11:11
I Voula har jag varit jättemycket då en kompis jobbade där.Helt ok strand.Där finns bla vattenruschbana.Det är dock en betalstrand.Dvs du betalar entré+sen oxå för solstolen.Minns inte hur mkt men ca 2.50€ per sak.I Voula finns väl i stort sett inget i övrigt att rekomendera.I Glyfada däremot finns väl allt,både bra shopping och restauranger.Stranden har jag inte varit på.Varkiza har jag varit 1 gång.Oxå betalstrand.Tyckte den var i stort sett lik Voulas,bara längre att åka till.

Lissi
2006-02-04, 15:25
Varkiza har jag varit 1 gång.Oxå betalstrand.Tyckte den var i stort sett lik Voulas,bara längre att åka till.

När vi var i Varkiza där var det INTE betalstrand på de stränder vi besökte, men det var ju i slutet på säsongen i månadsskiftet september oktober. Det kanske är skillnad i högsäsong. Jag upplevde Varkiza som mycket ,mycket mysigare än både Glyfada och Vouglianemi (Stavning?:confused: )

Lissi

Eirini
2006-02-05, 09:27
Ja, Varkiza! En härlig stad utanför Aten. Jag rekommenderar Varkiza!

dimitris
Aten

Jag haller med dej att det ar en fin strand men vad tycker du om Kavouri? Den har nog mer i min smak. Jag var dar igar och myste i solen med en cappuccino. Dar ar fint aven pa vintern. :)

Jennie
2006-02-06, 15:57
Skulle inte rikta in mig på ställena runt Glyfada, det är ofta betalstränder och smutsigt vatten, med storstadstrafiken dånande precis bakom. För sol och bad skulle jag ta mig lite längre ifrån Athen. Tex Varkiza, Lagonissi...Rafina och Nea Makri är oxå bra förslag om ni tar er österut istället. Det blir lugnare här ute och inte omöjligt att kombinera med storstan efterson bussar går.:)