Logga in

Visa fullständig version : Dubbelrum eller lägenhet?

Milia
2006-01-20, 12:37
Tänkte bara fråga vad alla tycker är bäst. Att bo på hotell i dubbelrum då frukostbuffé ingår eller att bo i lägenhet och sköta allt sådant själv?
Själv har jag bara erfarenhet av att bo i lägenhet. Är det det som är bäst? :)

Elisabet
2006-01-20, 12:41
Tänkte bara fråga vad alla tycker är bäst. Att bo på hotell i dubbelrum då frukostbuffé ingår eller att bo i lägenhet och sköta allt sådant själv?
Själv har jag bara erfarenhet av att bo i lägenhet? Är det det som är bäst? :)Skulle ALDRIG kunna tänka mig att inte äta frukost på min egen balkong! Det är en av de viktigaste stunderna på dagen för mig! Så svaret på den frågan är lätt :)

Milia
2006-01-20, 12:45
Hehe okej. Jo jag känner nog samma sak, ända sedan jag var liten har jag alltid haft som vana att man går upp och äter nybakat bröd från närmaste supermarket på balkongen. Det är ju bara såååå mysigt :)
Men det är kul att höra vad folk tycker. :)

ford prefect
2006-01-20, 12:52
Uppskattar oxå möjligheten att duka upp sin egen frukost på balkongen, sätta sig ned och intaga denna samt se folklivet på gatan nedanför...

(Men går man ut och äta frukosten så slipper man disken efteråt)

//Åke

Gita
2006-01-20, 12:54
Lägenhet - appselut! I kylskåpet kan man ha kall dricka, frukt, grönsaker... Orkar man inte äta lunch/middag ute, så kan man fixa lite soppa eller pasta Carbonara.

Så kan man duka fint för frukost på balkongen, med en blomma från trädgården och på kvällen sitter man där med levande ljus och har egen kall dricka från kylen!

MonicaC
2006-01-20, 13:39
Ett litet tips :

Boka Iris inne i stan på Skiathos. med Apollo.
Där kan man bo i lägenhet men MED frukost som man hämtar på bricka och antingen sätter sig på balkongen eller i trädgården.
det som ingår är te/kaffe , bröd , smör , marmelad och juice

Vi satt hela tiden på balkongen och kunde då utöka den med skinka ,ost och diverse annat smått och gott från kylskåpet och sedan bara gå ner i köket med disken..... perfekt klapp_klap

/ Monica

PO
2006-01-20, 13:43
Vi har övergått till dubbelrum med kylskåp och frukost pga de vansinniga matpriserna i supermarkets på turistorterna. Dessutom är rummen billigare än lägenheterna och att sätta sig vid ett dukat frukostbord är väl inte att förakta?

//PO
-mot strömmen ;)

Gita
2006-01-20, 13:46
Vi har övergått till dubbelrum med kylskåp och frukost pga de vansinniga matpriserna i supermarkets på turistorterna. Dessutom är rummen billigare än lägenheterna och att sätta sig vid ett dukat frukostbord är väl inte att förakta?

//PO
-mot strömmen ;)

Om det är en god frukost, så varför inte? Men kylskåp måste man ha - eller hur?

PO
2006-01-20, 13:59
Men kylskåp måste man ha - eller hur?

Jo kylskåp är ett måste, balkongouzo utan is är en styggelse och pilsnern blir direkt otjänlig som människodricka.

//PO
-Vem behöver pentry när det finns tandborstglas?

Milia
2006-01-20, 14:06
Ja det har jag faktiskt undrat. Finns det glas och sådant i dubbelrummen? För om man har kylskåp så kan man ju fortfarande ta en drink på balkongen men det blir väl svårare om man vill göra sig lite lunchmackor?
Jag vill ju egentligen bo i lägenhet men med tanke på de dyra matpriserna så skulle det var skönt att betala frukost i 2 veckor. Någon som har lite budget tips på hur man löser detta?

PO
2006-01-20, 14:17
För oss fem blir det ca tvåtusen billigare att bo i dubbelrum, med frukost, kylskåp balkong och havsutsikt än motsvarande lgh.
Jag får en hel skottkärra med färdiga lunchmackor för den pengen.

//PO

Kajsa H
2006-01-20, 14:54
//PO
-Vem behöver pentry när det finns tandborstglas?[/quote]

Exakt! :D ;)
Jag bor alltid i dubbelrum med kylskåp och för att kunna fixa egen frukost och ev annat som man behöver bestick o dyl till, så har jag numera alltid med mig bl a bestick, kniv o liten skärbräda, doppvärmare så att jag kan koka thé, osv osv.. Funkar perfekt för mig! :)

Katarina

Rasmus
2006-01-20, 15:26
-Vem behöver pentry när det finns tandborstglas?

Tandborstglas...???
Ahaaaa, jag har under alla dess år undrat varför grekerna envisas med att placera ouzoglasen på toaletten. Ja, ja, nu äntligen trillade poletten ner...
R :eek:
- Bättre rådlös än tandlös...

Milia
2006-01-20, 17:09
Det är iof smart att ta med bestick, skärbräda mm. Men jag tror jag har bestämt mig för att bo i lägenhet. Har hittat ett jättefint hotell i Platanias nu som jag tror jag vill boka. Får se om pojkvännen tycker likadant :)

Kirios
2006-01-20, 20:07
Kan inte tänka mig att missa frukosten på balkongen/altanen. Det är en av dagens höjdpunkter. Vi äter ytterst sällan lunch på rummet och aldrig middag, men alltid frukost. Nybakt bröd, tomater, rödlök och ost från charken är ett måste.

Kirios

Gita
2006-01-20, 20:34
Våra ungar brukar lessna på grekmaten efter ett tag, och så vill de ha något som de känner igen hemifrån. Då är det himla trevligt att ha pentry, så kan man koka en kastrull med spaghetti el dylikt, och så är ungarna tysta ett tag. Dessutom så sparar man pengar på det sättet.

inkfish
2006-01-20, 20:55
. Då är det himla trevligt att ha pentry, så kan man koka en kastrull med spaghetti el dylikt, och så är ungarna tysta ett tag. Dessutom så sparar man pengar på det sättet.

Det kan dessutom bli jäkligt gott, med sås på goda tomater, god lök och fin olivolja:)

Gita
2006-01-20, 21:46
Och en skiva Feta, några oliver, gott bröd, en fin flaska vin. På den egna balkongen, utan stress och "kavajtvång" ;) . Brukar bli fina minnen att tänka på just en sån här kväll...

myssa
2006-01-21, 15:52
Lägenhet = kylskåp fyllt med stora apelsiner att pressa,yogurt köpt över disk(billigare än färdig packad och tusen ggr godare)ortens honung att ringla över,nybakt bröd från bageriet 50 m bort,skinka och ost också inköpt över disk, lägga upp benen på en stol och njuta.:) :)
Åååååååååå vad jag längtar....
myssa i -23.......

Gita
2006-01-21, 20:39
Jag tror att vi kan enas om att det vi behöver är ett rum med bra sängar, balkong/uteplats och ett kylskåp - lägenhet eller rum spelar inte så stor roll.

ramses
2006-01-21, 22:48
Milia, det var du som började tråden. ibland kan det vara svårt att på Kalimera förstå vad som var början när man läser det senaste inlägget. Att vara PK och ha vassa pekpinnar verkar många gånger vara det viktigaste. Har dock blivit bättre efter "nyöppningen", vem minns inte debatten...._B-anana
Handen på hjärtat, alla vi grekfans. Drömbilden av oss själva är väl den fantastiska början på dagen där vi sitter på vår magnifika balkong, som givetvis vetter mot vår alldeles egna vik, som glittrar i blått. vi har allsköns godsaker uppdukade på vårt egna bord, balkongen är givetvis vit med detaljer i blått. det finns inga andra turister på avstånd av ska vi säga ca. 5 km. men, vi kräver en välsorterad supermarket eller egen liten pittoresk bondgård i närheten för att handla våra förnödenheter. Till sak, lägenhet eller rum: studio eller apartment säger jag vad är den skillnaden? Det finns ju ofta kylskåp i både rum och lägenhet, det är det viktiga tycker jag. Svälta har jag aldrig varit orolig för att behöva göra i Hellas. Jag hoppas att jag stoppat nån liten töre i brasan på en ev. debatt. H. Ramses

thomas
2006-01-22, 10:18
dubbelrum, men doppen har jag bytt mot en liten vattenkokare inköpt på kreta för 12 euro. frukost måste intagas på balkongen även lunchen kan med fördel intagas på en skuggig balkong. tänk, sallad ,feta, retsina, melon och en kopp gott pulverkaffe efteråt.
41öar har vi besökt nu på detta sätt
thomasbye_bye

Nora
2006-01-22, 11:06
Jeg syns det er vanskelig å si hva som er best. Jeg syns det kan være veldig fint å spise frokost i resepsjonen, spesielt hvis det er koselige folk som driver hotellet. Da er det sååå trivelig å sitte å spise og slå av en prat, høre gresk musikk og gresk såpeopera på tv i bakgrunn. Et deilig gresk sammensurium.;) Også kommer det jo veldig an på hva slags frokost man får! Så kan man ta med seg kaffen og drikke den på balkongen. Da får man litt av begge deler.:)

IngelaE
2006-01-22, 12:49
Har jag semester så har jag!
Hotelrum med frukostbuffée för mig
Ingen tillagning, ingen disk sen så får man städat varje dag i hotelrum men oftast inte när man har lägenhet..
Nuförtiden finns det ju oftast kylskåp också i varje rum..._B-anana

martinifk
2006-01-24, 19:12
Utan frukost kan jag helt klart rek.bye_bye

inha
2006-01-29, 11:55
Själv har jag bara erfarenhet av att bo i lägenhet. Är det det som är bäst? :)

hej,
båda sätten att bo är lika bra, men roligast är väl ändå att bo i lägenhet och att fixa med maten själv. :) absolut så är det ju upp till en själv vad man känner för och vad man vill ha utav resan.

PO
2006-01-29, 12:37
"Frukost" kan betyda rätt mycket, vi har fått allting från stor buffé med varma omeletter, ägg, olika ostar, skivade tomater, färskpressad juice mm.
- Till en förpackning med smör och en med marmelad , två skivor rostat bröd, en kopp kaffe och en ren askkopp.

//PO

christel
2006-01-29, 17:03
Jag tror att vi kan enas om att det vi behöver är ett rum med bra sängar, balkong/uteplats och ett kylskåp - lägenhet eller rum spelar inte så stor roll.

VAR!!! har du hittat bra sängar i Grekland??

Lissi
2006-01-29, 17:20
VAR!!! har du hittat bra sängar i Grekland??

Det finns på hotel Akropolis House i Aten! Jag har ALDRIG sovit så gott i Grekland som där! Inte skumgummimadrasser utan riktiga med fjädrar i....
Fast DÄR bor man ju inte på sommaren...;)
Förresten hade vi riktigt hyfsade madrasser på Symi i somras också!:D

Lissi

Lissi
2006-01-29, 17:31
Så får vi inte glömma att tråden heter "Dubbelrum eller lägenhet!"
FÖRLÅT!

Lissi

inkfish
2006-01-29, 19:47
Tack Lissi.

Ämnet för tråden är dubbelrum eller lägenhet. Den som vill prata sängar kan gärna starta en egen tråd om det, det brukar ju finnas en hel del att säga om dem.;)

inkfish/moderator

channa
2006-06-02, 16:56
Jag är en sådan där som fullständigt ÄLSKAR hotellfrukostar, så det måste jag ha som tillägg även om jag bor i lägenhet.

Har för det mesta när jag varit utomlands bott i lägenhet, tycker det är praktiskt och bra. Fast nu när vi ska åka till Zakynthos så blev det dubbelrum, dels var det billigare (och då ingick frukost) och de rummen låg visst närmre stranden med:D

SteffTee
2006-06-05, 13:51
Våra ungar brukar lessna på grekmaten efter ett tag, och så vill de ha något som de känner igen hemifrån. Då är det himla trevligt att ha pentry, så kan man koka en kastrull med spaghetti el dylikt, och så är ungarna tysta ett tag. Dessutom så sparar man pengar på det sättet.

Spagetti finns väl på varenda taverna!

Över till frågeställningen om lgh/rum;
**Rum med kylskåp, tack
**Frukost på bygatan, tillagad och klar
**Sen eftermiddagsdrink på balkongen på htlrummet medans kidsen sover middag
**Nattöl i månskenet på balkongen

Ioslina
2006-06-05, 15:02
brist på glas någon gång? ta en tom vatten flaska, skär eller klipp upp den! vips så har du ett rejält glas......(botten delen alltså på flaskan!) vill ni ha typ ett "finare", (vin/champagneglas)...så tar ni över delen på flaskan, fast den kan inte ställas ner förstås.
fast visst finns det fler som gjort så i grekland?? vi var flera tjejer som bodde på ett rum, som endast innehöll 4 sängar, inget annat, inget pentry med porslin/glas........ som man tager vad man haver!