handdator

Visa fullständig version : Hyra bil eller moppe!!


Måddan
2006-01-20, 13:07
Hejsan! Ska till Samos i juni, vi är 2 vuxna och 2 ungdomar(14 o 18 år), vi ska bo i Votsalakia hotell Mando. När vi var på Poros 2004 hyrde vi moppar o tyckte att det var helt underbart, åkte runt den lilla ön och även över till fastlandet och gjorde utflykter varje dag.
Undrar nu hur ser det ut på Samos, vilket är bäst moppe el bil och vet nån vad det kan kosta, på Poros betalade vi 90 euro för 3 moppar för en vecka.
Ha de bra i snöyran! bye_bye

J&C
2006-01-20, 14:17
Jag gillar inte direkt att köra moppe, så jag råder dig givetvis att hyra bil! :) I bilen kan ni alla sitta och prata med varandra när ni är ute och åker, ni får enkelt med er alla grejer (kläder, handdukar, dricka m.m.) och det är inte särskilt dyrt. Det är dessutom rätt skönt att sätta sig i en sval bil efter en varm dag ute på vift.

Samos är dessutom rätt "bergigt" med mycket backar, antar att mopederna klarar av det, men nog lär det bli lite segt med 2 pers på.

En liten bil kostar c:a 200 euro per vecka.

Lotta E
2006-01-20, 17:02
Håller med att bil är det bästa på Samos! Bilen har jobbigt att komma upp för vissa backar! Vi hade bil i 3 dygn. Det kostade inte mycket med Apollo, 700,-. Hur smidigt som helst. De kom och lämnade bilen på hotellet.

Vi bodde också på Mando. Jätte bra länge. Helt perfekt tyckte vi. Ägarinnan äger även sovinir affären som ligger precis brevid. Man kan hyra solstolar på stranden billigt av henne också.

Lotta

J&C
2006-01-20, 19:37
Jag skrev i ett annat inlägg att vi inte kommer att åka på fler semestrar utan att ha bil hela vistelsen. Frihetskänslan det innebär gjorde att semestern kändes ännu mer lyckad. Man måste ju inte köra bil överallt bara för att man har den dock...

Smidigt var det med. Vi hade bokat den hemifrån, så representanten stod och väntade på oss på flygplatsen med en skylt med vårt namn. Bara att hänga på till parkeringen utanför och skriva en kråka på ett papper, betala vad det kostade och sedan fara iväg. Det tog c:a 5-10 min efter att vi hittat våra väskor på rullbandet tills att vi satt i "vår" bil på väg till hotellet.

Lika smidigt på hemvägen, bara parkera utanför flygplatsen, ta väskorna och bara låta bilen stå där. Klart.

Så jag kan inte annat än att rekommendera hyrbil, om inte annat så för att slippa tjafsa med bussar eller taxi på flygplatsen... :)

Någon ordinär charterresa åker vi nog aldrig på mer, inte en sådan som innebär att man får sitta och vänta på flygplatsen i en varm buss (som inte är igång => AC:n är inte gång) innan man till slut kommer iväg mot hotellet (som givetvis är det sista av 7 stycken andra). Det är ju världens enklaste sak att boka flygstolar + boende själv.

Kalimera
2006-01-21, 12:00
Undrar nu hur ser det ut på Samos, vilket är bäst moppe el bil
Samos är en stor ö så bil är säkert att föredra för många. Dock inte för mig som hellre åker moped, oavsett hur stor ön är. Inte ens på Kreta hyr jag bil. Jag har åkt runt hela Samos på moped, och det utan problem, det tar längre tid, men vem har bråttom på semestern.

CarinaN
2006-01-21, 15:30
Håller med. För oss är det moped som gäller, på Kreta och överallt. Det är så lätt att stanna till var som helst för att t ex ta ett foto och man vågar sig in på små, smala vägar utan att behöva riskera att det kan bli svårt att vända om. Har man små barn är naturligtvis bil att föredra, men så fort de blir lite större går det fint att ha dem med bak på moppen. Numera reser vi utan barn, så det är ingen tvekan om vilket fordon vi väljer.

Carina -moppefantast

Lissi
2006-01-21, 16:02
Jag håller med om att moppe är härligast att hyra, vi hyr nästan aldrig bil...men med 2 så stora barn bakpå vespan /moppen blir det tungt om ni ska högt upp i det kuperade landskapet,eftersom 18-åringen vad jag förstått INTE får hyra och köra själv..Just Samos är också en av de öar där det händer flest olyckor med vespa/motorcykel.. När vi var på Samos en vecka för många år sen (vi kombinerade en vecka Patmos med en vecka Samos) ångrade vi oss faktiskt att vi inte hade bil för då hade vi hunnit se mer!
Det beror ju på hur mycket av Samos ni vill se....

Lissi - som skulle hyra bil om jag åkte till Samos igen.

Måddan
2006-01-21, 22:55
Tack för alla råd, som det ser ut nu så lutar det nog åt bil så att vi ska hinna se så mycket som möjligt! Men senare i aug-sep ska vi åka utan barn och då blir det moppe tror jag, funderar på Karphatos då.
Tar tacksamt emot alla tips ang Samos så att vi inte missar nåt jättebra!!
Hej sålänge _B-anana

Mikke
2006-01-21, 23:12
....vikken bra idé!!
Hugg billetter till Karp meresamma....:D
Mikke

Måddan
2006-01-22, 12:59
Ni som hyrt bil, bokade ni hemifrån eller på plats?

Kollade vår nedräknare....129 dagar.....vill bara att tiden ska gå fort, särskilt nu när det e så kallt -12', men men visst e de en fin dag!

Ha de bra!klapp_klap

J&C
2006-01-22, 13:33
Vi hyrde hemifrån för att kunna ha bilen klar på flygplatsen.

Kashmir
2006-02-10, 07:05
Hejsan! Ska till Samos i juni, vi är 2 vuxna och 2 ungdomar(14 o 18 år), vi ska bo i Votsalakia hotell Mando. När vi var på Poros 2004 hyrde vi moppar o tyckte att det var helt underbart, åkte runt den lilla ön och även över till fastlandet och gjorde utflykter varje dag.
Undrar nu hur ser det ut på Samos, vilket är bäst moppe el bil och vet nån vad det kan kosta, på Poros betalade vi 90 euro för 3 moppar för en vecka.
Ha de bra i snöyran! bye_bye
Hejsan!
Jag ska åka till Samos i juli och har hyrt bil hemifrån. Vi betalar 210 € för en vecka, med AC. Kanske lite billigare utan. Bilen står på flygplatsen när vi kommer och vi lämnar den där. Vet inte om det är ett billigt pris, men det var i alla fall billigare än resebyråns veckopris, så vi "högg" på detta istället:)
Vi hyr via ett lokalt bolag som heter Yes.

J&C
2006-02-10, 07:27
@Kashmir: Runt 200€ för 1 veckas hyra är väl ungefär vad de flesta priser ligger på (+/- någon tia kanske). I alla fall enligt mina efterforskningar...

Kashmir
2006-02-10, 07:50
@Kashmir: Runt 200€ för 1 veckas hyra är väl ungefär vad de flesta priser ligger på (+/- någon tia kanske). I alla fall enligt mina efterforskningar...
OK! Då vet jag att det inte är allt för mkt jag betalar i alla fall:)
Orkade inte sitta o leta biluthyrare efter all tid jag la ner på "boendestudierna" innan jag bestämde mig för var på Samos vi ska bo och därefter vilket hotell vi ska bo på:)
Han som vi hyr bilen av har i alla fall varit bra att ha kontakt med - så nu får man bara hoppas det funkar när vi väl är på plats, men det gör det säkert:)

J&C
2006-02-10, 14:24
Säkert inga problem, för oss har allt som har med Samos att göra funkat skitbra, vilket inte varit fallet på alla andra resmål... Han som har Yes är väl holländare har jag för mig, så engelskan är ju bra (som för alla andra holländare). Iofs så är väl grekerna i allmänhet hyfsade på engelska, man kan ju i alla fall kommunicera med dem eftersom de är villiga att försöka hjälpa till. Vilket inte heller varit självklart i andra länder...

Men som sagt, det är skitsmidigt att hyra/lämna på flygplatsen, som för övrigt är den fräschaste jag sett i Grekland. Nu låter det som om jag är anställd av grekiska turistbyrån motsv.

Marianne J
2006-03-26, 21:57
Den där holländaren - menar du killen i Phytagorian, Patrick? Honom var vi ute och seglade med en hel dag. Jättetrevlig bekantskap! Vi har hyrt av honom tre gånger. Men han äger inte stället utan är anställd. :) Håller med om att flygplatsen är ett föredömme vad gäller fräschhet. :pSäkert inga problem, för oss har allt som har med Samos att göra funkat skitbra, vilket inte varit fallet på alla andra resmål... Han som har Yes är väl holländare har jag för mig, så engelskan är ju bra (som för alla andra holländare). Iofs så är väl grekerna i allmänhet hyfsade på engelska, man kan ju i alla fall kommunicera med dem eftersom de är villiga att försöka hjälpa till. Vilket inte heller varit självklart i andra länder...

Men som sagt, det är skitsmidigt att hyra/lämna på flygplatsen, som för övrigt är den fräschaste jag sett i Grekland. Nu låter det som om jag är anställd av grekiska turistbyrån motsv.

seaside
2006-04-01, 23:08
Vi har varit ett antal gånger på Samos. Boendet har varit inne i Samos stad bl.a. Samos hotell där vi har bott mycket bra. Det är mer avkopplande att bo där för det är inte så mycket turister utan mer greker. Vi har alltid scooter när vi tar oss runt på öarna i Grekland. På Samos går det hur bra som helst att scoota runt ön. Upplevelsen av dofter mm. är underbar. Dofterna är annorlunda i en bil där svetten sätter sin prägel på innemiljön.Njut åk scooter/moppe.