handdator

Visa fullständig version : Kalo mina ! (Bra månad tillönskas )


lugnagatan
2011-12-02, 13:54
Den första december blev strålande vacker, och ett jaktplan kom på låg höjd flera gånger över Chania vid middagstid, och då gav jag mig ut. Förstod att jag måste ha missat flagghissningen på venetianska fästningen. Dagen då Kreta blev en del av Grekland. Där vajade också fyra stycken stora historiska flaggor i blå och röda färger.
Jag undvek helt gatloppet "demonstrationsgatan" ner till centrum, eftersom det kunde bli demonstrationer denna strejkdag, och tog ner över Kum Kapis strand och till gamla hamnen. Det var oväntat lite folk ute.
På postkontoret dagen innan satt en stor affich med handskrivet klockslag för samlingen framför rådhuset. Det var mest offentliganställda som skulle strejka. Jag fick iväg ett brev till försäkringskassan i Visby, "i sista stund", dom vill ha ett riktigt brev med den nya adressen. Det känns säkrast att få posten direkt hit och försöka komma med i IKA. Allting går om man bara tar processen steg för steg.

Det har varit mycket med praktiska saker att göra, och den rätta semesterkänslan håller sig tillsvidare borta. Var hos den nationella polisen och pratade. Dom vill ha en dokumentering hur jag lever här och försörjer mig. Nu är det så att uppehållstillstånd efterfrågas allt mindre, men jag har för mig att IKA vill se tillståndet om jag går dit för att ansluta mig.
Min "försörjning" är ju att gå till bankomat, och hur ska det dokumenteras? Någonting inträffade emellertid som satte en käpp i hjulet för detta "konstiga" sätt att leva. Banken i Sverige meddelade att kortet hade spärrats, för att ett misstänkt uttag hade gjorts i latinamerika.
Som väl var hade jag bara lite pengar kvar på kontot, men det hade tagits ut. Och inga kontanter hade jag på lager hemma. Vänliga anhöriga skickade pengar från Sverige. Det tog bara ca 20 min från det att jag skickat sms till min bror i Stockholm, till det att jag kunde gå och hämta ut kontanter i luckan nere i hamnen. Och efter en vecka kunde jag hämta ut ett brev med nytt bankomatkort på posten i Chania. Banken skickar nämligen till min gamla adress i Sverige och därifrån skickades det hit. Banken har nu ersatt det förlorade beloppet.

Det finns inget säkert sätt att skydda sig mot skimming än att kontrollera bankomaten mycket noga, och undvika uttag om man känner sig minsta osäker. Trots att jag inte använt kortet vid köp eller lämnat det till någon, och bara går till bankomater som jag uppfattar som säkra, så inträffar detta. Ligorna är mycket skickliga att anbringa utrustningen på bankomaten. Vid något tillfälle tog jag inte på mig läsglasögonen vid uttaget, och i samband med nationaldagen vandaliserades bankomater, och då gick jag ett par gånger till bankomaten inne i saluhallen.
Jag har också varit mycket misstänksam mot människor som kan ha varit inne i min lägenhet. Ingen av dom kan dock ha sett eller fått reda på pin-koden. Pin-koden måste fångas optiskt med en liten minikamera som anbringas på bankomaten.
Dom som ligger bakom det här är inga trashankar som sitter i parken 1866 eller framför saluhallen, det är folk med dyrare levnadssätt, bor på hotell , har bil, är propert klädda.
Under sommaren lyckades polisen på Kreta nysta upp ett bulgariskt nätverk, som var här och skimmade i dom tre större städerna. Och vid en rutinkontroll fann man skimming-utrustning i en bil tillhörande några rumäner på genomresa.
Men skimmingen fortsätter alltså.

Dom som kastar röd-färg-burkar mot bankomater är en grupp som kallar sig "gyllene morgon", och har en symbol med ett spegelvänt rött hakkors omgivet av en lagerkrans. -Ett bankomatfritt samhälle ? ! Hur ska det gå ? Vart ska alla öststatsligor ta vägen ?
(Gruppens tillhåll är på gatan Tzanakaki, där dom fortfarande skyltar öppet både med symbolen och rödfärgen. )

Söndagen den 20 november var det väldigt många som gick till kyrkan och måndagen var helgdag. Det var något med Jungfru Maria. Det verkar vara något av en kvinnodag här. Bilden är från en tv-upptagen mässa på söndagen.

http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20november%202011/eden/SANY2048.jpg

Efter "regntidens" början frodas Björnkloörtens vackra blad som ogräs i planteringar och trädgårdar.


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20november%202011/eden/SANY2062.jpg


Det är den tagglösa formen. På landsbygden under torkan ser man bara den taggiga formen.

Jag kan inte låta bli att trollbindas av zucchinins guloranga blommor, här förvildad ut på trottoaren .


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20november%202011/eden/SANY2040.jpg

Det bortglömda Edens lustgård återfunnen ! Lägg märke till hur ormen gått och blivit grön !


http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20november%202011/eden/SANY2027.jpg

Masse
2011-12-03, 01:35
Skönt att det ordnade sig för dig med kort och pengar.
Tjusig succiniblomma! Men jag hade för mig att de brukar vara betydligt mindre. Är det vanligt att de är så här stora?

:) Mats

lugnagatan
2011-12-03, 11:14
Tack. Det finns olika varianter , och inte minst olika namn - squash, corgette, zucchini - men dom blommor jag sett hittills har varit sa har stora. I tradgarden pa nasta bild finns ett virrvarr av rankor och gurkvaxter, som ju zucchini ar. Vet nagon vad den langa grona slangformiga frukterna som hanger i tradet ner pa marken ?

Zappa
2011-12-03, 13:09
Vet nagon vad den langa grona slangformiga frukterna som hanger i tradet ner pa marken ?

Ser ju ut som sådan torkad ihålig sak som går att köpa i diverse kosmetika/kroppsvårdsaffärer för att skrubba kroppen sin. Kommer inte ihåg vad den heter dock... :o

bye_bye
/Zappa

karinafp
2011-12-03, 13:38
Ser ju ut som sådan torkad ihålig sak som går att köpa i diverse kosmetika/kroppsvårdsaffärer för att skrubba kroppen sin. Kommer inte ihåg vad den heter dock... :o

Det är sjögurkor, och de växer inte på träd. ;)

Karin

Zappa
2011-12-03, 13:56
Det är sjögurkor, och de växer inte på träd. ;)

Karin

Oupps... :o

Har ingen större erfarenhet. Men det framgår väl ganska tydligt flabb_flab

:cool:
/ZZZ

Eva i Aten
2011-12-03, 14:21
Verkligt bra service från banken måste jag säga! Toppen att det ordnade sig så snabbt och att banken ersatte de stulna pengarna också!
Ha en fin Adventshelg!

Eva L
2011-12-03, 22:30
Verkligt bra service från banken måste jag säga! Toppen att det ordnade sig så snabbt och att banken ersatte de stulna pengarna också!
Ha en fin Adventshelg!

Det gör alla svenska banker vid skimming. Normalt ska man få sitt nya Visakort inom 48 timmar.

Eva

lugnagatan
2011-12-04, 10:33
Här är en närmare titt på den gröna ormen (frukten). Vad heter den ?

Det är en slingrande växt som klättrar upp och ned i trädgården.



http://i1202.photobucket.com/albums/bb372/lugnagatan/Kreta%20november%202011/eden/SANY2025.jpg

Lissi
2011-12-04, 10:53
Tack för ytterligare fin rapportering.
Det är sårbart med all elektronisk hantering av våra pengar.
Otäckt med skimmingen...Själv råkade jag ut för att mitt kort blev spärrat av min bank för någon som hade handlat på samma ställe som jag hade blivit utsatt för skimming och då spärrades alla kort som använts i samma automat...Det tråkiga var bara att jag inte meddelades utan kortet blev bara oanvändbart ett dygn innan jag fick besked från banken. Då fick man nästan panik ett tag. men allt löstes och inga pengar var borta. Det gäller verkligen att slita lite i alla lister och se att allt ser ok ut vid bankomaten samt att alltid hålla handen för när man slår sin kod. I Grekland betalar vi aldrig med kort utan har kontanter..

VI väntar ivrigt på flera vardagsrapporter..:D

Lissi

Eva L
2011-12-04, 11:42
Lissi har du lämnat ditt mobilnr till banken brukar gå att göra via internetbanken. När banken spärrade två av mina kort när det var skimming på COOP fick jag sms från banken i ungefär samma veva som korten spärrades.

Eva

Lissi
2011-12-04, 11:58
Jag tror att banken har mitt mob nr..det lämnar man ju alltid tillsammans med adressuppgifterna, men något sms fick jag inte.

Lissi

Bo Andersson
2011-12-06, 18:05
Kalo mina på dig med!

Visst är det förskräckligt att systemet är så sårbart. Och ändå vill dom ha ett pengafritt samhälle. Man får ju verkligen ha läsglasen på sig och var uppmärksam vid automaterna.

Ja, den "gröna ormen" ser ju onekligen lite läskig ut. Undrar vad det kan vara för något?

Vi längtar verkligen tillbaka till Kreta, speciellt nu när det kommit några snöflingor och termometern går ner mot 0 och där undet. Burrrrrrrr!!!

Hoppas vi ses till sommaren!
God jul och gott nytt år!
Bosse å Lisa

lugnagatan
2011-12-07, 11:18
Kalo mina på dig med!

Visst är det förskräckligt att systemet är så sårbart. Och ändå vill dom ha ett pengafritt samhälle. Man får ju verkligen ha läsglasen på sig och var uppmärksam vid automaterna.

Ja, den "gröna ormen" ser ju onekligen lite läskig ut. Undrar vad det kan vara för något?

Vi längtar verkligen tillbaka till Kreta, speciellt nu när det kommit några snöflingor och termometern går ner mot 0 och där undet. Burrrrrrrr!!!

Hoppas vi ses till sommaren!
God jul och gott nytt år!
Bosse å Lisa
Kala! Kala!

Ormen måste vara en gurkväxt, av dom former som kallas flaskkurbits och kalebass, av vilka det finns många former.

Här strålar solen efter ett regn med åska och det känns ganska varmt. Hoppas vi ses nästa år igen.

God fortsättning!
Stefan