handdator

Visa fullständig version : Väntan i Pireus


CH
2006-01-20, 09:28
Hej

Jag skulle vilja ha lite tips från er alla som åkt båt från Pireus. Vi kommer att ha en eftermiddag att fördriva i Pireus medan vi väntar på båten. Vi är flera familjer med sammanlagt 7 barn i åldrarna 3 till 10 år. Finns det någonstans på färjeterminalen där man kan lämna sitt bagage i säkert förvar? Jag fick tips om en småbåtshamn i Pireus (Zea?) som ska vara trevlig där man kan äta lite mat osv, men på kartan över Pireus ser det ut att vara en bit att gå. När vi nu har en liten stund över vore det kul att se lite av Pireus (eller...?). Vad brukar ni hinna/orka med?

/CH

JanssonJunior
2006-01-20, 11:11
Pireus är ju inte den trevligaste platsen i Grekland, men fördriva tid går alltid. Jag har aldrig rest med barn, så från det perspektivet har jag inga erfarenheter. Men, det går att låsa in/förvara bagaget säkert på flera biljettkontor och även på en servering. Detta är att rekomendera.
Det finns flera mathak att sitta och fördriva tid på och möta upp andra luffare att snicksnacka med. Tiden går oftast fortare än men tror, även i Pireus.

Hälsningar

Eirini
2006-01-20, 11:29
Jag haller med om att farjeterminalen inte ar sa trevlig sarskilt om ni reser med barn. Ni kan ta buss 904 fran tagstationen ett par hallplatser och aka upp mot Pireus stora Platia dar det finns cafeer och langre ner mot Microlimani finns affarer och man kan ga efter strandprommenaden. Ett annat alternativ ar att ta taget in till centrum och ta en fika vid Thissio eller Monastiraki. En promenad i Parken bakom President palatset kan passa bra for en barnfamilj. Dar finns skugga och djur att titta pa. Aven ett mysigt cafe i en del av parken.
Det hela beror ju pa hur manga timmar ni har att vanta, men packningen kan ni lamna in pa forvaringen i Pireus.

CH
2006-01-23, 08:44
Hej

Tack för era svar. Vi har ca 4-5 timmar att spendera i Pireus (eller ev Athen). Bara det finns ett säkert ställe att lämna bagaget så är det lättare att ta sig runt. En park med skugga där barnen kan springa av sig en stund låter jättebra tycker jag.

CH

lemon
2006-01-23, 10:18
Kolla vid biljettköpet när ni har möjlighet att kliva ombord på färjan. Vi upplevde det skönt att kliva på färjan och ta bra platser på soldäck för att därifrån, på behagligt avstånd, sitta och titta på livet i det tämligen stökiga Pireus.

/Magnus

Ann
2006-01-24, 15:11
Hej
Vi brukar alltid fråga på biljettkontoret om vi får sätta våra ryggsäckar där, och det går alltid utmärkt!
De biljettkontor vi brukar anlita ligger vägg i vägg med matställena.
Lycka till!
Ann