handdator

Visa fullständig version : En liten vandring på Tilos


sjöborren
2011-11-27, 19:52
Text och bild: sjöborren.

September 2011.

En morgonvandring på Tilos



Klockan visar 06.00 när jag och min man kliver ut i det grekiska mörkret, så kompakt att jag har svårt att urskilja Jim – en engelsman och fågelskådare - som väntar utanför hotellet. Tillsammans ska vi vandra upp till Agíos Ioánnis den lilla kyrkan/kapellet en bit upp i bergen ovanför staden Livadia. Vi vill se solen stiga upp och förhoppningsvis se även några av öns cirka 200 fågelarter.

Vi följer den långa strandpromenaden där gatlyktor visar vägen, ett pärlband av ljus som snart kommet att försvinner upp bland bergen. Plötsligt vandrar vi i mörker; vägen blir brantare och brantare, stegen tyngre och tyngre.
-You can rest if you want, säger Jim. Men jag är rädd att solen ska hinna före oss så jag fortsätter men inser snart att jag måste vila. När jag stannar en tredje gång ser jag att gryningsljuset hunnit ifatt oss.

Kyrkan ligger på en platå omgiven av hav, berg och raserade stenmurar som en gång kanske höll de nu fritt strövande getterna på plats. Ett moln ligger över berget där solen går upp, men snart kikar solstrålar fram bakom kyrkan där vi står redo med kikare och kameror.

Känner mig som en jägare på pass när jag lyfter kameran med teleobjektivet i väntan på att få se örnen sväva fram över bergskammen. Men det enda jag ser är några getter som promenerar längs stenmuren och det enda jag hör är ett fräsande ljud från el-stolpen en bit bort.
- I see a chuckar, säger Jim plötsligt. Slöjor av gryningsljus som dröjt sig kvar gör att jag har svårt att upptäcka den grå-brun-spräckliga bergshönan. Men så får jag syn på några som promenerar längs stenmuren … och in i kameraobjektivet.
-Did you got a shot? frågar Jim. Jag nickar.

Två timmar senare lämnar vi Agíos Ioannis, Jim med kurrande mage, min man och jag med bergshöns och blåtrastar i kamerorna. På vägen ner stannar Jim vid ett träd och visar oss minnestavlan över en kvinna. Berättar att hon tyckte platsen var den vackraste på ön. Försiktigt närmar jag mig trädet som står vid branten ner mot havet. På en åldrad trädstam sitter en blå minnestavla där jag läser: Her spirit lives on in this beautiful place. Under grenarna som sträcker sig ut över branten ser jag havet och Livadia.

Några meter längre bort ser jag en skulptur som påminner om en trollslända på väg ut över havet. Jag tänker på gårdagens möte med trollsländan som välvilligt poserade framför min kamera, inte långt härifrån. Under den sista biten av vår vandring kan jag inte låta bli att tänka på kvinnan och på trollsländan, på deras korta liv. Och på trollsländans symbolik: odödlighet och pånyttfödelse.

Monica P
2011-11-27, 19:59
Fint fångat!

KR
2011-11-28, 00:18
Så härligt!
//
KR

Kalimera
2011-11-28, 10:33
Trevlig läsning! Visst är det något speciellt med Agios Ioannis!

Kul att ni såg berghöns, det är väldigt söta. De har aldrig setts i Sverige, bara en sån sak. ;)

Annki
2011-11-28, 11:00
Tack Sjöborren för trevlig läsning och fina foton....det kändes nästan som om jag vore där. Jag älskar de tidiga morgnarna på Tilos och går ofta ut på promenad vid 6-7-tiden på morgonen. Kryddofterna från bergen då det sista av natten ännu ligger kvar i luften är då nästan bedövande starka, och att sedan se solen sakta stiga upp bakom berget......det är nog det vackraste jag vet.
Jag hoppas också att få se de små bergshönorna någon gång, får kanske ge mig upp till Agios Ioannis någon morgon. Vi lyckades i alla fall få se den här fina silverhägern i våras:

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1030735-Kopia.jpg

sjöborren
2011-11-28, 11:07
Janne! Agíos Ioánnis var för mig en magisk plats dit jag kommer att återvända. Tyvärr var september ingen bra månad för att se fåglar. Korten på bergshönsen blev inte bra. Gryningsljuset, att fåglarna hade samma färg som stenmurarna, att jag hade ett dåligt objektiv var några av orsakerna. - fotografen var det inget fel på. ;) Jag ska se på korten igen ... En suddig bergshöna är kanske bättre än ingen alls? :rolleyes:

Vi såg några örnar sväva över oss men tyvärr för högt upp. Och den dagen jag såg de stora fåglarna sväva ovanför stranden låg kameran på hotellrummet. Kråkor därmot fanns det gott om.

sjöborren
2011-11-28, 11:19
En liten fråga ... Hur gör jag för att få in ett kort - missade - mellan två befintliga kort i albumet. Det är kortet där jag ser Livadia under trädets grenar. Och det måste ligga just där!

Tack alla snälla vänner! Och jag håller med dig Annki; tidig morgon på Tilos just som solen går upp ... svårt att beskriva, måste upplevas.

bye_bye

Birgitta63
2011-11-28, 11:27
Morgonstund har guld i munn , det stämmer in så så bra med din morgon .
Vakna tidigt en morgon i Grekland och bara känna just det fina man upplever .Bilder kan man ta till tusen och åter tusen samt sen njuta av härligheten .
Fint du skrev.
Birgitta

Annki
2011-11-28, 11:30
En liten fråga ... Hur gör jag för att få in ett kort - missade - mellan två befintliga kort i albumet. Det är kortet där jag ser Livadia under trädets grenar. Och det måste ligga just där! Jag tror inte man kan ändra ordningen på fotona, tyvärr. Man måste nog lägga dem rätt från början om jag minns rätt.

Ann-Kristin bye_bye

sjöborren
2011-11-28, 11:38
Skojar du! Om du visste hur många gånger jag börjat om ... snyft_drop

Tobbe S
2011-11-28, 13:43
Härlig läsning och fina bilder, ger verkligen inspiration inför vårens resa till Tilos.
Blåtrast som din bild visar, har också förirrat sig till Sverige vid 3 tillfällen, senast 2008 på Lilla Karlsö.

. Vi lyckades i alla fall få se den här fina silverhägern i våras:

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1030735-Kopia.jpg

Den heter Silkeshäger, en vacker fågel som är ganska vanlig i Grekland.

Tobbe

Annki
2011-11-28, 13:57
Den heter Silkeshäger, en vacker fågel som är ganska vanlig i GreklanJo det vet jag ju, av någon anledning blev det silver istället för silkes. flabb_flab

Ann-Kristin bye_bye