Logga in

Visa fullständig version : Feta grekiska barn

Alala
2011-11-24, 11:20
Läste just att Grekland enligt OECD:s statistik har de fetaste barnen. Tja, medelhavsdieten lär ju vara hälsosam, men i dagens läge äter de kanske inte riktigt enligt traditionerna. :( Antar att det blir för mycket kakor och annat sött och det är därför de är feta, vad tycker ni andra?

/ Anne

yvonne
2011-11-24, 12:28
Läste just att Grekland enligt OECD:s statistik har de fetaste barnen. Tja, medelhavsdieten lär ju vara hälsosam, men i dagens läge äter de kanske inte riktigt enligt traditionerna. :( Antar att det blir för mycket kakor och annat sött och det är därför de är feta, vad tycker ni andra?

/ Anne

Ja det är nog inte många som äter den hälsosamma medelhavsmaten här längre. Tyvärr är det nog så att dagens unga mödrar tar till den lätta vägen när det gäller utfordring av sina barn, såsom pizza, giros och friterad potatis. Och har man sen ingen mamma el.svärmor i närheten som lagar bättre mat, så får det bli som det blir.

Yvonne

Eva L
2011-11-24, 12:34
Grekiska barn har varit feta länge även sen före krisen. Finns lite olika teorier om varför men grekiska barnläkare brukar säger att de äter för mycket godsaker, för mycket söta kakor samt matas i tid och otid. Barn i medelhavsländerna ammas betydligt kortare är barn i nordeuropa vilket också kan öka risken för fetma. Färdiga produkter för spädbarn är också sötare än de vi har i Sverige.

Eva

Monica P
2011-11-24, 12:47
Har nån hört talas om "nödårsbeteende" - folk som haft det hemskt under en tid vill gärna ha mycket mat i skafferiet och äter mer än de behöver när de äntligen kommer åt...precis så bär sig en del gamla damer åt här, damer som i övrigt är välbalanserade och fullt normala. Jag kan tänka mig att åtskilliga barn har en sån Jaja, dom där som springer efter barnen med tallrik och sked och trugar dem att äta...

Louisa
2011-11-24, 18:52
Ja det dar med jajan som alltid oroar sig for att barnen inte ater tillrackligt och matar dem i tid och otid ar ju en klassiker. Jag hade sjalv en san och min mans mamma (och aven hans pappa for den delen) haller hela tiden pa sa med min mans systers barn. Vi och min mans syster far alltid forsoka hindra dem fran och ge barnen sotsaker eller glass innan maten till exempel. Och efter maten blir det efterratt. De haller pa sa for just som Monica sa sa hade de sjalva det fattigt under sin uppvaxt och ofta inte hade tillrackligt att ata sa jag kan forsta dem. Men det ar sa klart valdigt daligt for barnen.

Sen beror det tror jag mycket pa att de ater sa mycket friterat, och mycket vitt brod ater de ocksa och sen att de ocksa ater mycket kott kan ocksa spela in tror jag.

Fast om jag ska vara arlig sa tycker inte jag att grekerna ar sa tjocka i allmanhet? Jag ser iallafall inte sa manga. Jag bor i och for sig i Aten och jag kan tanka mig att det ar fler overviktiga manniskor pa landsbygden och i byarna, just for att familjen och slakten i allmanhet bor narmare varandra dar och det brukar finnas en jaja eller en mamma som lagar mycket mat. Det ar lite lattare att halla vikten nar man bor i stan langt bort fran jajan i byn ;). Jag sjalv ar ett levande exempel pa hur mycket man kan ga upp i vikt efter bara tva dagar i byn med svarmorsmat..snyft_drop

Monica P
2011-11-25, 06:23
[quote=Louisa;). Jag sjalv ar ett levande exempel pa hur mycket man kan ga upp i vikt efter bara tva dagar i byn med svarmorsmat..snyft_drop[/quote]

:D:D:D:D

Netwolf
2011-11-25, 08:02
Ja det dar med jajan som alltid oroar sig for att barnen inte ater tillrackligt och matar dem i tid och otid ar ju en klassiker.

Jag kommer ihåg min egen farmor från min barndom. Hon, som var född statare, var alltid mån om att vi barn skulle få äta oss mätta.
"Herregud, pojke! Eten nu, annars svält du ihjäl!" var ett mantra.
Man fick stadiga portioner, som hade gjort en skogshuggare mätt. Efteråt fick man alltid den sedvanliga apelsinen, till efterrätt. Inte orkade man som proppmätt unge äta något godis sen, men det tror jag min kluriga farmor hade räknat ut. :)

Lite OT, men ändå.

/Netwolf

Admirala
2011-11-25, 13:23
Enig med det som er sagt her - søte kaker, junk food, besteforeldre som stapper mest mulig mat i barnebarna osv. En gresk venninne forteller at hennes yiayia pleide å komme til skolegården hver eneste dag med en tiropita (ost i filodeig) til henne, og ikke vet jeg hvor mange kalorier en tiropita inneholder, men det er nesten hele dagsbehovet for meg ;)

For et års tid siden leste jeg i Athens News at den såkalte "middelhavsdietten" egentlig er ganske kaloririk, den inneholder jo mye olje, fete oster etc., men det var ikke farlig i "gamle dager", da folk stort sett beveget seg mer, enten de arbeidet på åkrene eller måtte gå (altså ikke kjøre bil) der de skulle.

At fast-food-forbruket har økt er jo også et faktum, men det viser seg, igjen i følge Athens News, at fast-food er en av de tingene grekerne spiser betydelig mindre av etter at den økonomiske krisen var et faktum.

Eva L
2011-11-25, 14:03
Dagens medelhavskost är nog ganska energität som Admirala säger och den ökade läskedrycksförbrukningen bidrar säkert också till problemet.

Jag pratade en del med en grekisk mormor i ungefär min ålder vid en av mina resor och hon höll igen på sötsakerna till sitt barnbarn och var väldigt intresserad av hur vi gjorde i Sverige. Hennes barnbarns farmor hade ett konditori så de var inte helt överens om vad som var lämpligt att stoppa i den lille.

Eva

Monica P
2011-11-25, 14:59
Hennes barnbarns farmor hade ett konditori så de var inte helt överens om vad som var lämpligt att stoppa i den lille.

Eva

Jojo. Jag växte upp i ett jordbrukarhem med helfet mjölk och lagad mat tre gånger om dan + kaffe med bullar och te med mackor däremellan... Så klart att jag ansågs som mager (snarast matled) och blev uppvisad för provinsialläkaren som bara gapskrattade...mamma muttrade hela vägen hem, minns jag.

Kalimera
2011-11-25, 17:03
Äter grekiska barn frukost? Föräldrarna gör det ju oftast inte. Det är inte sällan man ser barn på väg till skolan med en påse chips i näven.

Smultron
2011-11-25, 17:41
I våras gick det en serie om övervikt och fetma i olika länder i världen på någon tv-kanal. I ett av programmen fick man följa en familj från Kreta där inte bara tonårsdottern var mycket överviktig utan även föräldrarna.

I programmet sas det att problemet med ökande övervikt/fetma i Grekland var speciellt stort just på Kreta. Enligt programmet var den främsta orsaken att man mer och mer övergav den traditionella kretensiska/grekiska maten och åt mer snabbmat och annat onyttigt istället.

monica
2011-11-25, 21:25
Äter grekiska barn frukost? Föräldrarna gör det ju oftast inte. Det är inte sällan man ser barn på väg till skolan med en påse chips i näven.

Nej, inte mina barns kompisar i Grekland i alla fall. Oftast har de med sig i sin ryggsäck, chips, croaisanter med choklad i, och annat skräp med en flaska vatten till. I högstadiet har de oftast inget med att äta och de som äter något köper i kioskerna på skolan, där finns ostpajer, pizzabitar, choklad läsk och juice mm. Väldigt hälsosamt med andra ord.

Dessa kiosker finns även på låg och mellanstadiet, egentligen får inte kioskerna sälja det här skräpet men det gör det ändå. Kommer ihåg ett föräldramöte i småskolan då min man påpekade detta för rektorn, de trodde nog att den svenska konstiga mamman hade påverkat min man att vara så ordentlig.

Eftersom man inte får mat i skolan så äter barn lagad mat när de kommer hem från skolan. De slutar mellan 14-15.00 då äts lunchen, därefter blir middagen senare på kvällen vilket inte heller är det bästa.

Min dotter som är 16 år och flyttat till Sverige i somras tycker det är rena himmelriket i svensk skola där man får lagad mat, hon tycker att de svenska barnen klagar väldigt mycket på maten i skolan och är bortskämda.

Louisa
2011-11-25, 21:31
At fast-food-forbruket har økt er jo også et faktum, men det viser seg, igjen i følge Athens News, at fast-food er en av de tingene grekerne spiser betydelig mindre av etter at den økonomiske krisen var et faktum.

Det tror jag ar sant. Ta mina kollegor pa jobbet till exempel, innan krisen bestallde de alltid snabbmat utifran men sen nar krisen kom och det blev mindre pengar i planboken sa borjade alla laga mat hemma istallet och tog med sig till jobbet eftersom det ar mycket billigare.

I allmanhet sa tror jag inte att det ats sa mycket snabbmat i Grekland (forutom pita souvlaki da forstas!). Mitt intryck ar att folk ser ner pa snabbmat har nastan mer an vad man gor i Sverige (aven unga) och de flesta haller hart pa att ata hemlagad mat. Och inte bara ska den vara hemlagad, alla ingredienser ska garna vara gjorda fran scratch. Dar har jag markt valdig skillnad mot Sverige (om man nu drar alla over en kam) dar det finns en tendens till att anvanda mycket "fardiga" ingredienser och produkter i matlagningen, och det finns hur mycket som helst att valja pa i matbutikerna. T.ex nar man gor pizza sa kanske man koper fardig degmix, man koper frysta kottbullar, fryst pytt i panna, man kanske koper bottnarna till tartan. Men har sa haller de mer pa traditionen att gora allting sjalv och det ar ocksa nanting som jag marker att de ar stolta over. Det ar ocksa viktigt for dem att veta var maten som de ater kommer ifran och att de har kontroll over vad den innehaller. De litar inte riktigt pa snabbmat och fardiga produkter.

Aven fast de unga i allmanhet har mindre tid till att laga mat an vad den aldre generationen hade sa varderar de anda hemlagad mat valdigt hogt och forsoker laga mat hemma sa ofta de kan och har tid. Och de som tror att tiderna inte andras i Grekland sa kan jag faktiskt (stolt) meddela att de killar pa mitt jobb och andra killar jag kanner som bor ensamma lagar mat varje dag till sig sjalva (forutom nar deras mamma kommer pa besok forstas!;)).

Netwolf
2011-11-25, 21:35
Oftast har de med sig i sin ryggsäck, chips, croaisanter med choklad i, och annat skräp med en flaska vatten till. I högstadiet har de oftast inget med att äta och de som äter något köper i kioskerna på skolan, där finns ostpajer, pizzabitar, choklad läsk och juice mm.
Ungefär som på (små)färjorna då. Där är ofta detta enda utbudet.

De slutar mellan 14-15.00 då äts lunchen, därefter blir middagen senare på kvällen vilket inte heller är det bästa.
Vet inte om jag fattar trögt, men varför är det fel med sen middag?

Min dotter som är 16 år och flyttat till Sverige i somras tycker det är rena himmelriket i svensk skola där man får lagad mat, hon tycker att de svenska barnen klagar väldigt mycket på maten i skolan och är bortskämda.
Ja, usch. Visst får det en att tänka efter.

/Netwolf

monica
2011-11-25, 21:54
[QUOTE=Netwolf;257758]

Vet inte om jag fattar trögt, men varför är det fel med sen middag?

OTE]

Tror inte att du är trög, men min tanke är att äta en bastant middag vid kl 9 på kvällen säger ju dietister att man inte ska göra. Något lätt på kvällen är väl ändå det bästa. Man sover bättre utan en måltid sent på kvällen i magen.
Då går ju kroppen på lågvarv och kalorierna sätter sig bättre runt fettdepåerna.

Oftast äter barnen i Grekland en lättare lunch och middagen på kvällen blir huvudmålet.

Louisa
2011-11-25, 21:56

Ja nar jag gick i skolan (i Sverige) klagade jag ocksa pa skolmaten som alla andra, och sen nar jag flyttade till Grekland fick jag ett helt annat perspektiv pa det hela som med sa manga andra saker och skams verkligen nar jag tanker pa hur bortskamd jag var. Nar jag ser tillbaka pa det sa ar det pa nat satt sa konstigt att vi alla inte bara kunde uppskatta att vi hade privilegiet att fa mat i skolan, men sa ar det val tragiskt nog nar man ar van vid nanting och dar vissa saker i samhallet tas for givet. Man lever i sin lilla bubbla pa nat satt och ser inte utanfor den bubblan.

Admirala
2011-11-25, 22:20
... de flesta haller hart pa att ata hemlagad mat. Och inte bara ska den vara hemlagad, alla ingredienser ska garna vara gjorda fran scratch. .

Det er jeg enig med deg i.

Bare se på de greske matbutikkene, hvor utvalget av halv- og helfabrikata er enormt mye mindre enn i norske butikker. Ferskvaredisker er også vanlig, selv i ganske små matbutikker. I tillegg alle spesialbutikkene - ostebutikk, slakter, fiskehandel, frukt og grønt osv, det tyder jo sterkt på at grekerne legger sjelen sin i matlagingen, og ikke bare varmer pulver i vann eller hiver noen plastpakker mikroen. Hjemmelaget mat er ikke nødvendigvis mer fettfattig enn ferdigretter, men at den er sunnere på alle andre måter er det ingen tvil om.

Admirala
2011-11-25, 22:35
Tror inte att du är trög, men min tanke är att äta en bastant middag vid kl 9 på kvällen säger ju dietister att man inte ska göra. Något lätt på kvällen är väl ändå det bästa. Man sover bättre utan en måltid sent på kvällen i magen.
Då går ju kroppen på lågvarv och kalorierna sätter sig bättre runt fettdepåerna.

Oftast äter barnen i Grekland en lättare lunch och middagen på kvällen blir huvudmålet.

I forhold til fedme har dette ingen betydning. Kalorier er kalorier, når de inntas spiller ingen rolle, viser nyere forskning. Kroppen forbrenner like mange kalorier i våken som sovende tilstand. Tunge kveldsmåltid kan derimot gå ut over søvnen, men siden greske barn gjerne også sover i siestaen, er vel kroppene deres vant til rytmen: først mat, deretter søvn.

Alala
2011-11-26, 10:04
I våras gick det en serie om övervikt och fetma i olika länder i världen på någon tv-kanal. I ett av programmen fick man följa en familj från Kreta där inte bara tonårsdottern var mycket överviktig utan även föräldrarna.

I programmet sas det att problemet med ökande övervikt/fetma i Grekland var speciellt stort just på Kreta. Enligt programmet var den främsta orsaken att man mer och mer övergav den traditionella kretensiska/grekiska maten och åt mer snabbmat och annat onyttigt istället.

Hur mycket diskuterar man detta i Grekland? Här i Norden pågår ju en mycket livlig diskussion om vad som egentligen är bäst för oss. Lågkolhydratkost (LCHF) är ju något som väldigt många tror på och det finns t.ex massor av exempel på människor som blivit friska från typ 2 diabetes enbart genom att följa den dieten. Fett är inte farligt utan för mycket koldhydrater samtidigt med att många får t.ex magbesvär av spannmålsprodukter.

Man skulle ju kunna tänka sig att just den traditionella grekiska maten är perfekt bara man minskar på kolhydraterna. De värsta bovarna är väl då vetemjöl och socker. Finns denna diskussion överhuvudtaget i Grekland?

Anne

monica
2011-11-27, 10:22
I forhold til fedme har dette ingen betydning. Kalorier er kalorier, når de inntas spiller ingen rolle, viser nyere forskning. Kroppen forbrenner like mange kalorier i våken som sovende tilstand. Tunge kveldsmåltid kan derimot gå ut over søvnen, men siden greske barn gjerne også sover i siestaen, er vel kroppene deres vant til rytmen: først mat, deretter søvn.

Jaha, nya rön igen. Små barn i Grekland har nog tid att sova på em men när barnen kommer upp i högstadiet eller redan i mellanstadiet, då har de inte tid för det när de måste plugga stenhårt efter skolan. På kvällarna går man på privatlektioner för att kunna hänga med i skolan. Pressen är enorm på barnen.

Jag tror även att fetman kommer sig av att grekiska barn inte har tid att utöva någon sport på fritiden, utan sitter och pluggar alla lediga timmar efter skolan. Det är inte mycket de rör på sig, mellan skola och hem oftast.

Även på sommarlovet går de på sommarskola för att kunna hänga med.

Många grekiska mammor jobbar numera och den hemlagade maten som den äldre generationen av mammor hade tid att lägga ner, den bytts ut till snabbmat.