handdator

Visa fullständig version : Norweigan

pumpis
2011-11-22, 15:59
Hur är Norweigan att flyga med? Nån som vet hur mycket bagage man får ha med sig?

Wardakis
2011-11-22, 16:44
Helt ok att flyga med. 10 kg handbagage ingår, vill man ha incheckat bagage (20 kg) kostar det cirka 90 kr/bagage, max två såna får man ha. 2011 års priser.
Gunilla

MickeKöping
2011-11-22, 17:04
Helt ok att flyga med. 10 kg handbagage ingår, vill man ha incheckat bagage (20 kg) kostar det cirka 90 kr/bagage, max två såna får man ha. 2011 års priser.
Gunilla

Ett handbagage och ett incheckat bagage per resenär ingick i våra biljetter i sommras.
Varje extra kolli kostar 90kr.
Vi flög från Santorini och dom ville räkna en barnvagn som extra kolli men dom fick ge sig.
Inga kuddar och inga filtar fanns att låna på planet. Inte ens till ett barn.

Arne
2011-11-22, 17:22
Lägg till detta att merparten av Norwegians plan har ett benutrymme som närmast lämpar sig för passagerare i längd 160 cm...

Arne

Masse
2011-11-22, 17:54
Gunilla

Ett handbagage och ett incheckat bagage per resenär ingick i våra biljetter i sommras.
Varje extra kolli kostar 90kr.
Vi flög från Santorini och dom ville räkna en barnvagn som extra kolli men dom fick ge sig.
Inga kuddar och inga filtar fanns att låna på planet. Inte ens till ett barn.

10 kg handbagage och 20 kg incheckat per resenär låter för mig helt OK. Vad är problemet???

:) Mats

mouche
2011-11-22, 18:39
Ja, hvis det bare var riktig, men det er det ikke! Hva som er riktig står på deres hjemmesider her:

http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

og som man ser er prisen avhengig av om man bestiller innsjekking av kolli på nett eller på flyplassen og hvro langt man reiser.

Flyene er nye/moderne, setene vonde å sitte i/harde, litt trangt for beina på lengre resier og maten er dyr og dårlig!

malou
2011-11-22, 18:58
Maten er fæl! - om det er et viktig poeng under reisen til Hellas. Ellers synes jeg Norwegian er helt ok. Har ikke merket at setene er verre å sitte i enn om man eks. reiser med et charterselskap, trangt og vondt er det uansett. En fordel med Norwegian er jo at selskapet har mange destinasjoner i Hellas, man kan komme 'nesten til døren' billig og raskt om man vil. Uten flybytter. I høysesongen vel og merke :mad:.

jan c
2011-11-22, 19:22
Jag tycker Norwegian är helt ok .Om man tar hänsyn till vad man betalar har flugit Sto -Chania o tvärtom för emellan 298 -798 . Och mat om man flyger 4 tim, bättre att äta när man kommer fram . Eller de har varma mackor som inte är så dumma .Bagage får du numer bet 90 kr för .Personalen är helt OK .

MickeKöping
2011-11-22, 19:26
Ja, hvis det bare var riktig, men det er det ikke! Hva som er riktig står på deres hjemmesider her:

http://www.norwegian.no/no/kundeservice/Reiseinformasjon/tilleggstjenester/

og som man ser er prisen avhengig av om man bestiller innsjekking av kolli på nett eller på flyplassen og hvro langt man reiser.

Flyene er nye/moderne, setene vonde å sitte i/harde, litt trangt for beina på lengre resier og maten er dyr og dårlig!

Jag utgick ifrån det att jag köpte biljetter på www.norwegian.se (http://www.norwegian.se)
Trådstartaren skrev också på Svenska.

Det sämsta med Norwegian är att det pris som du ser när du bokar inte är det pris du kommer att betala. Jag tittar på kvitto från resan i sommras bagagetillägg 3 * 90 kr plus att dom ville ha 50 kr för att ta betalt. Sen ville dom ha ytteligare betalt om man ville sitta också. Tror det var 90 kr per person.

Alltså bagageavgift tillkommer med 90 kr per person och flygresa.

Vi åkte bara hem med Norwegian annars har man fått dubbla avgifterna.
Alltså 270 + 270 + 270 + 270 + 50 = 1.130 kr dyrare.
Till råga på det så var enkelresan dyrare än om man skulle bokat turen som ToR.

Åkte med SAS ner och där ingick allt i priset som man fick på hemsidan.

Vi bokade SAS båda vägarna till nästa sommar.

litentuva
2011-11-22, 19:35
[QUOTE=MickeKöping;257433]Jag utgick ifrån det att jag köpte biljetter på [URL="http://www.norwegian.se"]www.norwegian.se[/

Sen ville dom ha ytteligare betalt om man ville sitta också. Tror det var 90 kr per person.

sommar.[/QUOTE

Ingen får ju flyga utan sittplats ;)Den kostnaden är bara om du vill boka en specifik plats! Vi har betalt för plats vid ett tillfälle och fick ändå inte den plats vi valt. De förklarar detta med att dr aldrig vet säkert vilket plan som det blir till slut. Efter det har vi kört utan bokade platser och har alltid hamnat tillsammans, ibland utspridda på två rader men alltid med med varsitt barn!

MickeKöping
2011-11-22, 20:07
Ingen får ju flyga utan sittplats ;)Den kostnaden är bara om du vill boka en specifik plats! Vi har betalt för plats vid ett tillfälle och fick ändå inte den plats vi valt. De förklarar detta med att dr aldrig vet säkert vilket plan som det blir till slut. Efter det har vi kört utan bokade platser och har alltid hamnat tillsammans, ibland utspridda på två rader men alltid med med varsitt barn!

Ja. Vi betalade inte sittplatsavgiften heller. Sitta får man alltid.

mouche
2011-11-22, 23:04
Sen ville dom ha ytteligare betalt om man ville sitta också. Tror det var 90 kr per person.

Hvis du forhåndsbooker sete så må du betale for det, ellers ikke.
Bestillinger gjort med debetkort eller Bank Norwegian Kort har ikke et slikt tillegg på 50 kroner.

Alt står å lese på deres hjemmesider!

Vim
2011-11-22, 23:13
Har reist med Norwgian to ganger. Men ikke til Hellas. Setene er omtrent som hos charterselskapene. Maten var OK, men dyr.

pumpis
2011-11-22, 23:39
Tack för alla snabba svar! Verkar vara helt ok att flyga med dom.

litentuva
2011-11-23, 06:57
[QUOTE Efter det har vi kört utan bokade platser och har alltid hamnat tillsammans, ibland utspridda på två rader men alltid med med varsitt barn![/QUOTE]

våra egna alltså ;):)

mouche
2011-11-23, 09:51
Verkar vara helt ok att flyga med dom.

Ja, helt OK er en riktig vurdering.

MickeKöping
2011-11-23, 09:57
Hvis du forhåndsbooker sete så må du betale for det, ellers ikke.
Bestillinger gjort med debetkort eller Bank Norwegian Kort har ikke et slikt tillegg på 50 kroner.

Alt står å lese på deres hjemmesider!

Ja, om man förbokar sin sittplats så kostar det avgift. Skiter man i det så brukar man få sitta ändå på planet och gärna tillsammans.

Som boende i Sverige känns det onödigt att skaffa ett norskt betalkort eller kreditkort. Man blir tvungen att betala betalavgiften.
Det är förbjudet att ta ut betalavgifter när man betalar med kort i EU.
Norwegian menar att dom kan ta avgifterna bara för att dom är ett norskt bolag.
www.norwegian.se (http://www.norwegian.se/) är en sida på svenska i Sverige som riktar sig till svenska kunder.
Egentligen borde svenska resenärer bojkotta bolaget tills dom följer lagstiftningen.

para poli
2011-11-23, 14:49

Ryan Air gör det. Spanska Vueling (rövargäng, flyg Iberia/Spanair lr Air Europa i Spanien!) gör det. En massa internetresebyråer gör det!
Borde bli stopp på det, eller? :mad:

Lissi
2011-11-23, 15:11
Nu ska jag hem och kolla mina biljetter, för jag vill minnas att fler bolag gör detta! Vi har ju bokat 3 resor med 3 olika aktörer och jag vill allt minnas att kortavgift tillkommit på nån av dem...Man kan ju inte neka dessa avgifter för de kommer ju automatiskt när man uppgett sitt kontonummer och betalt.

Lissi

mouche
2011-11-23, 16:18
SAS har noe de kaller "service honorar" - kjært barn har mange navn!__D

Lissi
2011-11-23, 16:41
Ja nog finns det många olika avgifter. På vår bokning till Athen i dec som vi bokade via Travelpartner så kom det upp när vi betalade både bokningsavgift på 190 kr samt en SÄKERHETSAVGIFT på 79 kr.....Säkerhet för vad då kan man ju undra??.....Kanske att piloten ska få kaffe på resan så han håller sig vaken:eek:
Fast straxt under 3.500 för två t o r med "snacks" inkluderat känns ändå helt ok.

Lissi

bocina
2011-11-23, 16:56
Jag brukar aldrig fundera över eventuella olika tilläggsavgifter som inte går att välja bort (tecknar aldrig försäkringar på denna typ av bokningar). Om resans totala pris för mig är OK så betalar jag och ser fram mot resan. Blir det för dyrt så bokar jag inte.
Om flygbolaget inte tar ut de 50 kronorna för kortbetalning så lär väl biljetten bli 50 kronor dyrare. De behöver ju få in pengarna på något sätt.

Bo

Lissi
2011-11-23, 17:03
Om resans totala pris för mig är OK så betalar jag och ser fram mot resan. Blir det för dyrt så bokar jag inte.
Bo

Precis, det är ju så man gör, men man måste ju ändå undra lite över vissa avgifter:D

Lissi

para poli
2011-11-23, 17:59
Jag brukar aldrig fundera över eventuella olika tilläggsavgifter som inte går att välja bort (tecknar aldrig försäkringar på denna typ av bokningar). Om resans totala pris för mig är OK så betalar jag och ser fram mot resan. Blir det för dyrt så bokar jag inte.
Om flygbolaget inte tar ut de 50 kronorna för kortbetalning så lär väl biljetten bli 50 kronor dyrare. De behöver ju få in pengarna på något sätt.

Bo

Hade i förväg utsett billiga Vueling mellan Bilbao-Sevilla, enkel resa, i somras för Väntade dock någon dag. Hade alternativ med både Spanair och Air Europa. När jag bokade någon dag senare blev Vuelings 37€ plötsligt över 70€ innan jag klickat färdigt. När jag istället skulle välja bland alternativen var deras billiga resor slut.
Så visst är det vilseledande när man i prisjämförelsesajter uppger ett pris som betyder en sak hos t ex Iberia men en helt annan sak hos Vueling.

IngegerdN
2011-11-23, 19:24
Som boende i Sverige känns det onödigt att skaffa ett norskt betalkort eller kreditkort. Man blir tvungen att betala betalavgiften.
-----
www.norwegian.se (http://www.norwegian.se/) är en sida på svenska i Sverige som riktar sig till svenska kunder.
Egentligen borde svenska resenärer bojkotta bolaget tills dom följer lagstiftningen.

Man behöver inte skaffa något norskt kort. Använder du ett vanligt bankkort med VISA, MasterCard eller Eurocard, dvs. där beloppet dras direkt från kontot, så utgår ingen avgift. Det är bara om man betalar med kreditkort, som det tillkommer en avgift.

Saxat från Konsumentverkets hemsida ang. kortavgifter:
"Särskilda regler gäller dock vid köp av resor från flygbolags webbplatser. Det kan vara tillåtet för flygbolag att ta ut en kortavgift när en konsument väljer att betala med kort. Det beror på om bolaget har gjort något lagval i sina transportvillkor. Om flygbolaget har gjort ett lagval betyder det att det är det valda landets lag som gäller." http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Kortavgifter/

Birger
2011-11-23, 20:47
Lägg till detta att merparten av Norwegians plan har ett benutrymme som närmast lämpar sig för passagerare i längd 160 cm...

Arne

Du har nog inte åkt med Norwegian de senaste åren. Benutrymmet är helt ok.

mouche
2011-11-23, 20:49
Jeg har reist med Norwegian til/fra Kreta nå i august samt ned til Kreta i september, og det er trangt for mine ben i allefall samt at (skinn) setene er harde!

Stephan
2011-11-26, 23:40
Jag utgick ifrån det att jag köpte biljetter på www.norwegian.se (http://www.norwegian.se)

Du overdriver nok en smule. Så vidt jeg vet har Norwegian ikke ståplasser. Sitteplass inngår naturligvis i prisen; men om du ikke synes at den plassen du blir tildelt passer, så kan du bestille en annen, og det koster ekstra.

Stephan

carjoh
2011-11-27, 15:48
Vi reste med dom från Gran Canaria. Väldigt nöjda! Hyfsat med plats tyckte till och med maken som är 192 cm...