handdator

Visa fullständig version : BILLIGT boende?


annna
2006-01-19, 21:47
hej,
undrar hur billigt det går att bo i grekland/öarna generellt? ska ut och öluffa i sommar 5 v och vill gärna bo på tex hostels eller liknande. Är inte kräsen av mig, ingen AC och pool nödvändigt. Är van att luffa i Asien, så är inte ute efter någon lyx.
berätta vad vi vet!
anna

Kalimera
2006-01-20, 07:22
hej,
undrar hur billigt det går att bo i grekland/öarna generellt? ska ut och öluffa i sommar 5 v och vill gärna bo på tex hostels eller liknande. Är inte kräsen av mig, ingen AC och pool nödvändigt. Är van att luffa i Asien, så är inte ute efter någon lyx.
berätta vad vi vet!
annaDet är inte så vanligt med hostels på öarna, det finns bara på stora öar. Om ens där. På Santorini vet jag att det finns ett i Oia. Du kan även bo på campingplatser som ibland har små rum att hyra ut. Priser kan jag tyvärr inte. Om det inte finns hostels på de öar du ska till är möjligheten stor att du hittar billiga rum på vanliga pensionat. Har du inte så stora krav kan du komme väldigt billigt undan. Under 20 €. Väljer du öar där konkurrensen är stor - som Naxos och Paros - hittar du garanterat billigt boende.

annna
2006-01-20, 09:50
Okej, då vet jag. Pensionat låter bra, finns de på de flesta öarna? Funkar de ungefär som guesthouses, att man får ett rum med toa? När du skriver 20 euro, gäller det pensioaten generellt då?
har mycket frågor, men är nyfiken på vad som erbjuds där nere =)

Ella
2006-01-20, 10:27
Sök i gamla trådar, det finns hur mycket info som helst! För att inte tala om alla ö-luffarguider och ö-luffarskolor och sånt som finns, både här och på andra ställen, och i bokform och tidningsform och gud vet allt.

Överallt, precis överallt finns det folk som hyr ut rum. Vissa i hotellform, andra i pensionsform, andra bara som ett rum i en del av deras hus eller så. De står oftast och drar i dig när du kliver av båten. Alla har ungefär samma standard, oavsett vad etablissemanget kallas: stengolv, säng, kanske ett litet skrivbord. De flesta har balkong eller uteplats, och många har kylskåp också. Under många år av ö-luffande har jag aldrig behövt dela toalett eller dusch, även om badrummet i många fall har varit litet och extremt opraktiskt planerat.

Priset varierar mellan olika öar och såklart kostar rum med AC och ställen med pool lite extra, oftast, men jag betalar aldrig över 30 euro per natt när vi är ute och luffar i juni. Oftast inte mer än 20, och hittar man något riktigt enkelt kan man pruta till 15.

JanssonJunior
2006-01-20, 11:08
En logisk och bra sak att tänka på; Ju tidigare på säsongen man åker och ju längre från allfärdsvägarna man kommer, desto billigare blir det. Då är till och med 10€ på tapeten.

annna
2006-01-20, 15:37
Låter bra, ska kolla runt lite mer. Har ju ett par månader på mig. Oftast ordnar det ju sig somsagt på plats, så har det iaf varit för mig i Asien. Var dock lite orolig att det är svårare i Europa, men som tur är låter det ju inte så =) ska nog googla lite nu.

Ingen som har något bra pensionat el dyligt att rekomendera för de första dagarna i Athen? Gillar storstadsliv och störst inte av oväsen

freitag
2006-01-20, 20:20
Reste för 4-5 år sedan och kan tänka mig att prisnivån gått upp litet. Men då ( i juni) kunde man få ett ganska fint dubbelrum för 150 kr per natt. Men det beror på mycket på vilken ö det är och vilken period.. På de lite mer turistiga öarna finns mycket boenden, pruta alltså och gå inte på första bästa.. Hoppas du får det bra och kolla in de mindre oexploaterade öarna är mitt tips! MVH /Frida

annna
2006-01-21, 10:28
Reste för 4-5 år sedan och kan tänka mig att prisnivån gått upp litet. Men då ( i juni) kunde man få ett ganska fint dubbelrum för 150 kr per natt. Men det beror på mycket på vilken ö det är och vilken period.. På de lite mer turistiga öarna finns mycket boenden, pruta alltså och gå inte på första bästa.. Hoppas du får det bra och kolla in de mindre oexploaterade öarna är mitt tips! MVH /Frida

har som sagt inte så stor koll på europa (konstigt nog), vilka öar är de minst exploaterade i din mening? Vilka skulle du tipsa om?

Kalimera
2006-01-21, 12:09
har som sagt inte så stor koll på europa (konstigt nog), vilka öar är de minst exploaterade i din mening? Vilka skulle du tipsa om?Om du väljer att åka i Kykladerna finns det många oexploaterade öar att välja mellan: Anafi, Donoussa, Iraklia, Kimolos, Schinoussa och Sikinos. Vill du uppleva Grekland på riktigt förelslår jag Iraklia, Kimolos, Schinoussa och Sikinos.

inkfish
2006-01-21, 13:00
: Anafi, Donoussa, Iraklia, Kimolos, Schinoussa och Sikinos.

Fast frågan är väl hur billigt man kan komma undan där?

Av de öar du räknar upp har jag bara varit på Schinoussa. Och det var inte billigt, det kostade ungefär som på andra öar. Dessutom var det totalt oprutbart - vi försökte men det var OXI med stora bokstäver.

Alla de där öarna är ju mindre men ändå populära. Det gör det lättare för uthyrarna att hålla priserna uppe.

Kalimera
2006-01-23, 13:16
Alla de där öarna är ju mindre men ändå populära. Det gör det lättare för uthyrarna att hålla priserna uppe.
Helt rätt. Men under lågsäsongen (som är ganska lång på dessa öar) är det få turister som åker dit så priserna är i regel ganska låga. På Donoussa har jag bott väldligt billigt. Första gången vi var där betalade vi 80 kr för ett dubbelrum med enkel standard. Nästa gång betalade vi 130 kr för en studio på två rum och kök. Under lågäsong båda gångerna.

annna
2006-01-23, 18:14
Helt rätt. Men under lågsäsongen (som är ganska lång på dessa öar) är det få turister som åker dit så priserna är i regel ganska låga. På Donoussa har jag bott väldligt billigt. Första gången vi var där betalade vi 80 kr för ett dubbelrum med enkel standard. Nästa gång betalade vi 130 kr för en studio på två rum och kök. Under lågäsong båda gångerna.

när ni talar om lågsäsong, hur långt sträcker den sig då?

Ia
2006-01-23, 20:30
Tror prisene begynner å øke rundt 15-20 juni, men det er alikevel mye billigere i slutten av juni og langt ut i juli i forhold til hva det er i slutten av juli og i hele August....


Ia _B-anana