Visa fullständig version : Hjalp med dessert
Hej alla matglada kalimerianer.
Till helgen har vi goda vanner over pa grekisk middag.
Har tankt att bjuda pa en buffe' med keftades, gyros, dolmades, tsatsiki, tomatkakor ( tack for receptet Admirala flabb_flab ) grekisk sallad etc etc....
Men vad ska jag ha till dessert ?? :confused:
Det far inte vara for sott eller for "mycket". Nagon som har nagot gott att foresla ???
Youghurt med honning og epleskiver pluss raki!
Youghurt med honning og epleskiver pluss raki!
mmmm....mumsfillibabba klapp_klap
- Färska fikon i honungslag (lagom sött)
eller
- En god (grädd)glass i vacker bägare med lite metaxa över (smakar smaskens, fast jag egentligen inte gillar metaxa).
Birgitta
oja det later ocksa jattegott :D
/Lucky som inte heller gillar metaxa, men garna tar en ouzo :p
En kopp starkt kaffe, en baklava och en slurk Metaxa kan nog också duga som dessert.
:) Mats
Birgitta63
2011-11-18, 08:58
Blanda olika meloner i små bitar ( vackert för ögat).
Lägg i valnötter samt fetaost.
Ringla över honung.
Njut!klapp_klap
Birgitta
Admirala
2011-11-18, 15:23
Her er en dessertoppskrift jeg har fått av en gresk venninne. Den skal det også litt Metaxa (ev konjakk) i, men den skal blandes med sukker i mister skarpheten. Selvsagt kan du bruke annen sprit også.
Vil du se bilde, sjekk matbloggen min.
Achladia me Metaxa / Pærer med Metaxa
4 søte, modne pærer
1 ss smeltet meierismør
4 ss sukker, gjerne rørsukker
ca 8 ts Metaxa eller konjakk
1 beger gresk yoghurt (200 gram) eller Matyoghurt
1 dl mandelflak, ristet lett i tørr stekepanne
evt: 4 ts flytende honning eller mer, avhengig av hvor søtt du vil ha det
Skrell pærene, del dem i to, og fjern kjernehuset, slik at du har en liten grop i hver pære. Pensle pærene med smør. Legg dem i et smurt, ildfast fat med den kuttede siden opp. Dryss over sukker, og ha litt Metaxa/konjakk i hver grop.
Stekes v 200 grader i 15 min.
Legg to pærehalvdeler i hver serveringsbolle. Pisk opp yoghurten litt med en gaffel, og legg en god klatt oppå pærene. Hell over honning, om du vil, og dryss med mandler.
Til 4
Tack for alla tipsen :).
Har inhandlat grekisk yoghurt och honung....mmmmmm
De andra tipsen sparar for nasta gang :D
/Lucky bye_bye
oja det later ocksa jattegott :D
/Lucky som inte heller gillar metaxa, men garna tar en ouzo :p
:D:D:D
Oj då, jag missade att du inte gillar Metaxa. Och baklava med ouzo är nog ingen höjdare :o! Glöm det!
:) Mats
Persiko och aprikospajer är ju alltid gott men det är ju fel säsong för det. Jag gör dock ibland en persikopaj på konserverade persikor som alla brukar uppskatta. Botten innehåller även lite grahamsmjöl och persikorna pudras med farinsocker. Sen gör jag en fyllning med vispgrädde och ägg som vispas fluffigt och toppar med flagad mandel.
Andra framgånsgrika kombinationer är fileade apelsiner med lite likör, kanel och granatäppelkärnor över. Kan serveras som det är eller med lite yoghurt eller vispgrädde smaksatt med äkta vaniljstång. Ser väligt vackert ut på faten och kan garneras med kanelstång.
Eva
Det där sistnämnda snor jag - det får bli årets juldessert!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.