handdator

Visa fullständig version : Analipsi...eller inte?


Katitzi
2011-11-13, 13:30
Eftersom vår dotter jobbar på Fritisresors kontor så kan vi få lite billigare resor (inte så mycket, men alla bäckar små...) Och då har jag sneglat lite på Analipsi. Har läst det jag kommit över här och på andra ställen, men blir inte riktigt klok på om det är en riktig mysig by med vindlande gränder eller mer som en tråkig turistort!?
Man vill ju inte köpa grisen i säcken!

Jag är egentligen mer för mindre öar men det var 16! år sen jag var på Kreta senast, så det kanske vore dags igen.
Är det någon som har färska erfarenheter från stället?

Katitzi:)

Patsy
2011-11-13, 21:08
Kan absolut rekommendera Analipsi. Det är en liten by med flera slingrande gamla gränder men även turistiga gator förstås. Gamla hus med gummor och gubbar som sitter utanför, riktiga kafenion. Det finns en hemsida som heter Analipsi Village där man kan hitta massor med info och bilder.

Hälsningar Patsy :)

Kalimera
2011-11-14, 09:40
men blir inte riktigt klok på om det är en riktig mysig by med vindlande gränder eller mer som en tråkig turistort!? Det beror lite på vad du jämför med. Alltså vad du se framför dig när du skriver "en riktig mysig by med vindlande gränder". :)

Katitzi
2011-11-14, 19:05
Det beror lite på vad du jämför med. Alltså vad du se framför dig när du skriver "en riktig mysig by med vindlande gränder". :)
Tja.. typ Pythagorion, Kokkari, Molivos, Parga, Poros tycker jag är mysiga!:D

Katitzi:)

Kalimera
2011-11-14, 20:35
Tja.. typ Pythagorion, Kokkari, Molivos, Parga, Poros tycker jag är mysiga!Jag har varit i alla byar du nämner. Dina "mysiga" byar är äldre, trängre och mer kuperade (dock inte Kokkari) än Analipsi, och de har i stort sett bilfria hamnpromenader kantade av tavernor och kaféer. Så är det inte i Analipsi. Men det betyder inte att du inte skulle gilla Analipsi. Det är det många som gör. Det finns inte många byar på Kreta som liknar det du söker, om det är just byar med "äldre karaktär" du letar efter.

Katitzi
2011-11-18, 17:46
Tack för era svar! Får nog tänka lite mer innan jag bokar något. Det känns fortfarande lite osäkert hur det kommer att bli i Grekland framöver....:(

Tror att jag först ska försöka hitta en resa till värmen på sportlovet, så får man väl se hur det blir sen.

Katitzi:)

Katitzi
2012-01-02, 17:52
Tänkte fortsätta lite på den här tråden och fråga hur ni tycker stranden är i Analipsi?

Katitzi:)

lolis
2012-01-02, 19:03
Hej
Var där med barnen i juli 2010. Det är bred strand med solstolar och härlig sand. Det blåste och var bad förbud 5 dagar när vi var där. Det var ganska folktomt på stranden och i byn.
Byn är hyfsad går inte att jämföra med Parga eller Poros ;). God mat hittade vi i alla fall hos ett äldre par :D

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=7806

Kalimera
2012-01-03, 10:34
Tänkte fortsätta lite på den här tråden och fråga hur ni tycker stranden är i Analipsi?Stranden, eller stränderna, det finns flera, är bra. Framförallt om du jämför med Argassi på Zakyntos som du också undrar över. :)

Katitzi
2012-01-03, 16:28
Tack för era svar! Jag fortsätter min planering...det är alltid lika spännande och se var man hamnar tillslut!:p
Har också starka funderingr på Sardinien, men det får väl bli en annan tråd.
Försöker dock hålla ner priset lite eftersom vi ska till Teneriffa i slutet av februari också!:o

Katitzi:)

Marianne34
2012-03-14, 10:24
Jag älskar Analipsi... kan verkligen rekommendera..

Smått och mysigt.. familjärt.. nytt och gammalt... Och ovanligt många bra tavernor med tanke på hur liten byn är...