handdator

Visa fullständig version : KRETA


Chrissy
2006-01-19, 14:35
Hej!

Vi är ett gäng på 4 personer mellan 18-30, som planerar en resa till Kreta (2v). Ingen av oss har tidigare varit där.

Men jag har absolut ingen aning om vart i Kreta vi ska bo etc. (Någon som kan rekommendera ngt bra hotell/ställe i Kreta?)

Vi åker främst för att sola/bada (Vilka stränder är att rekommendera?), shoppa, sevärdigheter i Kreta etc.

Hur ser utelivet ut i Kreta? rekommendation?

Tacksam för svar!

MVH/ Chrissy

Goliat
2006-01-19, 14:55
Kreta är en stor och väldigt varierande ö, så det är svårt att skriva " Åk dit" utan mer "kött på benen". Sola och bada kan man göra överallt på Kreta. Antingen så åker man till Elafonissi, de röda stränderna och den vackra miljön eller så kan man t.ex åka till Palmstranden Vai på andra sidan ön.

När tänkte ni åka? Du frågade om uteliv, innebär det att ni vill partaja eller räcker det med att äta och dricka gott? Vill ni åka till ett ställe där det är mycket folk och fart eller vill ni bara ha det lugnt och skönt och kunna uppleva en genuin grekisk miljö med den gästfrihet som det innebär?

Det låter som om ni är 4 st partysugna ungdomar som vill ha sol och bad, och då rekommenderar jag Norra Kreta och trakterna runt t.ex Chania, Rethymno eller Hersonissos.

Söker ni lugnet rekommenderar jag Södra Kreta och där finns det många vackra ställen jag kan rekommendera.

Göran

Lissi
2006-01-19, 15:49
Åker ni till området nära Chania. t ex Platanias, så kan ni både få lugn och ro OCH party... Ju närmre Chania desto närmre folkliv och uteställen och kubbar...etc..
Jag kan tänka mig att det är samma sak med Rethymno, fast där har jag inte varit ännu...Hersonnissos är mer känt för att vara ett hålligångställe. Så var det i alla fall förr.... Men LUGNET kan man nog finna var som helst på ön...Det är nog värre om man absolut vill ha hålligång och väljer en för lugn plats....
Kreta är en helt fantastisk ö så ni gör ett bra val!

Lissi - som åker till Kreta igen i april_B-anana

myssa
2006-01-19, 22:03
jag instämmer med tidigare svar, om det är uteliv så finns det mycket runt chania.kretas största club (disco) finns i platanias.där finns också ett särskilt rum som vi kallar grekrummet där spelas bara grekisk musik.en vägg skiljer rummen åt men känns som 2 olika världar.
platanias har en lång fin strand att strosa på dessutom många bra restauranger.
jag tycker platanias är ett bra utgångställe för massor av utfärder.
men ni får nog flera svar och säkert lika många olika rekomendationer.
själv åker jag ner dit den 9 juni för 2 v och augusti stannar jag i 4 v.
hoppas ni får en fin resa..
myssa.....

Kalimera
2006-01-20, 07:07
Vi åker främst för att sola/bada (Vilka stränder är att rekommendera?), shoppa, sevärdigheter i Kreta etc.
Jag skulle utan att tveka välja Chania, eller någon av de närliggande turistorterna väster om Chania.

martinifk
2006-01-24, 20:08
Jag går imot de andra och säger att Rethymnon är det bästa stället på Kreta. Och 2v. på Kreta är en lagom och bra tid att vara där så jag kan rekomendera stränderna:Elafonissi på västkusten där även Falassarna finns ,dessa båda är 2 helt underbara stränder. Jag kan också rek. Vai (palmstranden i öst) och på sydsidan Moni Preveli (lite svårtillkommligt dock) sedan finns Frangokastelo och Matala ävem de på sydsidan. Utöver det kan jag helt klart rek. Knossos som är mycket facinerande att se och ska bara ses minst en gång...:)
Hoppas detta kan ha gett dig lite mer info inför resan och välj gärna Rethymnon eftersom det är en bra utgångspunkt på Kreta för alla typer av utflykter m.m

Ha de bra MVH Martin

Calle
2006-01-24, 22:39
Jag går imot de andra och säger att Rethymnon är det bästa stället på Kreta. Hoppas detta kan ha gett dig lite mer info inför resan och välj gärna Rethymnon eftersom det är en bra utgångspunkt på Kreta för alla typer av utflykter m.m

Hej!
Instämmer, men jag och Git är part i målet!!
Rethymno ligger väldigt centralt och är en bra utgångspunkt, fast ni vill nog inte vara här just nu! Citerar från ett mail som jag skrev till en kompis för några timmar sedan:

"Här är det regn-kaos sedan några dagar tillbaka, störtregn och storm
dygnet om och nu är hela hamnen samt hamnparkeringen avspärrad eftersom
allt ligger under vatten. Färjan kan inte lägga till och även om den
kunde det så skulle inga lastbilar eller andra fordon samt fotgängare
kunna ta sig i land.
Vi befinner oss ju bara några hundra meter bort, så vi börjar oroa oss
lite grand på vad som kan hända här i "hemmet" om ovädret samt regnet
fortsätter. Inget kul om sängen och övrigt möblemang flyter omkring när vi vaknar!"

Men kom hit till sommaren!!

Calle

martinifk
2006-02-14, 19:31
Men kom hit till sommaren!!

Calle[/quote]

Klart man åker till Rethymnon i juni (ja, eller Platanes utanför då:) )
Ska bli jättehärligt för 4:e gången då:D !!!!!


MartinIFKbye_bye