handdator

Visa fullständig version : Hur kommer jag till Koufonissi?


guleböj
2011-11-04, 00:13
Var på Koufonissi är det bäst att bo med en 3-åring och en 5-åring? Förslag på boende och resrutt (hur tar vi oss enklast och billigast dit)? Låter som det är en fantastisk semesterplats. Är det långgrunt med fin sandstrand samt sand på botten när man badar? Finns det något annat att göra än att vara på stranden? Barnen blir lätt rastlösa efter några stranddagar? Finns det något centrum med små butiker?

Har nu funderat i några månader var vår Greklandsresa går nästa sommar, men har inte hittat det som fallit mig helt i smaken ännu. Kanske detta resmål gör det!!_B-anana

Tack på förhand!!
Magdalena

nickelena
2011-11-11, 20:43
Halloj.
Vi åkte charter via Santorini, till Naxos där vi egentligen bodde. Några dagar på vår två-veckors semester åkte vi med beryktade "Skopan", till Koufonissi och bodde där tre nätter hos Sofia Soultania. Ett ljuvligt litet "pension". Med utsikt över lilla hamnen. Vi gick mycket med vår grabb(som då var fem år), bla till Pori. Det finns inte så mycket att göra, men ön är underbar om man gillar lugnet. Många rekommenderade boende på Finikas, som också ska vara jättebra. Men eftersom vi var på "semester på semestern", gick det superbra att bo några dagar hos Sofia. Hos henne fanns inget eget kök, endast ett litet kylskåp och möjlighet att värma
vatten. Men hon var ljuvlig!
Lycka till!
nickelena

Hellen
2011-11-11, 23:42
Var på Koufonissi är det bäst att bo med en 3-åring och en 5-åring? Förslag på boende och resrutt (hur tar vi oss enklast och billigast dit)?
Magdalena

Enklast åker du via Santorini, billigast via Aten.
// Helén- som inte skulle kunna tänka mig att stanna mer än tre dagar på Koufinissi

Kalimera
2011-11-14, 09:36
Är det långgrunt med fin sandstrand samt sand på botten när man badar?Ja, alla stränder har sand och alla är långgrunda.

Finns det något annat att göra än att vara på stranden? Inte mycket att göra än att vara på stranden.

Finns det något centrum med små butiker?Längs med den lilla huvudgatan finns några butiker. Det tar inte lång tid att att se den lilla byn.

mrwalker
2011-11-14, 10:47
Finns det något annat att göra än att vara på stranden?

Du kan gjøre en mini-vandring rundt øya. Det tar i overkant av to timer, og så har du sett hele Koufonissi...

våga
2011-11-15, 16:49
Jag har tillbringat de senaste tjugo somrarna på Koufonissi, och det finns fortfarande saker som jag upptäcker. Om man tycker att det finns lite eller mycket att uppleva på ön beror så klart på vad man menar med "se" eller "göra" när man är på semester. Om man gillar enkelhet är det en fantastisk ö, även om turismen på ön har vuxit över alla bredder och de som bor på ön självklart har påverkats av detta.

Den enda utrustning du kan hyra är cykel, och vägarna på ön är få och korta och hänger inte ihop med varandra fullt ut. Du kan äta gott på en mängd restauranger, du kan skoja med E och hennes barn på supermarketen, du kan ta badbåten mellan öns stränder eller vandra längs vägar och stigar. Du kan äta världens godaste glass, Exotica, på café Kochilli, sitta på hamncaféet och titta på de nya turisterna som kommer med eftermiddagsbåten eller hänga på någon av öns barer kvällar och nätter och lyssna på musik.

Du kan bada mitt i natten och se marelden som stjärnor runt dina simtag samtidigt som Vintergatan fyller himlen, du kan bo i byn eller vid stränderna Charakopou och Fanos, du kan dansa sirtos i hamnen på "Fiskarnas fest" sista lördagen i juni...

Barnen kan leka på lekplatsen i byn eller vid Finikas om de tröttnar på strand och hav, ni kan fiska från någon av öns pirar eller spela boll på kvällarna på någon av stränderna. Ni kan utforska grottor och håligheter, fantisera om öns sjörövarbakgrund eller om hur människorna levde på ön innan det fanns en riktig hamn eller elektricitet (ca 30 år sen).

Åk inte till ön om ni inte gillar enkelhet och närhet. Välj då en större ö så trivs ni mycket bättre med er semester!
Våga