handdator

Visa fullständig version : Åka till Samos?


Jeol
2006-01-18, 19:09
Tänke boka en semester nu till sommaren, förmodligen 11 juni, tillsammans med min sambo. De två senaste sommrarna har vi varit på Rhodos, men nu funderar vi på om det är dags att prova något nytt. Samos ser väldigt fint ut. Det vi helst vill kunna göra utan problem är att hyra en "eu-moped" och kunna åka runt till fina stränder och andra platser.

Någon här som varit på Samos, skulle vara kul att höra vad ni tycker och var på Samos man bör boka sitt hotell, dvs vilken ort är att rekomendera?

Är också intresserad av att veta hur det är med priserna på Samos i förhållande till Rhodos? Tycker det är lite dyrt på Rhodos :mad:

Fotbolls VM pågår även under den period jag reser så jag hoppas det finns tillgång till ett bra ställe där man kan följa detta på kvällarna, i alla fall sveriges matcher ;)

Lotta E
2006-01-18, 20:33
Hej

Var på Samos förra året. Vi var där 2-9 juni.

Som du ser i andra inlägg rekommenderas Pythogorian. Det är jätte fint där.
Lite mer lugn och ro feeling får Ni i Votsalakia. Där var kanon. Åkte med Apollo och bodde på Mando. Jätte bra.
Vi trivdes. Vi hyrde bil och det går även att hyra moppe. Dock mycket backar runt ön, då går det trögt med moppen kanske.
Det finns så mycket att se på Samos.

Läs mitt resebrev om våra utflykter. Kan också rekommendera e-guiden. Som går att köpa på Kalimera. Den hade vi mycket nytta av.
Och härligt att ligga att läsa innan man åker.

Välj Samos! Det är billigare där än Rhodos också.

Lottaklapp_klap

Jeol
2006-01-18, 20:44
Tack för svaret och tipsen, alltid kul att få höra om andras upplevelser och rekomendationer :) Det lutar mycket åt Samos just nu. Är ganska ny här på Kalimera så du får gärna förklara var jag kan hitta ditt resebrev. _B-anana

Inge
2006-01-18, 20:48
Tack för svaret och tipsen, alltid kul att få höra om andras upplevelser och rekomendationer :) Det lutar mycket åt Samos just nu. Är ganska ny här på Kalimera så du får gärna förklara var jag kan hitta ditt resebrev. _B-ananaKommer du til Samos og Pythagorion mens jeg er der tl sommeren kan jeg vise deg rundt om du ønsker det

Elisabet
2006-01-18, 20:52
Är ganska ny här på Kalimera så du får gärna förklara var jag kan hitta ditt resebrev.Du hittar alla resebrev under LÄSARHÖRNA i menyraden till vänster.

Jeol
2006-01-18, 23:00
Tackar för alla svaren! Jag känner mig väldigt sugen nu gäller det bara att övertyga min sambo om Samos :rolleyes: Hon vill åka till Rhodos för tredje året i rad, jag vill uppleva något nytt.

Läste att priserna är billigare på Samos och det är absolut välkommet eftersom jag tycker att det är på gränsen på Rhodos. Hur stor är egentligen skillnaden? Medveten om att frågan är svår att besvara med konkret svar...

Jag gillar att snorkla och dyka, finns det något ställe som är extra bra för detta ändamål? Gärna en lugn liten vik eller liknande bye_bye

Förmodligen kommer resan bli av den 11 juni, brukar det vara lagom varm i luften och vädret då? Läst att vattentemperaturen är 22 grader i genomsnitt, det låter helt okej men det får gärna vara varmare ;)

Kommer du til Samos og Pythagorion mens jeg er der tl sommeren kan jeg vise deg rundt om du ønsker det Tack för erbjudandet, jag återkommer om det blir aktuellt :)

Kalimera
2006-01-19, 08:30
Hur stor är egentligen skillnaden? Medveten om att frågan är svår att besvara med konkret svar...Generellt är det billigare på Samos än på Rhodos. Men några exakta siffror är svårt att ge.

Jag gillar att snorkla och dyka, finns det något ställe som är extra bra för detta ändamål? Gärna en lugn liten vik eller liknande
Hyr en bil och kör längs kusterna på måfå, du hittar garanterat ensamma vikar. Eller åk till Potami och gå till Mikro Seitani och Megalo Seitani, två små isolerade stränder som inte många besöker.

J&C
2006-01-19, 14:43
Kan bara säga gott om Samos! Vi var dit i höstas för första gången och planerar en resa till ni i sommar.

Vi bodde i Samos stad. Helt ok, men vi hyrde bil hela veckan (c:a 200 euro för en liten bil inkl. fria mil) så vi kunde ju ta oss överallt vi ville.

När det gäller kostnader antar jag att du syftar på restaurangbesök osv. Vi tyckte att det var billigt på Samos, jämfört med Kreta och de andra större turistöarna. I Samos stad bor det en hel bofasta greker, vilket gör att det finns tavernor där inte så många turister äter. Vår uppfattning var att priserna på dessa tavernor var bra mycket lägre än nere vid hamnen där "alla" turister annars äter. En hyfsat vanlig måltid för oss (2 personer) brukade gå på c:a 200 kr (öl/vin, vatten, några förrätter och varsin varmrätt).

Nästa gång vi åker till Samos kommer vi att bo i Samos stad igen, Pythagorio lockar inte alls. Vi var dit någon gång, hamnpromenaden är ju jättefin och mysig, men inte riktigt våran stil (nu längre).

Vi kommer aldrig mer att åka på semester utan att hyra bil under hela vistelsen. Det blev en helt annan känsla att veta att man kunde åka vart man ville, och när som helst. Som jag skrev är det riktigt billigt att hyra småbilar (de har t.o.m. AC).