handdator

Visa fullständig version : Hvor ble det av medmenneskeligheten?


Admirala
2011-11-01, 22:15
I et intervju med norske Dagbladet sier (den svenske skuespilleren) Helena Bergström at -Vi svensker er alltid opptatt av hvilken vei vinden blåser, og er flinke til å snu kappen etter vinden. Det har jeg liten sans for.

Jeg leser med store øyne reaksjonene her på Kalimera angående den økonomiske situasjonen i Hellas. På et forum hvor de fleste av oss viste stor begeistring for Hellas, har vinden snudd. Mange så landet gjennom rosa briller, andre var mer nøkterne, men kjærligheten til Hellas var der.

Og hva ser jeg nå? Jeg ser en nesten 100 prosents avstandstagen. Jeg ser at folk ikke vil dra til Hellas lengre. Jeg ser at folk er redd for sin egen ferie. Greit nok, forsåvidt, man er seg selv nærmest. Men jeg ser så godt som ingen som er redd for hvordan dette vil påvirke grekerne. Den vanlige Kostas og Maria som ikke har gjort annet enn å jobbe lange arbeidsdager, betale sin skatt og ellers gjøre så godt de kunne. Jeg ser ingen medfølelse med de 40 prosent arbeidsledige unge grekerne, eller pensjonistene som så vidt har klart seg på sin lille pensjon, som det nå skal kuttes i eller som de i verste fall mister helt. Jeg ser ingen medfølelse med skolebarna som ikke har fått bøker, ikke får tatt eksamener og ikke har lærere.
Jeg ser, kort sagt, at svensker (og nordmenn for den saks skyld) snur kappen etter vinden. Og så snur vi ryggen til grekerne.

Hellas kan skylde seg selv, sier dere. Ja delvis er det selvsagt rett, men ikke enhver Kostas og Maria, Giorgos og Eleni kan skylde seg selv, og dette har jeg skrevet om på Kalimera før så jeg gidder ikke gjenta meg selv.

Diskusjonene om enkeltsaker og økonomi kan foregå i de trådene som allerede er opprettet, vi trenger ikke flere av dem. Men hvor ble det av medfølelsen? Hvor ble det av menneskeligheten? Hvor ble det av tankene om hva som skal skje med de menneskene som tok så varmt imot oss og ga oss slike flotte opplevelser og minner? Noen av dem ble til og med våre venner, skrev vi på forumet. Er det ingen som er opptatt av dem?

JohnS
2011-11-01, 22:20
Admirala: klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Det var på tide noen sa det, Takk!!

Chras
2011-11-01, 22:37
Admirala: klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Det var på tide noen sa det, Takk!!

Instämmer helt med Admirala!
Vi har en viss förmåga att alltid komma med: "Vad var det vi sa. Så skulle inte vi göra".
Vi tror oftast att vi är världsbäst i allt men tyvärr är det inte så.
Lider med det vanliga grekiska folket. Näst på tur står kanske italienarna och sedan spanjorerna. Vem vet. Vi kanske själva drabbas. Minns hur det var när vi hade 500% ränta. Detta kan återupprepas och då står vi där själva.
Kasta inte sten när du själv sitter i glashus. det finns många andra ordspråk som även kan passas in. Känn empati för de som inte kan påverka!
Chras

Admirala
2011-11-01, 22:39
Tusen takk for oppmuntringen JohnS og Chras klapp_klap
Godt at noen av oss ikke bryr oss om hvilken vei vinden blåser.


Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

kimmen
2011-11-01, 23:01
Jaha, då var vi där igen... Man får alltså inte kritisera Grekland, grekiska politiker eller greker över huvud taget för då anklagas man för att sakna medmänsklighet och empati.

Jag tycker väldigt synd om de människor som blir lidande på grund av alla neddragningar som nu krävs i den grekiska ekonomin. Men det är de grekiska väljarna som har valt de regimer som har misskött landets ekonomi, ingen utomstående. Och det är de grekiska regimerna (och i förlängningen de grekiska väljarna) som med lånade pengar har levt över landets tillgångar. Och som Wolfen så fyndigt utryckte det; man kan inte betala skulder med röstsedlar.

Och det är väl för fanken inte rasism att kritisera någon för att man tycker att han tar fel beslut! Jösses...
Att bli kallad nazist för att man är tysk, det är däremot rasism.


/kimmen

Admirala
2011-11-01, 23:11
Kimmen, jeg tror ikke du har skjønt poenget med tråden, men om du har, understreker det bare poenget mitt.

mouche
2011-11-02, 06:45
Er det ingen som er opptatt av dem?

Jeg er meget kritisk til hva Hellas og landets innbyggere har gjort og bedrevet gjennom mange år og mener helt klart at de i meget stor grad kun har seg selv å skylde for den situasjonen de har kommet i.

Samtidig har j valgt å allikevel bygge hus på Kreta nå i år vel vitende om situasjonen så jeg vet ikke helt hvilken kategori du vil putte meg i?

Jeg er nå på Kreta for fjerde gang i år og har tilbrakt totalt ca tre måneder her. Drar hjem en tur nå, men ned igjen om en måneds tid og finnes ikke bekymret for å bestille billettet nå for turer til neste år.

Jeg har i løpet av perioden møtt utrolig mange "vanlige" grekere og har hatt det helt topp her, men de er skremmende lite realitetsorienterte om "rikets tilstand" og hva som må gjøres og hvorfor så jeg har valgt å holde en nokså lav profil i diskusjoner med dem.

Lissi
2011-11-02, 07:13
Jag tycker inte att tråden blir riktigt rättvis här men bryr mig inte så mycket om det. Jag har ALDRIG tolkat det så i någon av trådarna om ämnet att någon tycker att det "rätt åt" Kostas och Maria mfl. Vi lider väl allihop med det grekiska folket just nu, men när traditionen har varit att hyra ut rum svart, servera mat svart på tavernorna. köra taxi svart mm saker som vi komer i kontakt med på semestern år efter år så är det väl inte "en vad var det vi sa"- reaktion att man talar om att det borde ju alla greker i generationer förstått att en stat inte kan fungera utan skattemedel. Sen kan jag MYCKET VÄL förstå att lusten att betala skatt varit minimal då så ofantligt mycket gått till korruption och att toppolitiker smörjt sig själva. (F ö inget som är unikt för Grekland, det räcker att se våra egna poloiters försök att sno åt sig skattemedel oriktigt!)
Jag är däremot lite förvånad att så många som bor längre perioder i Grekland eller bor där för gott inte alls ser den enskilde grekens ansvar i detta...."Det är någon annans fel!" är en attityd som man väl kan få reagera på...Men hade jag varit grek så hade jag väl gjort likadant, det hade vi garanterat alla för traditionen har varit så!

Att NU lägga hela ansvaret på de enskilda grekerna genom en ev. fölkomröstning förstår jag däremot inte alls!!!

Jag är verkligen inte annat än jättebekymrad för greklands ekonomi och kopplar den inte till om jag ska åka dit eller inte mer....Vi har köpt 2 resor dit närmaste halvåret och vi är inte alls bekymrade att vår semester inte ska bli bra....Det blir den alltid i Grekland. Dessutom är vi väl alla medskyldiga till att situationen är som den är då vi gärna bott billigt utan kvitto, gärna ätit gott och billigt på kvittofria tavernor med extra bjudmat " på huset"...

Detta tillför väl inget nytt alls i tråden men att bli kallad att vända sig efter vinden för att man tycker att grekerna själva har en del i allt detta är heller rätt.

Lissi

Admirala
2011-11-02, 07:39
Hvem er grekerne?

Grekeren som tok opp et litt for stor lån da han kjøpte hus? (mange i Sverige/Norge har gjort det samme)
Grekeren som ikke skjønte storpolitikk og makroøkonomiens irrganger, men stemte på Papandreo fordi han lovte å gjøre slutt på korrupsjonen?
Grekeren som betalte 500 euro i skjul til legen da legen krevde det, fordi hennes mann da fikk stå først i køen for en livsreddende operasjon?
Grekeren som hadde valget med å være arbeidsledig (uten arbeidsledighetstrygd) eller å få en jobb hvor han måtte jobbe svart selv om han helst ville jobbe hvitt for da fikk han rettigheter innen helsevesenet og oppsparing til pensjon?
Alle bestemødrene som hele livet har tatt seg av hus, hjem, barn og barnebarn, og nå får en bitteliten pensjon?

Eller er det grekeren som hadde svømmebasseng men ikke skattet av det. Grekeren som krevde at de ansatte skulle jobbe svart ellers fikk de sparken. Grekeren som bygde ulovlig hus på jordbruksareal. Grekeren som ikke ga kvittering? De finnes selvsagt de også. Og selvsagt er det forkastelig.

Poenget er: Ikke dra alle over en kam. Det finnes sorte får, det finnes hvite får, akkurat som i alle andre land.

Poenget med tråden er, jeg ser ingen medmenneskelighet, medfølelse, støtte, til verken de sorte eller hvite eller alle de grå fårene. Og som nevnt i en annen tråd her, nybakt nobelprisvinner og professor i økonomi, amerikanske Thomas Sargent, sier at Frankrike og Tyskland selv må bære skylden for det økonomiske uføret Hellas er i.
Men mange av dere vet altså mye, mye bedre enn ham.

PS, les gjerne også denne (http://www.newyorker.com/talk/financial/2011/07/11/110711ta_talk_surowiecki) artikkelen i The New Yorker for å forstå hvorfor det er så liten vilje til å betale skatt i Hellas. Ting er ikke så enkelt som at grekerne er kjeltringer i skattesammenheng.

Netwolf
2011-11-02, 08:29
Jo, vi är visst medmänskliga. Vi tycker nog alla synd om Kostas och Maria och vi inser nog alla att vi är priviligerade i våra nordiska länder. Men, till sist är måttet rågat. Ideliga strejker och ovilja att ta tag i situationen. Det räcker inte med att jobba, tyvärr. Effektiviteten på det grekiska arbetet måste bli högre. Kan de m h a stödpaket få igång grunden till en modern industri, så är mycket vunnet.

EU sträcker ut en hand och erbjuder stödpaket. Måhända mycket i eget intresse, men ändå. Nej, då ska Grekland folkomrösta om de vill ha hjälp eller inte. Precis som om man satt skeppsbruten på en flotte och siktade ett fartyg. Nej, vi röstar om vi vill ha hjälp eller inte...Hallå??

Jag kan ha förståelse för hopplösheten hos ungdomen, där arbetslösheten ligger på 40%. Vilket framtidsutsikter har de? Men det blir inte bättre av att söndra och rasera. Jag var själv i en ekonomisk katastrofsituation för 20 år sen och var nära att få lämna hus och hem, men till sist insåg man att det var bara att bita ihop och svälja förtreten och fatta att man inte kommer undan inkassobolagens ockerräntor.

Det finns dessutom alltid några som har det värre än Kostas och Maria.
Vilket stödpaket erbjuds t ex de svältande på Afrikas horn?

/Netwolf

Admirala
2011-11-02, 09:35
Igjen og igjen og igjen det samme:
Grekerne må skylde seg selv. Blant annet skriver du, Netwolf, om ungdommen at "men det blir inte bättre av att söndra och rasera"
Hvem er de som ødelegger og raserer? De ca 20 anarkistene på Syntagmaplassen? Flere vet jeg ikke om. Men på grunn av disse 20 kan vi altså (også) skylde på den greske ungdommen?

Men er det ikke slik at noen grekere må skylde seg selv,
som regjeringspartiene (PASOK og ND)?
Korrupte banker, ikke bare i Hellas, men i andre land også.
Og kreditorerene som har lånt penger til Hellas, er det plutselig ikke lengre en kreditors ansvar å analysere økonomien til debitor før han gir lån?
Griske spekulanter som trodde de skulle tjene noen raske euro, har de plutselig ikke noe ansvar?
Tyskland og Frankrike som var de første til å bryte EU-regelen om max-lån i forhold til BNP (Det er dette den tidligere nevnte nobelprisvinneren kritiserer), er de helt uskyldige de da?

Og EU strekker ikke ut en hånd, EU vil redde seg selv og euroen. Tror du virkelig EU gjør dette for å være snille med grekerne?

Skal vi fordele skyld, bør vi iallfall være rettferdige.

Netwolf
2011-11-02, 10:16
Grekerne må skylde seg selv.
Ja, till viss del får de faktiskt göra det, även om det låter hårt.

Blant annet skriver du, Netwolf, om ungdommen at "men det blir inte bättre av att söndra och rasera"
Hvem er de som ødelegger og raserer? De ca 20 anarkistene på Syntagmaplassen? Flere vet jeg ikke om. Men på grunn av disse 20 kan vi altså (også) skylde på den greske ungdommen?
Det var inte min mening att skylla på den grekiska ungdomen. De flesta är säkerligen införstådd med situationen och kämpar med att hålla näsan över vattnet. Jag kanske uttrycke mig dumt, men det är en hel del demonstrationer och upplopp i Grekland. Är det bara 20 st som du säger. Ja, då är de SYNNERLIGEN aktiva och effektiva, om de mer eller mindre kan lamslå halva landet.


Og kreditorerene som har lånt penger til Hellas, er det plutselig ikke lengre en kreditors ansvar å analysere økonomien til debitor før han gir lån?
Griske spekulanter som trodde de skulle tjene noen raske euro, har de plutselig ikke noe ansvar?
Tyskland og Frankrike som var de første til å bryte EU-regelen om max-lån i forhold til BNP (Det er dette den tidligere nevnte nobelprisvinneren kritiserer), er de helt uskyldige de da?

Tja, vad kan jag säga? Givetvis har du rätt, men vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, så det är bara att gilla läget.

Og EU strekker ikke ut en hånd, EU vil redde seg selv og euroen. Tror du virkelig EU gjør dette for å være snille med grekerne?
Nej, det fattar jag med. Som jag skrev "Måhända mycket i eget intresse", vilket i slutändan handlar om att rädda EMU.

Du har naturligtvis helt rätt att vi inte ska glömma medmänsklighet och empati. Det tror jag alla skriver under på. DOCK, marknaden ligger inte i Kivik längre.

/Netwolf

Hellen
2011-11-02, 10:55
Jag tror att de allra flesta känner medkänsla med grekerna, men för den sakens skull vill inte jag tillbringa min ledighet fastsittande i något strejkkaos, därför väntar jag med bokning.
Som medmänniska med vänner i Grekland så har jag erbjudit dottern i en av familjerna att komma och bo hos oss om hon vill lägga en del av sin utbildning i Sverige (hon läser på universitetet)
Hon blev jätteglad för erbjudandet, hon avvaktar ett tag till innan hon bestämmer sig.
Vilken kategori hamnar jag i?

Kalimera
2011-11-02, 11:04
Jeg vil også, under tvil om jeg skal være så frekk, minne enkelte av forumets medlemmer om FNs definisjon på rasisme:
«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Menar du att forumets medlemmar är rasister?

Admirala
2011-11-02, 12:36
Menar du att forumets medlemmar är rasister?

Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.

xenos
2011-11-02, 14:43
Nei. Og det har jeg heller ikke skrevet.

Inte uppfattade jag heller något sådant.
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".

Jag kommer Niko.

Admirala
2011-11-02, 15:09
Men, jag skönjer ett förakt för den svage. Jag ser slagen mot de som redan ligger.
Jag funderar över begreppet "vänner".


Helt enig.

Det finnes også, etter min mening, litt for mange generaliseringer her, noe jeg synes man skal være forsiktig med når man omtaler et helt folkeslag i negative vendinger.

Marianne
2011-11-02, 22:35
Jag tror att vi är riktigt många som verkligen oroar oss för vilka konsekvenser Papandreous farliga spel kommer att få.
Hur ska grekerna klara sig om de röstar nej till räddningsplanen – kan de själva föreställa sig att det blir bättre utan den hjälp de nu har erbjudits?

Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.

Ingen vet hur världen ser ut nästa sommar och vilka konsekvenser denna kritiska situation kommer att få. Skulle det bli en ökad kriminalitet i landet kommer det naturligtvis att påverka en del när de väljer resmål, något som tidigare varit med till at vi just valt Grekland år efter år. Vi får verkligen hoppas att det inte blir så, men det måste vara tillåtet att välja fritt utan att bli kritiserad för ett evt. alternativt val.
Grekland är inte den enda plats i världen att fira sin semester, även om de flesta av oss helst vill resa dit igen och igen – men inte för varje pris!

Netwolf
2011-11-02, 22:48
Jag förstår mycket väl, att de som bor i Grekland försvarar grekernas reaktion hundra procent – det skulle jag också göra – men att kritisera andra besökande/turister och mer än antyda att de sviker vänner för att de inte kastar sig över bokningsknappen och beställer nästa års resa nu, men väljer att vänta och se hur situationen utvecklar sig innan de evt. kastar ut pengar på biljetter som de inte vill använda, det är för trångsynt/snäversynt.


Bra sagt! Jag håller med dig, Marianne!
Jag är normalt sett inte den oroliga typen, men nu har jag ingen bra känsla i magen. Hade det bara varit jag, så kanske jag bokat, men nu har jag familj med barn och är då en smula återhållsam.

/Netwolf

maji
2011-11-03, 07:53
Tycker precis som Marianne och Netwolf! Har rest till Grekland sedan 1976 oftast 3-4 ggr om året och kommer med största sannolikhet att fortsätta med detta. Känner alls inte att jag sviker mina vänner och bekanta där men det är inget som jag känner behov av att skriva om och slå mej för bröstet över här på forumet. Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji:confused:bye_bye

eija
2011-11-03, 08:52
Det lugnar mig lite att det finns också andra som tänker och känner så :(
säger en som har besökt Grekland trettiotals gånger sen 80-talet!

mouche
2011-11-03, 08:56
Og som nevnt i en annen tråd her, nybakt nobelprisvinner og professor i økonomi, amerikanske Thomas Sargent, sier at Frankrike og Tyskland selv må bære skylden for det økonomiske uføret Hellas er i.
Men mange av dere vet altså mye, mye bedre enn ham.


La ikke dette bli en kamp om å komme opp med flest mulig dignitærer som støtter ens eget syn i saken for det finnes det mange av og til felles har de at de er seg imellom til dels lite enige, ja sågar uenige, om både årsak og rette medisin fremover!

Mange sier f.eks at det som nå gjøres er feil, men samtidig sier de at feilen er ikke hva som nå gjøres, men at det skulle ha vært gjort for tre år siden. Alltid lett å være etterpåklok.

Uansett så er det et faktum som mange har nevnt at grekerne selv har gjort, og ikke gjort, mye som er en sterkt medvirkende årsak til deres felles problem. Eller rettere sagt et problem som nå er så stort at det er felles for hele den globale økonomien!

Og det er litt skremmende!

Allikevel skjønner jeg ikke de som ikke vil kjøpe en feriereise til Hellas til neste år idag for hva kan man tape på det? Noen stakkarslige tusenlapper, javel, men har man ikke råd til det så kanskje man burde bli hjemme uansett?
Men det er kanskje best å bekymre seg emst mulig idag siden man ellers kan risikere å gå glipp av en "god" bekymring?

Nei, jeg har tenkt å leve resten av det livet jeg har og ikke bruke den til å bekymre meg om alt mulig som jeg allikevel ikke kan gjøre så mye med, kanskje med unntak av å støte Hellas og grekerne ved å bestille feriereisen nå!

Jeg tror faktisk at det er hva jeg gjør.

Netwolf
2011-11-03, 09:13
Allikevel skjønner jeg ikke de som ikke vil kjøpe en feriereise til Hellas til neste år idag for hva kan man tape på det? Noen stakkarslige tusenlapper, javel, men har man ikke råd til det så kanskje man burde bli hjemme uansett?

Vad är det för skitsnack? __D Hur fasen vet du NÄR jag kan åka? Jag som pga av mitt jobb är hänvisad till den dyra högsäsongen. Som MrWalker säger, så är mina semesterveckor dyrbara. Helst vill jag tillbringa veckovis i Grekland, men det är praktiskt omöjligt. Jag har barn i skolåldern och bara där är vi hänvisade till sommarlovet, för längre resor. Sen har man allt annat, som ska hinnas med på mina få semesterveckor.Jag har ingen egen fastighetsskötare. Skulle man ta ledigt utanför semesterperioden, ja inte fasen är det någon som gör mitt jobb när jag är borta. Det får jag planera in som extratid.
Hade det bara handlat om några sketna tusenlappar, hade det inte varit några problem. Men att behöva boka om pga av diverse oroligheter, då man är rädd om sin familj, är ingen hit. Börja boka om semestern i juli, ja då lär du få pröjsa rejält, för då finns inga billiga resor kvar.

/Netwolf

Admirala
2011-11-03, 09:40
Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji:confused:bye_bye

Hva mener du med det?

mouche
2011-11-03, 09:53
Vad är det för skitsnack? __D Hur fasen vet du NÄR jag kan åka?

Jeg har ikke sagt et dugg om hva du kan, eller ikke kan, og når du kan det? Pust gjennom nesen!

maji
2011-11-03, 10:57
Admirala jag tycker att du "generaliserar" när du säger att du ser nära nog 100 % avstånstagande. Att du ser att folk inte vill åka till Grekland. Att man är sig själv närmast. Att du ser nästan ingen som är orolig över grekerna själva osv.osv.
Jag tycker att det är jättemånga som visar stor oro över både Grekland och grekerna. Det finns uttalat i många av de olika trådarna här på forumet. Jag tror att dom flesta vill nog inget annat än att åka till Grekland men om man har familj att tänka på, begränsat med tid och pengar så är det väl inte så konstigt om man avvaktar eller bestämmer sig för att välja ett annat resmål. Och jag vill inte bara för att jag inte håller på att skriva en massa inlägg om detta ämne bli dragen över en kam.
Sedan tyckte jag ditt citat ur FN.s definision på rasism var ganska onödigt. Eller kanske jag inte förstod syftet?
Jag uppskattar jättemycket ditt engemang och att du skriver och delger oss dina tankar men det är jättesvårt att göra det i skrift utan att någon missuppfattar eller läser det på fel sätt. Det är en av anledningarna till att jag brukar hålla mig lite utanför sådana här diskussioner.
//majibye_bye

Admirala
2011-11-03, 12:38
Jeg er enig i at det å uttrykke seg skriftlig ikke alltid gjør at budskapet kommer riktig frem.
Så derfor, for å klarlegge:

1) Mange tråder om Hellas’ økonomiske problemer har som utgangspunkt våre (turistenes) problemer med dette. Dette gleder alt fra streiker til konkurs.
2) Få tråder startes med temaet ”omtanke for grekerne”, "hvordan blir hverdagen for grekerne" etc.

Pkt 1 og 2 er etter min mening et ubestridelig faktum, men jeg har ikke foretatt noen opptelling, så jeg kan selvsagt ta feil. (Og jeg ønsker jo faktisk at jeg tar feil.)

Når jeg skriver at enhver er seg selv nærmest, så er det ingen kritikk, men også det et faktum. (Og det gjelder selvsagt meg selv også.) Dermed er det også helt naturlig at vi er bekymret for vår situasjon som turister i Hellas.

Likevel mener jeg at jeg er fullt berettiget til å spørre hvor det ble av omtanken for grekerne. Hvorfor det er så få tråder som har som utgangspunkt hvilke følger det som skjer, får for dem det faktisk gjelder mest, mennesker som vi har omtalt som venner og som tross alt får større problemer enn en ferje som ikke går eller at de taper noen feriedager.

Jeg har allerede sagt at jeg ikke beskylder noen for rasisme, men at ”Det finnes også, etter min mening, litt for mange generaliseringer her, noe jeg synes man skal være forsiktig med når man omtaler et helt folkeslag i negative vendinger."

Jeg har for øvrig ikke gått til et eneste personangrep... ;)
Jeg beklager likevel om noen føler jeg har tråkket dem på tærne, men jeg synes samtidig at dette er en viktig og interessant sak å ta opp - ellers ville jeg ikke gjort det :)

Lissi
2011-11-03, 14:42
2) Få tråder startes med temaet ”omtanke for grekerne”, "hvordan blir hverdagen for grekerne" etc.


Det kanske beror på att ingen av oss, allra minst vi här hemma kan svara på den frågan mer än att det blir sämre...Kan någon i Grekland ens veta hur situationen kommer att bli efter detta kaos som är nu??


..och omtanken om grekerna har vi alla, vi som ofta reser. Vi vore ju inte på detta forum om vi inte älskade och brydde oss om Grekland.
Till mina barn sa jag alltid när de var små och hade gjort något dumt, att "Jag älskar dig, men inte allt Du gör" Så känner jag även för Grekland just nu och det måsta jag ju också få skriva i tryckfrihetens namn;)

Lissi

Admirala
2011-11-03, 16:08
For å være ærlig begynner jeg å bli lei av å forsvare hva jeg mener akkurat nå. Jeg trodde ærlig talt ikke det var så fryktelig rare meninger.

Men ok, siden det er deg, Lissi ;)

Og nei, selvsagt vet ingen med sikkerhet hva framtiden vil bringe, men vi vet en del om hva som vil hende, som økende arbeidsledighet, lavere kjøpekraft, personlige konkurser osv. Og vi diskuterer da vår framtid som turister i Hellas som det suser.
I tillegg er det jo mange grekere som allerede er sterkt rammet av krisen, men det er ikke mange som starter tråder om dem heller. Visste dere forresten at Hellas, som alltid har hatt lav selvmordsfrekvens, opplever en bølge av selvmord nå? Fryktelig trist tema, men kanskje verd å vite noe om likevel?

xenos
2011-11-03, 16:21
Till mina barn sa jag alltid när de var små och hade gjort något dumt, att "Jag älskar dig, men inte allt Du gör"

Där slog du huvudet på spiken. Så tror jag alldeles för många ser på grekerna; som barn, som omogna varelser som inte kan styra sig själva.

Netwolf
2011-11-03, 16:28
Där slog du huvudet på spiken. Så tror jag alldeles för många ser på grekerna; som barn, som omogna varelser som inte kan styra sig själva.

Nu slog du faktiskt huvudet på spiken! De verkar inte kunna hantera situationen överhuvudtaget. Grekiskt drama, grekisk tragedi eller Grekisk komedi, rentav?
/Netwolf

mouche
2011-11-03, 17:29
Visste dere forresten at Hellas, som alltid har hatt lav selvmordsfrekvens, opplever en bølge av selvmord nå? Fryktelig trist tema, men kanskje verd å vite noe om likevel?

Ja det visste jeg. Det er en telefonservice i Athen, selvmordstelefonen, som melder om fomidabel økning i antall telefoner siste par årene. Leste om dette nettop og tror det vari den engelske utgaven av Athens News. Mener at dette også har vært omtalt på BBC world news.

xenos
2011-11-04, 08:34
Grekiskt drama, grekisk tragedi eller Grekisk komedi, rentav?


Ja, Grekland är ett sammansatt land, sammansatt kultur. Det är därför så spännande och därför attraktivt. Grekland har mao allt.

Netwolf
2011-11-04, 08:48
Ja, Grekland är ett sammansatt land, sammansatt kultur. Det är därför så spännande och därför attraktivt. Grekland har mao allt.
flabb_flab

Hellen
2011-11-04, 10:10
Ja det visste jeg. Det er en telefonservice i Athen, selvmordstelefonen, som melder om fomidabel økning i antall telefoner siste par årene.

?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning :confused:

Netwolf
2011-11-04, 10:25
?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning :confused:

flabb_flab

mouche
2011-11-04, 13:37
?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning :confused:

Det var morbid humor!

Netwolf
2011-11-04, 16:42
Det var morbid humor!

Visst var det, men det var vansinnigt fyndigt! :rolleyes:

/Netwolf

kimmen
2011-11-04, 16:55
Jag vill absolut inte förringa grekernas lidande, men denna kris påverkar inte "bara" grekerna som en del hävdar. Resten av Europa kommer också att påverkas negativt av detta kaos, även om det naturligtvis inte blir i samma katastrofala omfattning som i Grekland.

Börserna rasar vilket innebär att våra pensionspengar går upp i rök. Om t.ex. franska och tyska banker går omkull drabbar det ekonomin i de länderna hårt med ökad arbetslöshet som följd. När fransmäns och tyskars köpkraft och köplust minskar drabbar det den svenska exporten hårt, med ökad arbetslöshet även här som följd. etc. etc. etc. etc.


/kimmen

xenos
2011-11-04, 17:48
Fantastiskt hur detta lilla land kan rubba hela europas ekonomi.
Är det verkligen någon som längre tror att det överhuvudutaget är sant?
Är det rimligt att överhuvudtaget tro på annat än att vi är så många som med så stort behov av syndabockar, att den minsta bland oss, med automatik, blir allas offer.
Systemfel är det väl ingen som tror på, va? Vems sagor, vems myter skydadr vi?

Lissi
2011-11-04, 18:06
:confused::confused::confused:


Lissi- som säkert är helkorkad eftersom hon inte fattar xenos senaste inlägg... En förklaring kanske??

Chras
2011-11-04, 18:44
Fantastiskt hur detta lilla land kan rubba hela europas ekonomi.
Är det verkligen någon som längre tror att det överhuvudutaget är sant?
Är det rimligt att överhuvudtaget tro på annat än att vi är så många som med så stort behov av syndabockar, att den minsta bland oss, med automatik, blir allas offer.
Systemfel är det väl ingen som tror på, va? Vems sagor, vems myter skydadr vi?

Givetvis är det så. Det är alltid den som är minst som har störst skuld eller...........
tror faktiskt det inte bara är Europas ekonomi utan även den amerikanska som blir drabbat. är rädd för att även Asiens kan lida nöd och allt detta för att ett litet land vid Medelhavets norra kust har ställt till det och inte rättat in sig i ledet. Du har helt rätt Xenos.
Chras som håller på att förstöra för hela byn på grund av diverse inköp. :):):):rolleyes::rolleyes::rolleyes:

kimmen
2011-11-05, 11:52
Fantastiskt hur detta lilla land kan rubba hela europas ekonomi.
Är det verkligen någon som längre tror att det överhuvudutaget är sant?
Vaddå "inte sant"?:confused: Det är ju bara att se hur börserna åker berg-och-dalbana.

Och det är ju inte bara de grekiska regimernas fel, en stor skuld har också de banker som gladeligen har lånat ut pengar till ett land som inte kan betala tillbaka sina skulder.


/kimmen

mouche
2011-11-05, 14:10
Et land som ikke kan betjene sin gjeld er nokså uvanlig så at bankene også har kjøpt greske statsobligasjoner er ikke så rart, tross alt. Nå utgjør vel denne investeringen bare en relativt liten del av mange bankers totale utlån, men allikevel nok til at det blir et problem, og for noen et stort problem.

Greske banker har vel også vært under et betydelig press fra den greske stat å kjøpe store mengder greske statsobligasjoner, og nå kan ikke staten betale, bankene går konkurs og de som skulle støtte opp under bankene er bankenes debitor, staten. Litt av en karusell!

Dette blir effekten som av et dominospill.

Forøvrig er det veldig lett å være etterpåklok, visstnok den eneste sanne vitenskap!

Admirala
2011-12-05, 17:28
Interressant artikkel om "de late grekerne":
http://klassekampen.no/59621/article/item/null/avliver-greske-myter

I følge Manifest Analyse:

* I 2009 jobbet hver gresk sysselsatt til sammen over 2100 timer. Det er nesten 500 timer mer enn den gjennomsnittlige sysselsatte i eurosonen.

* Mens grekerne i 2010 i snitt jobbet 41,3 timer hver uke, var gjennomsnittet i eurosonen for øvrig på 36,6 timer.

* Grekerne har ikke mer ferie enn andre. Mens folk i Hellas har 26 dager ferie i året kan resten av euroborgerne i snitt nyte 29 dager med kjærkommen fritid.

* Arbeidspresset på grekerne er det høyeste i Europa. Mens greske kvinner pensjonerer seg noe tidligere enn tyske kvinner, står greske menn lenger i arbeid enn tyske menn.

* Mens eurosonen i snitt brukte 23 prosent av BNP på offentlige trygde- og helsetjenester i 2005, gikk 22 prosent til det samme i Hellas.

Myten om den late greker har vært med på å legge sterke føringer for hvilken medisin som er blitt foreskrevet som kur for de økonomiske problemene.

De siste årene har enorme kutt i offentlige budsjetter, privatisering av offentlig eiendom og fleksibilisering av arbeidsmarkedet blitt presset gjennom mot grekernes vilje.

- Feil diagnose fører uunngåelig til feil medisin. Kutt og budsjettdisiplin har satt Hellas ufattelig langt tilbake. Gresk økonomi er ødelagt. Grekerne lider og selvmordsraten skyter i været, sier Gunnesdal.

I Hellas har de siste årenes politikk også ført til at statsgjelden i dag er betydelig større som andel av BNP enn den var ved krisens utbrudd i 2009.

Europroblemet

Den tyske avisa Bild skrev i mars 2010, med et klart stikk til Hellas økonomiske problemer, at Tysklands statsgjeld ikke er noe problem å håndtere:

«Det er fordi vi står opp tidlig om morgenen og jobber hele dagen lang».

Stereotypene er ifølge Gunnesdal med på å overskygge de virkelige årsakene til den økonomiske krisa i Europa: De strukturelle problemene i eurosonen. Uten mulighet til å devaluere egen valuta har land som Hellas blitt overkjørt i konkurranse med stormakter som Tyskland.

- Euroen er en valuta som er tilpasset tysk industri, men lite annet, sier Gunnesdal.

Grekerne er likevel ikke frie for skyld for egne problemer. Men mens journalister rapporterer om greske drosjesjåfører som ikke skriver ut kvitteringer, mener Gunnesdal det er helt feil å legge ansvaret på «vanlige grekere».

- Skylden ligger hos det høyere sjiktet av befolkningen, sier han.

Greske eliter har systematisk unndratt seg skatt på enorme summer. Ifølge Manifest Analyses rapport skal til sammen mellom 200 og 600 milliarder euro stå på sveitsiske bankkontoer.

Kritsabo
2011-12-17, 16:30
Interressant artikkel om "de late grekerne":
http://klassekampen.no/59621/article/item/null/avliver-greske-myter

I følge Manifest Analyse:


Greske eliter har systematisk unndratt seg skatt på enorme summer. Ifølge Manifest Analyses rapport skal til sammen mellom 200 og 600 milliarder euro stå på sveitsiske bankkontoer.

Att hänvisa till en sida "Klassekampen.no" som stöd för sina åsikter att eliten är huvudorsaken till grekernas problem syns mig lite blekt. Mina erfarenheter från vistelsen i Grekland är att ingen vill betala skatt pga misstro mot samhället generellt och samtliga politiker oavsett politisk färg. Inte ens grekiska medier värjer sig enhälligt mot utländska åsikter att grekerna själva har orsakat dagens problem. Min sympati tillägnar jag som vanligt den enskilde som trots möjlighet att sko sig på andras bekostnad inte gör det oavsett samhällsklass. Hoppas att det finns tillräckligt många Kalimeramedlemmar att jag ryms inom felnoggrannheten nästan 100% som bevisligen tycker om grekerna.

Kritsabo
2011-12-19, 17:05
Idag fick jag svaret på vem som är ansvarig för grekiska krisen:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=7580 _B-anana

xenos
2011-12-19, 19:26
Idag fick jag svaret på vem som är ansvarig för grekiska krisen:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=526&pictureid=7580 _B-anana

Just det!