handdator

Visa fullständig version : Gresk musikk er herlig!!


senzy
2006-01-18, 17:23
Gresk musikk er herlig!!klapp_klap

Siden oppdaget dette så er det stort sett det eneste jeg hører på.
Og det fra en tidligere punk,rap og rocke-jente.:cool:
Nødt å være noe MAGISK ved gresk musikk siden den når ut til alle aldersgrupper,og på tvers av hva slags musikk en hører på ellers.
Damene med sine mørke røster og mennene som synger langt oppi nesa.:p

Akkurat nå venter jeg med spenning på Fame Story 4.
Noe som engasjerer det greske folk til å skrive (les;klage,banne osv)
i forum skal du lete lenge etter!!:o
Det er moro å følge med....flabb_flab

Fame Story er jo svært populært langt utover de greske landegrenser.
Sist vinner (Kalomoira) har fått mye hets i greske talkshows og i greske forum fordi hun er gresk-amerikaner,og fordi hun lærte språket først da hun ble med i Fame Story.
Den stakkars jenta hetses for sin upolerte uttale og språklige feil.
Hun blir latterliggjort selv av profesjonelle tv-verter.(tommelen opp fra meg for at hun lærte språket så kjapt!)flabb_flab
Men hun vant jo ...??!!!:confused:
Hun hadde på langt nær den beste stemmen blant deltagerne,men den lyseste stemmen jeg noen gang har hørt blant greske kvinnelige artister.
Så kanskje var det derfor hun vant,fordi hun har noe som er anderledes..??
Uansett har Fame Story fanget opp flere flotte artister.klapp_klap
Blant annet Rallia,Karafotis,Nino,Marw...

Rallia Xristidou's *eyw yia sena* spilles konstant på gresk radio,og har du ikke hørt den så anbefaler jeg den på det sterkeste.
Last ned og lytt!Nydelig sang!!

Elisabet
2006-01-18, 18:18
Intressant! Själv kan jag med modern grekisk musik - men ingen har någonsin tidigare skrivit om den i forumet som du gör. Jag känner glöden i det du skriver och det är inte utan att jag blir nyfiken - TROTS att jag redan vet att jag inte gillar den :D ;)

Under cirka två års tid har jag försökt lära mig att gilla Dalaras, Remos, Kotsiras, Parios, Vissi, Vandi och alla de andra - och även en del av de yngre förmågorna. Men... ju mer jag lyssnar, ju sämre tycker jag de är. Nu har jag kapitulerat inför den förväntade inlärningen och bara accepterar att så är det!

En hel del melodier är däremot väldigt fina. DE gillar jag!

OCH den traditionella musiken, framförd på gammalt sätt, med folkmusikinstrument och massor av gnissel - DEN gillar jag mer och mer ju mer jag hör den... Så det kan va :D

anoula
2006-01-18, 18:32
Nødt å være noe MAGISK ved gresk musikk siden den når ut til alle aldersgrupper,og på tvers av hva slags musikk en hører på ellers.
Damene med sine mørke røster og mennene som synger langt oppi nesa.:p


Härligt att någon uppmärksammar den speciella sångteknik som används inom grekisk musik. Jag sjunger mycket själv, i kör, samt att jag arbetat som musiklärare och sångpedagog och grips oerhört av vilken känsla grekiska artister förmedlar när de sjunger... Har många gånger försökt analysera den tillsammans med greker med varierande resultat (...) Det finns en lidelse och en passion i vissa röster som bara latin- och arabinfluerad musik kommer i närheten av... Förmodligen spelar det vackra och innehållsrika språket också en roll.

Som du nämner har grekisk musik något som tilltalar de flesta... den når ända in i själen...

senzy
2006-01-18, 21:44
Synes grekerne er flinke til å beholde noe av det tradisjonelle også i de moderne låtene,i motsetning til populærmusikk i bla Norge.
Grekerne har sin helt egen måte å gjøre dette på.

Også fremfører jo også de nye,yngre artistene eldre låter også.I sin opprinnelige,tradisjonelle drakt.

kari
2006-01-18, 22:34
Gresk musikk er herlig!!klapp_klap

VISST er den det klapp_klap _B-anana klapp_klap

Rallia Xristidou's *eyw yia sena* spilles konstant på gresk radio,og har du ikke hørt den så anbefaler jeg den på det sterkeste.
Last ned og lytt!Nydelig sang!!

Selv om hun ikke kom med blant mine 3 beste kvinnelige,liker jeg også Rallia kjempegodt :)
I mars så jeg henne LIVE sammen med KOTSIRAS, på ERT har jeg sett henne i " Stin Yeia Mas" , hun er virkelig en flott artist !

:) Kari