handdator

Visa fullständig version : Båt Pireus-Kos?


Lissi
2011-10-30, 15:27
Eftersom jag inte får upp några som helst båttider nu, inför sommaren 2012 så undrar jag om någon vet hur och om det går båtar Pireus-Kos? Nån som vet vad det kostade i somras? Jag skulle vilja jämföra båtpriser med flygpriser...Vi vill ha många alternativ på resrutter när vi landar i juni 2012.

Lissi

Monica P
2011-10-30, 16:56
Priser???Går inte att förutse, höjningar aviseras...
Tidtabell??? Går inte att förutse, nerdragningar förväntas...

Skämt åsido, båtar finns, de går Pireus-Rodos och går in till olika öar på vägen. Blue Star är de vi har i år. Vem vet hur det blir nästa år, inte ens kommunikationsministeriet vet...

Kolla på www.ferries.gr/bluestarferries/dodekanese.html (http://www.ferries.gr/bluestarferries/dodekanese/rhodes/island/rhodes-ferries.html)
Först är det en tidtabell (inte nästa sommar än) och sen en prislista.

Monica P
2011-10-30, 17:12
Äsch, det funkar inte när jag kollar. Blue Star är i allafall den linje som vi har i år.

Arne
2011-10-30, 18:15
http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BB


Kolla denna länk. Där kunna envar skåda hur årets färjor sig förflyttat. Förvisso år 2011, men man god vägledning ändock erhålla enär skillnaden inför 2012 förmenas hårfin vara.

Arne

Annki
2011-10-30, 18:22
Diagoras (Blue Star ferries) går från Pireus till Rhodos och anlöper på vägen även Kalymnos - Kos - Nisyros - Tilos, vissa ruter även Astypalia och Symi.
Här hittade jag priser för 2011:
http://www.ferries.gr/strintzis/dodecanese/rhodes/island/rhodes-ferries.htm

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2011-10-30, 22:17
Tack snälla! Hur bär ni er åt för att hitta allt??;)

Lissi

malou
2011-10-31, 10:29
Det er noen her som er bedre orientert enn oss andre. Heldigvis. flabb_flab
Jeg for min del ble nysgjerrig og googlet litt. Til eksempel vil den billigste fergebilletten 3. november med Diagoras fra Pireus til Kos koste 48 Euro - ankomst 02.20 etter 10 timers reise. Flybillett fra Athen til Kos samme dato koster fra 78 Euro og opp til i overkant av 100 Euro - alternative tidspunkter for ankomst etter 55 minutters flytid. Kan hende er prisene høyere om sommeren.

Det måtte være flott å kunne ta den fergeturen over havet og mellom noen av øyene. Dessuten kan man jo gjøre reisen kortere om man vil til en øy lenger nord enn Kos. Eller lenger for den saks skyld, om man vil til Rhodos eller Tilos. Selv om den korte flytiden virker mer fristende for en dame i min alder :D .

Lissi
2011-10-31, 11:23
Det är ju väldigt långt till avfärd och det finns i juni om man beställer nu bra pris på inrikesflyg, MEN vi vill inte boka något innan dels pga strejkhot som kan störa båttrafik/flygtrafik, dels på att vi denna gång verkligen vill ha möjlighet att välja efter humör och dagsform:D.
Vi har nu 3 alternativ som vi kommer att ta ställning till när vi landat den 24 juni:

Alt 1: Båt från Rafina till Marmari för ett par nätter i Karystos och sen Kimi innan lämplig båt Kimi-Skyros där vi stannar max en vecka.. Sen åter till Evia för rundresa på norra ön med buss/moppe/bil.

Alt 2: Buss till Pireus och sen LÅNG båtfärd f v b till Leros och sen Nisyros och Tilos. (Astypalea finns också på denna rutt samt Kos som man kanske måste starta från)... Därifrån samma LÅNGA resa tillbaks...EV tar vi omvänd ordning... Det blir senare planering när sommarens turlista finns.

Alt 3: Saroniska ögruppen med tid för alla öarna under 20 dagar. Då ska vi även besöka Salamina. Detta skulle bli det mest avslappade av alternativen.

(Sen har ju jag ett eget alternativ som inte gubben vill och det kan ni ju bara gissa vad det är!;))

Lissi

Margaretha
2011-10-31, 21:28
Har precis kommit hem från vår långa resa till Rhodos. Blue Star skulle kosta 110 euro för 2 personer fran Pireus tilll Rhodos. Vi tog flyget som blev betydligt billigare. Vi åkte från Athen i mitten av september och betalade då 840 skr för 2 personer och tillbaka resan för några dagar sedan Rho - Ath kostade 580s kr för 2 pers, Vi åkte med Olympic till Rhodos och med Aegean tillbaka till Athen. Kan tro att det inte är så stor prisskillnad till Kos . Bokar man riktigt tidigt som vi gjorde så kan man hitta riktiga fyndpriser och så skönt att slippa den långa båtresan som ju har sin tjusniing men kan bli ganska tröttsam när det blir så langt och så har man ju ofta rest tidigt på morgonen härifran Sverige. Vi gjorde vår bokning via flygresor.se

Margaretha

Svein B.
2011-11-25, 10:28
Det har pleid å gå ferje fra Pireus stort sett hver dag til Kos. I år er det bare Blue Star Ferrries som trafikkerer ruta. Tidligere har det vært flere rederier. De går fra Pireus på ettermiddagen eller kvelden og ankommer Kos tidlig på morgenen. Sannsynligheten er stor for at rutene til neste år blir omtrent som i år.

Her er årets priser:

http://www.bluestarferries.com/site/content.asp?sel=634&loc=2&query=