handdator

Visa fullständig version : Gåva till grekisk kvinna


LenaH
2006-01-17, 21:06
Hej! Jag är nybliven Greklands-fantast. Var till Kos för flera år sedan, men har nu hittat ön Zakynthos som jag tycker är fantastisk. Jag åker dit om 10 dagar (3:e gången på 4 månader) för att åter igen uppleva det genuina livet de lever under "icke säsong". Denna gång skall jag ev. besöka en gammal kvinna på 88 år, som jag aldrig har träffat tidigare. Jag skulle gärna vilja ha tips på någon gåva som uppskattas av det grekiska folket. Är det något speciellt jag behöver tänka på som gäst? Tacksam för alla möjliga svar!

epiros
2006-01-17, 21:36
Hej! Jag är nybliven Greklands-fantast. Var till Kos för flera år sedan, men har nu hittat ön Zakynthos som jag tycker är fantastisk. Jag åker dit om 10 dagar (3:e gången på 4 månader) för att åter igen uppleva det genuina livet de lever under "icke säsong". Denna gång skall jag ev. besöka en gammal kvinna på 88 år, som jag aldrig har träffat tidigare. Jag skulle gärna vilja ha tips på någon gåva som uppskattas av det grekiska folket. Är det något speciellt jag behöver tänka på som gäst? Tacksam för alla möjliga svar!

Förra sommaren tog jag med mig lingon- och hjortronsylt som gåva till en värdfamilj jag hyrde boende av, det blev glatt mottaget av alla generationer i familjen.
Men en uppskattande gest är nog viktigast där som här
tror jag:)

bye_bye Tommy

Agda
2006-01-18, 10:03
Jag brukar ta med mig polkagrisar till gammelmor som är i samma ålder.Hon fullkomligt älskar dem.

magnus u
2006-01-18, 10:12
[quote=LenaH]Hej! Jag är nybliven Greklands-fantast. Var till Kos för flera år sedan, men har nu hittat ön Zakynthos som jag tycker är fantastisk. Jag åker dit om 10 dagar (3:e gången på 4 månader) för att åter igen uppleva det genuina livet de lever under "icke säsong". Denna gång skall jag ev. besöka en gammal kvinna på 88 år, som jag aldrig har träffat tidigare. Jag skulle gärna vilja ha tips på någon gåva som uppskattas av det grekiska folket. Är det något speciellt jag behöver tänka på som gäst?
T

Hej! 88 år o nu vinter,med fukt o blåst i grek övärlden. kan du inte köpa en elektrisk madrass man kan värma upp sängen med, ? magnus u

Gita
2006-01-18, 10:35
Bäddvärmare var toppenide! Det tror jag hon skulle uppskatta, det gjorde jag när jag fick det ;) . (Obs! Jag är inte 88 - än)

Gita

inkfish
2006-01-18, 10:44
Nån pryl från Kosta eller Orrefors kan vara uppskattat. De finns i Grekland också men anses vara dyra och fina där.

Frappe
2006-01-18, 16:54
Något personligt som bara gumman kan njuta av, en fin kofta = varm, någon finare choklad, om hon har trädgård något som kan planteras.


Camilla

LenaH
2006-01-18, 19:19
Tusen tack för alla tips! Madrass kan ju vara lite besvärligt att "bubba på", men det lät himla bra med sängvärmare, för gumman har dessutom reumatism. Jag har dock hittat något! Jag köpte fårskinns tofflor med riktigt varmt ull inuti. Det är ju kalla stengolv överallt, och som sagt ingen värme där just nu. Jag hoppas hon uppskatter dom!

LenaH
2006-01-18, 19:21
Tusen tack för alla tips! Madrass kan ju vara lite besvärligt att "bubba på", men det lät himla bra med sängvärmare, för gumman har dessutom reumatism. Jag har dock hittat något! Jag köpte fårskinns tofflor med riktigt varmt ull inuti. Det är ju kalla stengolv överallt, och som sagt ingen värme där just nu. Jag hoppas hon uppskatter dom!

Ps. slog mig just att madrassen kanske trots allt är något platt och behändigt, som lätt packas ned? Såg mig själv med en hoprullad tjock madrass på flygplatsen.....ds.

magnus u
2006-01-18, 19:46
[quote=LenaH]Ps. slog mig just att madrassen kanske trots allt är något platt och behändigt,
Den är jättelätt o du kan vika den. tar nästan ingen plats o kostar en hundring. hälsn magnus ubye_bye

Gita
2006-01-18, 20:24
Elvärmare kostar nog lite mer, särskilt om det skall vara lika stor som sängen, ca 500kr. De har man under lakanet, sätter på en stund på kvällen och stänger av när man går o lägger sig (Vi skaffade sådana när vi bodde i ett kallt HSB-hus). Sedan finns det mindre modeller, ca 50 x 40, för sådär 250kr (tex på Åhlens), mycket användbara. Vi har bara en, och alla slåss om den. Man kan värma kalla fötter, ha den på magen när man har magont, lägga den under rumpan om sängen är ronnig. Har man en gång skaffat en, så kan man inte leva utan.

"Köp en - jag har en själv" :D

Kalimera
2006-01-19, 08:08
Om damen har mikrougn skulle en vetekudde var perfekt, den är både värmande och lite ovanlig och skulle säkert framkalla ett och annat leende.

Gita
2006-01-19, 09:09
Det är sant Janne, en vetekudde är "en härlig vän" när man är frusen. Eller har ont i axlarna, fryser om tårna, har magknip...

Ivi
2006-01-19, 16:21
Det är sant Janne, en vetekudde är "en härlig vän" när man är frusen. Eller har ont i axlarna, fryser om tårna, har magknip...

En vetekudde+tigerbalsam var mina trogna vänner ett par år sedan, då jag hade en lång period med spänningsvärk i nacke och axlar. Att jag sedan fattade dessutom att jag skulle "lägga ner ribban ett par snäpp", när det handlade om ambitionsnivån på jobbet, är ju förstås en annan historia...:)

Nu tror jag inte att den gamla damen behöver vetekudden mot stressvärk precis :D, men den är ju en riktigt fin värmare också som sagt var...

Ivi

Agda
2006-01-19, 18:53
Om damen har mikrougn skulle en vetekudde var perfekt, den är både värmande och lite ovanlig och skulle säkert framkalla ett och annat leende.

Det går alldeles utmärkt att värma kudden i vanlig ugn 125grader 15min!
kan inte leva utan min!!