handdator

Visa fullständig version : Behöver mer information om Karpathos


Cattis66
2011-10-18, 12:48
Hej!
Efter att ha tillbringat en fantastisk vecka på Agistri och Scala Beach hotel i början på juni i år, så börjar vi planera nästa års Greklandsresa. Vi funderade ett tag på Rhodos, men nu börjar jag tro att Karpathos passar oss bättre. Vi är ett par i 45-års åldern som är ute efter lugn och ro och god mat. Boendet bör vara rent och snyggt, men det viktigaste är atmostfären.
Vart på Karpathos ska man bo? Blåser det mer på västra sidan (som det gör på Rhodos)? Är havet badbart första veckan i juni eller bör man söka efter hotell med pool? Ge gärna tips på hotell på de olika orterna!
Mvh
Cattis

Mikke
2011-10-20, 21:49
...det finns en hel del skrivet om Karpathos, så kika runt lite i arkivet.Där finns nog det mesta som ni vill veta.. :D
Det är en fängslande ö, dit många återkommer.....
mvh,
Mikke

nickelena
2011-10-21, 09:39
Halloj!
Vi var på Karpathos i augusti 2007, bodde på Gorgina o Sofia(jag tror det hette så) i Lefkos. Vi hade det superbra. Med tre olika badvikar att välja att gå till, beroende på om vi var sugna på lugnt vatten eller riktiga actionvågor. En mycket liten by var det då, några små minimarkets, matställen fanns det dock fler av. Endast två restauranger tog visakort på den tiden, inga uttagsautomater fanns. Sånt gör livet spännandeflabb_flab, särskilt när det blir som en överraskning.
Sonen fyllde fyra år när vi var där. Han blev uppvaktad av vår städerska på ett helt suveränt sätt. Med både present, en chokladtårta och ett gäng grekiska barn som kom och sjöng "ja må han leva" på grekiska.
Som du förstår är våra minnen därifrån mycket trevliga.
Eftersom vi är i samma ålder som er, och vi gärna skulle återvända kan jag varmt rekommendera Lefkos. Där finns lugnet och man mår gôtt!(om man nu gillar det)
Lycka till!
nickeLena

Stefulainen
2011-11-01, 12:00
De flesta turistbyarna och (turist)stränderna (och bensinmackarna) ligger på östra sidan och jag har för mig att vädret eventuellt är bättre på östra sidan (mindre moln)? Den enda orten på Karpathis där vi träffat på molnigt väder är Aperi på västkusten (Aperi verkade annars vara en trevlig by och jag kunde bra tänka mig att stanne en vecka där och bara tillbringa dagarna på nån cafeteria och se ölivet gå sin gilla gång :)).

Lefkos på västkusten är fint, men den är ganska liten. Om man kan tänka sig att hyra bil/moppe kan det vara bäst att bo i Pigadia och sedan göra utflykter därifrån. Amoopi är en 100%ig turist/hotellby - men stranden där är fin.

Söker man något mer exotiskt skulle man kunna testa på att bo i Spoa (östkusten) eller Meschhori (västkusten) - dessa hör kanske till de mer "genuina" på ön. Vill man bada mycket är dessa dock inga bra alternativ eftersom de bägge ligger en bit upp i bergen.

Karpathos finns inte heller i år med i de finländska resebyråernas utbud :(