Visa fullständig version : Ouzo Nostalgia
Sebastianfg
2011-10-13, 08:20
Beställde precis hem en flaska av denna ouzo på SB. Nån som har provat ?
Är det någon mer än jag på forumet som har ett ständigt begär av att testa nya sorter av retsina och ouzo bara för att nästa kan vara ännu bättre ? Jag kan väl inte påstå att jag är någon jätte kännare av varken det ena eller det andra, min expertis ligger mer åt öl hållet, men roligt är det.
Kom gärna med tips om den godaste ouzon eller retsinan du druckit. (Ja jag vet att hälften av smaken sitter i omgivningen men iaf :D)
Själv håller jag den hemmatrampade retsinan på Lukas taverna i Manolates på Samos som den godaste hittills . Den är dock ganska sår att få tag på i Sverige ;)
Charleston
2011-10-13, 09:22
Det finns en äldre tråd om detta (åtminstone ouzo) nånstans i forumet. Jag själv håller då som nu Barbayannis Aphrodite som den bästa ouzon.
Sebastianfg
2011-10-13, 09:25
Ja det finns ju äldre trådar om allt ;) Tänkte kanske att man skulle våga starta en ny tråd . Känns lite konstigt att svara på inlägg som skrevs 2008 eller ?
Har inte provat Aphrodite däremot både den gröna och blåa. Båda två var väldigt goda .
Charleston
2011-10-13, 11:55
Yes, jag tycker också den gröna är god. Och den blå ännu godare. Men den svarta (Aphrodite) är allra bäst! Å åker man till Lesbos kan man med fördel göra ett studiebesök i deras destilleri utanför Plomari.
Kalimera
2011-10-13, 13:38
Jag har många ouzofavoriter. De bästa kommer från Lesbos. Så klart.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/ouzo_pitziladi.jpg
Pitziladi är min absoluta favorit.
När det gäller retsina gillar jag Malamatina och Georgiadi bäst.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/retsina_georgiadi.jpg
Georgiadi. Till och med flaskan är snygg. Tyvärr finns den inte överallt.
Sebastianfg
2011-10-13, 14:07
Tack Janne, ännu fler att skriva upp på listan ;) Som om den inte var överfull redan !
Kula att se att du är tillbaka på forumet igen !!
Kalimera
2011-10-13, 14:13
Kul att se att du är tillbaka på forumet igen !!Tack!
http://www.kalimera.se/bilder/forum/retsina_malamatina.jpg
Malamatina ser ut så här. Mums! :p
Varvagiannis Aphrodite var også min favoritt, og jeg mente den var ganske suveren. Det var nesten litt frustrerende å besøke destilleriet, og oppdage at både jeg og de andre i følget hadde store problemer med å identifisere smaksprøven av Aphrodite i forhold til den blå og den grønne, uten å lese på etiketten. Det burde jo ikke være overraskende, for alle blindprøver med smaking av både whisky, cognac og til og med øl øl viser jo at selv de som regner seg som eksperter, har store problemer med å skille smakene fra hverandre.
Og nå er det sikkert noen som kommer til å si nøyaktig det samme som jeg hadde sagt før jeg gjorde en ærlig test: Jeg har i alle fall ikke noe problem med å kjenne forskjell på variantene.... ;-)))
Charleston
2011-10-13, 15:33
Håller i stort sett med där, John. Men det ingår liksom i "smaken" att man vet vad man dricker. Man ska inte förringa den psykologiska ingrediensen i begreppet "smak".
För några år sen var jag f.ö. med i ett blindtest, där man fick smaka på en liten mängd (typ pappersmugg) lättöl, folköl och starköl. Sen skulle man ange vilken som var vilken. Och det var inte helt lätt och självklart...
Sebastianfg
2011-10-13, 16:37
Janne Har en flaska Malamatina ståendes i väntan på rätt tillfälle , kanske det blir en mörk onsdag i november ;) Då kan det behövas lite Greklands feeling.
Roligt det där med blindprovning ska nog försöka mig på ett liknande experiment som Charleston beskrev, skulle vara roligt och se om man är så duktig som man tror ;)
Jeg har selv sett en blindtest for lidenskapelige øldrikkere. Vi har i Norge mye lokalpatriotisme når det gjelder øl, der forskjellige byer har øl fra eget bryggeri som favoritter, f.eks. Hansa (Bergen), Mack (Tromsø), Ringnes (Oslo). En del personer fra disse stedene var invitert til blindtesten, og var overbeviste om at de skulle kunne kjenne igjen "sitt eget" øl. Ølet ble skjenket i nummererte glass bak et forheng, men dessverre hengte forhenget seg litt opp, slik at halve gruppen kunne se når ølet ble skjenket.
De som hadde sett skjenkingen, var ikke i tvil, og utpekte uten unntak sitt eget øl som det klart beste. De andre var mer tilfeldig fordelt. Da arrangøren fortalte at det ikke var et uhell at en del av dem kunne se skjenkingen, og at etikettene på flaskene selvfølgelig var byttet om på forhånd, var det faktisk flere som ble direkte rasende over å ha blitt lurt, mens resten var nokså flaue! flabb_flab
Sebastianfg
2011-10-13, 18:03
Jeg har selv sett en blindtest for lidenskapelige øldrikkere. Vi har i Norge mye lokalpatriotisme når det gjelder øl, der forskjellige byer har øl fra eget bryggeri som favoritter, f.eks. Hansa (Bergen), Mack (Tromsø), Ringnes (Oslo). En del personer fra disse stedene var invitert til blindtesten, og var overbeviste om at de skulle kunne kjenne igjen "sitt eget" øl. Ølet ble skjenket i nummererte glass bak et forheng, men dessverre hengte forhenget seg litt opp, slik at halve gruppen kunne se når ølet ble skjenket.
De som hadde sett skjenkingen, var ikke i tvil, og utpekte uten unntak sitt eget øl som det klart beste. De andre var mer tilfeldig fordelt. Da arrangøren fortalte at det ikke var et uhell at en del av dem kunne se skjenkingen, og at etikettene på flaskene selvfølgelig var byttet om på forhånd, var det faktisk flere som ble direkte rasende over å ha blitt lurt, mens resten var nokså flaue! flabb_flab
Haha riktigt bra gjort ! Men om man snackar norsk öl så finns det bara ett bryggeri värt namnet iaf . i min bok och det är Nögne Ö.
För oss som gillar ouzo och som njutit många gånger under åren, är Ouzo 12 ( dådeka) bäst. Vi har naturligtvis inte provat allt, men många sorter smakar parfym bl. a. de som grekerna säger är bäst! Priset på Ouzo 12 har dock ökat. För 2 år sedan kunde man köpa 1 l för drygt 8 €, nu är priset över 12! Det är dock helt OK för oss!
Min favorit :)
http://www.spirituosenworld.de/produkte/bitter/details/ouzo_plomari_gr.jpg
För oss som gillar ouzo och som njutit många gånger under åren, är Ouzo 12 ( dådeka) bäst.
INSTÄMMER!!!
:) Mats
För oss som gillar ouzo och som njutit många gånger under åren, är Ouzo 12 ( dådeka) bäst.
Själv tycker jag den är helt OK men lite för "snäll". Efter många års tillvänjning Ang_elx så vill man ha lite "mer". Plomari och Mini är några favoriter. När de flaskor man lyckats bära hem i bagaget är slut blir det dock 12:an eftersom det bara är den som finns på Bolaget. Tyvärr bara i halvflaskor.
Jag frågade vid något tillfälle personalen på bolaget varför man inte har några fler sorter, men vad fick jag för svar? Jo, ouzo är ju inte någon "kioskvältare" precis, så fler sorter var inte att tänka på :mad:
Bo
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.