Visa fullständig version : Härliga resebrev!
Så härligt det varit de senaste dagarna att komma hem från jobbet och så kunnat sitta ner och "resa" både till Parga och till de Joniska öarna. Jag har ju själv varit på nästan alla de platser som nämns i de båda resebreven och har NJUTIT av vackra foton och all läsning.
TACK!!!klapp_klapklapp_klap
Lissi- som tycker västra Grekland är lite "bortglömt" som resmål.
Tack säger jag också fastän jag inte hunnit läsa dem. Men jag ska göra det så fort jag hinner! klapp_klap
/ Anne
Birgitta63
2011-10-13, 13:30
Håller med Lissi om vackra Parga.
En resa dit 11/8 - 2012 är helt perfekt samt roligt få se fastlandet denna gången. Trevligt resebrev som gör att resan känns rätt fast det är oroligt nu i Grekland. Men är rätt inställd på att det kommer lösas sig samt ej lägga energi på att vara orolig. Vi ska dit till vårt kära Grekland även om det är nära ett år dit så känns det bra.:)
Birgitta
Fina resebrevklapp_klap
Tack PA, för Ditt resebrev från de Joniska öarna!
Jag blir definitivt sugen på att åka dit. Jag har tidigare bara varit på Korfu, då tyckte jag mycket om ön och dess möjligheter.
Resebrevet från Parga lockar också. Jag har av någon outgrundlig anledning varit skeptisk till Parga, men när jag ser bilderna blir jag nyfiken.
//Lena bye_bye
Tusen takk for tre interessante/fine reisebrev med flotte og fristende bilder klapp_klap :D
Kalimera
2011-10-17, 09:35
Här är de senaste resebreven:
Kythera (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/resa_kythera.html)
Kykladerna (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/ios_naxos_santorini.html)
Joniska öarna (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/luffa_i_grekland.html)
Parga (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/parga.html)
Skicka gärna fler resebrev. Jag har tid och kraft att publicera igen.
Marianne
2011-10-17, 09:50
Det var dagens bästa nyhet, Janne!:)
Bra skrivet och fina bilder från Kythera! klapp_klap Det är inte utan att man längtar dit
/Netwolf
Det var dagens bästa nyhet, Janne!:)
Jag tycker detsamma, Marianne.
Birgitta.
Här är de senaste resebreven:
Skicka gärna fler resebrev. Jag har tid och kraft att publicera igen.
Det var veldig godt å høre, Janne :D
- reisebrev eller ikke reisebrev bye_bye
Kalimera
2011-10-26, 09:18
Här (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/skopelos.html) finns ännu ett resebrev, denna gång från Skopelos och Alonissos.
Instämmer! Trevliga resebrev och härliga bilder. Jag blir imponerad av omfattningen. Krävs mycket noteringar under resan för att få till underlag för allt det. Bilderna får mig att känna mig som ett barn i en godisbutik. Oj så vackert, dit måste vi resa, .... och dit ..... och dit ..... och dit ...... och ..............................................................
Tack! klapp_klap
:) Mats
TACK jupiter, ett så härligt resebrev med fantastiskt fina bilder. Jag måste skratta när jag läste om dessa hästar. När jag vandrade stigen från Patitiri (Alonissos) opp till Chora, gick jag förbi två hästar bredvid stigen och när jag var oppe i byn, hörde jag klopp klopp bakom mig och där kom en häst galopperande mitten på gatan. Måste rädda mig genom att hoppa till tavernagården.
Och jag såg MUNKSÄLEN, en hel timme på stranden i hamnen. Kanske har jag berättat om det :D!
Hej Alla bye_bye
Läste Jan-Erik och Ylva's resebrev från Kythera och såg att vi fått en hälsning från Diakofti och från ägarna till Zefyros som vi kallade "brotavernan". De hänvisade även till vårt resebrev, jag skickade en kopia till vårt hotell Maistrali. Det spred sig väl i byn antar jag :)
Här är länken till mitt resebrev från 2008
http://www.kalimera.nu/resebrev/2008/grekland_pa_5.html
//PA _B-anana
Kalimera
2011-11-09, 14:00
Ett nytt resebrev är publicerat. Denna gång är det Karin som berättar om sin långa vistelse på Karpathos i somras. Resebrevet finns här. (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/karpathos_resa.html)
Tack Karin, vi fick uppleva delar av vår semester en gång till :D
// Helén och Roger
Bra att du friskade upp mitt galma minne från sommarens ävetyr:D Blir så hungrig när jag såg bilden från To Ellinikon:p:)
Riittabye_bye
Kalimera
2011-11-14, 15:39
Idag kom ett nytt resebrev. Denna gång från Amorgos, och lite Naxos. Läs resebrevet här. (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/amorgos_katapola.html)
Tack för ett trevligt resebrev från Amorgos!!klapp_klapklapp_klap
Ulf och Päivi: Ett tips en annan gång för att slippa dyr taxi och hotellkostnad i Aten bara för en övernattning på väg ut... Boka Peris hotell i Luotsa. De hämtar gratis vid flyget och lämnar gratis där...Hotell inkl frukost för dubbelrum 80 euro senast vi bodde där och då ingår alltså hämtning och eller lämning. En liten taverna ett par hundra meter från hotellet finns. Ni kan alltså sen ta bussen dag 2 till Pireus efter att de skjutsat till flygplatsen.
Lissi
Ulf och Päivi, tack för ett fint och roligt resebrev:) Ni kanske bodde i samma rum på Pension Amorgos som vi gjorde 2010 :rolleyes: Man hade Skopan nästan i sovrummet:D
Om vi skall till Amorgos någon mer gång så vill jag gärna bo där igen:)
Kände att mina små kunskaper i språket kom till användning på den ön, man var tvungen att försöka och prata:)
Riittabye_bye
Ulf o Päivi!
Tack för ett mycket roligt och underhållande resebrev. Vore toppen om det fanns ett litet album med flera bilder från er resa? Om så är fallet undrar jag under vilket medlemsnamn jag hittar er profil?
Ulf o Päivi!
Om så är fallet undrar jag under vilket medlemsnamn jag hittar er profil?
Ja jag letade också, har alldeles glömt bort ert "nickname":o:o
Lissi
Kul läsning som fick mig att drömma tillbaka till Amorgos som jag var på för sju år sedan. Kommer bl.a. ihåg den gamle mannen som sådle färjebiljetter.
//
KR
Hej Ulf och Päivi bye_bye
Tack för ett trevligt och underhållande resebrev!klapp_klap
Ulf, det är mycket vi män måste stå ut med, vad vi än gör och hur bra det än är, så är det aldrig tillräckligt!flabb_flab
//PA _B-anana
Som också blev "Friherre" den 1/6 men lite i förtid, med avtalspension:)
Ulf, det är mycket vi män måste stå ut med, vad vi än gör och hur bra det än är, så är det aldrig tillräckligt!flabb_flab
//PA _B-anana
..och det beror på att ni just är män;)
Stackars er!!!:eek:
Lissi
Karlsson
2011-11-15, 22:26
Tack för alla vänliga ord om resebrevet från Amorgos. Ni som glömt mitt nickname behöver inte skämmas för det. Jag har inte haft något förrän nu. Det ingår dock i min planering som jag gjorde i Katapola att jag skulle lägga in mig som användare på Kalimera. Detta har dock först nu blivit av.
Vad beträffar den intressanta frågan om vilka som är bäst, män eller kvinnor, tar jag det säkra före det osäkra och fegar ur. Detta är ju trots allt mitt första kalimerainlägg.
Ulf bye_bye
Vad beträffar den intressanta frågan om vilka som är bäst, män eller kvinnor, tar jag det säkra före det osäkra och fegar ur. Detta är ju trots allt mitt första kalimerainlägg.
Ulf bye_bye
:D:D:D
Välkomna hit båda två! Vi hoppas att ni får mycket glädje av oss alla här, män såsom kvinnor;)
Lissi
Ert resebrev från Amorgos var ju en start på Kalimera-medlemskap som inte går av för hackor. Välkomna!
Kalimera
2011-11-21, 09:48
Ett nytt resebrev är publicerat. Denna gång från underbara Sifnos.
Läs resebrevet här (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/sifnos_faros.html).
Tack grabbar för trevlig läsning och sköna bilder i Sifnos-resebrevet. Härligt sätt att jubilera på! Grattis i efterhand!
Härlig läsning!!!! Tack, tack!klapp_klap
Charleston
2011-11-22, 12:27
Finfint resebrev. Speciellt uppskattat var att ni på ett naturligt sätt lyckades få in så mycket text om en av våra största fotbollsspelare genom tiderna!
Kalimera
2011-12-16, 08:38
Ett nytt resebrev är publicerat, denna gång från Karpathos. Läs resebrevet här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/karpathos_semester.html)
Trevlig läsning och fina bilder från Karpathos.
Men bilden med parkeringsbromsen borde varit med i fototävlingen om Grekiska speciallösningar istället :).
Lars
Trevlig läsning och fina bilder från Karpathos.
Men bilden med parkeringsbromsen borde varit med i fototävlingen om Grekiska speciallösningar istället :).
Lars
..min tanke också!
Men är det inte så att man gärna lägger de allra finaste och roligaste bilderna i resebreven?? Jag gör ofta det för man vill ju så gärna "sälja" sin favoritö!
Men en bra bild har jag till nästa tävling..;) Fast det är det nog som vanligt bara jag som tycker:D:D
Lissi
Kalimera
2011-12-16, 16:26
Men bilden med parkeringsbromsen borde varit med i fototävlingen om Grekiska speciallösningar iställetHåller helt med. :)
Kalimera
2011-12-20, 11:12
Ännu ett resebrev är publicerat. Denna gång är det från Annki som har varit på Rhodos nu i december. Det är verkligen en helt annan ö så här års! Kolla första bilden på Eli beach så förstår ni vad jag menar. :)
Läs resebrevet här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/rhodos.html)
Annki!
TACK för ett härligt resebrev!klapp_klap
Som jag njutit av alla bilder! Det är så fina foton!! Visst är Grekland underbart off-season. Mycket härligare än mitt i sommaren. Detta var en riktig kick inför vår resa på fredag:D Vi har dock betydligt svalare väder att se fram emot, mellan 10-13 grader enligt yr.no. Ömsom sol ömsom regn, men med bil gör det inget alls....Vi tänker oss utflykter längs kusten söderut och även till ställen norr om Rafina där vi inte alls varit förr....
Frappe, Du kanske har tips?? är det inte i de krokarna Du brukar hållas?? Vad finns att se?
Idag kom mail från bilfirman med uppgift om att bil väntar vid ankomsten precis som vi beställde för 6-7 månader sen. Vi hade just undrat hur det skulle funka.
Jag kanske också kan knåpa ihop ett fotoresebrev efter hemkomst....
Lissi
Jag älskar dina blomsterbilder, Annki. Och så får man kunskaper också.
Gränderna i gamla stan pånyttminner mig om våra vandringar där. Dock vill jag glömma den gången vi kom från Kzo klockan 4 på morgonen och inte hittade nyckeln som Kamiros gömt i gränden utanför vårt boende. Då såg gamla stan lika öde ut som på dina bilder. Men klockan 7 vågade vi ringa den äldre herren och fick inta vår studio.
Tack, än gång för fina bilder!
Birgitta.
Nektaria
2011-12-20, 17:16
Tack Annki för fantastiska bilder! Tänk att det är så vackert även i december!!
Ibland funderar jag faktiskt på vad det är som gör att vi står ut i kompakt vintermörker, snålblåst och slask! :mad:
Lena
Tack Annki för fantastiska bilder! Tänk att det är så vackert även i december!!
Instammer helt :)
Det ar nastan sa att jag borjar tvivla om det inte blir Rhodos istallet for Kreta pa semestern ......:p
/Lucky bye_bye
Så härligt.
Svårt att förstå att det är så fint i december.
//
KR
Jeg vil også takke for alle fine reisebrev som har kommet etter mitt forrige takkeinnlegg i tråden her :)
"Vinter" på Rhodos så fredelig og deilig ut, flotte bilder :D
TACK allihop för era vänliga ord, är man inte enbart ute efter att bada och sola så kan Grekland i lågsäsong verkligen rekommenderas!
Det är verkligen en helt annan ö så här års! Kolla första bilden på Eli beach så förstår ni vad jag menar.Här kommer ytterligare en bild från Elli beach, nu i december var det flera som badade varje morgon. Och det var så vackert och helt underbart att promenera längs stranden på morgonen.......så svårt att tänka sig att den på sommaren är täckt av tusentals solstolar och parasoll.
http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/P1050706.jpg
Kalimera
2011-12-27, 14:05
Så här i mellandagarna passar det väl med ett nytt resebrev, denna gång från Skiathos. Läs resebrevet här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/skiathos.html)
Kalimera
2012-01-05, 09:43
Ett nytt resebrev är publicerat. Denna gång är det Lissi och Claes som visar hur det var att fira jul i Aten, Pireus och på Evia. Läs resebrevet här (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/aten.html).
Takk for fint reisebrev/bilder Lissi :) - jeg var imponert over at du allerede...., så nå fikk jeg og sendt et bildereisebrev til Janne, som kanskje dukker opp etterhvert.
Det måtte være spesielt å være på reisefot i selve julen, men det er ingen tvil om at dere trivdes og hadde det bra :D
Og dårlig v æ r vet jeg jo at ikke finnes for deg ;)flabb_flab
Du har gitt meg lyst til å bli bedre kjent i Pireus, og den herlige tavernaen, Rakadiko, den hadde jeg allerede lagt meg på minne :)
Tack för ett fint och intressant resebrev!
Det är spännande att se glimtar från ett annat Grekland än det man ser på sommaren.
Jag hade tänkt tillbringa julen i Grekland men det blev inte så detta år. Jag har det att se fram emot.:) Kanske nästa?
//Lena bye_bye
Jag tackar också Lissi för resebrevet. Speciellt intressant var det där med Pireus som för mig bara varit en hamn därifrån man ska bort så snabbt som möjligt. Nu har jag en mycket positivare syn om saken.
/ Anne bye_bye
Tack för ett fint fotoresebrev Lissi:) Jag och Karin var ju i Pireus i Januari månad och vi tyckte ju det var trevligt också:) har aldrig varit där på sommaren så kan ju ionte jämföra.
Lunch i Athinaikon skulle jag gärna återuppleva:) Kommer ihåg när vi var där så kom det in väldigt många äldre damer som såg ut och tillhöra överklassen och äta lunch:) Man blir ju hungrig när man shoppar och bär på sina fina kassar:)
Maten var ju helgod också:p
Synd att Brettos inte är sig likt längre:o
Gott Nytt År
Rittabye_bye
TACK Lissi för ett jättefint resebrev, har tittat flera gånger och njutit av alla fina bilder. Vi var ju på Rhodos i början av december, och trivs också bäst i Grekland utanför turistsäsong. Vi uppskattar just lugnet och vardagen man möter överallt.
En liten fråga....Vet du vad granatäpplena på sista bilden var doppade i, var det motsvarande våra knäckäpplen?
Ann-Kristin bye_bye
En liten fråga....Vet du vad granatäpplena på sista bilden var doppade i, var det motsvarande våra knäckäpplen?
Ann-Kristin bye_bye
Det var inte någon slags knäck i alla fall.....Kanske bara någon slags karamellfärg.
Jag smakade faktiskt inte eftersom jag blivit allergisk mot så mycket. De var mer till prydnad för mig. Man borde kanske bett Claes smaka:o
Kanske någon boende i Grekland kan hjälpa Dig? Det är första gången jag sett dessa "julfrukter". I övrigt var det en FANTASTISK grönsaksmarknad över en tre kvarter lång sträcka...den låg ganska nära Rakadiko och vi hade just varit där och ätit och var på väg hem riktigt proppmätta. Eftersom vi inte hade en studio utan bara ett hotellrum så gjorde vi inga inköp då vi skulle resa hem dagen efter.
Lissi
Marianne
2012-01-08, 10:09
Många fina bilder i fotoresebrevet, Lissi. Roligt att resan blev så lyckad!
Lite kul att du lyckas få med våran båt i hamnen Nea Makri.....:)
Ja jag tänkte på Dig när vi var där;) och eftersom jag inte såg Dig så blev det båten jag tog kort på:D
Nea Makri var ett av de få ställen vi åkte igenom på juldagen där vi faktiskt såg lite folk. I Ag.Andreas( hette det väl?) Var det en man som badade i blåsten och kylan. Han var i LÄNGE och verkade njuta)
Lissi
sjöborren
2012-01-09, 09:45
Lissi! Tack för resebrevet från ett juligt Grekland. Härligt att få följa er bland gränderna i Athen/Pireus.
Sjöborren. bye_bye
Kalimera
2012-01-09, 14:07
Ännu ett resebrev är publicerat. Denna gång är det Kari som berättar och visar bilder från Makrigialos på Kreta.
Läs resebrevet här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2011/kreta_makrigialos.html)
TUSEN,TUSEN TACK!!klapp_klapklapp_klap
Åh så härligt det ser ut...
Då vi planerar en månadslång vistelse på Kreta i januari eller februari nästa år så vill jag GÄRNA ha uppgifter om ert boende och hur ni fick tag på detta....
Vilken flygplats flög ni till?? Heraklion? Vi kanske bor en eller två veckor på olika platser och har bil hela tiden för att verkligen hinna se Kreta, men sydöstra Kreta ska få merparten av tiden.
Detta resbrev ska jag njuta av många gånger och vädret kan ni då inte klaga på!
Lissi
Vet du vad granatäpplena på sista bilden var doppade i, var det motsvarande våra knäckäpplen?
Ann-Kristin bye_bye
...fick precis ett brev från Clery på Tinos som läst mitt resebrev....hon sa att frukten heter rodi och är jättegod!!! (Rodi kanske är granatäpple på grekiska och då har jag lärt mig ett nytt ord!:D)
Lissi
Så härligt det såg ut i Makrigialos, Kari:) Förstår att ni hade en fin månad där! Fick lust att åka dit med en gång när jag tittade på dina fina bilder:)
Tack så mycket!
Riittabye_bye
Tack Kari för ett härligt resebrev! Många bilder som jag känner igen. Makrigialos är ett av mina favoritresmål som vi har besökt många gånger sedan 1991. Mycket har hänt i byn sedan dess men charmen finns ändå kvar. Det känns alltid som att man kommer hem när man kommer in mot byn. Vi har alltid besökt Makrigialos i lågsäsong, i maj och oktober, men det skulle vara roligt att komma dit ännu senare nån gång, kul att det är så pass mycket öppet ännu i november.
Tusen takk for positive kommentarer, Lissi :D (du skal få info), Riitta :D og MariaJ :D
bye_bye
Det var trevlig läsning och många vackra bilder i ditt resebrev Kari! För mig blev det dessutom en mycket positiv överraskning. Jag har fram till nu fått en uppfattning att M förutom Vings AllInclusiveställe endast består av ett par tavernor och en handfull hus, och att det dessutom ligger långt från andra större byar. Ditt resebrev gav mig en mycket mera positiv bild av byn. Tack!
:) Masse
Det var trevlig läsning och många vackra bilder i ditt resebrev Kari! För mig blev det dessutom en mycket positiv överraskning. Jag har fram till nu fått en uppfattning att M förutom Vings AllInclusiveställe endast består av ett par tavernor och en handfull hus, och att det dessutom ligger långt från andra större byar. Ditt resebrev gav mig en mycket mera positiv bild av byn. Tack!
:) Masse
Tusen takk, Masse :)
- jeg er glad for at jeg har endret ditt syn på Makrigialos bye_bye
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.