handdator

Visa fullständig version : Upptäcka något litet, genuint på Samos


Ewa
2006-01-17, 13:03
Har varit på Samos många gånger och sett en del. Ska dit i höst igen och skulle tycka om att få tips på någon liten by/ort som man kan äta lunch i och titta på vardagens lunk. Mili har jag varit ett par gånger och det tyckte jag mkt om.Tacksam för alla typer av förslag/Ewa

Stina
2006-01-18, 08:46
Hej!
Mitt tips är att åka till den lilla byn Drakei, om du/ni inte varit där.
Vägen dit är fantastisk och byn ligger högt ovanför havet.
Byn är inte stor men den ligger så vackert och det finns ett par små tavernor.
Vi åt på den som kommer först till vänster när man kör in i byn, jättegod mat och snälla tanter som hade hand om tavernan.

Mvh. Stina:)

xenos
2006-01-18, 19:20
Hej!
Mitt tips är att åka till den lilla byn Drakei, om du/ni inte varit där.
Vägen dit är fantastisk och byn ligger högt ovanför havet.
Byn är inte stor men den ligger så vackert och det finns ett par små tavernor.
Vi åt på den som kommer först till vänster när man kör in i byn, jättegod mat och snälla tanter som hade hand om tavernan.
Mvh. Stina:)

Instämmer! Och ta en promenad i byn! Och fortsätt sedan gärna ned till Ag Isodoros där man är berömd för sittbåtbyggande. Låt inte vägen hindra er!

Erik Lefteris

Kalimera
2006-01-19, 08:25
Jag föreslår Kastania och Leka som ligger i bergen mellan Votsalakia och Karlovassi. Två fina genuina byar med trevliga torg där du kan sitta taverna och gunga stol och kolla in vardagslunken. Torget i Mytilini är inte heller så dumt.

Ewa
2006-01-19, 09:01
Tre fina svar har jag fått!!Och jag lovar att de är antecknade, stort tack från Ewa i snöyran

J&C
2006-01-19, 14:46
Eftersom vi bara varit på Samos en gång kände vi inte till dessa tips. Jag förstår att Manolates är välbesökt av turister, men det var ju mysigt ändå. Är dessa byar av den typen? Vi gillar verkligen genuina platser, är dessa byar mer "genuina" är Manolates?

Kalimera
2006-01-19, 17:46
Tre fina svar har jag fått!!Och jag lovar att de är antecknade, stort tack från Ewa i snöyranDu får tre byar till. :) Marathokabos, Abelos och Stavrinides (det finns ännu fler genuina byar). Om du besöker Abelos och Stavrinides (ligger nära varandra) lovar jag dig att du blir förvånad om du ser andra turister än dig själv. Tavernan i Abelos:

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/stavri.jpg

Kalimera
2006-01-19, 17:49
Är dessa byar av den typen? Vi gillar verkligen genuina platser, är dessa byar mer "genuina" är Manolates?
Ja, de går inte att jämföra med Manolates. Inte om pratar om genuinitet. Men att Manolates är en ruggigt fin by går ju inte att komma ifrån. Missa inte taverna Anthmoia (en av de trevligaste tavernorna på Samos) nästa gång ni är där.

Lissi
2006-01-19, 17:52
Marathokambos har jag också varit i Det var mysigt! Stranden nedanför var stenig minns jag men vi hade den HELT för oss själva och det var ändå andra veckan i augusti! Berodde det kanske på stenarna!?:confused: Vi hade en helt underbar dag i dessa trakter...14 år sen är det nu...Kanske dags att åka tillbaks?;)
Lissi

J&C
2006-01-19, 19:37
Att folk är så allergiska mot stenstränder förvånar mig. Jag gillar dem, förutsatt att det är sand i vattnet.

Hur funkar det att beställa mat på tavernorna i de mindre byarna? Antar att menyer inte finns på engelska? Eller ni kanske är så pass bra på grekiska att ni klarar er?

Inge
2006-01-19, 20:13
Att folk är så allergiska mot stenstränder förvånar mig. Jag gillar dem, förutsatt att det är sand i vattnet.

Hur funkar det att beställa mat på tavernorna i de mindre byarna? Antar att menyer inte finns på engelska? Eller ni kanske är så pass bra på grekiska att ni klarar er? Det er intet problem med å bestille mat på tavernaene i småbyene. De fleste har noen engelske ord på menyen også. I mange tilfeller vil du oppdage at det er flere retter på menyen som de ikkehar for øyeblikket. Da er det beste du kan gjøre å gå inn på kjøkkenet og se hva de har i grytene før du bestiller, "gamle mor" aksepterer det. Som oftest finner man allerede da det man ønsker å spise, og ventetiden på servering bir ikke så lang.

Lissi
2006-01-19, 20:34
Att folk är så allergiska mot stenstränder förvånar mig. Jag gillar dem, förutsatt att det är sand i vattnet.

Hur funkar det att beställa mat på tavernorna i de mindre byarna? Antar att menyer inte finns på engelska? Eller ni kanske är så pass bra på grekiska att ni klarar er?

Jag har aldrig nånsin upplevt att det varit något problem, det har alltid gått med engelska. Fast jag kan ju så pass mycket grekiska ändå att jag alltid försöker beställa på grekiska. Men det är ju för JAG tycker det är kul!
Lissi:D

J&C
2006-01-19, 21:26
Jodå att besöka köket har vi gjort, det funkar ju bra och gör att det inte behöver bli några missförstånd.

Vi har däremot varit på en grekisk ouzeria där det inte talades ett enda ord engelska. Inte det enklaste precis...

Ewa
2006-01-20, 11:40
Kära administratör, senaste förslagen med underbar bild till, niger jag för!!
Precis så som jag vill ha det. Jag bor på Potokakistranden privat och undrar om väderstrecket på dessa byar?

Kan jag t.ex. a buss till Koukari och sedan taxi därifrån eller är det bättre på ett annat sätt, jag kör inte själv - jag vill ha retsinaluncher.

Ewa

Kalimera
2006-01-21, 11:57
Kan jag t.ex. a buss till Koukari och sedan taxi därifrån eller är det bättre på ett annat sätt, jag kör inte själv - jag vill ha retsinaluncher.
Vad jag vet går det ingen buss till Abelos eller Stavrinides. Men det går buss från Kokkari till Agios Konstantinos, därifrån går vägen upp i bergen till Abelos eller Stavrinides. Det är för långt att gå så det blir väl taxi då. Däremot kan du åka buss till Drakei, Mytilini och Marathokabos. Abelos eller Stavrinides är två väldigt små byar med goda möjligheter till långa retsinaluncher. ;)

maggione
2006-01-25, 18:36
Torget i Vuorliotes är inte dumt heller.......

J&C
2006-01-26, 12:22
Torget i Vuorliotes är inte dumt heller.......
Finns det bilder kanske...?

xenos
2008-03-10, 06:04
Torget i Mytilini är inte heller så dumt.

Det är ungefär tio år sedam jag var i Mytilini på Samos.
Jag undrar varför.

Lefteris

Aina
2008-03-10, 14:56
Roligt med gamla ämnen som dyker upp igen. Jag noterar och antecknar. Det ska bli så roligt att återvända till Samos. När jag berättade för en kompis att vi skulle åka till Samos i år igen undrade hon "Varför då?" Visst finns det massor av andra fina ställen vi säkert skulle gilla, men jag tycker det känns skönt att återvända. Det första besöket var en liten provsmakning. Nu ska vi se och uppleva mer!
Aina

Kastas
2008-03-12, 09:17
Hej Ewa. Vill slå ett slag för den andra sidan på Samos.Små genuina byar som Pagondas. Spatharei.Skoureika. Mysiga men nu nästan avfolkade.Torget i Spatharei har två mysiga tavernor värda ett besök. Sen är det ju en fin resa runt även på den sidan ön. I höst blir det 23 resanbye_bye