handdator

Visa fullständig version : Berlin


Rasmus
2011-10-07, 16:36
Hej!
Då vi snart styr kosan till det vackra Berlin, är jag nyfiken på om någon eller några av er har varit där på sistone.
Det är ett antal år sedan jag själv var där (första gången 1974, senaste besöket 2005), så tips från er vore välkomna.
Var äta gott och billigt? Vad att se och göra? Shopping med hyfsade priser (Kära kvinnas önskemål)?
R :)

lemon
2011-10-07, 22:33
Trevligt!
Vi var där i början på augusti och bodde precis väster om Tiergarten och mellan Ernst Reuter- Och Sawignyplatz. De kvarteren är mycket lugna och trevliga och antalet restauranger är stort.
Att ta sig runt i Berlin är smidigt. S- och U-bahn eller bussar är enkla att hoppa på - och hoppa av.
Shopping testade vi bara runt Kudamm, där det finns mååååånga affärer, bl.a. en Hilfingeraffär, där sönerna fyndade en del.
Det är värt att ta U- eller S-bahn till Olympiastastadion. Vi tajmade in en hemmamatch för Herta Berlin, men även utan fotboll är det ett imponerande byggnadsverk, där historiens vingslag är markanta: allt från OS 36 till Ljungbergs nick mot Paraguay, VM-final, friidrotts-VM och depechekonserter;-)
Likaså finns de senaste 100 årens historia kondenserad längs en dryg kilometer i Mitte: muren, Reichstag, Brandenburger Tor, Hotel Adlon, Kennedymuséet, Under den Linden, ambassaderna, Förintelsemonumentet och -muséet, bunkern, rikskansliet, ministerierna, Topografi des terrors, Potzdamer Platz och Checkpoint Charlie.
Trevlig resa!

eija
2011-10-08, 09:17
Det finns så hemskt mycket intressant att se i Berlin (men detta vet du ju av egen erfarenhet!) att det är omöjligt att rekommendera något. Bättre att skaffa/låna sig nån guidebok och titta lite före resan alla möjligheter. Det beror nämligen så mycket om ens intressen vad man ville se. Jag själv tycker om att vandra eller fara med U-Bahn dit vart näsan visar och har hittat härliga ställen där, i olika stadsdelar. Man kan ju köpa olika slags biljetter till bus/tåg. Och det finns ju ca 7000 matställen i Berlin, så det är svårt att nämna bara ett eller två. Jag har ätit på något ställe som kommit emot! Googla lite efter din smak _B-anana!
Om du berättar lite närmare vilka saker som intresserar dig, är det lättare att ge några tips :D.
En härlig resa till en av Europas mest intressanta stad!

jo-hanne
2011-10-08, 13:46
Ja, jag säger som Eija och Lemon. Det finns ju så otroligt mycket att se i Berlin. Nu är det nog ett år sedan vi var där senast. Vi tog oss runt i Berlin via Tunnelbana, spårvagn och buss. Vi köpte ett tre dagars kort i en automat på en Tbane station - tror det kostade ca 16 eur för tre dagar. Då kunde vi åka både Tbana, spårvagn och buss hur mkt vi ville. Efter mkt åkande med tunnelbana utan att kunna se så mkt över jorden bytte vi över till sporvagn och buss. Vi använde oss ofta av buss 100 - den gula dubbeltdäckaren - som går mellan många av de viktigaste severdigheterna där vi stannade till - gick av och fick med oss det vi var intresserad av. Buss 100 går från många centrala hållplatser och går ca var 5 minutt och man kan kliva av och på som man vill.

Shoppade gjorde vi både på Alexanderplats, Friedrichstrasse och Kurfurstendamm och varuhuset KADEVE. Speciellt roligt att åka upp till KADEVEs "saluhall" eller Delikatesseavdelning och bara titta rundt, sätta sig ner, titta på folk och ta en godbit vid disken eller en kall öl vid en servering. Där var mkt att se och smaka på.

Vi åkte också till Hackescher Markt i närheten av där Sporvagnarna stannar till/från Öst Berlin. Där finns ett helt kvarter man kan gå "in" i med smågrånder. Där finns färgerika byggnader med små affärer och Kafér i. Vid sporvagnshållplatsen finns där en liten marknad där vi köpte ost, korv och krydder. Vi åt på olika ställen och åt ofta god mat så det hittar ni säkert till själv. Vi var en kväll på en resturant/bar som het White Trash. Detta stället har tidigare varit en kinakrog. I dag ett lite rockigare ställe som hade olika temakvällar. De serverar bl.a goda hamburgare (Elvisburgare). Vi var där en kväll och hade tur då ett bra bluesband spelade. Vi fick en jättetrevlig kväll med god mat och härlig musik. Stället ligger vid Rosa Luxenburgs platz.

Berlinerdomen är ju mäktig att gå in i tycker jag. Nära Berliner domen ligger både DDR museum och "museum ön" med flera severdigheter och museer. Det känns i både huvud och kropp efter alla intryck i detta området. Men med lite vila på ett litet serveringställe så kan man ge sig vidare ut i Berlin :)

Ha nu en riktig flott tur!