handdator

Visa fullständig version : Några frågor ang Petra


Agfa
2011-10-07, 15:53
Hej alla greklandsälskare därute!:)
Tack för alla tips och inlägg om Lesvos/Petra med omnejd. Känns som om jag fått en ganska bra bild redan - trots att det dröjer länge innan vi är där. Först nästa höst är dags för vårt första besök på denna ö och vi siktar in oss på 2 veckor på något av Apollos hotell "Islands" eller "Shining Star" så snart det blir bokningsbart! Även Fritids har ett lgh-hotell "Sunshine" som verkar kunna vara ett alternativ. Det verkar som dessa lgh-hotell har bra läge i förhållande till centum, med ex.vis promenadavstånd även kvällstid.
Dock har jag inte hittat något inlägg som säger något om avstånden från dessa hotell till mataffärer/minimarkets o ev. brödbutik. Och en uttagsautomat lär ju finnas i Petra vad jag förstått. Just vad gäller avståndet till mataffär är ju bra att veta, med tanke på allt vatten man brukar behöva bära hem!
Tacksam för info från någon av Er som varit där och t.o.m kanske bott på några av dessa lgh-hotell!
Flygrädd är jag också :confused:- men det verkar vara en "acceptabel" flygplats att landa och starta på - har kollat runt på inläggen men inte hittat nåt om flygplatsen.
Hälsn. Annika

Sebastianfg
2011-10-13, 09:06
Hej

Jag har inte bott på något av hotellen men om man bara tittar på läget i förhållande till närhet till centrum så hade jag valt Shining Star. Men som sagt jag har ingen aning om standard mm.
Om man tittar på kartan så går vägen utanför Shining Star rakt ner till gågatan i centrum där det ligger både mini markets och bageri.
Hoppas ni får en trevlig resa . Lesvos är en underbar ö !!

kari
2011-10-13, 21:31
Hej alla greklandsälskare därute!:)
Tack för alla tips och inlägg om Lesvos/Petra med omnejd. Känns som om jag fått en ganska bra bild redan - trots att det dröjer länge innan vi är där. Först nästa höst är dags för vårt första besök på denna ö och vi siktar in oss på 2 veckor på något av Apollos hotell "Islands" eller "Shining Star" så snart det blir bokningsbart! Även Fritids har ett lgh-hotell "Sunshine" som verkar kunna vara ett alternativ. Det verkar som dessa lgh-hotell har bra läge i förhållande till centum, med ex.vis promenadavstånd även kvällstid.
Dock har jag inte hittat något inlägg som säger något om avstånden från dessa hotell till mataffärer/minimarkets o ev. brödbutik. Och en uttagsautomat lär ju finnas i Petra vad jag förstått. Just vad gäller avståndet till mataffär är ju bra att veta, med tanke på allt vatten man brukar behöva bära hem!
Tacksam för info från någon av Er som varit där och t.o.m kanske bott på några av dessa lgh-hotell!
Flygrädd är jag också :confused:- men det verkar vara en "acceptabel" flygplats att landa och starta på - har kollat runt på inläggen men inte hittat nåt om flygplatsen.
Hälsn. Annika

Jeg kjenner ikke hotellene, men de ligger nok bra til :)
Vi reistemed Apollo og bodde på Michaelia for fire uker siden, der trivdes vi veldig bra.
Sjarmerende og trivelig hotell, god frokost (buffet) og en veldig søt vertinne:) - vi var heldige og fikk rom helt i front med vakker havutsikt/solnedgang :D
Uansett hva du velger, Petra er et veldig trivelig reisemål bye_bye

DrullJojo
2011-10-21, 23:51
Hej!

Shining Star ligger bra till precis i utkanten av centrala Petra, bland bostadshusen. Alldeles intill hotellet ligger ett litet bageri och ett litet minimarket där man kan köpa vatten och sånt man inte vill bära på så långt.. Annars är det ca 1 km till Petras största supermarket med bäst utbud. Hotellet är litet och ganska enkelt men fint. Familjen som äger det är dessutom supersöt! :)
Islands ligger lite längre från centrum och har enklare standard men i gengäld kommer du närmare den finaste delen av Petra stranden.. Från Islands är det längre till bageriet men fortfarande bara ca 1km till supermarket.

Flygplatsen är inget att oroa sig för, det är en lång och bra landningsbana! :)

Agfa
2011-10-24, 10:37
1000 TACK alla Ni som svarat på mina frågor ang. Petra!
Tyvärr blir det ingen resa dit nästa höst eftersom Apollos flyg från Sverige ställts in nästa år, och vi tycker det blir allt för lång resa till de flygplatsalternativ som finns i Danmark eller Norge.
Istället har vi nu bokat till Kreta och Plakias och hoppas nu på en skön resa med nya favoritstränder, tavernor och fina naturupplevelser!

Hälsn. bye_byebye_bye Annika & Göran