Visa fullständig version : Naxos, Korfu eller Thassos?
IdaKimIsak
2011-10-02, 18:22
Har semestrat på Skiathos ett par gånger och ÄLSKAR det, men vill gärna prova något nytt... Vi har en 3-åring och vill ha sköna stränder, gärna en "halvstor" by/stad med ett flertal tavernor och små butiker, tänkte åka i juli 2012.
Har kollat runt och fastnat för följande resmål: Naxos stad på Naxos, Agios Gordis på Korfu och Skala Panagia eller Limenas på Thassos.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss med lite tankar om dessa platser och ge information som kan göra det lättare för oss att välja?!
Hej !
Ingen tvekan välj Naxos !
Allt ni efterfrågar hittar ni där. Vi tillbringade en vecka på Skiathos i Aug. reagerade på höga priser & lite taskig mat , stränder som var överfulla & bl.a med ett fasansfullt dunka ,dunkamusik ! (koukonarisstranden__Dsnyft_drop)
(åker inte dit fler ggr)
Var på Naxos i mitten av Sep. !!!
Vilken skillnad på priser på mat & boende (minst 30% billigare & 100& godare) .
Stränderna är dessutom bland dom bästa i Kykladorna !!!
Enligt mitt/vårt tycke finns inget som slår Naxos.
Det finns en långgrund strand , Agios Giorgios som ligger i stan, men dom bästa ligger i Agia Prokopios , Agia Anna , Maragas & Plakas !
Buss till & från dom stränderna avgår från stan & retur 2ggr i timmen.
/ Tom som varit på 40-50tal öar i Grekland
IdaKimIsak
2011-10-02, 19:37
Naxos låter ju fantasktiskt! Har hört det från andra också, det som avskräcker är att det inte går några direktflyg dit, hur tar man sig lättast och billigast till Naxos? Charter eller flyg till Aten och boka båtresa + hotell själv?
Men vad tråkigt att du inte gillade Skiathos "Tom"! Vi fastnade för den vackra stranden Tsougria, de mysiga gränderna och den gamla hamnen i Skiathos stad, det klara vattnet och alla barnvänliga stränder! Men Kokounaires stranden gillade vi inte heller, så där håller jag helt med!
Naxos låter ju fantasktiskt! Har hört det från andra också, det som avskräcker är att det inte går några direktflyg dit, hur tar man sig lättast och billigast till Naxos? Charter eller flyg till Aten och boka båtresa + hotell själv?
Hej, gör man det enkelt för sig åker man charter med tex apollo. Då kan man få transferbuss och båt ordnat, nackdelen är att det är en del väntetid och tidig avresa på hemresedagen. Vi åkte med Apollo i somras och var nöjda med allt utom just hemresedagens vedermödor...
Skulle nog rekommendera eget flyg och kanske även hoppa iland på någon mer ö på vägen...
Nästa sommar planerar vi att besöka några fler öar men Naxos är huvudmålet...
Lycka till med reseplanerandet!
Göran
Vi var Thassos i somras och jag hade gärna åkt dit med en treåring! Skala Panagia är hur charmigt som helst men inte nära stranden. Vi bodde i Skala Potamias (Golden Beach). Ett stenkast från en långgrund strand med finkornig sand. Tavernor och barer i lagom mängd och ett litet nöjesfält för de minsta. Inte så många skandinaver men många grekiska familjer. En lagom stor ö som man kan utforska med bil under några dagar. Vi trivs på Naxos också. Det är dock några år sedan vi var där och mycket kan ha hänt. Korfu har vi ingen erfarenhet av i nutid.
Naxos låter ju fantasktiskt! Har hört det från andra också, det som avskräcker är att det inte går några direktflyg dit, hur tar man sig lättast och billigast till Naxos? Charter eller flyg till Aten och boka båtresa + hotell själv?[QUOTE]
Hej !
Vi valde senast att åka reguljärt från Kastrup med Sas till Aten , sen Blue Star från Pireus till Naxos , ca 5tim . pris ca: 32 euro
Det går även inrikes från Aten 2ggr/dag till Naxos bl.a klockan 16.00 som passar ankomstflyg . Pris ca: 70 euro/enkel
Hem åkte vi inrikes med Olympic från Naxos till Aten kl 07.00
Hotellbokning är det lilla problemet.
Mvh Tom
Vi kan rek Hotel Liana (finns på Hotellbokning på Naxos här på Kalimera )
http://www.lianahotel.com/
Hej!
Jag har besökt de 3 öarna du nämner, (alla gånger 2v i juli). Av dessa skulle jag välja Naxos. Stränderna är superfina. Mikri Viglia är en pärla. Det enda som var negativt var en mycket stark blåst hela tiden, samt som Göran skriver, "vedermödor" under hemresedagen. :)
På Thassos så blev nästan semestern förstörd av myggen. Jag har aldrig upplevt nåt liknande. Korfu åkte jag till för länge sen. Den var oxå fin, men känns överspelad idag?
Måste kommentera Skiathos. Det är ju en kanon-ö! Jag har varit där ett antal ggr och senast förra sommaren. Många dagar var vi på stränder där det bara var 5-6 personer, eller färre. Stränder som Koukonaries, Banana och numer även Abela, får man ju helt enkelt undvika.
Jag har på 2 månader på ön kanske ätit "dålig mat" 2-3ggr (Ställen vid hamnen). Det är ju försumbart på så pass lång tid.
Trevlig resa, var det nu blir?
Conny :)
Hej!
Jag har besökt de 3 öarna du nämner, (alla gånger 2v i juli). Av dessa skulle jag välja Naxos. Stränderna är superfina. Mikri Viglia är en pärla. Det enda som var negativt var en mycket stark blåst hela tiden, samt som Göran skriver, "vedermödor" under hemresedagen. :)
På Thassos så blev nästan semestern förstörd av myggen. Jag har aldrig upplevt nåt liknande. Korfu åkte jag till för länge sen. Den var oxå fin, men känns överspelad idag?
Måste kommentera Skiathos. Det är ju en kanon-ö! Jag har varit där ett antal ggr och senast förra sommaren. Många dagar var vi på stränder där det bara var 5-6 personer, eller färre. Stränder som Koukonaries, Banana och numer även Abela, får man ju helt enkelt undvika.
Jag har på 2 månader på ön kanske ätit "dålig mat" 2-3ggr (Ställen vid hamnen). Det är ju försumbart på så pass lång tid.
Trevlig resa, var det nu blir?
Conny :)
Och jag vill avråda att åka till Skiathos!
När vi var där 1992 gillade vi Ön !
Men på ca 20 år har dom lyckats förändra ön till ett "turistparadis" !
Med vad allt detta innebär .
/Tom
Tja, vi har såväl Skiathos som Naxos på vår topp tre och har varit på båda dessa öar ett flertal gånger. Vi var nu senast på Skiathos i månadsskiftet augusti/september.
Vi bedömer att maten är bättre, om än kanske något mindre billig, på Skiathos. Stränderna är ju toppklass på båda öarna och att undvika Koukanaries och Banana mitt i högsäsong är ett enkelt val, då det finns så många andra fina stränder, t.ex. Mandraki, Ag Eleni och på Tsougria.
Att åka i september gör ju att tempot är lägre och trängseln blott ett minne...
Det är många år sedan vi var i Ag Gordis, men stranden är säkert fortfarande fin. Om man är nöjd med att vara på samma plats en vecka, så är det ett bra alternativ. Det går att ta sig till andra stränder, men det kräver en del (bilhyra).
Naxos har vi varit på flera gånger i samband med båtluffande när barnen var små. Det kräver lite mer avseende transporter till och från ön, men Naxos är en trevlig ö med fantastiska stränder.
Lycka till med planeringen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.