handdator

Visa fullständig version : Boende Anafi


lenapg
2006-01-16, 16:55
Hej!
Är det någon som kan tipsa om bra boende på Anafi. Funderar på att åka dit. Det verkar som om meningarna äro delade vad det beträffar ön. Så det skulle vara roligt att skaffa sig egen uppfattning. ;)
lenapg

Matte
2006-01-17, 18:14
Vi var på Anafi för ett par år sedan, bodde vid Klissidi-stranden på ett ställe som hette Villa Apollon. Jättetrevligt och bra boende, men lite dyrt tyckte vi. Vi kom dit väldigt tidigt på morgonen, så vi hade bokat i förväg och blev på så sätt hämtade i hamnen. Vi stannade i fyra nätter, vilket vi kände var ganska lagom på Anafi. Från Klissidi kan man antingen ta bussen eller gå upp till Chora.
Villa Apollon har tfn 22860 61348, men jag tror att ägarna endast är på Anafi under turistsäsongen.

//Matte

anafi05
2006-01-17, 20:40
det var visserligen nio år sedan snart jag var på Anafi sist, men jag älskar ön och hade egentligen tänkt åka tillbaka i somras men valde bort det för att dottern bara är sju år. Det är tufft att vara barn på Anafi eftersom det är så långa avstånd överallt.
Det du måste bestämma är om du ska bo i Choran, hamnen eller vid Klisidistranden. Jag skulle direkt välja bort hamnen för där finns ett elverk som dånar hemskt dygnet runt.
Vid Klisidistranden finns ett par tre mycket dyra ställen där man kan få rum. Det går att äta även där nere på tavernor intill. Men det är mycket långt upp till Choran, så man tenderar att bara vara på tavernan och stränderna hela tiden. Det är inte heller så många som bor där vilket både har för- och nackdelar. Fördelar om du träffar rätt folk, nackdelar om det blir tvärtom. Jag har bott vid Klisidistranden och stormtrivts just för att jag träffat rätt. Men om jag återvänder väljer jag ändå att bo i Choran.
Choran har större urval. Där en hel rad pensionat att hyra rum hos under låg- och mellansäsong (fullbokat under högsäsong). Kommer du utanför högsäsong behöver du egentligen inte förboka utan kan välja och vraka på plats. Det blir både billigare och bättre för dig. Det går en buss från Choran ner till hamnen varifrån det är gångavstånd till Klisidistranden. Numera går bussen även till den fantastiska stranden Rokonas.

anafi05
2006-01-17, 20:44
glömde hälften...jag har alltså även bott i Choran och lyckats få okej rum med fantastisk utsikt. Sist bodde jag på pensionat Paradiset, lite små rum men fantastisk utsikt. Sedan har jag hört att allra längst bort längs byvägen ska det finnas fantastiska rum med stor terass ut mot havet. I Choran finns butiker att handla mat, ett jättebra bageri och flera tavernor med god mat. Alla med fantastisk utsikt. Choran med sin medeltida känsla är en upplevelse i sig. Att äta briam på to Stekis och dricka det lokala vita vinet till samtidigt som månen går upp och vinden i gränderna viner är helt saliggörande. Åk!

lenapg
2006-01-17, 20:49
Det verkar ju som om det funkar bra att bo i Chora och ändå kunna njuta av stränderna. Jag kollade på Villa Apollon på nätet och det såg verkligen lyxigt ut. Det får nog bli något billigare för vår del. Var på Anafi ligger stranden Rokonas? Är det någon som har ett bra boendetips i Chora?
MVH
Lenapg

Tom
2006-01-17, 21:58
Hej ! Kul att du(ni ) är intresserade att besöka Anafi.
Jag och hustun har denna Ö som en av våra Pärlor i Kykladerna!!!

Synd att de lite svårt med båttiderna, om man vill åka dagtid. Det finns möjlighet att åka med postbåten dagligen, om det inte blåser för mycket.(från Santorini)

Det bästa boendet finns i Chora tycker vi, bussen till stranden går varje timme. Choran ligger högt!!! Jag tror de är ca:300m ö.h. Men vi brukar gå nedför till stranden "Klisidi". Sen tar vi bussen till Choran.

Om man vill bo med en vidunderlig utsikt kan jag rekomendera "Pelagos", "The Sunset" + Grannen till "Sunset". Har glömt namnet. Men de är syskon som äger och sköter dessa boende.

"Pelagos" äger och sköter Kalliopi Roussou tel 0286 61240.
Systern har "The Sunset" hon heter Kalliopi Charlari, har inget tel.nr till henne.

Men brorsan Pedro har vad vi tycker det ultimata boendet, det ligger intill, och har den bästa utsikten. Och då talar jag om utsikt!!! Tyvärr har jag tappat bort hans telenr;

Dessa underbara Pensioner ligger i bortre delen av Choran. Om man stiger av bussen, går man "huvudgatan"
tills den delar sig till hö.+vä. Där tar man vänster. Går ca:200m. Där ligger dessa "Rooms for Rent."
Senast vi var där (2002) betalade vi 30euro/natt

Jag garanterar, ett boende med denna utsikt får man leta och betala för!!!

Sen kryddan på verket! Då går man till Taverna "Armanaki". Där kan man få lite speciella Grekrätter ! Har man lite tur så får man dessutom undrerhållning, dessa "servidores" är är eminenta musiker! Mvh/Tom&Bodil

lenapg
2006-01-18, 10:41
Tusen tack för dina tips. Blir ännu mer sugen att ta mig till dit. Så om fäjorna passar blir det med all säkerhet några dagar på Anafi!
Lenapg :)