handdator

Visa fullständig version : Gudstjeneste


lykkeliten
2006-01-16, 14:19
Hei!!

Vi er en familie på 4 stk (2 voksen og 2 barn på 10 og 15 år) som for 4. gang skal på øyhopping til sommeren. Sønnen på 15 har om den ortodokse trosretningen på skolen, og vi kunne derfor tenkt oss å overvære deler av ,eller en hel gresk- ortodoks gudstjeneste, men er ikke sikker på skikk og bruk i denne forbindelse. Vi vil jo gjerne oppføre oss ordentlig, samt ha litt kjennskap til skikker og vaner i denne forbindelse. Har forstått det slik at religionen og troen er viktig for grekere, og vi vil derfor trå ekstra varsomt. Er det greit for oss ikke ortodokse å være med på en gudstjeneste? Har forstått at gresk- ortodokse gudstjenester kan være nokså lange og at meningheten står hele gudstjenesten. Er det mulig å være med på kun deler av den? Er det noe spesielt vi må være oppmerksom på (foruten påkledning som vi er kjent med)? Takknemlig for alle svar. Hilsen Kari

il
2006-01-16, 14:31
Hej Kari

Det är rätt som du säger, grekisk-ortodoxa gudstjänster är långa. Grekerna själva kommer och går under gudstjänsten så det är inga problem med det. Ibland finns det faktiskt stolar så man kan få sitta.
Finns det stolar brukar det vara en mans- och en kvinnosida.
När man kommer in till en grekisk gudstjänst är grekerna noga med att alla helgon- och ikonbilder skall kyssas. Det är absolut inte något som ni behöver göra, om ni inte vill. Däremot kan man köpa ett vaxljus och sätta i ljushållaren. De finns att köpa i alla prislägen och de skall sättas i en ljushållare med sand.
Sedan är det faktiskt bara att gå in.

Under icke gudstjänsttid brukar det finnas möjlighet att fotografera inne i kyrkan, fråga bara någon av prästerna eller någon vaktmästare.

Det är en upplevelse att vara med på en gudstjänst och får ni tillfälle att vara med på en dopgudstjänst ska ni absolut försöka göra det. Det spelar ingen roll att ni inte är släkt med familjen.

/ Ingegerd

inkfish
2006-01-16, 14:32
Jag har varit på grekiska bröllop och dop - och de har varit mycket högtidliga men ändå med betydligt färre regler för deltagarna än vad vi har här hemma. Folk har småpratat med varann i bänkraderna och gått in och ut ur kyrkan lite som de behagat.

Pratade en gång med en grekisk kyrkoanställd om det. Han skrattade och sa att han inte kunde förstå varför vi svenskar satt så stilla och tillknäppta i kyrkan (han hade varit i svenska kyrkor också).

Så jag är helt övertygad om att ni bara kan kliva in, vara lite observanta på hur andra beter sig och göra ungefär som de gör.

Eirini
2006-01-16, 20:53
Jag tycker inte att det ar sarskilt hotidligt pa grekiska gudstjanster, snarare rorigt och man forstar inte riktigt nar det borjar och slutar. Jag har varit pa manga dop och brollop och jag har borjat lara mej ritualerna men de forsta gangerna var det forvirrande med alla regler som ar regler ibland och ibland inte. Ta tex kladsel : Som kvinna ska man inte ga in i en kyrka eller ett kloster i byxor eller shorts men om det ar brollop eller dop gar det bra!
I Sverige stanger i av mobilen i kyrkan men det verkar vara ok att mobiltelefonen ringer under en gudstjanst i Grekland. Dessutom ar det accepterat att man har bade fotografer och filmfotografer i kyrkan under brollop och dop men allt vad det innebar, sladdar,kablar, blixtar och stralkastare pa stativ. Stralkastarna gor att det snarare kanns om en filminspelning an ett hogtidligt brollop.
Ja, sen gar folk ut och in lite hur som helst..............
Ni kan ga in i en kyrka eller ett kapell och titta eller vara med pa gudstjansten, tand ett ljus och lagg en slant i bossan och allt ar helt i sin ordning!

Lycka till!