handdator

Visa fullständig version : Skador och dödsfall i trombens spår


Hellen
2011-09-22, 15:27
Någon som var på plats och såg eländet? En tromb drog i förrgår in över Lefkas vilket medförde stor förstörelse och minst ett dödsfall

kirtor
2011-09-23, 09:12
Kan jeg spørre om hva en tromb er?

mikaelp
2011-09-23, 09:59
Det var ett skapligt oväder sent måndag kväll, med åska och regn (!).
Några plan kunde inte gå ner på Aktio, utan tvingades till mellanlandning.
Googla på Vlihos Bay.

giottoni
2011-09-23, 10:17
Kan jeg spørre om hva en tromb er?
Tornado?

Netwolf
2011-09-23, 17:23
Tornado?

Tromb på norsk (http://translate.google.com/#sv|no|tromb%0A)

uggelbo
2011-09-25, 12:14
I grannbyn till oss, Vlychos omkom 2 st när de skulle rädda sin båt som slitit sig. En var fransman,den andra vet jag ej nat. på. Vi kunde ej landa på Preveza så vi fick flyga över till Brisini i It. Efter 4,5 timme på planet flög vi till Aten. Sen 3 tim väntan. Sen 6 Tim på buss. Kom fram till slut, 17 Tim sen...

uggelbo
2011-09-25, 15:47
Glömde skriva att, ja det var en slags tornado som blåste in här förbi Nidri och skapade en våg på ca 5 meter som drog ned mot Vlychos och skapade kaos.
// Staffan

ellada
2011-09-26, 16:59
Ja jäklar vilket åskoväder det var tur att det bara var en dag men vilket skådespel.Kom hem i lördags från Lefkas blev glatt överraskad Vi trivdes jättebra men det gör jag ju alltid när jag får vara i Grekland.Nidri var bra stranden var fullt badbar. En dag åkte vi till Aghios Nikitas för att sen promenera till Milos Beach det var jobbigt men väl värt mödan.Porto Katsiki var heller inte dumt.En dag tog vi oss till Parga oj oj vad fint blir nog nästa ställe att besöka.Bra väder förutom det stora ovädret, god mat särskilt Toms restaurang Vi är jättenöjdaflabb_flab

sjöborren
2011-09-27, 09:57
Den såg vi på Rhodos - Elli beach. Långt ut över havet såg vi tromben. Jag tog inte upp kameran, men min svåger. Ska höra med honom hur väl den syns på kortet.

Hellen
2011-09-28, 17:16
Den såg vi på Rhodos - Elli beach. Långt ut över havet såg vi tromben. Jag tog inte upp kameran, men min svåger. Ska höra med honom hur väl den syns på kortet.

Det var nog en annan tromb ni såg, förödelsen borde blivit större och på fler öar om den drog från Rhodos till Lefkas.
Finns det ett Rhodos någon annanstans än på Rhodos?

sjöborren
2011-10-01, 10:39
Det var den 22 september vi såg tromben ut över havet - på ön Rhodos.

Lena i Göteborg
2011-10-01, 11:22
Tromben som ställde till med sådan förödelse inträffade på tisdag kväll (20/9) vid 18-tiden.

Vi bodde på Adriatica i Nikiana, natten till tisdag var det en åskfront som var otroligt mäktig, det åskade och blixtrade i 13 timmar och jag som älskar åska fick verkligen mitt lystmäte.

Under dagen på tisdagen var det mestadels uppehåll men det blåste upp mer och mer och när vi mitt på dagen var nere vid fyren på Lefkas södra spets var det i det närmaste full storm.

Solen tittade fram under dagen men vid 17.30 tiden kom ett nytt åskväder som dock inte höll på särskilt länge.

Vi trodde inte våra ögon nästa dag när vi körde genom Vlicho på vår väg söderut.
På båtvarvet var det stor förödelse med alla båtar som låg huller om buller och masterna såg ut som plockepinn i luften. I själva bukten, som måste vara Lefkas mest lugna och skyddade bukt, låg kapsejsade båtar och på piren stod en stor folksamling och tittade ut i vattnet.
Där var även en del träd som fått grenar avslitna och tegelpannor som blåst av tak.
Vi körde över till Geni för att se förödelsen från den sidan och då såg vi fler kapsejsade båtar i bukten. Vägen i Geni var full med löv, kvistar och jord och i trädgårdarna var det många träd som var uppryckta eller fått grenar avslitna.

På vår väg tillbaka till Nikiana stannade vi vid piren och såg då den upp- och nervända katamaranen som nu bogserats in till piren. Det var den alla människor tittat på tidigare.
Vi talade med en kvinna som bor i Geni som berättade att hon varit ute i sin trädgård kvällen innan när hon hörde ett fruktansvärt dån som kom från bergen. Hon och henns man stängde alla fönster och drog för fönsterluckorna och samtidigt såg de små jollar som flög fram över vattnet längst in i bukten. Tromben drog sedan vidare mot varvet och vände in mot Geni där den orsakade stror förödelse i trädgårdarna.
Allt var över på mindre än tio minuter.

En man från Frankrike dog på katamaranen i samband med tromben, enligt ryktet hann han inte ut ur båten innan den slog runt.

Senare fick vi veta att även de mopeder och motorcyklar som stod parkerare längs strandvägen i Vlicho hade förstörts av tromben.

Det känns overkligt att se effekterna av en tromb och veta att en person mist livet, samtidigt förundras man och är tacksam över att inte fler personer kom till skada eller dödades.

Lena