handdator

Visa fullständig version : Prutar man?


Annelisan
2011-09-18, 10:24
Skall man pruta när man handlar? :rolleyes:

Netwolf
2011-09-18, 10:33
Självklart! Det är ju det roliga med handel. :)

Fast man ska ju inte pruta överallt. Förr prutade jag på hotellrummen, men nu tar jag oftast det pris jag får, om jag är nöjd med etablissemanget. Jag prutar på marknader, turistshoppar etc men inte i en supermarket eller på restaurang.

/Netwolf

Monica P
2011-09-18, 10:36
Nej. Det tycker jag visar misstroende mot försäljaren.

Om jag å andra sidan vill vara säker på att få bästa möjliga pris- vi pratar inte om en souvenir eller något, men kanske en tjänst utförd, eller något dyrt, typ moped eller så, då rådfrågar jag vänner om vilken person jag ska anlita eller vilken firma är bäst.

karinafp
2011-09-18, 13:08
Pruta i ett land där invånarna redan har det svårt ekonomiskt? Skulle aldrig falla mig in. Känns som imperialistfasoner för mig, och sådant håller jag mig för god för. Vill jag ha något, betalar jag det pris som begärs. Är det för dyrt, låter jag bli. SÅ viktigt är det inte med prylar.

Karin
som inte har större behov än att hon har råd med dem... Ang_elx

Riitta
2011-09-18, 13:47
Instämmer helt med Karin:) Har aldrig gjort det och kommer inte att göra i fortsättningen heller!

Riittabye_bye

Wardakis
2011-09-18, 13:53
Jag håller med Karin och Riitta. Prutar aldrig men tar emot rabatten jag alltid får hos min skivförsäljare.
Gunilla

Annelisan
2011-09-18, 13:55
TRO MIG...ingen är gladare än jag om jag slipper.....är urkass och har alldeles för dåligt pokeransikte ;). Min tanke var förstås inte restauranger, boende osv.

Frågan var ställd eftersom jag är totalt ovetande hur man brukar göra i Grekland. Andra länder vi besökt är det självklart på vissa varor eftersom du annars betalar ett rejält överpris.

:rolleyes:

Athanasia
2011-09-18, 18:39
Aldrig!!!

malou
2011-09-18, 19:52
Frågan var ställd eftersom jag är totalt ovetande hur man brukar göra i Grekland. Andra länder vi besökt är det självklart på vissa varor eftersom du annars betalar ett rejält överpris.

:rolleyes:

Det er jo det som er så bra med dette forumet flabb_flab; man kan stille spørsmål om det man undrer seg over, ikke sant? Helt legitimt, Annelisan.

Men altså, før i verden var det kanskje mer vanlig å prutte i Hellas, for
v e l d i g lenge siden. I hvert fall på øyene. Særlig bosted. Annerledes er det muligens om man oppsøker markeder eller turistbutikker. Selv har jeg aldri prøvd å for eksempel få ned prisen for et hotellrom, har bare akseptert eller gått videre dersom tilbudet ikke var ok for meg. - Og du har så rett, i en del andre land er det selvklart å prutte, om man ikke vil betale overpris.

Ha en god reise bye_bye

Annelisan
2011-09-18, 21:21
Tack Malou!
Frågan blev större än vad den var menad :(.
Som sagt i många andra länder så prutar du oavsett om du är ortsbefolkning eller turist. Själv är jag ju som sagt värdelös på det ovan nämnda och innerligt tacksam när jag slipper. Å andra sidan är prisdiskussionen (prutningen) inte bara av ondo och gynnar inte bara köparen, det handlar ju om att hitta en nivå där både köpare och säljare är nöjda, win-win. Köparen får sin vara såld och har en nöjd kund (som inte bara tackar nej och vandrar vidare till nästa försäljare). Och nu känner jag att vi börjar vandra iväg från forumets verkliga syfte, det är ju Skopelos som skall avhandlas här och inte min uppenbara tokiga fråga.

Kalimera
2011-09-19, 08:59
Själv är jag ju som sagt värdelös på det ovan nämnda och innerligt tacksam när jag slipper.Jag är precis som du, jag avskyr att pruta. Jag höll på att bli tokig när jag var i ******** där man var tvungen att pruta. I Grekland slipper du det, så du kan njuta av ett prutfritt Skopelos. :)

Eva L
2011-09-19, 10:49
Jag prutar aldrig och det är inte vanligt att pruta i affärer i den grekiska kulturen. Är rumspriset för högt för mig går jag till ett annan ställe. Oftast får jag bra pris på mitt boende ändå.

Prutar knappt i Thailand heller det passar inte min personlighet. Den som säljer brukar få pruta åt mig. Ser det som välgörenhet. Kanske det är fel. Prutade inte på en enkel börs som såldes av en burmanesisk mager flyktig. Han fick tårar i ögonen när jag la pengarna i hans hand. Mina barnbarn där den minste inte ens fyllt två då fick en bild av en annan värld. De blev tysta och berörda. Den store killen som var drygt 3,5 år sa jag tror att farbrorn är hungrig.

Eva

Carina
2011-09-27, 11:59
Pruta kan man visst göra, det kan vara olika priser på samma vara i olika affärer. Prutade här i Sverige i lördags när vi beställde ny soffa.
Har även prutat med Telia, inte är det fel.
Sen prutar man naturligtvis inte på restauranger, då ger man dricks istället.

Carina

mouche
2011-09-27, 14:27
I butikker her prutter jeg på det meste, og gjør man det på en hyggelig måte og med et smil så går det som regel meget bra. Kan ofte være lurt å heller få med noe ekstra enn å betale mindre enn de ber om.

De siste butikkene jeg har vært i, en jernvarehandel og butikk med utstyr til basseng, så ble prisene redusert før jeg rakk å spørre, men jeg hadde først fortalt at jeg idag kun var ute for å orientere meg om hva som var å få tak i.

Prutter dog ikke i matbutikker eller restauranter for min del.