Logga in

Visa fullständig version : grekland 2012

Lucky
2011-09-17, 15:09
Blir lite fundersam när jag hör att turismen har ökat i Grekland. Efter att i 20 år rest till samma öar i Cykladerna vid samma tid, var i alla fall vi förvånade över hur lite folk det var i år. Halvtomma tavernor, gott om plats på stränderna osv. Våra värdar var också oerhört bekymrade över de uteblivna turisterna, så jag undrar var denna ökning finns?
Sen har vi tyvärr bestämt oss för att inte boka någon Greklandsresa nästa år, de billiga resorna brukar vi ju börja titta efter redan nu.
Efter två år i rad där strejker har tvingat oss att ändra resplaner samt oroat oss över om vi kommer hem som planerat, känns det just nu inte som ett alternativ att boka en Greklandsresa igen, hur mycket jag än kommer att sakna det! Även om det väl inte är så farligt att behöva stanna ett par dagar till, som någon sa, så påverkar det allt det som finns på hemmaplan, arbetet, katten, andra planer osv. Dessutom finns det ju ingen garanti att man får tillbaka de kostnader som kan uppkomma om man missar flyget hem, det kan i värsta fall bli mycket dyrt.
Så tyvärr Grekland, vi hoppar nog över nästa år, med sorg i hjärtat.

Jag vill garna kommentera inlagget som finns under "flygstrejken" och tror att ny trad ar battre an att fortsatta under under "fel trad" .

Vi sitter sjalva och planerar for nasta ars Kretasemester och hade tankt att forhandsboka resan redan nu. Man kan ju inte undga alla olika skriverier och nyhetsreportage om situationen just nu. Skall man kanske vanta med bokning, boka ett annat land ( usch nej det bar emot ....) eller bara avvakta och hoppas pa det basta ??? Vad hander med priserna ?
Hur gor ni andra kalimerianer ?

/Lucky bye_bye

KR
2011-09-17, 15:37
Vi tänker boka Grekland nästa år.
Vi väntar däremot med bokningen.
//
KR

mouche
2011-09-18, 08:06
For øyeblikket er jeg på Kreta, kom ned i går, og det var ingen problemer.

For neste år har vi planlagt i alt fire turer hit ned, men venter litt med å booke billetter for delvis er de ikke lagt ut for salg enda, og delvis vet vi av erfaring at de vil bli billigere når vi nærmer oss avreise.

Må kanskje legge til at vi velger å reise når ikke "alle andre" reiser!

ander
2011-09-18, 08:51
Har bara blivit drabbad av strejk vid ett tillfälle under alla mina Greklandsresor och då löste Apollo det genom att ta en annan (något längre) resväg.

Så ett tips kan ju vara att boka en resa till en ö som man kan ta sig till på mer än ett sätt. T ex Kefalonia, dit kan man flyga både direkt till ön eller landa på Preveza på fastlandet och sedan vidare till Kefalonia. Lefkas är en annan sådan ö.

En annan sak, kan man ens boka resor till Grekland redan nu?? Vilka reser ni med då?

Netwolf
2011-09-18, 09:38
I år är första gången på länge som vi inte planerat in någon grekresa nästa säsong. Vi vet heller inte om vi ska det. Vi funderar lite på andra resemål. :eek:
Det känns nästan som att man vänstrar ;)

Situationen i Grekland spelar in förstås, men ibland dyker ideéer upp om andra länder. Vi får se vad blir. Fast efter en lång o kall vinter, brukar man dock ha samma känsla. Vi vill till Grekland...snyft_drop

/Netwolf

Monica P
2011-09-18, 09:45
Alla ni som är missnöjda med ett och annat- skriv och berätta det för den ansvarige ministern för kultur och turism: Pavlos Geroulanos. Det betyder säkert en hel del och ger honom argument i ärenden som angår hans departement.
www.yeroulanos.gr
info@yeroulanos.gr
Han finns på Facebook också.

Wardakis
2011-09-18, 09:59
Det känns nästan som att man vänstrar ;)

Jag är av den trogna typen. Hoppas på en tvåveckors resa i juli och en tremånaders november 2012-januari 2013. Det blir isåfall 44:e och 45:e gångerna till Kreta.
Gunilla - som siktar på 50 gånger, minst

Delfi
2011-09-18, 11:01
Alla ni som är missnöjda med ett och annat- skriv och berätta det för den ansvarige ministern för kultur och turism: Pavlos Geroulanos. Det betyder säkert en hel del och ger honom argument i ärenden som angår hans departement.
www.yeroulanos.gr
info@yeroulanos.gr

Mycket bra idé tycker jag. Jag funderar själv i de banorna och ska försöka plita ihop nåt. Tror det är viktigt att så många som möjligt gör sina röster hörda, eller är jag naiv nu kanske... :rolleyes:

Admirala
2011-09-18, 12:05
www.yeroulanos.gr
info@yeroulanos.gr

Det synes jeg var en glimrende idé!
Selv om det er greit å få ut frustrasjonen her på kalimera, hjelper det jo så lite i den store sammenhengen.

Lucky
2011-09-18, 12:51
En annan sak, kan man ens boka resor till Grekland redan nu?? Vilka reser ni med då?

Vad jag vet kan man redan boka hos Apollo.

/Lucky

Kalá
2011-09-18, 16:25
Hej!

Apollo, Fritidsresor, Ving och Solresor har släppt vissa delar av sitt sortiment till Grekland inför sommaren 2012. Likaså har Falk Lauritsen, Star Tour och Spies (som flyger från Danmark) gjort.

Ovanstående är de researrangörer som jag har kollat in hittills... väntar (lite otåligt ;)) på resten av utbudet.

Mvh,
Kalá :)

karinafp
2011-09-18, 17:10
Sen måste man ju inte åka charter heller... ;)

Karin

Smultron
2011-09-18, 18:27
Sen måste man ju inte åka charter heller... ;)

Karin

Nej, precis! Till Grekland är det lätt att resa på egen hand. Då har man dessutom många fler platser att välja på!:)

malou
2011-09-18, 19:08
Å skrive brev til en minister fordi lille meg - som for tiden har en livssituasjon der kun en ukes ferie er mulig av gangen - velger å ikke reise til Hellas pga eventualiteter, virker litt dramatisk. Eller snarere hysterisk. Å kunne si dette her på forumet er noe annet.

Et hjertesukk. Det tåles vel ?:D Uten at noen tar det personlig.bye_bye

Monica P
2011-09-19, 05:54
Malou, jag menar vad jag säger om att man ska tala om för regeringsrepresentanten vad man tycker. Inte för att denne genast ska rusa iväg och göra något storartat, som att rätta till allt så att taxigubbarna blir nöjda...nej, helt enkelt för att ministrar är folk som du och jag, men i yrkespositioner som kräver kunskap och omdöme. Sånt kan man som bekant aldrig få för mycket av, och åtminstone kunskap får de av dig och mig när vi talar om något för dem. Eller hur!
Om ingen berättar vad de iakttar och upplever blir det mindre kunskap ...

Om massor av människor berättar att de känner sig besvikna eller oroliga eller tveksamma på grund av allt som händer i Grekland ger det politikern lite argument som denne behöver för att föra fram sin sak.

Jag har upplevt detta på lokalpolitisk nivå. Något jag sagt under vanligt kaffe-
på-torget-snack med en politiker har han sen fört fram i diskussion med motståndare, som del av sina argument.

Märkvärdigare än så är det inte.

inha
2011-10-03, 12:53
Jag vill garna kommentera inlagget som finns under "flygstrejken" och tror att ny trad ar battre an att fortsatta under under "fel trad" .

Vi sitter sjalva och planerar for nasta ars Kretasemester och hade tankt att forhandsboka resan redan nu. Man kan ju inte undga alla olika skriverier och nyhetsreportage om situationen just nu. Skall man kanske vanta med bokning, boka ett annat land ( usch nej det bar emot ....) eller bara avvakta och hoppas pa det basta ??? Vad hander med priserna ?
Hur gor ni andra kalimerianer ?

/Lucky bye_bye

Jag var i somras en vecka till Naxos och märkte ingenting av landest problem och strejker etc. Många Kalimerianer som jag träffa där nere spekulerade i att öarna är för beroende av turismen för att i huvudtaget strejka etc. Fast jag vet inte.

Jag är i funderingarna på att boka mig en resa på två veckor sommaren 2012. Fast jag kommer vänta ett tag med bokningen. Det pga lite andra orsaker, som att veta vilka veckor jag får semester bla.

//Inha bye_bye

Hellen
2011-10-03, 16:29
Jag skulle absolut inte boka redan nu beroende på oroligheterna i landet.
Valde redan i år en ö dit man kunde flyga direkt med charterflyg, redan 2010 höll vi på att fastna i Aten och på öarna beroende på strejkerna, det handlade om en respektive två dagar jämfört med våra resdagar, ingen idé att köpa sig en lott efter det :D

Alala
2011-10-05, 03:33
Till Grekland 2012 eller inte, ja det är ju en fråga man nu ställer sig. När det gäller mig personligen säger jag gärna JA, men hur det blir beror också mycket på de människor jag ska resa med (vilket ännu är oklart). De jag rest med de senaste tre åren är tvekande. Det har talats om Kroatien osv. I det här skedet vet jag visserligen inte om jag överhuvudtaget har möjlighet att resa någonstans så att boka nu är omöjligt. Vanligtvis vill jag boka så tidigt som möjligt eftersom jag helt enkelt inte kan låta bli. :D Men nu känns det inte så viktigt, nej, jag tycker att det faktiskt känns bra att inte behöva bestämma sig ännu. Mycket kommer att hända i Grekland nu i höst och på vintern/våren vet vi nog mycket mera. Strejka kan de ju inte i evigheter, men man får bara hoppas att det inte blir värre oroligheter. Men om jag skulle boka nu skulle jag välja att flyga direkt till en ö, charter eller flygstol beroende på omständigheterna. Aten skulle jag nog helst undvika. Framför allt känner jag mig sorgsen inför Greklands situation, visst får de "skylla sig själv", men så svartvitt kan man ju trots allt inte se på situationen. :(

/ Anne

Admirala
2011-10-05, 20:09
Planlegger du neste års ferie i disse dager? La turen gå til Hellas, anbefaler økonomer.

Dette skriver VG/Dine Penger - og understreker at det dreier seg om charter:
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10030476

KR
2011-10-22, 12:01
Nu är nästa års resa bokad!

Vi valde i år att utgå från Samos eftersom det är den delen av övärlden vi inte besökt.

Flygstol till Samos 21/8, en 3 veckors biljett.
2 personer 7.496:- med Fritidsresor.
Vi lämnar Landvetter kl.07.55 på hemresan lämnar vi Samos kl.13.35, det tycker vi är väldigt bra flygtider.
Bekvämt med direktflyg, tycker inte vi tjänat tillräckligt på att flyga via Athen.

Nu återstår det roliga att välja ut de öar vi skall besöka, Arki, Agathonissi, Ikaria, Patos, Leros, Lipsi.....det kommer inte bli lätt men roligt o vi har ju gott om tid på oss.

Hur krisen i Grekland kommer att påverka har vi ingen aning om men vi tycker att det är värt att chansa. Ju fler vi är som åker till Grekland ju bättre borde det bli för landet o dess invånare.

Tipsa gärna om vilka öar o boende du hade valt.
//
KR

Lissi
2011-10-22, 12:36
Vi valde i år att utgå från Samos eftersom det är den delen av övärlden vi inte besökt.

Flygstol till Samos 21/8, en 3 veckors biljett.
2 personer 7.496:- med Fritidsresor.

Nu återstår det roliga att välja ut de öar vi skall besöka, Arki, Agathonissi, Ikaria, Patos, Leros, Lipsi.....det kommer inte bli lätt men roligt o vi har ju gott om tid på oss.

KR

Jag tycker ändå att biljetterna är dyra! Men charterbyråerna vet att ta betalt:D
Vi flyger 2 pers.t o r 20 dagar Kastrup-Aten med SAS för 4200 sv kr i månadsskiftet juni-juli. Landar vid 11.30 flyger hem 14.45

Vi planerar också redan vart vi ska men bestämmer oss inte riktigt i förväg utan har flera alternativ när vi landar beroende på strejksituationen i Grekland.

Öarna ni tänker på är bra öar, men t ex Arki och Agathonissi är man nog bara på mellan två båtar;) sådär 2 -3 dagar...
Lipsi-Leros och Patmos är fina öar , de skulle jag absolut inte missa!
Visst är det kul att planera resor!

Lissi

KR
2011-10-22, 12:50
Visst är det Lissi!

Nu när det väl är bokat så tror hjärnan att det snart är dags o funderingarna poppar upp flera gånger om dan.

Ett besök på Arki eller Agathonissi skulle vara perfekt att börja med. På en liten lugn ö är det lättare o landa in i semesterlunket. Men precis som du skriver blir vi nog inte kvar i mer än 2 eller 3 nätter.
//
KR

june
2011-10-22, 15:06
Vi har precis kommit hem från en 4 veckors tripp till Kreta och en ny resa är bokad till 20 jan. Det var generalstrejk i 48 timmar och demonstrationer m m men vi upplevde inget större kaos. Värre kaos väntas säkert här i skåne till vintern med tågen;).
June

KR
2011-10-22, 16:19
Skön reflektion med glimten i ögat!
//
KR

inha
2011-10-23, 15:56
Jag har också bestämt mig för att åka. Jag kommer satsa på Småkykladerna. Dock har jag inte bestämt mig för avresedag, för hur länge, eller från vart jag ska börja åka med båtarna. Det lutar till att börja/sluta i Santorini eller i Aten. Hm, funderingen finns också på att åka ner till Santorini och hem från Aten.

Självklart funderar jag också på hur Greklands situation kommer bli nästa år. Hur orolig bör man vara? Hur kall bör man vara med att boka resa? Vågar man boka redan nu, eller ska man vänta?