Visa fullständig version : Flygledarstrejk?
En vän på Kalimera nämnde i ett PM att det ev skulle bli flygledarstrejk i Grekland 17-18 sept. Hur tar man redan nu reda på om det blir det? På Kastrups hemsida står inget...Jag vet att jag läst nånstans i en länk om kommande strejeker i ett inlägg här på Kalimera förut vid en annan strejk, men hittar den inte nu...
Eftersom jag ska flyga från Kastrup 18 sept. så vill jag ju vara förberedd.....Det vore ju typiskt....:mad:
Lissi
Admirala
2011-09-14, 17:58
På xpatathens.com står det følgende:
AIR TRAFFIC CONTROLLERS HAVE ANNOUNCED A STRIKE FROM 2-6 PM ON THURSDAY, 15 SEPTEMBER. http://www.eeeke.gr/ No flights to and from Greek airports during that time.
They had also been discussing a 48hr strike for the 17 and 18 September but this has not been confirmed and on their last press conference they did not mention this. Just keep an eye out if you plan on traveling on those dates.
livingingreece.gr/ sier imidlertid at det er varslet streik 17. og 18., men at det er stor sjanse for at streiken blir erklært ugyldig - og da blir det ikke streik likevel.
Håper inderlig det går bra med din reise!!! Xpatathens og livingingreece pleier å være oppdaterte.
Klem bye_bye
anneli56
2011-09-14, 18:02
Jag som hade hoppats in i det längsta med denna strejk..har vänner som ska komma till Aten i morron..........
Admirala
2011-09-14, 18:02
Ser nå på Twitter at Eurocontrol skriver:
We understand that the Greek ATC strike tomorrow has been declared illegal; we don't know yet about the weekend one.
Men sjansene er vel store for at om morgendagens streik er ulovlig er helgestreik også ulovlig _B-anana
For dere som er på facebook/twitter kan det være lurt å følge med på
https://www.facebook.com/eurocontrol
eller
http://twitter.com/#!/eurocontrol
TACK snälla för länken.....!
Jaha då ska det vara oroligt även inför denna resa...:mad: Förra året var det ju både askmoln och även strejkvarsel när vi skulle iväg på våra resor...
Tråkigt att man snart inte VÅGAR boka resor till Grekland längre och jag undrar hur detta ska tänkas hjälpa upp ekonomin då ju vi som tänkt åka ju lägger massor av pengar i Grekland.
Man får helt enkelt bara hålla tummarna!
Tack Merethe för hjälpen!
Lissi
anneli56
2011-09-14, 18:09
Så tråkigt så tråkigt med alla dessa strejker!!!! När fattar dom att ingen vill ju komma hit längre...........
ÅH nej :mad: jag som ska ner 17 september ja nästa gång kanske man väljer nåt annat land ja det gör det inte lätt för sig grekerna men håll tummarna.
Jeg reiser også nedover 17.september, men har et avslappet forhold til denne streiken. Blir neppe noe av denne heller da sannsynligheten for at streiken 17/18 september blir erklært ulovelig er 99,9%.
TACK snälla för länken.....!
Jaha då ska det vara oroligt även inför denna resa...:mad: Förra året var det ju både askmoln och även strejkvarsel när vi skulle iväg på våra resor...
Tråkigt att man snart inte VÅGAR boka resor till Grekland längre och jag undrar hur detta ska tänkas hjälpa upp ekonomin då ju vi som tänkt åka ju lägger massor av pengar i Grekland.
Man får helt enkelt bara hålla tummarna!
Tack Merethe för hjälpen!
Lissi
Jag får också "ont i magen" av denna ev strejken... :( Vi påbörjar vår resa den 16:e på kvällen och jag har ingen lust att bli sittande på någon flygplats i europa hela helgen innan man kommer vidare... Vi ska bara var borta en vecka denna gången. Vi får väl hålla tummar och tår tillsammans och hoppas på det bästa!!!
MVH zakka
Jeg skal flyve hjem fra Santorini på søndag, så flyvelederne må godt vente lidt med at strejke.
Vente til januar eller februar...
1) 48ωρης απεργίας, ΣΑΒΒΑΤΟ 17 και ΚΥΡΙΑΚΗ 18 Σεπτεμβρίου 2011 με σκοπό την
εξαίρεση των αποζημιώσεων του EUROCONTROL από το Ενιαίο Μισθολόγιο, καθόσον οι
αποζημιώσεις αυτές δεν επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό και χορηγούνται από το
EUROCONTROL ως πρίμ Παραγωγικότητας.
Så står det på Grekiska luftfartsverkets sida..Den engelska sidan funkar inte när jag försöker klicka på den....Kan nån översätta???
Lissi - som befarar det värsta!
Så här blir översättningen på Google:
"48-timmars strejk, lördag 17 och söndag, september 18, 2011 till
exklusive ersättningar för Eurocontrol av Unified Lön, eftersom
påståenden inte belastar statsbudgeten och förvaltas av
EUROCONTROL som en bonus Produktivitet"
Så att strejken blir av råder det väl inget tvivel om!
Tobbe
anneli56
2011-09-15, 10:41
Det sägs att det är strejk även idag men enligt aia.gr funkar trafiken som vanligt
Det sägs att det är strejk även idag men enligt aia.gr funkar trafiken som vanligt
Idag är det strejk 12-16 så den har väl inte märkts ännu bara.
Lissi
anneli56
2011-09-15, 11:01
Strejken skulle varit mellan 14-18.. men man ska inte alltid tro vad som skrivs...enligt aia landar plan i vanlig ordning idag..själv väntar jag vänner som flyger via Riga och det planet har lyft redan..undrar var den ska tillbringa dessa 4 timmar :confused:
Jag har pratat med SAS för info och de vet inget om ev strejk...."de grekiska kan man inte uttala sig om förrän de faktiskt ÄR igång." Jag kommer hur eller hur att få besked via sms så nu åker vi till Lund i morgon eftermiddag för vår träff med vänner där innan avfärd till Kastrup i ottan på söndag morgon....Man får väl hoppas på ombokning till måndag annars..Men FAAN att man missar ett dygn på detta sätt och jag undrar vad de strejkande tjänar på i detta fall..Lön får de ju tydligen ändå "då strejken inte drabbar statskassan" (facket betalar och då är den laglig) så för dem själva är det självklart mysigare att slippa jobba 48 tim men hur tänker de då?? Alla i turistnäringen förlorar ju alla pengar man som utebliven turist skulle lagt i Grekland. Känner de ingen solidaritet med de egna som drabbas??
Vi har nu en till resa bokad i år till Aten, dagen före julafton, men då är det säket strejk också (en perfekt dag) men 2012 blir det nog faktiskt INTE Grekland hur gärna vi än vill och även om planerna redan börjat ta form för till den resan krävs det både flyg, buss och båt mellan öar och det blir för osäkert med alla strejker...Man tappar resglädjen..
Mina vänner på Tinos som ska bevaka läget åt mig via TV är FÖRTVIVLADE på alla dessa strejker...
Lissi
men 2012 blir det nog faktiskt INTE Grekland hur gärna vi än vill och även om planerna redan börjat ta form för till den resan krävs det både flyg, buss och båt mellan öar och det blir för osäkert med alla strejker...Man tappar resglädjen
Lissi
Jag håller med dig. Nu får det vara nog med Grekland tills man vet att det råder nån form av ordning där. Att inte veta om flyget kan landa, om bussar, metro eller taxi funkar, om båtar behagar avgå eller om man överhuvudtaget kommer hem igen, får nog oss att avstå.
Vi är precis hemkomna från Sifnos och Paros. En jättetrevlig resa och allt funkade bra trots 2 båtar som helt plötsligt ställdes in av oklar anledning. Dessutom var det en aning märkligt att uppleva Aten helt utan taxibilar, men dem hade vi inte tänkt använda oss av i vilket fall som helst.
Men som sagt, osäkerheten blir för stor och det finns många andra trevliga länder och platser att besöka.
Lars
Hur påverkas jag får man pengarna tillbak om man inte kommer iväg ska ju resa 17 september och vara en vecka vill ju inte åka på måndag det är ju ingen ide snälla svara :mad::mad::mad:
Hentet fra et oppslag i Aftenposten i mars 2006:
Lovlig streik er normalt ikke ansett som en hendelse flyselskapet kan holdes juridisk ansvarlig for, og da har selskapet ikke noe erstatningsansvar for tap som oppstår for passasjerene. Etter EU-forordning 261-2004 har selskapet plikt til å enten refundere deg verdien av de ubenyttede billettene (inkl avgifter) eller å booke deg om til andre alternative avganger - det valget er ditt.
anneli56
2011-09-15, 13:18
Visst är det tråkigt med alla dessa strejker och allt vad det innebär ..men vad gör man..
Idag var det ingen flygledarstrejk i alla fall..vännerna har precis landat i Aten.
Hentet fra et oppslag i Aftenposten i mars 2006:
Lovlig streik er normalt ikke ansett som en hendelse flyselskapet kan holdes juridisk ansvarlig for, og da har selskapet ikke noe erstatningsansvar for tap som oppstår for passasjerene. Etter EU-forordning 261-2004 har selskapet plikt til å enten refundere deg verdien av de ubenyttede billettene (inkl avgifter) eller å booke deg om til andre alternative avganger - det valget er ditt.
Precis så har vi tolkat också...och jag hoppas på en avgång på måndag i så fall....Det känns så tråkigt att glädjen med resan blir förstörd..nu ska man ju oroas för att resan hem också blir strejkdrabbad..då kanske det är båtstrejk istället....:eek:
Lissi
Forbruker Europa har mere informasjon om rettigheter for de som ønsker å lese om alt dette.
http://www.forbrukereuropa.no/flyreiser/for-flyreisen/innstilt-flyvning.html
Jeg fortsetter heller å tenke på hva jeg skal ha med meg siden jeg ikke vet når jeg reiser hjem igjen (har ikke kjøpt returbillett), i oktober eller kanskje ikke før i november, og trenger jeg litt varmere klær da? Vanskelig dette!_B-anana
anneli56
2011-09-15, 13:30
strejken som skulle varit idag var olaglig..
strejken som skulle varit idag var olaglig..
..men det verkar det inte som lördas-söndagsstrejken blirsnyft_drop
Lissi
anneli56
2011-09-15, 14:15
det sägs ingenting om strejken i nyheterna så låt oss hoppas att den inte blir av:)
Says who?
Det var kanske en feltolkning av den grekiska informationen ovan, att eftersom strejken inte drabbar statskassan så var den laglig...men som sagt det hoppas jag är VÄLDIGT fel tolkat. av mig....
Man får bara vänta och avvakta sms-besked från SAS innan avgång.
Lissi
Satt och funderade på att boka biljetter till Aten nästa sommar, men väljer nog att vänta.
Har varit i Grekland ett stort antal gånger, senast för ett par veckor sedan, men inser nu att risken är stor att jag skulle ägna stora delar av en ev öluff nästa år åt att oroa mig för om hemresan blir av eller inte. Att vara beroende av buss, färja, t-bana/buss och flyg för att ta sig hem kan bli för mycket...
2009 var det flygledarstrejk. 2010 strejkade brandmännen på flygplatsen (Santo). I år funkade det (faktiskt?!), men det var enkelt på Skiathos.
Hoppas sannerligen situationen stabileras till gagn för oss resenärer, men framförallt för alla greker som är beroende av turismen.
Hoppas också att ni som strax ska iväg kommer iväg, och hem, på ett bra sätt.
/Magnus
Kalimera
2011-09-15, 14:58
En vän på Kalimera nämnde i ett PM att det ev skulle bli flygledarstrejk i Grekland 17-18 sept.Trist! __D
En kompis är på Skopelos och ska åka hem på lördag. Han reser på egen hand och är ovan vid att resa. Jag skrev noggranna anteckningar åt honom innan resan så att det skulle bli så smidigt som möjligt. Det här kan jag tyvärr inte hjälpa honom med, och han kommer bli både nervös och arg när han märker att han inte kommer hem. Det kommande helgen är den sista stora reshelgen, många många kommer att drabbas om strejken blir av. Inte bara vi Skandinaver. Nästa år blir nog inget bra turistår för Grekland.
Dagens strejk är ju inställd, säger man här
http://www.xpatathens.com/news/22183
4hr work stop on Sept. 15 has been cancelled.
They had also been discussing a 48hr strike for the 17 and 18 September but this has not been confirmed and on their last press conference they did not mention this. Just keep an eye out if you plan on traveling on those dates.
Hur går det med veckoslutet, vet säkert ingen ännu :(
Det kommande helgen är den sista stora reshelgen, många många kommer att drabbas om strejken blir av. Inte bara vi Skandinaver. Nästa år blir nog inget bra turistår för Grekland.
Det är alltså en väl planerad helg att strejka på.:mad:
Känns retligt eftersom jag kunde rest vilken dag som helst annars...men nu valde jag söndagen för söndagar är den enda dag nu i eftersäsong som snabbåten går till Tinos kl 14.45 från Rafina och jag såg chansen till en extra kväll på Tinos..
Vi hade börjat planera rutten Rhodos -Tilos-Nissyros - Kos nästa sommar men vi avstår nog....Väljer rundresa i Portugal eller Spanien istället. Lika fint det , men det känns konstigt att inte planera Grekland som man gjort varje år sen 1992!
Lissi
Kalimera
2011-09-15, 15:15
Väljer rundresa i Portugal eller Spanien istället. Lika fint detDet är nog många nationer som klappar händerna om strejken blir av.
Det kanske är dags att starta en ny hemsida, en som heter "Dobro Jutro". :o
Det kanske är dags att starta en ny hemsida, en som heter "Dobro Jutro". :o
...som betyder????
Lissi
Kalimera
2011-09-15, 15:19
...som betyder????Kalimera på kroatiska.
Det betyder "God morgon" på serbokroatiska
//June
Ja man kanske får ta en sista mnuten dit nästa vecka istället:D
Väskan är ju ändå packad...
Lissi
Kalimera
2011-09-15, 15:23
Det betyder "God morgon" på serbokroatiskaOkej. Tack. :)
Kalimera på kroatiska.
Janne, du hant före migbye_bye
Kalimera
2011-09-15, 15:28
Janne, du hant före migbye_byeJo, men jag skrev bara kroatiska. :)
Jag ska hålla örnkoll på den här tråden. Hoppas att någon får veta något. Jag ska höra med någon av mina grekiska vänner om de har hört något.
Jag ska hålla örnkoll på den här tråden. Hoppas att någon får veta något. Jag ska höra med någon av mina grekiska vänner om de har hört något.
Clery på Altana kollar nyheter och annan nätinfo och skriver mig så fort hon vet....
Lissi
Kalimera
2011-09-15, 15:33
Clery på Altana kollar nyheter och annan nätinfo och skriver mig så fort hon vet....Tack för det! Hälsa henne från oss.
Kalimera
2011-09-15, 16:13
Det var kanske en feltolkning av den grekiska informationen ovan, att eftersom strejken inte drabbar statskassan så var den laglig...men som sagt det hoppas jag är VÄLDIGT fel tolkat.iDet hoppas jag också, för är det något strejken tär på så är det statskassan, inte i år men nästa år när färre väljer att åka till Grekland.
Något som jag inte fattar är varför strejker i Grekland nästan alltid drabbas tredje person. Jag fattar inte heller varför man kastar bort guldet när man sitter på en guldgruva (turismen).
Jag säger bara(jävlar__D__D__D) ursäkta uttrycket,men blir så less i juni när vi åkte till Naxos höll man andan för dom hade strejkat 2 dagar innan vi kom ner men vi klarade oss.Nu känns det inget kul vi flyger dessutom först från Luleå så blir vi strandsatta i stockholm blir det ju extra dyrt__D__D Skulle ha bokat Mallis i stället men jag älskar ju Grekland så snyft_dropsnyft_dropsnyft_drop Hoppas hoppas.Håller med dig Janne att man äventyrar sina turister fattar det inte det är ju som sagt deras guldgruva.
Det hoppas jag också, för är det något strejken tär på så är det statskassan, inte i år men nästa år när färre väljer att åka till Grekland.
Något som jag inte fattar är varför strejker i Grekland nästan alltid drabbas tredje person. Jag fattar inte heller varför man kastar bort guldet när man sitter på en guldgruva (turismen).
Vi satt senast i går kväll och diskuterade om vi skulle åka till Grekland eller till Kroatioen. Min lista på öar i Grekland som jag vill åka till blir av någon konstig anledning längre och längre :D. Men...just nu sägar hjärtat ett och föståndet ett annat. Så det blir nog Kroatien nästa sommar. Vi har varit där några gånger och det är mycket trevligt!!:) Hoppas att ni stackare som sitter med hjärtat i halsgropen nu, inför eventuella strejker, kommer lyckligt både fram och tillbaka till Grekland!bye_byebye_bye
Hoppas att ni stackare som sitter med hjärtat i halsgropen nu, inför eventuella strejker, kommer lyckligt både fram och tillbaka till Grekland!bye_byebye_bye
Det viktigste er å komme frem, tilbake bekymrer ikke jeg meg om!_B-anana
Til tross for uro og streiker har Ekathemirini meldt om stor økning av turister. Særlig fra Øst-Europa. Så det kan se ut som om Hellas ikke har tapt noe, likevel. Kanskje er det bare vi turister fra norden som tenker på å vende nesen i en annen retning. Hadde tenkt å reise nå snart, men avsto fra bestilling i dag morges. Heldigvis. Får se. Andre middelhavsland kan være gode alternativ.
Jo, det kan jag förvisso hålla med dig om;):D! Men det kan bli kostsamt om man ofrivilligt behöver vara kvar med tanke på jobb o dyl. Men, men
det finns ju värre ställen att vara strandsatta på än i Greklandflabb_flabflabb_flab!
Sånn ville jeg også tenkt, om det ikke dreide seg om en uke eller to. Men så er det dette med hverdagen og pliktene da, som en ikke kan snu ryggen til. Enn så lenge. Gleder meg til å en gang kunne si det samme som deg! Ha en flott reise.
Takk!
Det jeg har lest/hørt er at antall turister til Hellas i år er ny rekord, men at de har lagt igjen mindre penger. Dette stemmer godt med hva de lokale har fortalt meg på Kreta.
Ökningen av turister lär också bero på att lågprisflygplan har börjat flyga till Rodos, Kos och Thessaloniki.
Det ser ju tyvärr inte ut som om strejkandet skulle minska, åtminstone inte inom närmaste framtid. Väldigt tråkigt för alla som drabbas. Det hjälper ju inte att strejka, det trollar inte fram mera pengar till Grekland. Vi får hoppas på det bästa och vänta och se. Också jag funderar på om det ska bli någon Greklandsresa nästa år. Kommer i så fall att besluta mig ganska sent....synd. :(
/ Anne
Jag har kollat på grekiska nyhetskanalernas hemsidor, bl.a Ant1 och Skai, men inte nånstans kan jag hitta ett ord om nån flygledarstrejk i helgen (om jag inte är helt blind.... och jag är tyvärr inte "flytande" på skriftlig grekiska heller!).
Inte heller min man som jobbar inom turistnäringen har hört talas om detta.
Så, man kan ju alltid hoppas att det inte blir nån strejk.
:)
anneli56
2011-09-15, 22:08
Säger det samma ..har även tittat på nyheterna på tv hela kvällen....ingenting sägs om strejk än så länge i alla fall:)
http://livingingreece.gr/strikes/. Hittade denna länk. Kanske har någon redan publicerat den.
Jag och min dotter reser den 24/9. Ser ut som om vi klarar oss.
Hoppas ni andra som snart ska resa kommer iväg.
Eva
anneli56
2011-09-15, 23:03
Kanske inte lita för mycket på den sidan.....bättre hålla sig uppdaterat via nyhets sidor eller nyheter via tv här..............
Är det någon som vet NÄR på dygnet (klockslag) de tänkt sig börja strejka om de nu gör verklighet av hoten... Är det månne direkt på natten när klockan slår över till 17/9 eller kanske lite "senare" på morgonkvisten... Vid 05.00 som t.ex. taxichaufförerna...? Finns det någon sådan vedertagen "strejk-start-tid"? :confused:
MVH en orolig zakka
anneli56
2011-09-15, 23:36
Om det ska strejkas så börjar strejken vid midnatt om inte annat är sagt men fortfarande ser jag inte att det ska bli strejk
Jeg skal reise til Korfu søndag. Jeg var i kontakt med apollo på Facebook og spurte om flygelederstreiken, men de har ikke fått informasjon om noen mulig streik. Jeg kommer ikke til å miste noen nattesøvn over dette, lar optimismen råde, og regner med at det vil helst gå bra, på en eller annen måte.....
Som den 100-årige damen sa : Jeg har hatt et langt, langt liv, med mange, mange bekymringer.... men de fleste bekymringene ble det ingenting av...
Så den tid, den sorg......
bye_byeLissi, jag är säker på att allt löser sig på ett finfint sätt för dig - ditt namn betyder ju 'lösning' på grekiska!flabb_flab
Har nettop vært i kontakt med Apollo og i følge dem er det ikke noe streik nå i helgen. Hun jeg snakket med sjekket igjen med trafikkavdelingen og ringte tilbake. Siden hun selv skal reise til Rhodos på søndag er jeg rimelig sikker på at hun sjekket og at dette er korrekt!
Låter ju himla bra det:D:D
Jag har heller inte hört av mina grekiska vänner så jag hoppas på det bästa!
Lissi
Admirala
2011-09-16, 10:18
http://livingingreece.gr/strikes/. Hittade denna länk. Kanske har någon redan publicerat den.
Eva
Ja, jeg har nevnt siden, men våget ikke sette hele linken på trykk Ang_elx
Erfaringsmessig er dette en veldig oppdatert side som er til å stole på. Athenstransport.com, som er det offisielle info-nettstedet for transport i Athen, henviser til livingingreece-siden for streikeinformasjon på engelsk. Greit for dem som ikke forstår nyhetene på gresk!
Hur som helst Lissi, ha en god tur till Tinos och hälsa Nikoleta med man. Vi blir bara drabbade av den vanliga lördagsstrejken hos taxichaffisarna när vi kommer från Fourni till Vathy på Samos sen lördag kväll, Få ta tidig taxi till Pyt söndag morgon för vidare färd till Patmos.
Hälsar Birgitta, direkt från internetcafeet på Fourni.
... henviser til livingingreece-siden for streikeinformasjon...
Og livingingreece henviser til @eurocontrol på Twitter, som skriver:
@eurocontrol
EUROCONTROL
Latest is that Greek strike this weekend appears to be off but we haven't yet received any official confirmation...
Blir lite fundersam när jag hör att turismen har ökat i Grekland. Efter att i 20 år rest till samma öar i Cykladerna vid samma tid, var i alla fall vi förvånade över hur lite folk det var i år. Halvtomma tavernor, gott om plats på stränderna osv. Våra värdar var också oerhört bekymrade över de uteblivna turisterna, så jag undrar var denna ökning finns?
Sen har vi tyvärr bestämt oss för att inte boka någon Greklandsresa nästa år, de billiga resorna brukar vi ju börja titta efter redan nu.
Efter två år i rad där strejker har tvingat oss att ändra resplaner samt oroat oss över om vi kommer hem som planerat, känns det just nu inte som ett alternativ att boka en Greklandsresa igen, hur mycket jag än kommer att sakna det! Även om det väl inte är så farligt att behöva stanna ett par dagar till, som någon sa, så påverkar det allt det som finns på hemmaplan, arbetet, katten, andra planer osv. Dessutom finns det ju ingen garanti att man får tillbaka de kostnader som kan uppkomma om man missar flyget hem, det kan i värsta fall bli mycket dyrt.
Så tyvärr Grekland, vi hoppar nog över nästa år, med sorg i hjärtat.
Känner lite som ni. Så nästa år kommer vi att ta ett Ryanairplan till Barcelona, hyra bil där och tuffa runt Spanien och Frankrike i några veckor för att sedan ta Ryanair hem igen. Annorlunda och inte mycket dyrare än en Greklandssemester (hoppas vi).
Kalimera
2011-09-16, 14:45
Har nettop vært i kontakt med Apollo og i følge dem er det ikke noe streik nå i helgen.En kompis flyger hem från Skiathos i morgon. Han ringde mig efter att han talat med Apollo idag och beskedet från dem var att det inte skulle bli någon strejk. Men Apollo sa också: man vet aldrig med grekerna.
Idag på förmiddagen fick jag sms från vänner som ska flyga hem från Rhodos på söndag. Enligt deras Apollo-kontakt skulle det bli strejk, och taxistrejk. Det sistnämnda är inte heller roligt för de har bara flygstol och har ingen transfer. Men det löser sig säkert på något sätt.
Vi får hålla tummarna att kontakten på Skiathos har mer rätt än på Rhodos.
Blir nok ikke streik nå til helgen, men siste nytt er at det er varslet en 24 timers streik søndag 25.september og en 4 timers streik onsdag den 28.september.
Har ikke noe tro på disse streikene heller da de mest sannsynlig blir erklært ulovelige.
Idag på förmiddagen fick jag sms från vänner som ska flyga hem från Rhodos på söndag. Enligt deras Apollo-kontakt skulle det bli strejk, och taxistrejk.
Det låter ju intressant. Vi ska ju flyga TILL Rhodos på söndag och jag mailade tidigare i veckan till den som är ansvarig för resan om de hade fått någon information från Ving angående eventuell strejk. Det hade de inte och Ving "hade inga indikationer på att någon strejk skulle omfatta Rhodos".
Vi ingår i en ganska stor grupp, över 70 personer, så en strejk innebär en bökig början på vår kursvecka. Å andra sidan är det kanske tur att vi för en gångs skull åker "organiserat" och inte på egen hand;). Det enda vi råkat ut för i strejkväg i sommar i Grekland är taxistrejk på Samos men då tog vi bussen istället!
Celbe
Kalimera
2011-09-16, 15:39
Blir nok ikke streik nå til helgen, men siste nytt er at det er varslet en 24 timers streik søndag 25.september og en 4 timers streik onsdag den 28.september.Det låter bra det. Tack!
Det hade de inte och Ving "hade inga indikationer på att någon strejk skulle omfatta Rhodos".Vi håller tummarna.
Blir nok ikke streik nå til helgen, men siste nytt er at det er varslet en 24 timers streik søndag 25.september og en 4 timers streik onsdag den 28.september.
Har ikke noe tro på disse streikene heller da de mest sannsynlig blir erklært ulovelige.
Pratar vi fortfarande flygledare här eller är det "alla" transporter (buss, tunnelbana, båt taxi...) på söndag?
Hm... detta är faktiskt inte så roligt! Det förtar mycket av resans glädje som så många före mig har skrivit...
MVH zakka
Vi, eller jeg, prater kun om flygeledere.
Admirala
2011-09-16, 16:09
UPDATE (fra Twitter): We now hear there will be no official strike in Greece this weekend but there may be some reduced capacity.
Fra Eurocontrol (The European Organisation for the Safety of Air Navigation)
Lurer på om "some reduced capacity" kan skyldes at flygelederne nekter å jobbe overtid. Har sett dette nevnt et sted på nettet, men det kan vi leve med.
Jag sitter nu i Lund och har just checkat in på SAS till flygningen i morgon...SAS har inte meddelat om strejk i alla fall.
Enligt Clery på Altana hotel kan det vara tal om en "clean strike" vilket skulle innebära en del förseningar typ maskning...Hon har inte hört om att strejken ska bli av ..
Strejk 25/9 och 28 /9 låter ju trist, men skulle inte drabba mig som reser med båt 26/9 och flyg 27/9...
Nåväl...HEM kommer man väl så småningom i alla fall!
Ha det gott alla och vi hoppas att vi alla kommer di vi ska NÄR vi ska!!
Lissi
Birgitta63
2011-09-17, 13:24
Håller tummarna att allt går enligt planerna :)
Önskar en fin semester bye_bye
Birgitta
Igår på nyheterna pratade dom om strejk 6/10 !! ja då är vi redan nere så som sagt var, hem kommer man väl nån gång:o
Hej,
Sitter just nu i hamnen/Santorini och såväl plan,taxi,bussar
och färjor funkar fint :)
/Ola
hej
varför oroa sig hela tiden för allting är det typiskt svenskt kanske?
jag tycker att om man skall starta ett inlägg som detta borde man ha
mer på fötter,vi sitter just nu på amorgos och ingen jag säger igen ingen
har nämt något om strejker inte på tv inte i tidningar och folk här
på ön har inte hört något om någon strejk. Så om vi nu skall tycka att
grekland är något att åka till och sprida information om det så innan ni tycker eller hört något kolla upp det!!!!!
Admirala
2011-09-17, 15:04
Det går som regel godt. Flygeledernes streik blir som regel erklært ulovlige, streiker taxi går det buss osv. Selvsagt kan noen være uheldige å bli rammet av streik, men det kan man jo i andre land også.
Ta det lungt, som Kalimera-eselet sier ;)
Synes det er veldig synd om folk lar være å dra til Hellas "neste år" pga "alle" streikene i år, for bortsett fra en langvarig taxistreik og noen dagers problemer i Pireus, har få streiker gått ut over turister i stor grad.
Smultron
2011-09-17, 16:53
Jag är ganska säker på att jag kommer att åka till Grekland nästa år trots alla strejkhot, mm. Är man Greklandsfantast så är man! Håller med dig Admirala, det tjänar ingenting till att oroa sig i onödan. Jag kan förstå om man oroar sig för något reellt som ligger så nära i tiden som denna veckans flyg, men varför bekymra sig om nästa år redan nu?
Håller dock med om att det är ganska korkat att riskera att skrämma bort turister, när nu turismen är en sån viktig tillgång för landet. Riktiga Greklandsfantaster låter sig kanske inte skrämmas så lätt, man vet att det mesta brukar ordna sig. Men de som ännu inte upptäckt detta fantastiska land bildar ofta sin uppfattning på det de ser i media, t ex våldsamma demonstrationer i Aten och liknande. T ex så sa flera av mina kollegor att de funderat på och till och med oroat sig för hur det hade gått för mig under mina tre veckor i Grekland i somras.
Själv hade jag en en fantastisk resa trots att jag var mycket nära att missa flyget till Kos pga försenat anslutningsflyg. Sedan blev det flera gånger ändrade reseplaner, först pga blåst sedan färjestrejk och ett VISA-kort som försvann in i en bankomat, mm.
Just en ökad förmåga att ta det lugnt och inte oroa sig i onödan är en av de många positiva saker som Grekland och Greklandsresorna gett mig! _B-anana
Skåne Pia
2011-09-17, 18:35
Vi flyger till Aten nästa sommar den 15 juni som vi brukar. Vi är tänker att det "ger" sig. Har väldigt svårt att tänka mig att inte åka till de Grekiska öarna.
var i Kroatien förra veckan och hade det underbart. Fast Grekland är Grekland klapp_klap
Direkt från Sturup (finns det f ö någon tråkigare flygplats att börja sin resa på?) kan jag meddela att det är uppenbarligen maskningsaktioner på Rhodos flygplats. Boarding för vår flight är till att börja med framflyttad en timme.
Celbe
För min del är det så att just sådana här saker som flygledarstrejker och taxistrejker som gör att jag tappar lite lusten av av åka till Grekland nästa sommar.
Det är klart att det kan hända att det blir förseningar vart man än åker i världen, det vem inte minst jag som spenderar en väldigt massa tid på Arlanda varje månad på grund av tjänsteresor.
Men...Har man spenderat en massa pengar på ett par semesterveckor vill man att det ska flyta på bra. Jag vill inte stå där med packning och två små barn och fundera på hur man ska ta sig vidare till hotellet. Jag vill inte heller riskera behöva bli av med eller förstöra semesterdagar sittandes på på en flygplats och inte komma iväg.
I somras blev taxistrejken för min del väldigt påtaglig när jag akut behövde söka läkare pga en allergisk reaktion (getingstick). När jag under samma resa fick 39 graders feber och doktorn, som kom till hotellet, skrev ut medicin fick min man promenera och leta efter ett söndagsöppet apotek (det apotek som låg i närheten och skulle vara öppet var naturligtvis inte det).Det var ju liksom svårt att åka buss när man inte vet vilket apotek som är öppet, så han fick ta en fin lite promenad på fem kilometer, enkel väg i 38 graders värme.
Vi tänker avvakta och se hur utvecklingen i Grekland ser ut och tar beslutet senare om att åka eller inte. Ska kanske passa på att åka till något annat land nästa sommar. Hur stor greklandsfantast jag än är.
Outi
Turen ned til Kreta igår med Norwegian fra Oslo gikk på tiden, litt forsinkelse på grunn av stor trafikk i Europa, men forsinkelsen var vel totalt under 30 minutter. På flyplassen i Chania var det fullt av taxier som ventet tålmodig på passasjerer og stemningen var rolig og vennlig.
Da vi gikk ut av flyet så var det akkurat tidsnok til en nydelig solnedgang.
Og i dag skinner solen og forventer rundt 28 grader så det blir vel en tur til sjøen, eller to, men først må jeg opp og se hvordan det går med huset som vi bygger.
Don't worry, be happy!_B-anana
Jag tycker att det är så lång tid till nästa sommar och man vet så lite vad som kommer hända till dess! Lite tidigt kanske och redan bestämma sig att inte åka dit:rolleyes:
Det skall nog mycket till och hindra mig:)
Riittabye_bye
Kalimera
2011-09-19, 08:31
Man får helt enkelt bara hålla tummarna!Jag fick mejl från Lissi igår, då satt hon på Sea Jet 2 på väg till Tinos. Allt hade gått bra. Nu sitter hon säkert och njuter av bra väder och frukost i Nikolettas trädgård.
Kalimera
2011-09-22, 10:07
Hämtat från Ekathimerini (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite1_11441_21/09/2011_407480) idag:
People planning to travel by air will face problems too as air-traffic controllers stage a three-hour walkout from 12.30 p.m. on Thursday and a 24-hour strike on Sunday.
Det kan alltså bli strejk på söndag (25/9), men förhoppningsvis ställs den in för att den är olaglig, precis som förra helgen.
Och från dagens DI, där kommentarerna alltför ofta innehåller rena vandringssägner...
http://di.se/Artiklar/2011/9/22/245793/Strejk-mot-grekiska-atstramningar/
Marianne
2011-09-22, 12:25
Efter 16 underbara dagar pa Tinos (TACK annu en gang Peter, for dina manga fina tips!) sa fick vi sms fran SAS att de stallt in planet hem idag. En langsam hemfard dryga dygnet senare an planerat med flygbyte och lang vantetid maste vi ju acceptera.
Sitter nu dessutom i Rafina utan strom hela dagen! Tur att vi har haft en san fin semester att vi kan njuta av den, MEN hur star vi angaende extrautgifter, kan vi forvanta ersattning fran SAS, nagon som vet?
Ja idag strejkar ju precis alltting i Aten mm, Taxi och lokaltrafiken är i strejk. så det kan ju vara lite knepigt att komma till flygplatsen med,
Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas.
Har ni en reseförsäkring via tex hem / kreditkort / separat så brukar det ingå ett visst skydd mot detta
Så heldige vi var som kom hjem på morgenen i dag, kun to timer forsinket:)
Årsaken var en "gå sakte aksjon" på en gresk øy tidlig på dagen fikk vi vite.
Allt som har något att göra med trafik i Aten, strejkar idag. Det blir kanske mer med tiden.
Marianne
2011-09-22, 22:35
Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas.
Har i Rafina har det gatt bussar till flygplatsen och till Aten idag, men taxi har vi inte sett manga av.
Tror sakert du har ratt, flygledarstrejk raknas nog som force majure och vi har valt att inte sla klackarna i taket men stannar pa vart utmarkta boende och checkar inte in pa Sofitel eller liknande ;).
Detta ar forsta gangen vi drabbas av strejk eller liknande pa alla dessa ar, sa vi klagar inte. 16 dagar blev till 17 harliga dagar i Grekland! flabb_flab
anneli56
2011-09-23, 08:38
Strejk i flygtrafiken utlovas den 25 igen!
Nu börjar jag bli regält nervös inför vår flygresa med SAS till Aten på söndag. Ovissheten är stor hur vi ska gå till väga om det ej går att flyga dit då. Har kollat flyg på måndag istället, men då är biljetten tredubbelt så dyrsnyft_drop. Och Norwegian flyger först på em, komma till Aten kl 21 på kvällen är väl inget drömläge i dagens läge.
Bara att ha is i magen och vänta på besked.
Snälla håll alla tummar ni har, det gör vi.
Kanske finns det fler kalimeror i samma sits?
Inger
Admirala
2011-09-23, 13:43
Vi har tidligere i tråden tipset om nettstedet livingingreece.gr. Om dere fulgte med der, ville dere se at flygelederstreiken søndag 25. er erklært ulovlig.
_B-ananaStrejken på söndag avblåst.
Har ar jag fran Tinos och kopte tid pa internetcafe for att kolla sa inte flyget pa tisdag ar installt! Man far hoppas att allt funkar..
Tank Marianne och Jens att ni inte kom ivag! Da kunde ni ju varit kvar har sa hade i tagit en lunch pa Marathia....Dar at jag i gar f o... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!!
Lissi
Så nå blir det trolig ikke noen flygelederstreik før 5.oktober! Godt mulig at den også blir erklært ulovelig.
Marianne
2011-09-24, 00:39
Vi har just kommit hem - och det känns skönt. Ca 30 timmar försenade, men vad gör väl det när man kommit väl hem och är så nöjd med sin semester!
Vi tyckte det kändes bra att vara på fastlandet och följa läget torsdag, men vi har tänkt på om vi hade kunnat insistera på att SAS skaffade biljetter till deras eget plan, dvs med direktförbindelse även om det hade blivit flera dagar senare. Det hade vi gärna velat. Eller är man tvungen att acceptera deras erbjudande som innebär annat flygbolag och mellanlandning någonstans i Europa?
Ni som ska åka på söndag kommer säkert (som vi) att bli erbjudna resa med annat bolag om måndagen, om det är strejkproblem söndag. Men har SAS plats, så försök att insistera på att få åka med dem! Det är så mycket behagligare att resa direkt!
Nu minns inte jag säkert, men är det ni som ska vidare med båt från Rafina? Kommer ni till Aten på kvällen så är det kanske en idé att åka med bussen till Rafina och bo där över natten, annars taxi om det är senare. Ta med numret till Hotell Corali t ex. Jag har ett nummer till en som pratar engelska där, ska försöka skriva det här i morgon. Det är bara att gå uppför backen så är ni där, på "plateian", enkelt hotell, men duger bra för en natt. Sen går det säkert båtar tidigt nästa morgon, omkring 7.30, kolla GTP.
Vi fick SMS från SAS 22 timmar före avgång ang. det inställda planet, så ni bör få besked lördag. Sen ringde vi till Köpenhamn och fick ordnat med nya tider.
Torsdag var det flygledarstrejk i 3 timmar precis när SAS skulle ha landat och lättat. Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar. Tre timmar sena kom vi iväg.... till München!
Marianne
2011-09-24, 00:48
...en lunch pa Marathia.... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!!
Ja, Marathia längtar vi ju tillbaka till... och Malamaténia... och Ag. Kyriaki... och ... och ... härliga Tinos.:)
Tack för sist förresten, hoppas du får många härliga dagar nu också, blåsten blåser bort den fuktiga värmen som var i början på veckan, skönt!
Och nyheterna, ja inte sa de något som helst om strejk när vi tittade i alla fall, det var däremot ekonomi för hela slanten.
Vi får hålla alla tummar vi har för att det kommer att gå så bra som möjligt för grekerna framöver!
Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar.
Det betyr at de jobber i henhold til gjeldende avtaler mht arbeidstid, hviletid osv og ikke tar på seg overtid som de ikke er pålagt å måtte gjøre. Er nok ikke værre enn det!
Nå skal det jo ikke bli noen streik på søndag, muligens 5. oktober, men den blir trolig erklært ulovlig.
Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se......
Som vanligt får man ju inte särskild mycket information, bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna".:confused:
BoCina
Bekanta på väg hem från Skiathos skulle landat 16.00 i Köpenhamn. 18.45 är nu satt som landningstid!!
och 19.54 är senaste budet för SAS från Skiathos till Cph :(
Strejkerna synes vara, om än ett utslag för desperation, ett ytterst säkert sätt att skjuta sig i foten.
Hoppas ni som ska iväg kommer iväg och ni som ska hem kommer hem på ett rimligt sätt.
/Magnus (som undrar om det blir drachmer nästa sommar...)
Marianne
2011-09-24, 22:05
Tyvärr tror jag att du har helt rätt, lemon.
Marianne - bekymrad!
Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se.....
BoCina
Vi kom iväg och sen gick det som det skulle. Dessutom var de sen ovanligt snabba ut med bagaget i Chania.
Däremot rörigt i och utanför terminalen, det är ju lördagkväll med många "byten". Blev knappast bättre av att det var förseningar. Enligt vissa uppgifter var det även någon form strejk som gjorde det svårt med hyrbilar. Vi hade dock vår bil på långtidsparkeringen strax utanför, så vi var snabbt iväg. Anlände Plakias ca 23.45 vilket inte var mer än 2 timmar senare än planerat. Får betraktas som godkänt i tider som dessa.klapp_klap
BoCina
Charleston
2011-09-27, 15:43
Det var nån slags partiell flygledarstrejk i söndags (Atén). Vårt Malevplan fick avgången drygt en timme försenad, med följd att anslutningen till Stockholm från Budapest missades. Malev skötte sej dock perfekt direkt efter landningen utanför Budapest. Transport till flyghotellet (fyrstjärnigt!) tio minuter från flygplatsen, middag och frukost och sen transport ut till flygplatsen och morgonflyget till Stockholm. Tror INTE att typ Ryan hade ställt upp på samma sätt...
Förra lördagen blev vi försenade ner och även hem nu i lördags Betalade dyrt för hotellrum på arlanda som vi sen bara kunde utnyttja i 4 timmar surt.Tyvärr så lutar det nog åt att nästa år (fast jag vill till Parga)blir nåt annat land än Grekland. Var även i juni i grekland som dagarna före haft strejk så det var med andan i halsen vi kom ner.:(:(
Marianne
2011-09-27, 18:38
Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken. Bra att spara kvitton som ska skickas in.
..och jag har kommit hem efter att ha klarat mig från alla slags strejker....busstrejken i går gällde inte Rafina utan jag kom direkt till Peris hotel efter att ha anlänt Rafina.
..men Grekland ÄR inte detsamma. Jag har många många tankar med mig hem efter samtal med många Tinosbor. Jag kan bara känna en stor sorg och bekymran för hur det ska gå för Grekland. Jag vill dock tillbaks igen nästa år.
Lissi - som dock hade problem med SJ och trasigt tåg och försening hem;)
Och vi ar pa hotel Kimon i Aten, vart plan ska ga 14:15 till kopenhamn.
Har strejkar alla taxibilar, alla bussar och aven tunnelbanan. Snart ska enligt hotellet en bil komma o hamta oss for transport till flygplatsen.
Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall.snyft_drop
Åh så tråkig avslutning på er semester! Jag får vara glad att jag inte bodde i Aten där allt verkar vara fullständig kaos!
Hoppas det löser sig så ni kommer hem utan allt för mycket besvär...
Det var kul att ses!!!
Lisa
Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall.snyft_drop
Den streiken er vel erklært ulovlig og blir ikke noe av?
Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken
Så bra :)
Den streiken er vel erklært ulovlig og blir ikke noe av?
Tyvärr kan det säkert bli fler strejker, olovliga eller inte. Just idag noterades att taxibilarna i Rethymno strejkade. Oklart om den är "lovlig" eller ej. Stilla stod de emellertid.
BoCina
bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna".:confused:
BoCina
Förseningar i Chania har det varit hela sommaren flera timmar båda vägarna i alla fall för charterflygen till o från Kalmar...Man har skyllt på militärflygen till Libanon.
Kanske sant, kanske inte:rolleyes:
Lissi
Tyvärr kan det säkert bli fler strejker, olovliga eller inte. Just idag noterades att taxibilarna i Rethymno strejkade. Oklart om den är "lovlig" eller ej. Stilla stod de emellertid.
BoCina
Ville tro det er en stor forskjell for air traffic controllerere er vel offentlig ansatte mens taxisjåfører er private næringgsdrivende?
ATC'erne holder seg nå til regelverket etter det jeg forstår og nekter overtid hvis reglementet gir dem slik rett. Dette medfører en god del forsinkelser, men har sett noen dager nå hvor flyene har vært i rute.
Neste varslede streik fra ATC'erene er 5.oktober, men også denne blir trolig erklært ulovlig.
Mot alla odds kom vi hem från Aten idag. Grekerna är otroliga på att lösa problem måste jag säga. Runt 10-tiden idag kom en "kompis" till nattportiern på det hotel vi bodde på inatt och fixade transporten till flygplatsen.
Tillsammans med ett par från Jerusalem och vi snirklade sig "kompisen" fram bland alla bilköer och stillastående bussar på en timme ut till flyget. Otroligt många resenärer var där - hur kom alla fram? - när samtliga kommunala transporter och taxibilar strejkade?
Flyget landade i tid på Kastrup, strjeken för flygledarna verkade ha avblåsts.
Vi lyckades på minuten komma med rätt tåg och jag kom till Kalmar kl 21, faktiskt mindre än 8 timmar sedan planet lyfte från Aten. Tom SJ skötte sig idag._B-anana
Flyget landade i tid på Kastrup, strjeken för flygledarna verkade ha avblåsts.
Vi lyckades på minuten komma med rätt tåg och jag kom till Kalmar kl 21, faktiskt mindre än 8 timmar sedan planet lyfte från Aten. Tom SJ skötte sig idag._B-anana
Kul att det löste sig.....I går var det strul hela vägen med SJ;)....men jag kom hem ändå om än lite försenat...
Hoppas att ni är lika nöjda med resan som jag är.
Admirala
2011-09-29, 14:29
Flygelederne i Hellas skal delta i 24-timers i generalstreik den 5. oktober, og den kan ikke erklæres ulovlig, melder livingingreece.gr. Museer, banker, off transpoirt forventes å omfattes av streiken.
Ja, Lizzie vi är nöjda med resan. Mykonos, Syros och Paros var verkligen tre skilda öar med helt olika atmosfär, natur och turism. En avslutning i Aten är alltid trevligt, trots oron för strejkerna.
Assar
Min kära moder kommer på besök den 7:e, så jag hoppas innerligt att de inte förlänger flygledarstrejken från den 5:e, samt att någon form av transport från flygplatsen finns tillgänglig=< Turism är som bekant en av greklands(om inte den största) inkomst, men den kan de ju tyvärr glömma om de fortsätter med detta :(
pianilss
2011-09-30, 17:55
Flygelederne i Hellas skal delta i 24-timers i generalstreik den 5. oktober, og den kan ikke erklæres ulovlig, melder livingingreece.gr. Museer, banker, off transpoirt forventes å omfattes av streiken.
Vad betyder detta??? Inga plan landar i Aten den 5 oktober eller? Nu blir jag orolig eftersom jag skall dit då!
Strejkar flygledarna den 5 oktober så landar nog inga flyg....
Jag förstår precis Din oro eftersom det var aviserat strejk den 18 sept då jag skulle flyga...men den strejken blev aldrig av så vi håller tummarna!!!
Lissi
Admirala
2011-10-01, 12:24
Denne blir det noe av!
Ja, dessverre.
Årsaken er at streiken er vedtatt av ADEDY (paraplyorganisasjon for fagforeningene for greske tjenestemenn), og den har en sterk streikerett.
De flygelederstreikene som pleier å bli erklært ulovlige er de som flygelederne varsler uavhengig av ADEDY.
Nå er det sjelden noe som er 100 prosent sikkert i Hellas, men jeg hadde prøvd å booke om flybilletten allerede nå.
pianilss
2011-10-04, 12:53
jaha så var man ombokad till nästa dag och strejken åt upp en hel dag av min Weekend i Aten :mad:. Jättetråkigt!
Generalstrejk i Grekland morgon, hela dagen.
Flyget kl. 07.15 till Rodos fr. Helsingfors avgår först på kvällen i morgon kl. 22.0
Strejken kommer säkert att fortsätta ...men vet hur länge.
Så himla tråkigt för er som drabbas! Maktlös är man och förbannad blir man :mad:..men det hjälps ju inte.
Lissi
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.