handdator

Visa fullständig version : Gungar det?


Kalá
2011-09-10, 11:09
Hej!

Jag är sugen på att resa till Kalymnos, men har lite funderingar kring båtresan från Kos...

Tänker åka med antingen Ving, Spies eller Apollo och på den senare researrangörens sajt står följande att läsa:
Väntetider kan förekomma. Vid ankomst kan gästerna komma att behöva stanna en natt på Kos beroende på ankomsttid och väder.

Jag tolkar deras text som att det kan blåsa rejält och jag vill inte bli sjösjuk. Vilka erfarenheter har ni? Gungar det mycket på båten? Vad är det för sorts båt? Kanske finns det många olika typer av båtar? Hur lång tid tar båtresan? Händer det ofta att det blåser så mycket så att båten inte ens kan komma iväg? :confused:

Tack på förhand!

Mvh,
Kalá

Monica P
2011-09-10, 12:13
Kalá, inte ska du ängslas för den lilla sjöresan...
Researrangörerna har skrivit detta som en brasklapp ("till detta var jag nödd och tvungen" för er som inte hört talas om biskop Brask)- i allafall var det tidigare ofta så här: vid oväder på Ikariska havet förbjöds båtarna att trafikera sundet mellan Kalymnos och Kos, av säkerhetsskäl. Nu, sedan några år tillbaka, får hamnmyndigheten här lokal väderrapport var tredje timma och kan därigenom släppa iväg trafiken utan problem även om det stormar uppe vid Ikaria.
Hur ofta det är verkligt hinder(mer än 6-7 Beaufort) kan jag inte säga, mycket sällan i alla fall.
Båtar:
Från och till Mastichari:
Kalymnos Star och Kalymnos Dolphin, två snabba, moderna båtar som åker till Mastichari på Kos på 20-25 minuter. Tar enstaka moppar. Går sex turer dagligen, eller fler vid högtrafik.
Olympus Zevs och Olympus Apollon, större bilfärjor. Lite äldre båtar, går i regel tre turer per dag. Bortåt en timma tar turen.
Hur det gungar får nån annan beskriva, jag har aldrig åkt i svårt väder.

Angående väntetider: kommer man mycket sent kan det förstås bli övernattning, sista båten går 22.30 men inväntar senaste inrikesflyg från Aten som kan vara försenat. Denna sommar har man också haft dubbla, sena turer under högsäsongen.

Sen kan man åka från Kos stad också, med reguljära stora båtar några gånger i veckan. Katamaraner och Delfiner är ett annat val, om man befinner sig på Kos och vill göra en tur till Kalymnos, förutom det avsevärda antalet turistbåtar som kör dagsutflykter.

malou
2011-09-10, 12:47
Väntetider kan förekomma. Vid ankomst kan gästerna komma att behöva stanna en natt på Kos beroende på ankomsttid och väder. [/i]Kalá

Sitatet ditt beror nok på en helgardering fra charterselskapene. Til eksempel om flyet skal ankomme Kos sent og er s v æ r t forsinket.

Ankom selv Kos flyplass i sommer rundt kl. 23.00, da ventet en hurtigbåt på turistene i Mastchari havn. Båten gikk derfra til Kalymnos rundt midnatt, turen tok 20 minutter, vi var i Pothia havn før kl. 00.30. Den kvelden blåste det en del, overdekket var stengt pga vinden - men vi merket ingen gynging flabb_flab. Til min overraskelse helt uproblematisk. - Har også reist med hurtigbåt fra Kalymnos direkte til Kos by i blåsigt vær, det var en fornøyelse til tross for vind.

Og som MonicaP sier, havnemyndighetene er meget strenge, de passer på trafikken - og møter gjerne ved ankomst Pothia havn, sjekker at alt går riktig for seg.

Denne lille fergeturen mellom Kos og Kalymnos kan på ingen måte sammenlignes med eks. charterselskapenes overfart mellom Santorini og Naxos, om du frykter noe sånt. Verken med hensyn til tiden det tar eller standard på båt.

Ha en god reise, om du velger Kalymnos bye_bye. Øya er vel verd et besøk eller flere!

Netwolf
2011-09-11, 08:06
Researrangörerna har skrivit detta som en brasklapp ("till detta var jag nödd och tvungen" för er som inte hört talas om biskop Brask)

På så vis. Har hört uttrycket, men eg inte vetat bakgrunden. Nu vet jag. :) Annars vimlar det ju av uttryck och talesätt, som man inte vet var det kommer i från. T ex "mota Olle i grind" och "ta sin mats ur skolan". Men nu var det inte denna tråden gällde, utan båten mellan Kos och Kalymnos.
Vi åkte den i somras och visst var det skumpigt. Visserligen var det en blåsig dag. Vi gjorde misstaget att sätta oss på övre däck och det var som att åka Flumeride på Liseberg. Vi blev då i alla fall lika blöta! :D

/Netwolf

Monica P
2011-09-11, 10:39
Netwolf, för att göra en utvikning från resefrågan:vi är ett utdöende släkte, vi som fortfarande vet var olika uttryck kommer ifrån. Det fanns en gång en miljö utan datorer och sånt ( och tråkigt värre!), men vi gick i söndagsskola och juniorerna och annat, hörde bibelcitat, lät våra lärare berätta om allt möjligt som vi nu har nytta av när vi löser korsord...det fastnade en del, mycket missade vi förstås. Rekommenderar för säkert sjunde gången: Ordspråk och talesätt, Pelle Holm, Bonniers, ISBN 91-34-50710-8 oh Vårt antika modersmål, Alf Henrikson, Atlantis, ISBN 91-7486-865-9

Ursäkta avvikelse från ämnet...

KR
2011-09-11, 11:06
Vi åkte med Apollo till Kalymnos och allt fungerade perfekt.
Transfern fungerade snabbt o smidigt. Vi landade 21.00 och var på
Kalymnos 23.00. Vi väntade i hamnen en timma innan båten gick. Vi
tog lite gott att dricka o njöt av den 26 gradiga kvällen. Det var ingen
vind att tala om så båtresan gick fint i båda riktningarna.
Trevlig resa!
KR

Kalá
2011-09-12, 11:06
Tack så mycket för era svar! :)

Min slutsats hittills blir att det kan gunga vid blåsigt väder, men att båtresan är relativt kort...

Kanske har ni Kalymnos-beresta fler erfarenheter att berätta om?

Mvh,
Kalá