handdator

Visa fullständig version : Oroande om södra Kreta


lars
2011-09-09, 19:12
Södra Kreta i fara när turismen skall styra allt??
Kolla in den här länken!
http://www.save-south-crete.eu/index.php/home-53.html

lars
Kriti stin kardia mou

xenos
2011-09-09, 19:41
Stort tack!

mouche
2011-09-09, 20:07
Planene om denne containerhavnen ble vel avblåst for et par år siden så vidt jeg vet?

Lissi
2011-09-10, 10:26
Ja det vore förskräckligt om det blir såna byggen!

Lissi

lars
2011-09-10, 13:57
Planene om denne containerhavnen ble vel avblåst for et par år siden så vidt jeg vet?

Ja så tror jag att det är eller åtminstone har planerna f n lagts på is, men vem kan förutspå vad politikerna får för sig igen. Som det nu är har väl inte grekerna själva råd men det fanns gott om utländska intressenter i det tidigare upplägget.
Det är kanske svårare att stoppa det nya förslaget beträffande hotell och turism.
lars
Kriti stin kardia mou

MetaxaHasse
2011-12-20, 20:45
Jag har pratat med hotell o tavernaägare och många förstår nog inte att många inte vill ha dessa stora shabrak...många(inklusive mig själv)söker grekiska idyllen för att få komma iordning i kropp o sinnen..bara sedan eu-inträdet blev det många fel,i mitt tycke..man europiserade sig,nu hör jag sällan grekisk musik,inte för att jag kan språket,men det är avkopplande...en motsvarighet till lugn o ro är tystnaden många söker i norra Sveriges inland(men utan+35grader då),istället för turist stråk...Jag älskar att vara o lulla runt på Chania sidan,inte i centrum...men gå långa promenader upp i byarna,simma...det är så mycket som kan förstöras om det byggs sönder ännu mer...

Kritsabo
2011-12-21, 21:00
..många(inklusive mig själv)söker grekiska idyllen för att få komma iordning i kropp o sinnen..bara sedan eu-inträdet blev det många fel,i mitt tycke..man europiserade sig,nu hör jag sällan grekisk musik,inte för att jag kan språket,men det är avkopplande...en motsvarighet till lugn o ro är tystnaden många söker i norra Sveriges inland(men utan+35grader då),istället för turist stråk...Jag älskar att vara o lulla runt på Chania sidan,inte i centrum...men gå långa promenader upp i byarna,simma...det är så mycket som kan förstöras om det byggs sönder ännu mer...

Jag tror inte du behöver vara orolig för att exploateringen av Kreta går för långt. Ön är tillräckligt stor för att rymma både vulgära mega turistanläggningar och pittoreska äkta byar. Är du nöjd med Chaniaområdet som jag älskar att skoja om som söndertrampat av turister så är du välkommen till våra mindre byar på östra sidan där genuin kretensisk kultur frodas naturligt. Låt kretensarna själva avgöra var gränserna går, de är trots allt beroende av turistinkomster. :cool: