Visa fullständig version : Skopelitis ute av drift
Kleftiko
2011-09-06, 17:55
Express Skopelitis ligger til kai i Katapola på Amorgos. Den har ikke gått i rute siden lørdag 3/9. Her på Schinoussa sies det at Skopelitis ikke har orden i papirene, mens andre sier at Skopelitis mangler subsidier fra myndighetene nå i lavsesongen. Noen som vet hva som skjer?
Det är en välgärning att Skopelitis ligger vid kaj! Detta rysansvärda flytetyg som borde huggits upp före länge sedan.
Arne
Jag såg Skopan i förra veckan, hon såg ut som vanligt!
Vad betyder "mangler subsidier"??
Yanna - inge vidare på norska...heller! ;)
Det är en välgärning att Skopelitis ligger vid kaj! Detta rysansvärda flytetyg som borde huggits upp före länge sedan.
Arne
Arne, jag tycker Skopan är helt okey! När åkte du med Skopan?
Yanna - som gillar Skopan! :)
Yanna - inge vidare på norska...heller! ;)
En till här.... men mangler betyder i alla fall fattas eller saknar
Lissi
En till här.... men mangler betyder i alla fall fattas eller saknar
Lissi
Okey...och subsidier då? Ang_elx
...och subsidier då?
Statsstøtte/statligt stöd.
Statsstøtte/statligt stöd.
Tack Larvih!
Jag tycker Skopan ska fortsätta åka till Amorgos, de tu hör liksom ihop! :)
1 - 0 till dig, Yanna!
Här hemma (och även i Grekland) har jag och Arne alltid någon diskussion om Skopans förträfflighet.
Skopan + Amorgos=SANT!
Birgitta.
Vad är det som gör "Skopan" så kontroversiell:D?
Är den farlig att åka med eller bara obekväm??
Lissi
ingegerd46
2011-09-07, 16:09
Har suttit i Naxos hamn, i lä. All båttrafik var inställd i flera dar. Men inte Skopan. Den gungade och drev iväg... Ingen rolig syn...
Har vänner som åkte med den ett år och har skräckupplevelser fortfarande; alla passagerare beordrades ner i kabyssen, ingen fick sitta på däck.
Express Skopelitis är enligt mitt förmenande byggd för att trafikera farleder "inomskärs", ej att gå i trafik på det öppna havet. Vi har vid ett par tillfällen färdats från Naxos till Amorgos med Skopan i grov sjö.
Det var ingen färd att jubla åt oaktat vi ej alls har anlag för sjösjuka. Vid dessa tillfällen rådde utegångsförbud. Alla fingo tränga ihop sig nere i cafeterian.
Det var endast tillåtet att gå ut på bildäcket, då detta är beläget inom väggarna. Cafeterians nestor, den Mr Fawltylike kyparen delade påpassligt ut kräkpåsar till alla som syntes vara i behov av dessa.
Skeppet stampade och slog i den grova sjön, och fören doppade ner i havet för att därefter gå upp på de höga vågorna och sedan med ett våldsamt brak slå ner i vattnet igen. Askkoppar for i golvet, glas krossades.
Några av passagerarna togo av sig penningbälten och ryggor för att enklare kunna simma därest skeppet skulle gå under...
Vi kom via Egiali omsider fram till Katapola fyra timmar försenade.
Min slutsats; Detta rysansvärda flytetyg är icke sjövärdigt och borde snarast huggas upp.
Arne
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om;) Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.
Lissi
Nej, det finns andra färjor till Amorgos. Men!!!
Express Skopelitiis är KULT- Denna färja är smycket och livlinan för de boende på Amorgos. Och det säger allt. Visserligen är hon inte vacker (vilken färja är det?) och det är ofattbart att hon heter E X P R E S S Skopelitis. Men hon tillhör Amorgos.
Arne glömde att skriva om att vi har åkt med henne, sittande längst uppe på soldäck läsande en tidning i stiltje hela resan mellan Naxos och Katapola.
Ja, vi har lite divergerande åsikter min man och jag, som nog ingen medlare kan förena.
Birgitta
Usch....den båten blir jag sjösjuk bara av att LÄSA om;) Hur kommer det sig att ni alls åker den? Finns bara den mellan Naxos och Amorgos?? Då lär jag aldrig åka till Amorgos.
Lissi
Jag håller med dig! Efter alla fasansfulla berättelser om detta "flytetyg"
skulle jag nog dra mig för att sätta min fot på denna båt.:eek:
bye_bye
Denna färja är smycket och livlinan för de boende på Amorgos.......
Birgitta
Men då är hon ju för Amorgos vad Du och jag är för våra män:D:D:D
Nu lät hon mycket mer angenäm!!;)
Vackert skrivet om henne i alla fall.
Lissi
Lissi: JUST PRECIS!klapp_klapklapp_klapflabb_flab
Hejsan!
Skopan åker jag bara med mellan öarna i Småkykladerna, dvs Iraklia, Schinoussa och Koufonissia. Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. :)
Ska jag ända till Amorgos blir det Blue Star, trygg o bra i blåst men inte så mycket båtkänsla. Dock älskar jag den lilla fåniga melodien som spelas varje gång visiret stängs eller öppnas! :)
Jag är väldigt sjösjuk av mig fast jag älskar båtar och båtresor!
Borde ha startat egen tillverkning av åksjuketabletter!:)
Pyttan
"Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. :)"
Nära vattenkänsla? Jag skulle vilja rubricera en färd med Skopelitis i höga vågor snarare som en "nära döden känsla"
Arne
Lissi
Det finnes alternativ, Lissi :)
- Blue Star er et trygt valg mellom Paros/Naxos, Småkykladene og Amorgos :)
Fordelen med Skopelitis er at den går fra Naxos på dagen, Blue Star om kvelden:)
Vi har vært ombord på Skopelitis både på solskinnsturer hvor vi har kost oss på dekk, og på mer "usikre" turer med store forsinkelser og dårlig luft nede i kafeterian :eek:
Vi kommer nok til å velge Blue Star heretter om vi skal hele strekningen Naxos - Amorgos. bye_bye
para poli
2011-09-08, 23:07
Arne; nu får du lov att vara lite nyanserad. Jag har förståelse för att du har haft en "skräckfärd" med nämnda flytetyg, meen så illa är det ju inte. Det finns mängder av människor som haft liknande färder med "stabila" fartyg uti Östersjön. Express Skopelitis är en livlina för många uti småcykladiska övärlden. Att "hugga upp" den? av vilken anledning? Finns det några dokumenterade incidenter?
Tror inte på att något rederi är intresserat att köra någon förskräcklig SuperJet med dålig lönsamhet mellan småöarna. Döden för många turistberoende öbor alltså..
Tycker att Skopelitis är ett välskött rederi, pålitliga tidtabeller, och manskapet ombord inger förtroende.
klapp_klap
Birgitta
(kriget här hemma går vidare)
Jag har åkt med Skopelitis mellan Amorgos-Santorini och jag måste säga att det var en jättefin resa. Allt fungerade perfekt och det var härligt att sitta på en sådan liten båt i fint väder:). Tror dock inte att jag hade valt den båten i blåsigt väder...
Express Skopelitis ligger til kai i Katapola på Amorgos. Den har ikke gått i rute siden lørdag 3/9. Her på Schinoussa sies det at Skopelitis ikke har orden i papirene, mens andre sier at Skopelitis mangler subsidier fra myndighetene nå i lavsesongen. Noen som vet hva som skjer?
Ett flertal grekiska rederier har använt samma klassningssällskap som den ryska flodbåten som gick under för någon vecka sedan. Dessa certifikat har enligt vad jag förstått blivit tillbakadragna, det är kanske så att Skopelitis tillhör denna skara men jag vet inte.
Vad är det som gör "Skopan" så kontroversiell:D?
Är den farlig att åka med eller bara obekväm??
Lissi
Det är kanske så här att en av de som skriver mest här på forumet har valt att skriva ner denna fantastiska båt och det har fått omotiverat stor uppmärksamhet, vad vet väl jag.
Den är väl egentligen varken speciellt farlig eller speciellt obekväm men små båtar har alltid en tendens att gunga mera än stora båtar vid hård sjö.
Några av passagerarna togo av sig penningbälten och ryggor för att enklare kunna simma därest skeppet skulle gå under...
Arne
Det har jag också gjort på en tur med denna fina båt, jag har också varit med om att betydligt större båtar har gungat så att i princip alla passagerare ligger och kräks.
Jag har också kräkts på Skopelitits men då var det mest för att jag inte klarade av att se då alla andra kräktes, sjösjukan har jag lyckats skrämma iväg från min kropp och det ska mycket till för att den ska få komma tillbaka.
Hejsan!
Skopan åker jag bara med mellan öarna i Småkykladerna, dvs Iraklia, Schinoussa och Koufonissia. Då är det lugnt även om det blåser OCH nära till land om man skulle behöva hoppa i. Det är en jättefin båttur och nära vattnet känsla. :)
Ska jag ända till Amorgos blir det Blue Star, trygg o bra i blåst men inte så mycket båtkänsla. Dock älskar jag den lilla fåniga melodien som spelas varje gång visiret stängs eller öppnas! :)
Jag är väldigt sjösjuk av mig fast jag älskar båtar och båtresor!
Borde ha startat egen tillverkning av åksjuketabletter!:)
Pyttan
Faktum är att den värsta biten är mellan Koufonissi och Schinoussa, har man kommit till Schinoussa i hård sjö så blir det bara bättre ju längre man kommer.
Förresten så har jag aldrig sett visiret stängas på Blue Star båtarna. Visiret är det som är längst i fram som skydd för den förliga porten och något sådant har man inte på grekiska båtar, all lastning o lossning sker genom akterporten.
Det finnes alternativ, Lissi :)
- Blue Star er et trygt valg mellom Paros/Naxos, Småkykladene og Amorgos :)
Fordelen med Skopelitis er at den går fra Naxos på dagen, Blue Star om kvelden:)
Vi har vært ombord på Skopelitis både på solskinnsturer hvor vi har kost oss på dekk, og på mer "usikre" turer med store forsinkelser og dårlig luft nede i kafeterian :eek:
Vi kommer nok til å velge Blue Star heretter om vi skal hele strekningen Naxos - Amorgos. bye_bye
Visst, Blue Star är kanske ett tryggt val men det måste väl ändå vara bland de tråkigaste fartyg som åker runt med passagerare.
Mvh Janérik
[quote=yannis;251452
Visserligen är hon inte vacker (vilken färja är det?) och det är ofattbart att hon heter E X P R E S S Skopelitis. Men hon tillhör Amorgos.
Birgitta
[/QUOTE]
At båten heter EXPRESS Skopelitis ble en gang forklart med at om noe alvorlig hender, vil båten synke i ekspress-fart...:D :D Da lå hun ved havnen på Naxos, svært rusten og preget av havets og tidens tann. Reisefølget mistet øyeblikkelig lysten til å gå ombord. - Jeg er enig med Arne, denne båten er neppe egnet for å gå utenskjærs.
hej
sitter just nu på amorgos/katapola och skopan går ej,om man frågar
hotellägare eller andra näringsidgare så saknar dom skopan väldigt
mycket eftersom turister har det svårare att ta sig till ön,vilket inte riktigt
kommer fram i denna debatt.Så frågar man amorgos bor om skopan så är den väldigt viktig för ön.här är för övrigt väldigt gott att vara_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana
hej
[...] turister har det svårare att ta sig till ön,vilket inte riktigt
kommer fram i denna debatt.Så frågar man amorgos bor om skopan så är den väldigt viktig för ön.här är för övrigt väldigt gott att vara_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana
Jepp detta stämmer absolut :) tex Blue Star trafikerar bara en av de två hamnarna, varierande beroende på dag, i kväll så går hon bara till Egali, dessutom så kommer man inte fram före 1 på natten. Dessutom vad jag förståt det som så är anslutnigarna till småcyckladerna än värre än vad dom är till Amorgos utan Skopan.
Hade själv lite problem då jag idag ska ta mig till Katapola, tänkte ta Skopan men nu får det bli nämnda BSF till Egali istället, som tur var så erbjöd sig Phanis på The big blue där jag ska bo att hämta mig i Egali när jag frågade han om han hade någon bra ide om hur man tar sig från Egali till Katapola vid 1 på natten. (snacka om service, det är ju en bit emellan...)
nu är det dags o gå ut o njuta av Naxos en sista dag och imorgon blir det Amorgos _B-anana
Jag måste säga att det är imponerande hur många sjösäkerhetsexperter det finns här som dömer ut Express Skopilitis som sjöoduglig. Vad grundar ni det på?
Visst, båten är liten och och kan rulla och orsaka sjösjuka om det blåser, men det är en helt annan sak än att den skulle vara farlig. Jämför med vanliga små fiskebåter som är praktiskt taget osänkbara i hårt väder och riktigt svår sjö.
Förtalet av Skopilitis stör mig faktiskt en aning. Så vitt jag vet ägs båten av ett litet rederi med lokal anknytning till Amorgos och småkykladerna. Alla som sett fartyget angöra en ö som Donoussa borde förstå hur viktig den är för småöarna. I och ur båten lastas turister, fjäderfän, präster, byggmaterial, lokalbefolkning, livsmedel, får o getter och fordon i en salig blandning.
Om den nu är tagen ur trafik så får vi hoppas att man snarast kan lösa eventuella problem så att den kan tas i bruk igen.
För turisten med anlag för sjösjuka kan det iofs vara lämpligt att färdas med annat fartyg om det blåser upp, men att mer eller mindre generellt varna för båten eller propagera för att den "ska huggas upp" är ju grova överdrifter.
Lars
- som igår mötes av ett anslag i hamnen på Paros om att en av de sk moderna, anskrämliga katamaranerna (sea jet 2) var inställd:(. Fast det inte blåste mer än ca 4 beaufort.
Tacka vet jag gamla hederliga färjor.
Alla ni som tycker Express Scopelitis verkar farlig, ni har aldrig åkt med föregångaren F/B Scopelitis. DEN var läskig, i krabb sjö. Expressen är rena Blue Star Ferry i jämförelse :)
/Netwolf
En direktrapport från en Italiensk vän, på resa i Grekland just nu, ser ut så här:
"Big news: the Scopelitis licence has been revoked owing to administrative problems concerning lack of safety boats and, apparently and not surprisingly, fake papers. The result is that supplies are scarce and carried by the other boats though the Blue Star charges more, so the locals do not use it, as it is also always on a hurry and not relaxed as the Scopelitis. In any case it seems that tne question will be solved and things will be back to normal: the Small Cyclades without the Scopelitis is like an Italy without spaghetti!"
/ LG
Kalimera
2011-09-15, 14:36
the Small Cyclades without the Scopelitis is like an Italy without spaghetti!"Så sant, så sant. :)
Tycker att en bild på skönheten är på sin plats :)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=108&pictureid=1002
Så vacker! Nu förstår jag alla som kallar henne SMYCKE!
Lissi
På plats i Katapola sedan onsdags morgon kan konstateras att Express Skopelitis ligger stilla. Olika besked, bland annat att klassningspapperen skulle ha varit i olag. Det rör sig inte om tekniska problem det är alla jag frågat eniga om. Den grekiska regeringen har av öbor främst längs Skopans rutt till Naxos tillställts en klagoskrift vad den regeringen nu ska göra åt problemet.
Enligt en källa är det klassnings"papperen (ryska) som inte varit i ordning. Inga exakta besked dock men enligt kyparen på "To Kamari" vilket ligger vid Skopans plats går fartyget i morgon till Piraeus. Varför är oklart.
Det här med icke längre godkänd rysk klassning förefaller styrkas av nedanstående blog efter en snabb googleöversättning
http://kykladiki.blogspot.com/2011/09/blog-post_8550.html
Skopelitis går, enligt kyparen på Kamari alltså i morgon bitti, lördag, 17 sept till Piraeus. Under tiden i Katapola har pågått (vad som syns) smärre målningsarbeten
http://www.krasaki.com/pv2011/169/0330.jpg
http://www.krasaki.com/pv2011/169/0333.jpg
Mera detaljer här
Enligt http://www.protothema.gr/news-in-english/article/?aid=143812 Jämfört med förra inlägget förefaller det som den grekiske agenten i Pireus för det ryska klassningssällskapet blåst sina kunder på pengarna.
Det är lite ironiskt att detta ständiga fuskande till slut biter sig själv i baken.
Skopelitis är bäst och vi saknade henne också när vi var på Amorgos - eller rättare sagt saknade att hon kom och gick.
Kalimera
2011-10-17, 14:16
Är det något som hört något nytt om lilla Skopan?
Hon ligger i hamn på ön Salamina. Det var någon här på forumet som berättade det för ett tag sedan men jag kommer tyvärr inte ihåg vem
//majibye_bye
Så synd. Jag har närt en innerlig förhoppning att detta rysansvärda flytetyg skulle ha bogserats till Turkiskt varv för upphuggning...
Arne
Men Arne!! Hon är ju en livlina för många på småöarna;)
//majibye_bye
"Jag har närt en orm vid min barm"
Ack, Arne karlslok, nu återgår vi till husfejden, stilleståndet är över.:D
Jag vet hur mycket Skopelitis betyder för småcykladerna och Amorgos. Denna fina livlina och pärla.
Även till Fourni har vi en livlina, Samos Spirit, som har stått still under året och det har drabbat Fourniborna mycket. Men nu får vi hoppas att hon är på gång.
Birgitta.i
Kalimera
2011-10-17, 20:41
Hon ligger i hamn på ön Salamina.Okej. Tack för svar.
Glädjebesked till alla älskare av rostburken Express Skopelitis. Jag kunde nyss på "Live Ships Map " skåda hurusom Skopan stävade hemåt mot Amorgos i 13,2 knops fart. Fartyget var i höjd med Serifos för fem minuter sedan.
Arne
UlfWiman
2011-10-22, 11:20
Snälla Arne?
Kan du inte gräva fram lite fakta om gamla "Skopan"?
Jag vet att jag skrev fel i ett tidigare forum, men jag redigerade uppgifterna....
//Ulf
Glädjebesked till alla älskare av rostburken Express Skopelitis. Jag kunde nyss på "Live Ships Map " skåda hurusom Skopan stävade hemåt mot Amorgos i 13,2 knops fart. Fartyget var i höjd med Serifos för fem minuter sedan.
Arne, hur hittar du alla web-sidor ;)
Den här var ju kanon! Jag har redan lagt upp den som favorit.
Just nu rundar Skopelitis Paros nordspets, kanske på väg in mot Naxos?
Klickar man på symbolen får man upp en fin bild när Skopan är ute i hög (nåja) sjö.
Bo
Snälla Arne?
Kan du inte gräva fram lite fakta om gamla "Skopan"?
Jag vet att jag skrev fel i ett tidigare forum, men jag redigerade uppgifterna....
//Ulf
Uffe, här kan du läsa om gamla skopan (http://scopelitis.blogspot.com/)
/Netwolf
Arne, hur hittar du alla web-sidor ;)
Den här var ju kanon! Jag har redan lagt upp den som favorit.
Just nu rundar Skopelitis Paros nordspets, kanske på väg in mot Naxos?
Klickar man på symbolen får man upp en fin bild när Skopan är ute i hög (nåja) sjö.
Bo
Ja och om du tittar på Naxos webbcamera så kan du snart se henne angöra hamnen
//majibye_bye
Hade glömt den sidan, har den på jobbets dator, men nu har jag lagt in den även på hemmadatorn:)
Nu kommer hon, först som en liten prick i horisonten men nu allt tydligare.
Blir lite avundsjuk på vädret dock....:rolleyes:
Bo
UlfWiman
2011-10-22, 12:28
Tack Wolfen, men fakta höljer sig i dunkel....
Ser att Skopan är i trafik igen (Ship positions & movements in Greece | Automatic Identification System (AIS), på väg till Donoussa ser det ut
Enda båten som går, alla andra ligger ankrade i Pireus
Skopan kan man lita på klapp_klap
//Berra
Ser att Skopan är i trafik igen (Ship positions & movements in Greece | Automatic Identification System (AIS), på väg till Donoussa ser det ut
Enda båten som går, alla andra ligger ankrade i Pireus
Skopan kan man lita på klapp_klap
//Berra
JA, SKOPAN KAN MAN LITA PÅ!
(i alla väder)
Birgitta.
Tag gärna en titt i bildgalleriet under "Tvivelaktiga flytetyg"
Endast målarfärgen håller hjälpligt samman fartyget.
Bild Gamla Skopan
Arne
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=720&pictureid=6996
Jag kan ju bara säga att jag skulle tveka länge att kliva på om det var hon som gick till Tinos:eek:
Lissi
Kalimera
2011-10-26, 20:49
Jag kan ju bara säga att jag skulle tveka länge att kliva på om det var hon som gick till TinosOroa dig inte Lissi, den båten är tagen ur trafik för många år sedan. Det är gamla skopan som är på bilden. :)
Oroa dig inte Lissi, den båten är tagen ur trafik för många år sedan. Det är gamla skopan som är på bilden. :)
Ja jag tänkte väl det!! Jag har ju inte åkt "nya" Skopan heller så jag blev nästan rädd!! Man är ju mån om att Kalimeravänner ska överleva resan till Amorgos;)
Lissi
Det är gamla skopan som är på bilden. :)
Och den ständiga frågan. Vad hände med henne?
/Wolfen
Till Lissi m flera. Jag har nu lagt in en bild på den "nya" Express Skopelitis
i samma bildgalleri. Rostfaktorn och sjöovärdigheten är dock enligt mitt förmenande klart likvärdig med gamla Skopan. Turligt nog håller målarfärgen nya Skopan samman så den ej genast sjunker...
Arne
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=720&pictureid=6998
Skillnaden verkar hårfin, så den skulle jag inte heller åka på om det fanns något som helst alternativ...:D
Tack Arne!
Lissi
mrwalker
2011-10-27, 19:56
Jeg synes ikke båten ser så ille ut jeg. Slik så den ut når jeg så den sist:
http://islandwalking.com/kalimera/kalimera163.jpg
Jag tycker den ligger väldigt baktungt "aktertungt" i vattnet ..men går den inte långt ut på öppet hav så kanske det är OK...Men som sagt inte önskefarkosten för mig;)
Lissi
Skopan är på väg upp till planings fart
Ack, om så väl vore Berra, men Skopan har som fartygsmaskin en gammal Catepillarmotor, en som vanligtvis sitter i schaktmaskiner vid vägbyggen.
Mera troligt förhåller sig det sålunda, att Skopans "Bakvikt" är att härröra från det faktum att lastbilar med farlig last oftast parkeras så långt tillbaka på lastdäck som bara möjligt är. Detta enär besättningen på Skopan vid hårt väder tömmer de öppna däcken samt låser dörrarna. Alla passagerarna hänvisas då till cafeterian/salongen just innanför lastdäcket.
När man ska ut och ta ett bloss eller två, då är det praktiskt att öppen eld brukas så långt ifrån den farliga lasten som möjligt. Bensin, gasol samt dynamit är ju ej att leka med på en passagerarfärja....
Arne
Monica P
2011-10-28, 18:52
Berra! Jag säger bara Sure, baby!!!
Ack, om så väl vore Berra, men Skopan har som fartygsmaskin en gammal Catepillarmotor, en som vanligtvis sitter i schaktmaskiner vid vägbyggen.
Mera troligt förhåller sig det sålunda, att Skopans "Bakvikt" är att härröra från det faktum att lastbilar med farlig last oftast parkeras så långt tillbaka på lastdäck som bara möjligt är. Detta enär besättningen på Skopan vid hårt väder tömmer de öppna däcken samt låser dörrarna. Alla passagerarna hänvisas då till cafeterian/salongen just innanför lastdäcket.
När man ska ut och ta ett bloss eller två, då är det praktiskt att öppen eld brukas så långt ifrån den farliga lasten som möjligt. Bensin, gasol samt dynamit är ju ej att leka med på en passagerarfärja....
Arne
HAHAHA
Du är för underbar Arne flabb_flab
Jag skulle inte ha en lugn stund på den båten kan jag säga;)
Lissi - som aldrig kommer att se Amorgos!
Lissi:
Usch, min man, Arne, förvränger bilden av Skopan som (o)sjösäker med sina ord.
Men om du ändock har tvekan om att åka till Amorgos, så har du ändock Blue Star Ferries att ta till.
Amorgos är en fantastisk ö med fina byar och en hisnande natur. Man kan aldrig ledsna på att komma till denna underbara ö.
Birgitta.
Amorgos är en fantastisk ö med fina byar och en hisnande natur. Man kan aldrig ledsna på att komma till denna underbara ö.
Birgitta.
...det kan man inte till Tinos heller och dit går det riktiga båtar:D
Lissi
Vilken härlig länk!
Har själv åkt med Skopan, i lugnt väder tack o lov.
//
KR
nickelena
2011-10-28, 22:19
Vi har också åkt med Skopan. Naxos-Koufonissi-Naxos för ett par år sedan. Helt okej resa tycker vi. Ganska roligt var att "bara" i halva salongen var rökning tillåten, men inte i andra halvan. Utan nån avskärmning:D.
Vi gillar Skopan!
nickelena med lilla Arne (icke att förväxlas med stora Arne som vi förstått INTE gillar Skopan)
Jag skulle inte ha en lugn stund på den båten kan jag säga;)
Lissi - som aldrig kommer att se Amorgos!
Du som gillar Tinos skulle säkert också tycka om Amorgos. Välj inte bort Amorgos pga Skopan, det går även stora färjor dit. Men!
Det finns inte mycket som slår att åka Skopan men då skall det vara fint väder.
//majibye_bye
para poli
2012-05-21, 14:52
Har saknat Express Scopelitis på "marin traffic" i flera dagar nu. Vad har hänt? Har dock inte varit in på webcam och kollat. Men just i detta nu borde den befinna sig mellan Iraklia och Schinoussa, men som sagt inget på radarn.
Dessutom ligger det en färja kallad "Alexander" vid Skopans kaj. Vad fyller den för funktion?
Nån som vet?
Kalimera
2012-05-21, 14:59
Dessutom ligger det en färja kallad "Alexander" vid Skopans kaj. Vad fyller den för funktion?Det är en utflyktsbåt.
Enligt Live Ships Map är Skopan "Out of range". Det är enligt mitt förmenande på tiden....
Den här skutan Alexander, den används oftast till att frakta charterturister mellan Santorini och Naxos samt därtill för dagsutflykter från Naxos till näraliggande öar.
Arne
para poli
2012-05-21, 15:09
Enligt Live Ships Map är Skopan "Out of range". Det är enligt mitt förmenande på tiden....
Ja Arne, jag vet din åsikt i denna fråga...flabb_flab
...men som blivande småcykladsressenär, ja faktiskt på dagen om en månad, så blir man lite orolig :(
Jaaa! Verkligen orolig!:(
Planerar att åka en hel del med Skopan i sommar!
Pyttan
Ingrid Ny
2012-05-21, 21:42
Var inte oroligaflabb_flab Vid fint väder - helt underbartklapp_klap och vid blåst lite mindre underbart:rolleyes: - men fram kommer man i alla väder! //Ingrid
para poli
2012-05-21, 21:49
Var inte oroligaflabb_flab Vid fint väder - helt underbartklapp_klap och vid blåst lite mindre underbart:rolleyes: - men fram kommer man i alla väder! //Ingrid
Jojo, jag älskar att sitta på Skopan. Problemet är att vi inte vet var hon är...
Kalimera
2012-05-22, 06:21
Problemet är att vi inte vet var hon är...Det är faktiskt lite konstigt att hon inte syns till.
Det är faktiskt lite konstigt att hon inte syns till.
Vi får verkligen hoppas att hon inte är där Arne säkert kommer att föreslå Ang_elx:D
para poli
2012-05-22, 07:58
Vi får väl kolla webcamen i Naxos hamn vid 12-snåret..
Elaka tungor vill göra gällande att Skopan står att återfinna på havsbottnen utanför Donoussa.
Det lär även vara diskussioner om bilden nedan är den sista som togs...
Arne
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=842&pictureid=8497
para poli
2012-05-22, 12:15
Elaka tungor vill göra gällande att Skopan står att återfinna på havsbottnen utanför Donoussa.
Det lär även vara diskussioner om bilden nedan är den sista som togs...
Arne
Nähädu Arne! flabb_flab
Gick in på webkameran nu och såg att hon ligger i Naxos. Skönt!
Han har väl kommit åt någon knapp å stängt av signalen kanske? :D
Dessvärre har du helt rätt! Den gamla rostburken ligga ånyo på sin kajplats i Naxos Town.
Arne
Kalimera
2012-05-22, 14:24
Jag skickade för säkerhet skull ett mejl till en välunderrättad källa i Grekland, och jag fick detta svar:
"Skopelitis is travelling as usual every day, there is no problem." klapp_klap
para poli
2012-05-22, 15:31
Fantastiskt vilket engagemang hon väcker...
Skopan gick enligt tidtabell från Naxos hela förra vecka
//Berra
Öppet hav med Skopan kan vara en ryslig upplevelse.Hon stampar och rullar samtidigt.Herr Kråka delar ut spypåsar och andra korsar sig.
Nej, hon är inget utomskärsfartyg, det är helt klart.
Charmen och betydelsen för småöarna är oomtvistlig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.