Logga in

Visa fullständig version : Vad saknar ni?

trocadero
2011-09-05, 16:16
Satt idag och funderade på allt jag saknar från Grekland nu när man är hemma i höst-sverige. Jag saknar så KLART min fästman och de vänner jag fått! :p Och maten tänker vi ju så klart alla på! Finns ju inget som är som grekisk mat. Jag saknar den hemmagjorda maten som dom gör. Lyckas aldrig själv få till en riktig moussaka :confused: *gett upp* Jag saknar också tomaterna när dom är sådär riktigt mogna. Men...om man tänker bortom maten, vad saknar man då?

För mig är det allt möjligt. T.ex. så kan jag sakna duken på bordet! :) Inte för att det är särskilt snyggt alla gånger men det ger en mysig känsla. Själv har jag sällan en stor duk på bordet. Sitta och äta med händerna och doppa färskt bröd i sallad och olivolja! Dessutom saknar jag att se alla hantverk längs gatorna som handvävda dukar och tyger. Saknar att gå längs upplysta gator på kvällarna och se människor i alla åldrar vara ute. Lime och citronträden.... T.o.m syrsorna i träden! :) Ja, och mycket mer!
Vad saknar ni?

Sen kanske det finns saker ni kan vara utan också? Som t.ex.? För mig är det alla dessa vildhundar t.ex.

Sen började jag tänka tvärtom... vad för saker skulle jag sakna från Sverige om jag bodde där. Standarden utan tvekan. Men sen skulle jag nog klara mig att se själva Stockholm två gånger om året, det räcker! Till midsommar och julen.

AnitaC
2011-09-05, 19:17
Kom hjem fra Kreta for snart 3 uker siden. Jeg savner å stå opp uten å fryse, å sitte ute på kvelden UTEN å fryse. Jeg savner utsikten og luktene. Jeg savner siesta midt på dagen og alle menneskene vi har blitt kjent med. Gleder meg allerede til neste sommer.

Hilsen AnitaC.

mouche
2011-09-05, 19:58
Ja, savner også det samme som AnitaC nevner, men skal heldigvis nedover til Kreta om en drøy uke og blir der til uti november en gang. Har kun kjøpt enveis billett!_B-anana

xenos
2011-09-06, 05:08
Saknar att gå längs upplysta gator på kvällarna och se människor i alla åldrar vara ute.

Ja, det är där jag vill vara. Det är det jag saknar, alltid. Det gör att jag aldrig känner mig ensam, inte på något vis; jag är hemma.
Den platsen har jag inte funnit i sverige - lika bra det!;)

trocadero
2011-09-06, 07:37
Ja, jag saknar också att inte behöva frysa ... nu smäller det snart till och blir kallt grått och trist :S Just i denna stund regnar det faktiskt, nä fy sjutton.
Sist nu köpte vi eget parasoll, så ngn av oss kunde bara när som helst lägga sig vid stranden en stund. Ja...det skulle väl inte vara några problem att vänja sig vid det :p

Kom på också vad jag nästan saknar mest av allt. Familjelivet! Livet runt matbordet. Alla sitter tysta och njuter av maten sen plötsligt utbyts det i höga röster, skratt, ungarna tjaffsar och tv:n står på, på hög volym med ngn populär repris. Varmt och hjärtligt, även om man kommer ihop sig lite och småretas. Visst är det på sätt och vis på samma sätt hemma.... men jag tror vi mer bara "äter". Tömmer tallrikarna tills vi skyndar oss till nästa sak.

Xenos, precis samma för mig :) Känner mig mer hemma där än här.

Lissi
2011-09-06, 10:05
...och jag känner att jag är priviligierad som kan åka så många gånger på ett år till Grekland att jag faktiskt inte saknar just nåt av Grekland hemma. Jag får den greklandsdos jag vill ha när jag är där...Blir längtan stor kan jag faktiskt bestämma mig för att åka ner om jag har semester kvar.....Jovisst ogillar jag mörkret och rusket på hösten, men det är mysigt det med och då kan jag ju längta till nästa resa.....Vore jag jämt i Grekland skulle jag absolut längta hem! Sverige är så otroligt vackert så jag vill allt ha båda länderna att njuta av!

Lissi

trocadero
2011-09-07, 07:37
Lissi: Får man fråga hur det kommer sig att du åker ner ofta, jobb, boende eller nöje? Låter hur som haver helt underbart :)

Lissi
2011-09-07, 08:40
Trocadero: Att jag haft förmånen att åka ner ofta beror helt enkelt på att jag hittat billiga biljetter utanför högsäsong och har planerat min semester så... Jag jobbar inom barnomsorgen så jag kan planera när jag vill ha semester....Förra året var jag timvikarie så utan betald semester så då åkte jag/vi tre enveckorsresor ner till Grekland, till Parga en vecka, till Tinos en vecka och till Samos-Patmos en vecka.
I år så har jag vikariat med 32 betalda semesterdagar. 14 dagar var vi i april på Tinos....6 dagar runt midsommarhelgen var vi i Lissbon....Så var jag ledig utan lön en vecka för jag fick en resa av svärmor till Kreta nu i augusti... Om 10 dagar har jag 14 dagar semester igen då jag åker till MIN Ö Tinos;) 8 dagar....Så har jag en vecka semester kvar till jul som vi firar i Nafplion i Grekland. Att hitta billiga flygbiljetter och billigt boende på nätet är enkelt och eftersom maken är pensionär så hänger han med på alla resor utom en...den som är min EGEN vecka:D
Så PRIVILIGIERAD känner jag mig, samtidigt som det ju miljömässigt är dåligt att flyga så ofta:o:o

Lissi

ouzakia
2011-09-07, 11:13
Stränderna, havet og den tavernan som spelar go,gammaldags grekisk musik:)

trocadero
2011-09-07, 11:14
Då förstår jag att du kallar dig priviligerad :p Brukar hålla mig utanför högsäsong jag med. Sen har jag alltid boende så slipper tänka på det. Men själv kommer jag ner max två ggr om året. Så jag får inte nog av Grekland. Men åker man ner så ofta som dig så klarar man sig nog som du säger :D Kan inte klaga på min svärmor, men din verkar då vara ovanligt snäll :D

Hälsa maken!

Wehou!
2011-09-07, 16:45
Jag saknar värmen, färgerna, stränderna och solnedgångarna. Det allmänt sköna och slappa livet och maten. Stressen, den är ju som bortblåst och det är underbart att slippa den. Så fort man landar hemma i Sverige igen så är det som att den står redan och väntar på flygplatsen med ett stort plakat med ens namn på. Sen är det bara att lydigt följa med hem och återgå till det hektiska vardagslivet igen.

Jag sover bättre om nätterna där borta. Det spelar ingen roll vilken ö det är, men kanske det är värmen som gör det? Vintern är jobbig då all tid går till att längta till nästa sommar. :)

pollebosse
2011-09-07, 18:01
Jag saknar allra mest möjligheten att leva ett liv som inte är programmerat från man vaknar tills man åter sluter ögonen. Den enkla okomplicerade rytmen, åtminstone som turist.
Är så ytterst tacksam mot Sverige med all upplevt trygghet och annat, men du milde vad man saknar de "enkla" möjligheterna och känslorna som ger sig in i hjärtat på södra Kreta.
Tacksam för att ha båda möjligheterna.

yannis
2011-09-07, 19:32
Jag säger liksom Lissi, jag saknar inget hemma (när jag är i Sverige). Soluppgångar och fullmånar har vi lika fantastiska här. Ljusa nätter och soliga dagar (Norrland). Fast lite mörkt på vintern, men det accepeterar man eftersom man har valt att bo här.

Men, när man har tre dagar kvar till nästa resa till Grekland kommer längtan och suget, Så jag har kommiit fram till att det är inte saknad av något utan längtan

Birgitta.

trocadero
2011-09-08, 06:31
Jag saknar värmen, färgerna, stränderna och solnedgångarna. Det allmänt sköna och slappa livet och maten. Stressen, den är ju som bortblåst och det är underbart att slippa den. Så fort man landar hemma i Sverige igen så är det som att den står redan och väntar på flygplatsen med ett stort plakat med ens namn på. Sen är det bara att lydigt följa med hem och återgå till det hektiska vardagslivet igen.

Jag saknar allra mest möjligheten att leva ett liv som inte är programmerat från man vaknar tills man åter sluter ögonen. Den enkla okomplicerade rytmen, åtminstone som turist.

Ja! Så är det verkligen :(

Och det är inte enbart för att man är på semster och för att man tillåter sig att slappna av. Tiden står stilla där på ett annat sätt. Ett leende finns alltid i närheten av lokalbefolkningen. Man känner doft av mat. Att bara sätta sig ner och ta en kaffe blir annorlunda. Fika här hemma betyder ofta "umgås-snabbt", men där sitter man mer i tystnad. Musiken i varje gatuhörn är inte det senaste på topplistan som går i 180 utan ofta är det något som gick på högtalarn för minst 20 år sen. Lugnt och skönt. Säger man till någon att man är trött svarar dom "why don't you go and rest for a while". Här hemma får man sällan höra det, det blir istället "-Du också?!". Det finns så mycket mer små enkla saker i vardagen där som vi borde lära oss av.

Kom på vad jag saknar mer (det kanske blir fler!) Jag saknar bergen och all vacker utsikt. Att åka mellan bergen på dagtid med vinden i håret! Det finns inte mycket som toppar det.

xenos
2011-09-08, 07:37
Ja, till exempel: Att bara sätta sig ner och ta en kaffe blir annorlunda.

Ja, det handlar om sådan subtila händelser. Eller som Håkan Nesser skriver ungefär, någonstans; Det handlar om mellanrummen, mellan det som synes ske.
Och det handlar om subtila iaktagelser.

Wehou!
2011-09-08, 13:39
Ja! Så är det verkligen :(

Och det är inte enbart för att man är på semster och för att man tillåter sig att slappna av. Tiden står stilla där på ett annat sätt. Ett leende finns alltid i närheten av lokalbefolkningen. Man känner doft av mat. Att bara sätta sig ner och ta en kaffe blir annorlunda. Fika här hemma betyder ofta "umgås-snabbt", men där sitter man mer i tystnad. Musiken i varje gatuhörn är inte det senaste på topplistan som går i 180 utan ofta är det något som gick på högtalarn för minst 20 år sen. Lugnt och skönt. Säger man till någon att man är trött svarar dom "why don't you go and rest for a while". Här hemma får man sällan höra det, det blir istället "-Du också?!". Det finns så mycket mer små enkla saker i vardagen där som vi borde lära oss av.

Kom på vad jag saknar mer (det kanske blir fler!) Jag saknar bergen och all vacker utsikt. Att åka mellan bergen på dagtid med vinden i håret! Det finns inte mycket som toppar det.

Håller med dig i precis allting du säger.:)

trocadero
2011-09-09, 07:32
Så kul att läsa allt ni också saknar eller längtar efter _B-anana Men det fanns inget ni kunde vara utan?

*puffar lite*

Faestis
2011-09-09, 19:25
Så jag har kommiit fram till att det är inte saknad av något utan längtan

Birgitta.[/quote]

Jag håller med dig om de orden Birgitta!
+ Jag kan få en enorm längtan efter att få återuppleva t.ex en speciell maträtt :) som jag åt på DEN ön - på DEN tavernan och då minns jag att vi hade just DEN utsikten :) och precis då hände DET flabb_flab vid bordet bredvid ha ha och det var då vi blev serverade av den prat glada servitören som matade fiskar med bröd o.s.v.
Det är väl på det viset vi - de flesta här - håller vårt Grek resande igång och börjar tänka och planera nästa resa så fort hemresedagen närmar sig....

OCH _B-ananaså vi lämnar "ekorrhjulet" och drar i väg så ofta plånbok och semesterdagar tillåter oss............... klapp_klap :) ha ha

//Faestis

trocadero
2011-09-10, 10:11
Det är väl på det viset vi - de flesta här - håller vårt Grek resande igång och börjar tänka och planera nästa resa så fort hemresedagen närmar sig....

....vi lämnar "ekorrhjulet" och drar i väg så ofta plånbok och semesterdagar tillåter oss

//Faestis

Ja, några här har säkert suttit på samma plan eller befunnit sig i närheten av varandra på kreta utan att veta om det ;)