handdator

Visa fullständig version : Fågelskådning på Tilos


Kalimera
2011-08-30, 18:37
Är det någon som skådat fågel på Tilos och kan berätta lite om vad ni har sett? Jag har läst mycket på nätet, men vill gärna veta om det är någon av medlemmarna som har varit där och fågelskådat.

Tobbe S
2011-08-30, 19:21
Har inte varit där ännu men det finns med på listan. Skall däremot skåda lite på Sifnos nästa vecka.
Vet inte om du surfat in på: http://www.surfbirds.com
Där finns några artiklar och tips om skådning på Tilos.

Lycka till!

Tobbe

Kalimera
2011-08-30, 20:07
Har inte varit där ännu men det finns med på listan. Skall däremot skåda lite på Sifnos nästa vecka. Vet inte om du surfat in på: http://www.surfbirds.com Där finns några artiklar och tips om skådning på Tilos.Jag har kollat där också. :)

Jag hittade en artlista över Tilos. Några har jag sett, antingen hemma eller på just Tilos. Kommer här:

Alpkråka
Alpseglare
Balkanflugsnappare
Berghöna
Bivråk
Biätare
Blek tornseglare
Blåkråka
Blåmes
Blåtrast
Bofink
Brun kärrhök
Buskskvätta
Dvärguv
Dvärgörn
Eksångare
Eleonorafalk
Fiskgjuse
Forsärla
Fältpiplärka
Gransångare
Grå flugsnappare
Gråsparv
Grönfink
Grönsångare
Gulhämpling
Gulnäbbad lira
Gulärla
Gåsgam
Gök
Göktyta
Halbandsflugsnappare
Havssula
Herdesångare
Hussvala
Härfågel
Härmsångare
Hökörn
Kaspisk trut
Klippduva
Klippsvala
Koltrast
Kornsparv
Korp
Korttålärka
Kråka
Kungsfiskare
Ladusvala
Lärkfalk
Lövsångare
Medelhavslira
Medelhavsstenskvätta
Mindre strandpipare
Minervauggla
Olivsångare
Ormörn
Ortolansparv
Pilgrimsfalk
Rostgumpsvala
Rostsparv
Rödhake
Rödhuvad törnskata
Rödnäbbad trut
Rödstjärt
Rödstrupig piplärka
Rödstrupig sångare
Rörsångare
Sammetshätta
Silkeshäger
Skogssnäppa
Skrattmås
Smyrnakungsfiskare
Sommargylling
Spansk sparv
Sparvhök
Steglits
Stenskvätta
Storskarv
Svart rödstjärt
Svarthakad buskskvätta
Svarthätta
Svartvit flugsnappare
Sydnäktergal
Sånglärka
Sädesärla
Sävsångare
Taltrast
Tofslärka
Toppskarv
Tornfalk
Tornseglare
Tornuggla
Trädnäktergal
Trädpiplärka
Turkduva
Turturduva
Törnskata
Törnsångare
Ängshök
Ängspiplärka
Ärtsångare
Örnvråk

Det roliga är att det var på Tilos jag (och Camilla) började bli intresserad av fåglar. När vi återvänder gör vi det med varsin kikare.

Roligt att du ska till Sifnos. Jag skulle bli väldigt glad om du berättar om resan (fåglarna) när du kommer hem. Tilos är min favoritö nummer två, Sifnos är nummer tre. Fåglar eller ej. :)

sjöborren
2011-08-30, 22:26
Om någon vecka kommer vi till Tilos. Utrustade med två kameror ska vi försöka föreviga några. Skulle vara roligt att kunna lägga in bilder på en hökörn, gamörn eller eleonorafalk.;) kanske en myrnakungsfiskare?:D

Men! Kråkor, gråsparvar och lövsångare är också fåglar :rolleyes:

sjöborren
2011-08-30, 22:31
Slarvade bort ett S :o Smyrnakungsfiskare.

Monica P
2011-08-30, 22:41
Vilken lista!
Imponerad!
Jätteimponerad!
Hur i allsin dar kan man skilja på alla dessa? De fåglar jag känner till är de vanligaste svenska.

Lissi
2011-08-31, 06:43
Ja himmel!!!
Några stycken känner man ju igen, men när jag var på Tilos 2004 så var det i alla fall två turturduvor fler än det brukar:D;)

Det måste vara helt underbart att kunna så mycket om fåglar!

Lissi

Tobbe S
2011-08-31, 07:57
De flesta av dessa arter såg vi på Lesbos i maj förra året. Du kan se artlistan i vårt resebrev.
Skall försöka att åstakomma ett resebrev från Sifnos, dock är inte fågelskådning det primära under denna resa.
Kikaren finns runt halsen på de vandringar vi planerar, så några fåglar hoppas jag vi skall se.
Lycka till med skådningen på Tilos och "kryssa" Lungt;)

Tobbe

Monica P
2011-08-31, 11:17
Jag har en känsla av att det är fåglarna som beskådar oss, vaksamt. Och det gör dom rätt i...

Kalimera
2011-08-31, 11:26
Slarvade bort ett S :o Smyrnakungsfiskare.Lycka till! Det är en fantastiskt vacker fågel.

Vilken lista!Det är inte jag som skrivit listan, och jag har inte sett alla fåglar på listan, långt ifrån. Listan innehåller fåglar man kan förvänta sig att se på Tilos. Att det är så många fåglar på just Tilos beror på att kommunen förbjöd all jakt 1985.

men när jag var på Tilos 2004 så var det i alla fall två turturduvor fler än det brukarHehe! flabb_flab

Kalimera
2011-08-31, 11:29
De flesta av dessa arter såg vi på Lesbos i maj förra året. Du kan se artlistan i vårt resebrev.Den har jag läst många gånger. :)

Ni som inte har läst resebrevet kan göra det här (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/lesbos.html). De fåglar Tobbe och laero såg på Lesbos finns listade här (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/lesbos_artlista.html).

Kikaren finns runt halsen på de vandringar vi planerar, så några fåglar hoppas jag vi skall se.Lycka till!

Lycka till med skådningen på Tilos och "kryssa" LungtTack! Dock vet jag inte när det blir av.