handdator

Visa fullständig version : Har läst om värdelösa stränder


ellada
2011-08-30, 17:58
Hej ska till nidri i september och har nu läst att stränderna i nidri är värdelösa är det verkligen så eller är dom fullt badbara och är badskor ett måste.Dessutom vill jag ha restaurangtips Tack på förhand Ellada bye_bye

Assar
2011-08-30, 18:17
Det visserligen 10 år sen jag var på Lefkas, men att stränderna är värdelösa jag inte håller med om. Det finns dock mycket bättre stränder både på Lefkas och på andra öar.

Stränderna på västra Lefkas anser jag däremot vara de bästa jag besökt.
Har varit på ett 25-tal öar i Grekland och tycker framför allt att vattnet är helt oslagbart!

Getty
2011-08-30, 22:59
Stränderna i Nidri är inget vidare tycker jag. Steniga, bara några meter långa från havet och helt urusla solsängar :(. Vi valde helt enkelt att ligga vid poolen under vår vistelse i Nidri, visserligen är jag poolmänniska men några dagar brukar jag ändå ligga vid stranden.

När jag skrev att solsängarna var urusla menar jag verkligen det, de var i tyg och det fanns inte någon säng som var hel. Tyget var sprucket och ägarna hade försökt att laga med tejp.... sedan hade de mage att ta bra betalt för dem också.

Nu var det tre år sedan jag var där och jag hoppas verkligen att solsängarna är utbytta nu men som Assar skriver så finns det helt underbara stränder på andra orter på Lefkas. Försök att ta dig tid att åka iväg någon dag så får du uppleva vackra och fina stränder. Annars tyckte jag Nidri var en jättemysig stad med alla restauranger nere vid hamnen :)

//Ingela

Eva L
2011-08-31, 07:02
Nidri är en av de mest charmlösa platser jag besökt i Grekland om det inte hänt ett under de senaste 20 åren vilket jag inte tror men som du ser tycker vi olika när du läser inlägget ovan. Stranden minns jag som myggrik och trist så vi gjorde flera utflykter till andra sidan ön, till andra öar samt till andra orter de 6 dagar vi var på ön. Nu var jag där i aug månad så platsen kan visa upp en helt annan sida i lågsäsong men en charmig ort blir den aldrig i mina ögon. Dessutom var huvugatan igenkorkad av bilar större delen av dagen.

Om ni inte redan bokat boende skulle jag välja en annan plats på ön.

Eva

mikaelp
2011-08-31, 09:22
Kan ju vara så att man jämfört Nidri med stränderna på västra sidan ön och i en sådan jämförelse så framstår ju de flesta stränder som inte fullt så bra..;)
Du hittar nog fler än ett tips på taverna att besöka och inte, i de andra trådarna under Lefkas. Ha en trevlig vistelse i Nidri, men hyr bil //M

Kalimera
2011-08-31, 11:20
Hej ska till nidri i september och har nu läst att stränderna i nidri är värdelösa är det verkligen så eller är dom fullt badbara och är badskor ett måste.Jag tycker inte att stranden i Nidri är värdelös, den är helt okej, men i jämförelse med stränderna på västkusten är den inte mycket att skriva hem om.

ellada
2011-08-31, 12:42
Tack för svaren men Eva L ditt inlägg bryr jag mej inte om Det var inte meningen att få veta hur värdelös du tyckte ön var. Förresten var det 20 år sen du var där då var din information inte mycket att hänga i julgran.

MickeKöping
2011-08-31, 17:23
Ta båten över till Meganissi så är du på en kanonstrand fortare än du hinner gå till den lilla strandremsan som finns i Nidri.
Förvisso var det länge sedan men jag tror inte stranden i Nidri blivit frächare och är inget man skulle jubla över men den funkar.
Kolla Meganissi är bästa tipset om ni inte vill åka iväg.

Lissi
2011-08-31, 18:35
Lefkas är en väldigt vacker ö, med många mysiga byar och mycket att se. Nidri är en typisk turistort, varken bättre eller sämre än många andra. När vi var där 1993 så bodde vi precis vid stranden och vi gillar ju stenstränder så för oss dög den gott de första dagarna innan vi upptäckte alla stränder på västra sidan och jag har inte sett bättre stränder nånstans senare i Grekland. Så vi åkte varje dag över på vespa till främst Kathisma där vi njöt lata dagar. Det var på den tiden man orkade ligga i solen.....;);).

Lefkas är väl värt ett besök och jag har sedan varit på dagsbesök från Parga över en dag år 2001, men då kände vi knappt igen oss i Nidri, det hade blivit så utbyggt.
Maten på restaurangerna minns jag då 1993 som väldigt god!

Ha en god tur!!

Lissi

ellada
2011-08-31, 18:46
Tack Lissi nu känns det riktigt bra. bye_byebye_bye

Eva L
2011-09-01, 07:04
Tack för svaren men Eva L ditt inlägg bryr jag mej inte om Det var inte meningen att få veta hur värdelös du tyckte ön var. Förresten var det 20 år sen du var där då var din information inte mycket att hänga i julgran.

Helt ok för mig men jag skrev inte att ön är värdelös utan enbart Nidri men det kan ha blivit bättre med åren. Stränderna på andra sidan ön ör mycket vackra om naturen inte förändrats allt för mycket på 20 år eller människans hand varit allt för ovarsam. Färre turister, mindre bilar och mygg har det kanske också blivit om du har tur och bryr du dig om dessa små detaljer.

Ser att du uppskattade Lissis kommentarer som också kom från forntiden och första halvan av 90-talet.flabb_flab

Om man bara vill ha svar som är positiva och att folk inte ska säga sin uppriktiga mening kan det förövrigt vara bra att skriva det i sin fråga.

Eva

uggelbo
2011-09-01, 10:57
Hej,
finns mycket att säga om Lefkas och Nidri i synnerhet. Vi har varit där 8 gånger (+ andra ställen i Grekland). Det är intressant när många talar om "stranden" i Nidri. Den är faktiskt väldigt lång och på flera ställen är den riktigt bra (tänker inte säga var.. :)).
Att huvudgatan är kaos är bara att hålla med om. Typiskt grekiskt är den nya genomfarten, bekostad mha EU-pengar, som ligger bakom Nidri. Den åker nästan ingen på för den har bara en bra anslutning i ena änden.... Det är nästan charmigt.
Att man måste åka över till världens vackraste ö, Megannissi håller jag med Micke om. Den lilla bergsbyn Spartochori är bland det vackraste man uppleva. Ta Meganissifärjan som går vid 10-tiden och åter vid 16-tiden. Kostar 1,5 € enkel resa har jag för mig.
När du är i Nidri, ta en promenad eller cykeltur i olivlundarna uppåt bergen bakom Nidri. Otroligt vackert. Vattenfallet är väl sådär men det är en trevlig utflykt med cykeln eller skorna. Gå gärna "engelskt" som jag o frugan säger. Det betyder att man går sakta, stannar till ibland och njuter av stillheten och lugnet.
Kalimera!!

mikaelp
2011-09-01, 12:50
Har precis som Uggelbo 8 ggr Lefkas (+ andra ställen i Grekland) men vill nog sträcka mig lite längre än Uggelbo när det gäller Kataraktes, till ett "måste". Citronlundar längs vägen dit, skön skugga i ravinen och om inte det räcker härligt svalt vatten allra längst upp.

C@nny
2011-09-01, 13:22
Hej ska till nidri i september och har nu läst att stränderna i nidri är värdelösa är det verkligen så eller är dom fullt badbara och är badskor ett måste.Dessutom vill jag ha restaurangtips Tack på förhand Ellada bye_bye

Hej Ellada!

Jag har varit på ön flera ggr. Nidris strand är som de andra skriver, ganska medioker, men ändå badbar. Badskor behövs ej. I så fall så hade jag nog aldrig badat där flabb_flab..
Däremot är ju västkustens stränder några av de finare jag besökt. Kristallklart vatten och fantastiska sandstränder. Ex.vis Kathisma. :)..
En variant är att resa ner till Vassiliki, som är en jättefin strand. Och naturligtvis, om man ej har tillgång till fordon, Meganissi. Det är en liten pärla som jag besökt många ggr. Stranden (Spilia) går inte att jämföra med västkustens stränder, men helt ok. Dessutom är det en bra snorkelstrand. Jag tycker att den är bättre än stranden i Nidri. (Limonari beach, på östra sidan, har jag aldrig besökt).
Din fråga gällde ju stränder. Men jag kan rekommendera att promenera vägen upp till Spartochori, som är en jättefin liten by.

//Conny

ellada
2011-09-01, 18:03
Du Eva min fråga gällde stranden om den var fullt badbar och restaurangtips. Ingenting annat men du gillar inte ön vad jag förstår men det frågade jag inte heller om.

Lissi
2011-09-01, 18:22
Jag har ofta undrat varför Nidri blev "huvudorten" för turister?? Annars i Grekland så är det ju oftast, men inte alltid, där de bra stränderna ligger som turistnäringen byggs.
En förklaring kan kanske vara att att Aristoteles Onassis ö Scorpios ligger så nära och att han och Jackie Onassis minst en gång om året kom till Nidri för att gå upp till källan...Det sas att de gjorde det när vi var där i alla fall...

Visst vet jag att det inte finns byar på västsidan alldeles nära de fina stränderna , men byar närmre än Nidri finns ju....Har någon här en bra förklaring??? Är västsidan skyddat på något sätt??

Nu, snart 20 år senare skulle jag mycket väl kunna tänka mig att återvända en gång till, till Lefkas....Man kan ju som pensionär ta en ospecad restresa och hoppas på Lefkas....men blir det Parga blir jag också glad:D.
Jag vet att de som valt ospecat då 1993 kunde hamna på vilket som...

Lissi - som har MÅNGA pappersbilder från Lefkas.

ellada
2011-09-01, 19:05
När vi tittade i airtours sida så velade vi mellan Parga och Lefkas men kom fram till att Parga måste man nog vara två veckor om man vill sola bada se Meteora styx ock kanske nån närliggande ö.Så det får väl bli nästa gång.Men det finns ett stort men,blev ju förälskad i Naxos överhuvudtaget cykladerna så jag måste tillbaka till Naxos och bo på pension sofi sen måste jag till Amorgos Milos o.s.v.Dessutom vill jag se Samos Skiathos ja du hör ju, har mycket att göra. Synd bara att man inte mer semester och mycket pengar men då kanske man inte uppskattade att resa.Nu är ju planerandet en stor del av nöjet och att längta men snart är jag ju i mitt andra hemland bye_byebye_bye

Lissi
2011-09-01, 19:25
Jo det är ju det! Lefkas är en av de första öar jag besökte, jag hade bara varit på Rhodos, Samos, Patmos och Lipsi innan. Sen, efter Lefkas kom hur många öar som helst emellan, men under Lefkasbesöket var vi även på Ithaka och förstås Meganissi ...jag blev förtjust i de Joniska öarna och vi åkte till Kefalonia året efter Lefkas.
Nu blir det inte så många nya öar, för jag har fastnat för Tinos....så återvänder vi också till fastlandet var eller vartannat år. Grekland har SÅ mycket att ge och inget blir egentligen FEL, kanske möjligen mer eller mindre bra;)
HA det gott på Lefkas!

Lissi - snart på Tinos igen:cool:

Eva L
2011-09-01, 21:47
Du Eva min fråga gällde stranden om den var fullt badbar och restaurangtips. Ingenting annat men du gillar inte ön vad jag förstår men det frågade jag inte heller om.

Vad får du det ifrån. Om du läser mitt inlägg en gång till så står det klart och tydligt att jag tycker att stranden i Nidri är värdelös men att det finns andra platser och stränder på ön som är mycket bättre. Blir också lite full i skratt när du tycker att min erfarenhet från 20 år tillbaka är helt värdelös men inte Lissis från 1993.

Ska i fortsättningen undvika att svara på dina frågor men vill inte att du feltolkar mina inägg på det sätt som du tagit dig friheten att göra därav min replik.

Eva

Soleil
2011-09-02, 06:41
Vad får du det ifrån. Om du läser mitt inlägg en gång till så står det klart och tydligt att jag tycker att stranden i Nidri är värdelös men att det finns andra platser och stränder på ön som är mycket bättre. Blir också lite full i skratt när du tycker att min erfarenhet från 20 år tillbaka är helt värdelös men inte Lissis från 1993.

Ska i fortsättningen undvika att svara på dina frågor men vill inte att du feltolkar mina inägg på det sätt som du tagit dig friheten att göra därav min replik.

Eva
Stranden i Pergiali ( mot Lefkada i Nidri) är helt ok.

uggelbo
2011-09-02, 13:03
När nu förhoppningsvis diskussionen om vilka bad som är bäst och sämst är klar tänkte jag ge dig (Ellada) lite tips om vart du ska gå o äta (och inte). Vår favorit är en restaurang som heter Ionion och ligger nästan längst bort på hamnpromenaden (strax bortanför Kina-käket). De har suveränt god mat och bra priser http://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g1140281-d2197292-Reviews-Ionion-Nidri_Lefkada_Ionian_Islands.html
Vill man äta nästan lika gott och ännu billigare går man till Nidri Fast Food på "storgatan". Drivs av Yannis Thermos och hans fru Maria (barn hjälper till ibland). Deras Pita Gyros kostar ca 2,25 € och det är en komplett måltid.
Det finns ett antal restauranger efter hamnpromenaden, den ena större än den andra och några är väl bra men flera är sämre (vi har aldrig ätit där men hört andra blivit besvikna). Oftast är de mindre restaurangerna bättre än de större.
Vi åker till Lefkas den 19:e, vi kanske ses..
// Staffan

uggelbo
2011-09-02, 14:48
Här blev visst dubbelt. Tar bort det "felaktiga".. :confused: