handdator

Visa fullständig version : Nafplio


Lissi
2011-08-29, 17:28
Ur DagensPS:



Bortglömt reseparadis: "Vi förstår inte varför"
LÄS ÄVEN:Resor
Semesterorten har allt att erbjuda. Trots det har inte turisterna hittat hit, skriver Expressen Res.
RESOR Nauplion var enligt Expressen ett populärt charterresmål på 1970-talet men är i dag Greklands bortglömda semesterparadis. Staden, som ligger på Peloponnesos cirka 15 mil sydväst om Aten var enligt tidningen det moderna Greklands första huvudstad.

Men trots att staden har allt man kan önska hittar många turister inte hit.

"Vi förstår inte varför. Här finns ju allt en turist brukar begära - bad, historia, sevärdheter", skriver Expressen på nätet.

På marmorklädda torget Syntagma är det varmt långt in på kvällen trots sensommarens intåg. Här säljs leksaker och godis vid torgets moské och vid Syntagma ligger också stadens arkeologiska museum, skriver tidningen.

För en historisk upplevelse rekommenderar Expressen 1700-talsborgen Palamidi. Det om du orkar ta dig upp för de 1014 trappstegen vill säga. Bilväg finns dock för de med sämre kondition.

Ungefär 45 minuters gångväg, eller fem minuters taxiresa från borgen ligger långgrunda stranden Karathona. Här finns restauranger och fik och stranden är populärt bland vindsurfare.

Tröttnar man på Naupilon finns dessutom antika borgen Myken samt Greklands bäst bevarade teater, Epidavros inom "bekvämt avstånd", skriver Expressen.

INSTÄMMER!! ...och där firar vi jul i år:D:D

Lissi

Admirala
2011-08-30, 08:41
_B-anana_B-anana

Expressen har skjønt det klapp_klap

I ren egoisme er jeg jo glad for at ikke så mange turister finner veien til Nafplio.
Men jeg er veldig glad for at du og Claes har!

Lissi
2011-08-30, 09:24
I ren egoisme er jeg jo glad for at ikke så mange turister finner veien til Nafplio.
Men jeg er veldig glad for at du og Claes har!

Jag var i Nafplio första gången år 2000 i oktober (3 dagar) och det var helt underbart. så har jag varit en gång i juli (3 dagar), en gång i februari (bara över dagen från Aten i fint väder)och en gång i mars/april. (2 dagar av en veckotur med svärmor). Jag har gillat Nafplio bäst "off-season" för lugnet och den mysiga atmosfären då. Vädret "off-season" passar oss också bättre. Nu ser vi verkligen fram emot att få vara en hel vecka i Nafplion och att få tid till små dagsturer och se hur Peloponessos ser ut i december.

Lissi - som hinner till Tinos också innan dess:D

Alala
2011-08-30, 17:47
Vädret "off-season" passar oss också bättre. Nu ser vi verkligen fram emot att få vara en hel vecka i Nafplion och att få tid till små dagsturer och se hur Peloponessos ser ut i december.

Lissi - som hinner till Tinos också innan dess:D

Nafplion och övriga Peloponnessos är högt på min önskelista. Skall bli spännande att höra vad du Lissi tycker om decemberresan. Blir säkert bra förstås! :)

Anne bye_bye

Lissi
2011-08-30, 19:03
Blir säkert bra förstås! :)

Anne bye_bye

Ja det är ju så med Grekland, att alla resor blir bra:D:D Tala om resegaranti....;)

Lissi

Astakos
2011-09-12, 13:38
Hej,
jag har just kommit tillbaka från en resa till Grekland där vi bl a besökte Nafplion.

Jag kan inte instämma i alla de lovord som öses över Nafplion. Det var i och för sig en vacker stad men mycket turister och en hel del tingel-tangel.

Karathona-stranden innehöll tre strandbarer som serverade snacks - kunde lika gärna varit i Italien.

Vi åkte också till Drepano med taxi (ingen buss gick dit) - där fanns det några tavernor längs vägen utefter stranden - dock inte särskilt märkvärdiga.

Skrivet mest som ett inlägg för att skapa lite kontrast till allt beröm.

//Astakos

Lissi
2011-09-12, 13:47
Vi är ju alltid i Nafplio under riktig lågsäsong..(utom en gång),så då har det verkligen inte varit mycket turister, så jag känner inte igen mig just i det, men självklart är det så att man har olika favoritplatser och har all rätt i världen att både gilla och ogilla olika ställen...Det enda vi inte gillade den enda gång vi var på sommaren var stadsstranden som inte är så mycket att hurra för, men det fanns en fin strand nån kilometer bort...
..vem vet vi kanske får fullständig lappsjuka i december, även om vi tror att vi kommer att gilla lugnet...

Lissi

Admirala
2011-09-12, 17:25
Synd du ikke trivdes!

Men ikke alt du sier er korrekt.

-Ja det finnes snackbarer på Karathona-stranden, men også en meget bra fisketaverna, i sørenden, som bare serverer typisk gresk mat.

- Skjønner ikke helt hvorfor du dro til Drepano for å spise, det ville vært mye bedre å dra til f.eks Vivari (for fisk) eller Mili (for souvlaki) om dere ville spise i en landsby. Det går for øvrig buss til Drepano. Dog ligger de beste tavernaene i distriktet i selve Nafplio, min nettside presenterer noen av dem.

- At det er mye turister i høysesongen i "Hellas' vakreste by" er kanskje ikke noe å undres over?

- Og tingel-tangel - hva mener du med det? Kun tre av alle gatene i gamlebyen har butikker med stativer på gaten, er det disse tre gatene (av 50 gater) du sikter til? Jeg kan ikke skjønne hva slags annet tingel-tangel du så...? Her (http://www.flickr.com/photos/visitnafplio/sets/72157626483407223/) er 73 bilder fra Nafplio, finner du ett med tingel-tangel?

Lissi
2011-09-12, 17:43
Tack för fantastiska bilder från Nafplio med omnejd! Mycket känner vi igen och mycket nytt som vi vill se....Nu längtar vi verkligen till decemberresan och vi kan bara tänka oss så vackert det måste vara i juletid.;)
Med bil hela veckan så kan vi ju även åka runt i omgivningarna.

Det är en otroligt vacker stad med fantastisk arkitektur....- tycker vi!

Lissi - 101 dagar från Nafplio

anneli56
2011-09-12, 20:13
Hoppas ni åker runt även här i Koroni trakter Lissi :)

Lissi
2011-09-12, 22:01
Jo då bara man kan kan köra fram och tillbaks på en dag....men det kan man väl inte kanske:eek:

Lissi - som vill minnas att det var väldigt "kringelikrokigt" att köra från A till B på Peloponessos:D

kari
2011-09-12, 22:52
Jo då bara man kan kan köra fram och tillbaks på en dag....men det kan man väl inte kanske:eek:

Lissi - som vill minnas att det var väldigt "kringelikrokigt" att köra från A till B på Peloponessos:D

Det stemmer med vår erfaring og, det tar t i d, strekningen Kardamili - Koroni (8 - 9 mil) brukte vi "halve dagen" på, men omgivelsene er jo så vakre, så :D

anneli56
2011-09-13, 01:54
:rolleyes: From Nafplion till Koroni är det hur enkelt som helst att köra!!Nästan bara motorväg!
Koroni-Kardamili är en annan historia genom slingriga bergsvägar men ack så vackert!!

Lissi
2011-09-13, 05:22
:rolleyes: From Nafplion till Koroni är det hur enkelt som helst att köra!!Nästan bara motorväg!
Koroni-Kardamili är en annan historia genom slingriga bergsvägar men ack så vackert!!
Vägen Nafplio -Kardamili körde vi ju påsken 2006..Gudomligt vackert...Nu vill vi se annan väg så då blir det säkert Koroni denna gång.
Vi tar med kartan...Vi kommer at göra turer med bil varje dag under vår vistelse i Nafplio...Korta turer och lite längre....
Det"fingret" av Peloponessos där Koroni ligger var vi aldrig på förra gången. Kalamata blev det som längst.

Lissi