handdator

Visa fullständig version : Hemma igen från Rethymno!


Lissi
2011-08-25, 18:16
Ja en vecka går fort och nu är vi hemma i regnet igen!:D
Vårt flyg var jätteförsenat från Sverige pga att det flyg som skulle hämta från Chania inte fick lyfta i tid då militärflyg mot Libanon skulle iväg först.
Men vad gör det att komma fram kl 01 när det sitter Kalimeravänner och väntar på tavernan precis vid hotellet? Vi gick inte upp till vår studio förrän långt efter 02!
Hela veckan har varit jättemysig och vi har så gott som alla kvällar umgåtts med Yvonne, Git, Calle, samt 4 svenska vänner till dem bla Bo Andersson med fru. Bo är också medlem här på Kalimera . Parastratima, var lika mysigt som vanligt och några nya favoriter har vi också fått som Minares, Sotos och Akri.....SÅ MYCKET GOD MAT VI ÄTIT!:p:p Inte minst på Gits födelsedagsfest på Samaria. En härlig kväll!

Jag får allt ändra uppfattning om Rethymno och tycker det är en alldeles förtjusande stad. Bara man går lite utanför de allra mest turisttäta gränderna så finns hur många vackra gränder som helst. Precis som Naxos, så "sväljer" Rethymno lätt alla turister. De lite större affärsgatorna utanför absoluta centrum är härliga att gå på.
En kall frappé i den lite slitna stadsparken är ett trevligt avbrott mitt bland alla "gubbar" som spelar kort där.

Vi hade ju också god hjälp av Yvonne, Git och Calle med att få bra tips om Rethymno. Jag kan lätt förstå att det är en härlig stad att bo i.

Då vi bodde precis vid stranden ( på Aqua Marina)så var det lätt att gå ner och bada men ärligt talat så var det alldeles för varmt i vattnet och oftast för blåsigt för att det skulle vara skönt. En dag med gul flagg så hyrde vi dyra solstolar för att ligga och läsa lite i skuggan mellan baden, men annars så var det skönare i skuggan vid hotel Jasons pool som vi fick utnyttja då det är ett systerhotel till Aqua Marina som vi är helnöjda med som boende. f ö.

En utflykt gjorde vi och det var med ett av de små tågen upp till Arkadiklostret ett par mil från Rethymno. Dess historia är blodig spännande och det är ett mycket vackert kloster.
Annars har det blivit mycket läsande i skuggan på dagarna och mycket trevligt umgänge med de nya och gamla vännerna på kvällarna. Vi åt alltid massor av mat oftast ett stort antal smårätter och många krus vin och fllaskor vatten blev det på så många som vi var men var vi än var och åt så blev det inte mer än 10-12 euro per man när notan skulle delas....Vi upplevde maten på tavernorna som mycket billig i Rethymno och det är stora portioner. I Supermarket är det dock inte lika billigt jämförelsevis...
Vi är mycket nöjda med resan och nu ska jag jobba duktigt i tre veckor innan nästa tur till Grekland.:D

Lissi

lenapg
2011-08-25, 18:57
Gud vad härligt det låter! Vi tillbringade några nätter i Rethymno i påskas och blev också väldigt förtjusta i stan, trots dystert väder!:)
Lena Pg och Nisse

zakka
2011-08-25, 20:40
... nu ska jag jobba duktigt i tre veckor innan nästa tur till Grekland.:D

Lissi

Tack för din trevliga miniberättelse om din Kretaresa! Det är mumsig läsning för en stressad människa...:) Ta det nu vacker på jobbet innan nästa resa! flabb_flab flabb_flab

MVH zakka

Yanna
2011-08-25, 21:25
Så supertrevlig den här veckan har varit med er...och med Bosse och Lisa....nu vilar jag upp mig i 2 dagar efter allt festande, så jag orkar åka till Naxos på lördag! Ang_elxflabb_flab (Skojar lite, sååå slut är jag inte);)

Vi åt alltid massor av mat oftast ett stort antal smårätter och många krus vin och fllaskor vatten blev det på så många som vi var men var vi än var och åt så blev det inte mer än 10-12 euro per man när notan skulle delas....Vi upplevde maten på tavernorna som mycket billig i Rethymno och det är stora portioner.

När man är många blir det oftast billigt...och det blir lätt också en kanna vin "From the house" då man är många!

I Supermarket är det dock inte lika billigt jämförelsevis...
Vi är mycket nöjda med resan och nu ska jag jobba duktigt i tre veckor innan nästa tur till Grekland.:D Lissi

De supermarket som räknas som turistaffärer...vet inte om ni handlade på såna... har ofast priser som är mellan 10-25% mer än i dom åretrunt-öppna supermarketena. Där jag handlar tycker jag inte det är dyrt...om jag håller mig till lokala produkter och ger 17 i importerade varor. Men några saker är billigare, andra dyrare, än i Sverige, men i slutändan jämnar det ut sig. Grönsaker är mycket billigt, liksom lokalt producerade alkoholhaltiga drycker, feta, oliver, m.m. Det är också billigare att handla såna varor i manuella disken än färdigpackade...tvärtom i Sverige! ;)

Tre veckor går fort! Du borde ha klippkort till Grekland, Lissi! Ang_elx

Yanna - som haft jättekul!

kari
2011-08-26, 23:56
Velkommen hjem fra en ferie jeg forstår har vært full av herlige opplevelser, Lissi :D