handdator

Visa fullständig version : Sommaren har kulminerat

Monica P
2011-08-22, 21:49
Det är varmt, mycket varmt. Det är fullt med folk överallt. Ändå känns det som om sommaren börjat luta mot , nja , inte höst, nej, men sensommar i alla fall.

Dels har 15 augusti passerat, för grekerna en helg likvärdig med påsken.

Dels finns det mogna fikon, kaktusfikon och vindruvor. Mandlarna ramlar av träden. Vattenmelonerna blir billigare för var dag. Samma med tomaterna.

Dels blåser meltemin, stark och byig nordlig vind,så stark att saker blåser av verandan, men så byig att den sällan förmår dra upp stora vågor, den ruskar liksom bara om havet.

Dels packar Atenborna för att åka tillbaka till trafikkaos och avgaser.

Vi har fina egna vindruvor detta år,gröna och saftspända. Nu kommer getingarna och vill vara med, de suger ut saften och lämnar en skrumpen liten druvskrynkla. Vi har varken svavlat eller besprutat och ändå blev druvorna jättefina. Vi äter nu så mycket vi hinner för att inte getingarna ska ha allt.

Kaktusfikonen blir det lite mindre av, det är så otroligt bökigt att samla såna. - Ett sätt är att man beväpnad med vass fruktkniv och gaffel skär ett snitt i frukten medan den sitter på "trädet", trycker in gaffeln i skåran och skär loss, skalar utan att ta i frukten. Det är dom små osynliga taggarna som är mest irriterande.-

Vanliga fikon får vi plocka hos släkten, lite olika sorter, gröna eller lilarandiga. Gott!

Att plocka mandel känns lite exotiskt . Nedom vårt hus finns en mängd gamla mandelträd, risiga och spretiga, och just detta år är det massor av mandlar. De har ett ludet hölje runt den hårda krakmandeln (som alla känner till från julbordet). Detta hölje spricker upp och så småningom ramlar krakmandeln ner i det torra gräset där den är svår att se. Jag plockar och samlar i mitt förkläde och känner mig otroligt husmoderlig. Måste köpa en nötknäppare, svärmor har lagt beslad på min gamla 50-åriga trotjänare och släpper den inte ifrån sig.

Sommaren är så intensiv på alla sätt, med folkliv, ljus i alla hus, trafik, prat i natten, musik överallt, vimmel och rusch, möten, avsked. För min del får den gärna fortsätta ett bra tag till. Skolorna börjar den 13/9, lärarna lite tidigare. Men än är det sommar kvar, säger mor!

Monica C
2011-08-22, 21:58
Vilken härlig läsning du åter låter en njuta av.
Hoppas på att värmen fortsätter ett tag till för snart är det min tur att åka till Grekland,i år Karpathos 8-22 sept.Längtar:)
Hälsningar från ett Norrbotten som har haft en FANTASTISK sommar iår. Men den sista veckan har inte varit kul,regn,grått mera regn ännu gråare osv osv tills idag då kom solen igen,åh vad det kändes bra.
Monica:)

KR
2011-08-22, 22:05
Så härligt du skriver Monica.
Förutom om vinden då förståss. Jag älskar att båtluffa men har mer svårt för mycket vågor. Jag har aldrig varit sjösjuk men blir så rädd när det gungar för mycket. Efter många års träning har det blivit något bättre men det lär aldrig gå över.
//
KR

Masse
2011-08-22, 22:18
Tack Monica för ännu en trevlig skriva!
Du får till det när du skriver så att det känns nästan som om jag vore där.

Sommaren är min favoritårstid, men som god tvåa kommer för mig hösten. Då menar jag hösten som är ljum, fortfarande lite varm i vinden, och med fukt i skog och mark efter lätta duggregn som gör att man känner frisk doft från blöt jord. Så kan hösten vara ibland här i södra Sverige. Jag hoppas och ser fram emot att framöver också få läsa några rader om hur din höst är i Grekland.

:) Mats

kirtor
2011-08-23, 13:32
Åh Monica, du får meg virkelig til å lengte "hjem". Er endelig druene modne nå? Vi smakte jo på dem i begynnelsen av august og da var de ikke helt modne ennå, men fikener spiste vi mye av.

Da er det bare å telle dager til vi er der igjen.................Det skal bli så deilig.............selv om druene og fikener ikke er mer.........

sjöborren
2011-08-23, 22:29
Att få sitta på verandan under het sensommarsol med förklädet fullt av druvor fikon mandlar och med fötterna i en bädd av vattenmeloner ... Vem vill att det ska ta slut - varken jag eller getingara. Och visst fortsätter sommaren ... mor har alltid rätt. :D